رواية نبض قلبي البارت التاسع 9 بقلم نور زيزو
رواية نبض قلبي الفصل التاسع 9
ترى اريج عمر يقف مع على
ندى : معرفتيش اخر الاخبار
اريج : قولى يانشرة الاخبار
ندى: مش عدوك اتجوز
اريج تبتسم فندى لا تعلم من زوجها
عند عمر
على: ايه اللى جابك ياعم مش هتنزل لسه بكرة
عمر: اه بس جاى اخد مراتى
على: يلاسلام على الحب ياسيدى
عمر : اتوكس حب ايه ده امى اللى باعتنى
على: طيب ياسيدى اخلع انا
عمر :على فين
على يشير على اريج وندى
على : مراتك هناك اهى
عمر: طب غور
وياخذ من على الكنز
ويتجه نحو اريج
اريج : عملته ايه فالاسبوع بقا
ندى :كله دش دش والدكتور اللى جاى بدل دكتور عمر هيسقطنا مش فتهمين اى حاجه الحمد لله دكتور عمر هيرجع بكرة
اريج : امممممم كده كده انا ساقطه محاسبه
ندى : هههههه
يقترب مصطفى من اريج وندى فى نفس الوقت اقترب عمر بشده منهم
مصطفى : خدى ياندى جبتلك عصير وانتى يااريج جبتلك كنز تفاح زى مبتحبى
وقبل ان تمسك اريج الكنز يمسكه عمر
ندى بصدمه :دكتور عمر
مصطفى: دكتور
اريج بصوت واطى: انت بتعمل ايه
عمر : انتوا طلاب عندى
اريج بصوت واطى يسمعه عمر: الا يعنى الواد ميعرفش
عمر يرفع حاجبه بعد سمع كلمه واد
ندى: اه طلاب عند حضرتك
مصطفى: صح عرفنا ان حضرتك اتجوزت مبروك
عمر :الله يبارك فيكم
وينظر لاريج :مش يلا ...... اه صح اريج بطلت التفاح ...يلا
ندى بصدمه: ها
اريج: حاضر اسبق انت
عمر: هجيب العربيه واجى
اريج: طيب
يرحل عمر
ندى: انت فاهم حاجه
مصطفى: لا
اريج: اهدوا بس ماهو عمر ....
ندى : استنى عمر كده حاف
اريج : لا بالجبنه المهم عمر جوزى
ندى بصوت عالى: نعم ياختى
مصطفى: اهدى
اريج : بت مش عايزة غباء بقولك جوزى
مصطفى: طب يا اريج روحى عشان هو جه
اريج : طيب سلام
تلف اريج وتتجه نحو السيارة تراه يجلس فيها ويرتدى نظارة شمس ويبدو انيق
اريج فى نفسها : جينا لوقت اللعب
تركب اريج السيارة
ويعم الصمت
اريج بسخريه : ايه اللى جابك اكيد وحشتك
عمر: ميوحشنيش وحش ياختى
اريج :ها طيب
وتخلع له نظارته وهو يقود وترتديها هى
اريج : شكلى حلو
عمر: معفنه
اريج : يبقى موزة
عمر : اوووووف اسكتى
اريج : لا لالا ......استن استن
عمر ايه
اريج: وقف العربيه بسرعه
عمر يقف على جانب: ايه
اريج: هجيب ايس كريم واجيلك بسرعه
وتنزل من السيارة بسرعه يصدم عمر من حركاتها وينزل خلفها
اريج :اتفضل جبتلك بالفراوله
عمر بغضب: مبحبهاش بكل بالشيكولاته
اريج : لا فراوله انا اللى هاكل بالشيكولاته
عمر :هتاكلينى غصب
اريج تقف على السيارة وتجلس عليها من الامام ويقف عمر امامها
اريج: اه عشان عندك حساسيه من الشيكولاته
عمر: طيب
وياكلوا الايس كريم وتمد اريج يديها لعمر بالمعلقه
عمر : ايه
اريج : خد حته بالشيكولاته من نفسك
عمر: متشكر مش عايز
اريج : اممممم
وتاخذ معلقته وتمدها له
اريج : يمكن تكون بتقرف من معلقتى
عمر ينظر لها بصمت وياكل من معلقتها
تكمل اريج الايس كريم
اريج: يلا انا خلصت
وتنط من على السيارة وتكاد تقع ويمسكها عمر من معصمها
وتمسك هى بذراعيه
ويروح البيت سوا تطلع اريج تغير هدومها وتاخد دوش تخرج وتجد عمر نائم على الاريكه تجلب الغطاء من السرير وتغطى
وتلف حجابها البسيط وتنزل
ساميه: عملتى ايه فالجامعه
اريج : تمام الحمد لله جبت المحاضرات بتاعت الاسبوع كلها
ساميه: شاطرة شدى حيلك كده بالتوفيق
اريج: ان شاء الله
ساميه : راحه فين
اريج : هعمل حاجه فالمطبخ
ساميه : طيب
تدخل اريج المطبخ وتعمل اكل لعمر
وتنتهى منه بعد ساعه وتضعه على الصينيه وتطلع
ساميه : مش هتتغدوا
اريج : لا ياطنط هنتغدا فوق انا عملت الغداء لينا
ساميه :ماشى ياحبيبتى
تطلع اريج الغرفه تضع الصينيه على الترابيزة وتجلس على طرف الاريكه بجانبه
اريج : عمر ..ياعمر
عمر بصوت نايم: شويه يامى
اريج : احم انا اريج
عمر يفتح عين واحده ويجدها تجلس بجانبه وترتدى بيجامه بيتى حرير بيضاء وشعرها مسندل على كتف واحد وتضعه خلف اذنها من الكتف الاخر
عمر يعتدل ويجلس
عمر بمشاكس كعادتهم : خير يابتاعه انتى بتصحينى ليه
اريج بطفوليه ورقه : بطل رخامه بقا
عمر: عايزة ايه ياما عايز اتخمد
اريج: نام والله انا غلطانه انى طبختلك بايدى عشان تدوق
تقف اريج وتاخد الصينيه
يقف بسرعه عمر ويمسك الصينيه من الجهه المقابل لها
عمر : انتى اللى طبختى
اريج بحزن : لا
عمر :خلاص بقا ميبقش قلبك اسود ده انا هموت من الجوع
اريج: انزل كل معاهم
عمر: لا انا هاكل من ده
اريج: اوعى كده مش هاكلك
تضع اريج الصينيه على الارض وتجلس تاكل
عمر يجلس بجانبها
عمر: اممممم انا بعشق المكرونه البشامل
اريج :عارفه طنط قالتلى
عمر : عشان كده عملتيها
اريج : قولت ادوقك اكل قبل مترجع الجامعه وترمرم
عمر: ارمرم طيب ياستى متشكير
اريج: عد الجمايل بقا
عمر : وماله اعدها
ويضع صبعه بالكاتشب ويمسحه بوجهها
اريج بعصبيه : اعاااااااا احنا هنهزر بقا
عمر: ومين قال انى بهزر ها
اريج: ماشى تضع صبعها بالمايونيز وتمسحه بانف عمر
عمر : كده بقا قله ادب
ويمسك الكاتشب تقف اريج ووتجرى منه
اريج : عمر خلاص سورى حرام عليك لسه واخدة دوش مش قادرة اخد تانى
عمر : مش ذنبى
تجرى اريج منه هنا وهناك
اريج :عمر الله يخليك خلاص
عمر: ابدا
تركض اريج بقوة يمسكها عمر ويضع الكاتشب على وجهه
وهى تفرك بيديه تضربه بقدمه بقوة يقع عمر على الارض وهى معه فهو مازال ماسك بها من خصرها وهى فوق يتبادله النظرات وهى تلتقط انفاسها بصعوبه من الجرى
يرى عمر كاتشب على شفتيها الصغيرتين يرفع عمر راسه ويقبلها بقوة وهى تبادله ذلك وتضع يديها على رقبته............
عند الجد
الجد :عمر عامل ايه مع مراته
ساميه: اهو شبه مبسوط وراح جابها من الجامعه النهاردة
الجد :طب كويس شكل عجبه ذوق جده
ساميه: اه
عادل : وفريدة
الجد: انت لسه فاكر ده مش مراته ولا حاجه ده جابها عشان يتحدنى امال انا ليه نيمتها فاوضه لوحدها
عادل :اممممم
ساميه :هتسفر امتى
عادل: بعد اسبوع
ساميه :ترجع بالسلامه
عادل: يارب
يخرج عمر من الحمام ويجدها نائمه على السرير يتامل وجهها
ويشعر بنبض قلبه يزداد بقوة
عمر لنفسه: هو انا حبتها ....لالالالا محصلش ......امال بيدق جامد كده ليه لما بقرب ليها .......لا اكيد محبتهاش
عمر: اريج ...اريج
اريج : امممممم
عمر : امممم ايه اصحى يلا
اريج بصوت نايم وهى تغطى نفسها بالكامل وراسها
اريج: شويه ياعمر عايزة انام
عمر : لا قوم عشان عندك مذاكرة وعشان تعرفى تنامى بليل
اريج: لا مش هقوم
يسحب عمر الغطاء من عليها ويحملها بدون انذر
تفتح اريج عيونها : اعااااااااااااا
ينزلها عمر
عمر: ايه يااريج خرمتى ودنى
اريج: كنت واخدنى على فين اكيد كنت هتخطفنى وترمينى فالبحر
عمر: انتى ايه الافلام واكل دماغك انا كنت هغسلك وشك عشان تصحى
تنظر اريج للارض بخجل: سورى
عمر: سوريكى معاكى ياختى
اريج تقترب منه وتقف على اطراف اصابعها وتضع قبله صغيرة على خده وتركض للحمام يقف عمر مكانه دقائق وينزل
الجد :صحى النوم حد ينام المغرب
عمر: انا
الجد :طيب اخبار مراتك ايه مشفتهاش النهاردة
عمر :كويسه
الجد: طب الحمد لله دايما
عمر: اعملى قهوة يابنتى
الخادمه :حاضر
تنزل اريج وهى تحمل كتب وورق بيديها وترتدى نظارة نظر
اريج: مساء الخير ياجدو
الجد :مساء النور ياحبيبتى ايه كل ده
وتجلس بجانب عمر على الاريكه
اريج :عندى مذاكرة محاضرات اسبوع
الجد: بالتوفيق شدى حيلك وليكى هديه عندى
اريج :ماشى
تاتى الخادمه وتضع 2عصير مانجو
عمر بعصبيه: ايه ده انا قولت قهوة
اريج :وانا قولت عصير روحى يابنتى
تذهب الخادمه
عمر: ده ايه اصله ده
اريج: اصله انك هتشرب عصير
عمر: متعصبنيش
اريج: شايف ياجدو
عمر: والنبى
الجد: ماخلاص ياعمر الله
عمر: لا بقا وايه رايك هتقومى انت تعملى القهوة
اريج: ايه ده ان شاءالله لا طبعا
عمر: بتقولى لجوزك لا
اريج: اه القهوة مضرة بصحتك
عمر: الا يعنى البت خايف على صحتى
تنظر اريج للجهه الاخرى
الجد :انا داخل المكتب كملوا خناق قرفتونى
ويدخل تقف اريج وتاخذ العصير بتاعها والكتب وتكتب ورقه وتضع على كتف عمر وتخرج للجنينه
تمسك عمر الورقه ويقراها
(طبعا خايفه على صحتك مش جوزى لو مش هخاف عليك هخاف على مين يعنى غبى .).
تمسك الورقه ويخرج للجنينه ويجدها تذاكر بجد وكعادتها ترمى بالورق والكتب
يقف خلف كرسيها ويرفع راسها لفوق بقوة لتراه وهو خلفها
اريج :وبعدان
عمر: غبى
اريج: اووووف يعنى انت سبت كل اللى مكتوب ومسكت فغبى
عمر: اه بقا
اريج :طيب سبنى بقا عشان اذاكر
ينحنى بقوة ليضع قبله صغيرة على شفتيها ويبتعد
عمر: ذاكرى
اريج فنفسها: اذاكر ازاى بقا باللى عملته ده
يتركها عمر لتذاكر
تدخل اريج بعد ساعه وتراه يجلس يشرب سيجارته
تضع كتبها على الترابيزة وتجلس بجانبه يلف يديه على كتفها
وتسحب هى سيجارته وتطفيها وتمسك بيديه الاخرى وتلعب باصابعه
عمر: ده اصله ايه
اريج: عمر السجاير وحشه اوى وانا مبحبهاش
عمر: امممممم طيب
تلاحظ اريج نظراته لها وتنظر له ويتبادله النظرات
ويقطع رومانسيتهم صوت ناديه تنزل السلم وهى تصرخ وتبكى بقوة..........
ماذا حدث ؟؟
يتبع الفصل العاشر 10 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية نبض قلبي كاملة)