Ads by Google X

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل التاسع 9 - آلاء فايز

الصفحة الرئيسية

رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت التاسع 9 بقلم آلاء فايز

رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل التاسع 9

ملك في أوضتها رايحة جاية 
سارة : أهدي يابنتي اكيد في حل 
ملك : استغفر الله العظيم ..أجيب ٢ مليون منين هاا؟! ..قولي كدا ؟؟ 
سارة : لأ هما ٤ ياأوختشي 
ملك : هو انا هلاقيها منك ولا منه ...بني أدم مستفز بشكل ..انا مش فاهمة آية الناس دي مبتفكرش  في ربنا" تليفونها رن " ملك بإستغراب : دي مامته بتتصل !! 
سارة : مش معقول هيدخلها في حاجة تخص الشغل ..اكيد بترن عادي يعني ..اخلصي ردي 
ملك : السلام عليكم 
هيام : _ ___ 
 "بعد مااقفلت معاها " ملك: عايزاني اروح اقعد معاها 
سارة : وهتروحي؟؟ 
ملك : ايوة .. تعرفي دايما بحس ان الست دي جواها حزن كبير بتحاول تدريه بكل الطرق بس بتفشل ورغم دا الإبتسامة دايما مرسومة ..حبيتها من اول يوم شوفتها فيه بس مش قادرة أفهم هي لية متعلقة بيا اوي كدا ؟! 
سارة : ومين ميتعلقش بيك ياملاك انت 
ملك : حببتشي اوي ...قوليلي بقاا سي واليد دا هاييجي امتاا ؟! 
سارة : يومين ان شاء الله  
ملك : ربنا يتتملك على خير ياقلبي يارب واخيرا هفرح بيكي بقاا 
سارة : عقبال فرحتي بيكي ياكوكي ..انا ماشية بقاا ل الحجة تنفخني ..سلام 
___________
محمود : بتفكري في اية ؟؟ 
منار : خايفة منلحقش نعوض اللي فات ومنعديش السنة دي ..وكمان في محاضرات كتير عدتنا 
محمود : طب مااحنا ممكن نشوف حد من أوائل الدفعة ناخد منه المحاضرات ولو احتحنا حاجة دكتور المادة موجود 
منار : تصدق فكرة .... انا لقيتها خلاص 
محمود : قصدك ؟!  منار : ملك اكتر واحدة هتساعدنا ومش هيبقى عندها اي إعتراض انها تشرحلنا كمان ..بس احنا جرحناها كتير بكلامنا ف ممكن ترفض 
محمود : اي حد مكانها هيرفض بس نجرب عندي إحساس بالموافقة ..أضحكي بقى متشليش هم 
منار بأبتسامة : بحبك علفكرة 
محمود : عارف علفكرة 
منار " بالبوكس في صدره " : آية الغرور دا  
سها بحقد : سيباني بدور عليكي وواقفين تحبوا في بعض ..طب على الاقل كنتي قوليلي روميو طلع بيحبك 
منار : مجتش الفرصة اعرفك عادي يعني 
سها : لا وكمان بقيتوا بتحضروا كل المحاضرات .. مش غريبة دي !!
محمود : غريبة لما نلتزم ونعمل اللي المفروض يتعمل ؟! دا بدل ماتقولي برافوو وتعملي زينا ؟! صفي اللي جواكي يابنتي اصله باين اوي ..يلا يامنار  
سها ونظراتها على منار ومحمود بعد مامشيوا  : هندمكوا كلكوا 
______________ 
في منزل يوسف : 
هيام : ممكن طلب ياملك ؟ 
ملك : أكيد ياطنط أتفضلي 
هيام : ممكن تكلميني عن رحمة ربنا ؟ ثم أكملت بإحراج : انا يابنتي عيشت في أميريكا وعيلة مسلمة مبتصليش حتى لما اتجوزت جوزي مكنش بيصلي ملقيتش حد ياخد بأيدي ويعرفني الصح وان لازم الصلاة والإلتزام كمان مبدأتش أصلي غير من سنتين بس كل مااقف قدام ربنا واصلي ببقى مكسوفة منه اوي وخايفة ميقبلنيش 
ملك بأبتسامة : قال الله تعالي: "قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ".  وكمان ذكر في سورة البقرة 
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴾  صدق الله العظيم :hearts:
المهم تكوني ندمانة من قلبك وحزينة على انك ضيعتي سنين من الصلاة التوبة قبل أن تكون فرض عين على كل مسلم، هي نعمة جليلة أنعم الله بها على عباده، إذ منحهم فرصة لمراجعة الحساب، وتدارك ما فات، والأوبة إلى ما فيه نجاتهم من المهلكات، وخير الزاد ليوم القيامة أن يتوب المرء من خطاياه، وأن يعتزم فعل الخير، ويقدم على ربه بقلب سليم، رغبة في ثواب الله، وخوفاً من عقابه. ودا مش من عندي دا تفسير بسيط عن التوبة الخلاصة شروط التوبة الأمر الندم على الماضي؛ خوفاً من الله وتعظيماً له و الإقلاع من الذنوب من الكفر والمعاصي والعزم الصادق ألا يعود في ذلك. 
هيام : ربنا يطمن قلبك يابنتي 
ملك : ورددي دايما هذا الدعاء "اللهمّ أنت الملك لا إله إلّا أنت ربّي، وأنا عبدك لمت نفسي، واعترفت بذنبي، فاغفر لي ذنوبي جميعًا، إنّه لا يغفر الذنوب إلّا أنت، وأهدني لأحسن الأخلاق لا يهدي لأحسنها إلّا أنت، و أصرف عنّي سيّئها لا يصرف عنّي سيّئها إلّا أنت، لبّيك وسعديك، والخير كلّه بيديك، والشرّ ليس إليك، تباركت وتعاليت، أستغفرك وأتوب إليك. " 
هيام : انا بدعي كتير اوي وبقرا قرءان متتصوريش كمية الراحة اللي بحسها وانا بقرا في كتاب الله 
ملك : طب ممكن انا كمان اطلب طلب صغنن كدا ؟ 
هيام : طبعا يابنتي 
ملك : ممكن حضرتك تيجي معايا دار الأيتام ؟ صدقيني هتحبي الاطفال اوي
هيام : دول أحباب الله ..ربنا يبارك فيكي ويحفظك من كل شر 
______ 
في دار الأيتام : 
ملك الطفلة : طنط طنط شوفي عمو يوسف جابلي آية 
ملك : الله دي حلوة اوي 
هيام ل الطفلة : ملاكي !! انتي أسمك آية ياكتكوتة ؟ 
ملك الطفلة : أسمي ملك ياتيتة ..عارفة ياطنط ملك عمو يوسف قالي في سلسلة كمان زي دي هتبقى ل ملاكه 
هيام حب : ومين ملاكه ؟! 
ملك الطفلة بتفكير:  مث عالفة .. قالي انها حلوة اوي لا لا مكنش عارف يوصفها لأنها شبة الملاك والملاك مبيتوصفش ثم أكملت بحزن : بس انا زعلانة عشان عمو يوسف قال أنها مبتحبوش وزعلانة منه هو طيب اوي ياطنط تعرفي انا صالحته قولتله متزعلش انا بحبك وهتجوزك 
هيام بضحك : طب وفين عمو يوسف ؟! 
ملك الطفلة شاورت بأيديها : أهو 
يوسف كان واقف وراهم وسامع كلام الطفلة وكان عايز يشوف رد ملك على كلامها بس للأسف متكلمتش 
هيام : يوسف انتي بتيجي هنا ؟! انا مكنتش مصدقة ان الكلام دا عليك انت !! بس فعلا فرحت اوي 
يوسف ونظراته ل ملك : صدقي واتعودي تصدقي عشان اللي جاي هيبقى كله غريب ..ثم أكمل: أنسة ملك انا اسف جدا على اللي حصل مني وتقدري تيجي الشركة بدون الزي الموحد لأني لاغيته 
ملك : شكرا لحضرتك 
 " طول الطريق ملك بتفكر في كلام الطفلة وأتمنت تبقي هي البنت دي هي ملاكه :hearts:
يتبع الفصل العاشر 10 اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent