Ads by Google X

رواية الكاتبة الست نور (هو شمس وسط رمل) كاملة جميع الفصول

رواية الكاتبة الست نور (هو شمس وسط رمل) كاملة جميع الفصول

رواية الكاتبة الست نور (هو شمس وسط رمل) كاملة جميع الفصول

رواية نور هو شمس وسط رمل كاملة

"هو شمس وسط رمل ، هي حلوة بت سمره"
- ي نووور. 
- جاية ي ماما جايه. 
- انتي طول عمرك ي بت انتي دايما تعباني كده يعني الجيران يعايروني بانك سمرا وكمان لما اناديكي بتتأخري.
سرت حزنها ف صدرها - اديني جيت ي ماما عاوزه اي؟
- اتنيلي اقعدي تعالي نعمل البسكوت وكحك العيد.
- حاضر.
بنوم - صباح الخير ي ماما.
- صباح النور ي قلب ماما .
- اممم بتعملوا أي ؟
- بنعمل بسكوت ي روحي وكحك العيد.
- تحبي اساعدكم؟
- لا ي حببتي انتي ارتاحي بعدين تتعبي من الخبيز ، روحي هتلاقي الفطار ع الرخامه ف المطبخ كلي وخشي ذاكري.
_____________
انا نور تالته طب بشري يمكن انتوا فرحتوا بمجهودي واني دخلت طب بشري بس ده مكانش احساس اهلي وقتها ، طول عمرهم مش بيقدروني ولا بيفرحوا لفرحي كل ده عشان عيبي الوحيد وهو اني اتولدت ببشره سودا مش بيضا زي اختى ريهام ، دايما بلاقي التفرفه العنصريه دي من كل الناس هو فين العيب ي جماعه ف لون بشرتي مهو كلنا واحد عند ربنا ومايفرقناش الا العمل الصالح.. 
- امسكي شيلي الصيجان دي وديهم المخبز .
- ي ماما بس المخبز كله هيبقى رجاله ومش هينفع ادخل وسطيهم.
- اومال هنخلل الكحك والبسكوت جنبنا ولا يكون هنسيبهم يستووا ف الشمس قومي ي بت بلاش دلع .
باستسلام - حاضر ي ماما.
- عمو محمد .
- بتنادي ي انسه؟
- اها لو سمحت عاوزه اخلي الصيجان دي باسمنا هنا تستوي .
- وانتي تاعبه نفسك ليه وجايه ودلوقتي فيه رجاله ومش هتقدري تدخلي بينهم .
بعصبيه - وانت مال حضرتك يعني ماتخليك ف حالك انت بس ناديلي عمو محمد .
بهدوء - ممكن تهدي ؟
- انا هاديه شايفني بشد ف شعري يعني؟
ابتسم - احم لا انتي ست البنات ومفيش زيك بس اقصد عشان الناس بدأت تبص ناحيتنا.
- انت بتتريق عليا ؟
- والله ابدا وانتي فعلا ست البنات .
- احم طب ممكن تدخلي الصيجان دي وهرجع اجيب الباقي وتخليهم معاهم .
- ترجعي تجيبي اي؟
- الصيجان الباقيه.
بغيره - لا انتي ترجعي زي القمر كده بيتكم وتمشي قدامي وانا وراكي وهاخد انا الصيجان .
نور ف نفسها = بقولك اي انا بحبك.
- بس مش عاوزه اتعبك معايا.
ابتسم - مفيهاش تعب ي ستي اسمعي الكلام بس .
ابتسمت- حاضر.
___________
- عايروني و قالولي ي اسمر اللون ي لالاي.
واحد من أطفال حارتنا بيرخم عليا كالعاده كل ما يشوفني بس المره دي اتكسفت واتحرجت لأن الاستاذ الا شغال ف الفرن ده جاي ورايا واكيد فهم ان الكلام عليا.
- تعالى ي حبيبي هنا .
- اي ي عمو أدهم .
- تقدر تقولي اي الاغنيه الا بتغنيها دي؟
- اها دي اسمها عايروني وقالولي ي اسمر اللون ي لالاي.
- طب هو السواد عيب؟
- لا .
- طب ربنا بيكره الناس الا بشرتهم غامقه؟
- اممم برضو لأ.
ابتسم - طيب يبقى نحب الناس الا بشرتهم غامقه ولا نكرههم؟
- نحبهم طبعا .
- يبقى مسمعش الكلام ده منك تاني عشان ربنا مايزعلش منك لان السواد مش عيب وكلنا واحد عند ربنا وميفرقناش عن بعض الا العمل الصالح .
- حاضر ي عمو ادهم .
غمزله - اعتذر بقا .
- انا اسف ي دكتورتنا .
- حبيبي ي محمد انا مش زعلانه .
- طب هاتي حضن كبير بقا عشان اعرف انك مزعلتيش .
بدموع - احلى حضن لاحلى محمد .
- ممكن تمسحي دموعك وانا اسف والله ومعدتش هكررها بس انا مكنتش اعرف اني كده بعمل غلط ومحدش من اهلي علمني ده وكنت فاكر اني كده هكون روش والناس هتحبني بس مكنتش اعرف اني بزعلك مني ي دكتوره.
ابتسمت - وانا مش زعلانه والله .
فكر - حيث كده بقا صحاب ؟
ابتسمت - صحاب .
بصيتله لقيته واقف مربع ايده وبيبتسم حقيقي انا اول مره حد يدافع عني كده حتى اهلي ذات نفسهم عمرهم ما عملوها ، هفضل ممنونه ليه جدا طول حياتي. 
- اتفضلي هاتي الصيجان وانا هستناكي ع الباب. 
- ماشي بس حابه اقول لحضرتك حاجه.
ابتسم - لا شكر ع واجب ي ستي.
- عرفت ازاي؟
ابتسم - فهمت عاوزه تقولي اي من نظره عنيكي.
بكسوف - هروح اجيب الصيجان .
- مين بره ؟
- ده واحد جاي من الفرن وهياخد الصيجان .
- شكلك عملتي مشكله ولا زفت اوعي اما اشوف حصل اي؟
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent