رواية اشتريتها من ميدان عام البارت العشرون والأخير بقلم حبيبة محمد
رواية اشتريتها من ميدان عام الفصل العشرون والأخير
بعد شهر..
كانت شهد قاعده في اوضتها ماسكه تلفونها وبتلعب عليه....
دخلت شروق..
شهد: معرفتيش حاجه اسمها اخبط قبل ما ادخل
شروق: علي اساس انتي بتعملي حاجه مهمه دا انتي بتلعبي ببچي...
شهد: امم اقعدي في اي
شروق: انتي عارفه ان خلاص فات شهر و بكره المفروض يبقي فرحك وفرح ضحي وفارس وفرح فرح ووائل وخطوبه فيروز الهبله
شهد: يووه عارفه متشيلينيش الهم.....
شروق: انتي عبيطه يبت هو المشيلكيش الهم بقولك بكره فرحك انتي مدركه؟
شهد قامت مره واحده مخضوضه وخايفه ومسك راسها...
شروق: الحمد لله لاحظتي ان بكره فرحك....
شهد: طب هعمل اي انا دلوقتي
شروق: محشي وبانيه....
شروق شدت شهد من ايدها ونزلتها لعادل تحت في العربيه ومشيت
شهد: ده انتوا عصابه بقا...
عادل: طبعا... وانتي اول مره تعرفي كدا؟؟
شهد بطفوله: نينيني علي اساس اني دي حاجه حلوه...
عادل: تعرفي اني بحبك..
شهد ابتسمت برقه وقالتله: انا اكتر....
عادل: ماشي هخليهالك انتي اكتر.... يلا
شهد: يلا!! علي فين؟؟؟
عادل: هنروح نجيب فستان الفرخ والبدله....
شهد فضلت تضحك زي الهبله وموقفتش ضحك غير لما عادل حط ايده علي بؤها....
عادل: انتي اتهبلتي!
شهد: في اي بضحك
عادل: اي اليضحك
شهد: هما بيقولوا في علم النفس انك لما تحبي تخرجي نفسك من التوتر اضحكي وطلعي الطاقه السلبيه كلها في الضحك....
عادل: ما كنتي اشتغلتي دكتوره. احسن...
شهد: ما انا دكتوره اهو مش لازم الشهاده نفسها
عادل: طب يلا...
شهد: يلا!!! علي فين؟؟
عادل: هنجيب فستان الفرح والبدله...
شهد: متقلقش مش هضحك تاني.... يلا هخليه موقف رومانسي احسن...
عادل: الحمد لله فهمتي انه موقف رومانسي مش طاقه سلبيه وطاقه ايجابيه.
شهد ضحكت وهو ابتسم ولبس نضارته وساق العربيه....
في القصر....
ضحي دخلت خبطت علي فارس......
فارس فتحلها الباب.... ببطئ
وهي دخلت بهدوء....
فارس: اقعدي...
ضحي نفذت كلامه وقعدت..
فارس دخل جاب هديه كبيره
ضحي وشها كان عامل علامات استفهام؟؟؟
فارس: افتحي الهديه...
ضحي وقفت وفتحت الهديه ببطئ وهي بتبص لفارس...
فتحت الهديه لقت فستان فرح شكل جميل اوي وشالت الفستان ببطئ ومسكته بأيديها الاتنين وبصت للمرايه وهي بتحطه علي نفسها وبتبتسم وبعديها حطت الفستان مكانه وبصت لفارس وسط خطوات رجلها لحد ما وصلت لعنده وحضنته بكل هدوء....
فارس: فرحنا بكره...
ضحي فضلت حضناه: عارفه
فارس: حاسه بأيه؟
ضحي: حاسه ان قلبي هينفجر
فارس: ليه
ضحي: عشان لما بشوفك قلبي بينبض بسرعه...
فارس: بتحبيني يعني!؟
ضحي بعدت عنه بأبتسامه مش بحبك بس بعشقك....
فارس ابتسم وخدها وخرج....
في مكان اخر....
شهد: اي المكان دا يا عادل
عادل: هيكون اي يعني اتيليه هنشتري منه الفستان والبدله..
شهد مسكت ايده بتوتر ودخلت هي وهو الاتيليه....
مفيش ٥ ثواني ولقوا وائل وفرح ماسكين ايد بعض وداخلين وراهم ومش فرح ووائل بس لا وفيروز و ادهم..
شهد بصت لعادل بأستغراب: هما عرفوا مكانا ازاي؟
عادل: انا قولتلهم يجوا يجيبوا من نفس الاتيليه..
فرح بصت لوائل بفرحه: طب اي....
وائل: اي!
فرح: مش هتختار معايا فستان الفرح؟؟؟
وائل: اممم طب تعالي يلا..
فيروز: انا زعلانه...
ادهم: ليه يا بعبع...
فيروز: عشان كلهم هيتجوزوا وانا وانت بس الهنتخطب...
ادهم: عشان لسه صغيرين... لازم نكبر شويه قدهم...
فيروز: في اي يا ادهم احنا في جامعه محسسني اننا في كيچيهات...
ادهم: لازم نكون اكبر من كدا..
فيروز: طب علي فكرا انا مجهزه فستان خطوبتي....
ادهم: وريهوني...
فيروز: لو سمحتي فين الفستان الانا كنت حاجزاه..؟
كل واحد فيهم كان بيفكر في فرحه و في خطوبته وفرحتهم البتلمع في عينيهم كانت باينه من كتر السعاده....
بعد وقت اتجمعوا كلهم وخرجوا من الاتيليه وكل واحده معاها فستانها وركبوا عربياتهم وروحوا....
كلهم نزلوا من العربيات
عادل: تعالي هنا انتي راحه فين....
شهد: في اي طالعه
عادل: بكره فرحنا!!
شهد: عارفه
عادل: طب اي؟؟
شهد: اي؟
عادل: اطلعي يا شهد متشيلينيش...
شهد: بحبك....
عادل مسك ايدها بحنيه وشال من ايدها الشنطه وطلع...
شهد: هات الشنطه يا دولا
عادل: يا اي؟
شهد: يا دولا في اي بدلعك
عادل: طالعه من بؤك حلوه
شهد: طب هات الشنطه
عادل: وانا من امتي بشيلك حاجه في ايدك يا شهد في اي
شهد: اقصد عشان متتعبش
عادل: انتي هبله؟ الشنطتين والفستان الانا ماسكهم بوزنك اصلا
.....
شهد: ماشي يا عادل
عادل: قموصه...
طلعوا هما الاتنين....
وبعديهم طلع
ادهم ومعاه فيروز...
ادهم: هنتخطب بإذن الله واول ما الخطوبه تخلص.... هنتجوز....
فيروز: والخطوبه هتخلص امتي...
ادهم: بعد سنتين ما انتي عارفه.....
فيروز: هستني سنتين؟
ادهم: عشان تكبري شويه بدل ما انتي نونو كدا
فيروز فضلت تضحك وانجشته ومشيت.....
طارق و شروق طلعوا...
طارق: كلهم هيتجوزوا...
شروق: طب وفيها اي يا طارق
طارق: مفيهاش....
شروق: انا اصلا مخصماك...
طارق: خلاص يا شروق كانت غلطه مني واتأسفتلك...
شروق: انا بحاول اسامحك بس عشان فرحهم ومنكدش عليهم........
طارق: طب انا بحبك عندك مانع......
شروق: معنديش..
طارق: طب يلا قدامي...
شروق ضحكت ولفتله ومشيت معاه لحد ما دخلوا...
فرح ووائل كانوا برا لسه....
فرح: تعرف انك انت فرحه بنسبالي في كل الانا مريت بيه.... انت القدرت ترجع الضحكه علي وشي تاني بعد وفاه ماما.....
وائل: ودايما هخليكي تضحكي واوعدك عمري ما هخليكي تزعلي ابدا انتي بنتي مش حبيبتي بس...
فرح مسكت ايده وقالتله: هطلع و هنام بقا... عشان انت عارف اننا بقالنا كتير بنجهز للفرح دا...
وائل: تصبحي علي خير يا روحي....
فرح ابتسمتله: وانت من اهله...
في صباح يوم جديد.....
كل البنات اتجمعوا في اوضه...
وفضلوا يضحكوا ويهزروا وصوتهم مسمع...
فرح: فرحانه اووي
شهد: مش قدي يا فرح....اخيرا...اخيرا قدرت اكون معاه انتي عارفه احنا عانيننا قد اي عشان نكون مع بعض..
فيروز: اقعدو غيظوني كدا...
ضحي: ونغيظك ليه بقا...
فيروز: عشان كلكوا فرحكوا انهارده وانا لا...
ضحي: عشان انتي بسله ولسه نونو يا قلبي
كلهم ضحكوا....
وشروق كانت بتلبس وماسكه شنطتها وبتستعد للخروج...
شهد: علي فين يا شوشو...
شروق لفتلهم: الاول الطقم حلو
كلهم قالوا حلو...
شهد: ها راحه فين...
شروق: المستشفي...
فرح: ليه فيكي حاجه ولا اي..
شروق: لا لا متقلقيش هروح اعمل شويه حاجات كدا وجايه
فيروز: مستنينك عشان تساعدينا...
شروق: حاضر...
في مكان اخر..
كان الرجاله كلهم برا في الشارع......
عادل: اخر يوم ليا وانا سنجل..
طارق: يا خسااااره....
ادهم: فين ايام البنااات...
فارس: يعم بلا بنات بلا بتاع
وائل: محترم اوي😂
فارس: انت لسه شوفت حاجه.
عادل: طب مش يلا ولا اي...
طارق: علي فين...
عادل: هنروح نجهز نفسنا مفيش وقت....
كلهم ركبوا العربيه ومشيوا...
في مكان اخر كانت شروق في المستشفي.....
شروق: عايزه اعمل تحليل..
بعد وقت خرجت....
في القصر....
فرح: يا جماعه الميكب ارتست وصلت.....
ضحي: علي فكره هما اربعه ميكب ارتست عشان احنا اربعه وكدا فا متقلقوش هنخلص بسرعه....
فيروز: طب يلا نبدأ...
شهد: يلا...
في مكان اخر....
كان عادل خارج بالبدله. وشعره مظبوط وحالق دقنه وطالع اجمد واحد فيهم.....
وخرج وراه فارس ولابس بدلته وعامل شعره
و ادهم طالع واصغر واحد فيهم ولابس بدلته وعامل شعره...
وطارق واقف حاطت رجل علي رجل علي العربيه برا مستنيهم
في مكان اخر....
شروق دخلت من الاوضه وقعدت معاهم...
كلهم سابوا المكياچ وشافوها مالها.....
شهد: مالك يا شروق..
فرح: في اي
....
فيروز؟؟؟
ضحي: شرووق؟؟
شروق: ها..؟
شهد: في اي...
شروق: انا....يعني انا...
شهد: ها؟؟
شروق: حامل....!!
كلهم قاموا وفضلوا يتنطتوا بفرحه وحضنوها كلهم وهي فضلت تضحك...
شهد: الف مبروك يا شوشو بجد مش مصدقه....
فرح: الف مبروكك علي البيبي..
ضحي: زغروطه يجماعه...
فيروز: يعني انا هبقي خاله بجد شم مصدقه...
شروق بأبتسامه: لا صدقي...
شهد: قولتي لطارق..؟
شروق: لسه هقوله....
شهد احنا هنجهزلك حفله معانا للبيبي الجديد
شروق: اكيد لا انهارده فرحكم انتم ويومكم انتم...
فرح: شش اسكتي هنعملك حفله يعني هنعملك وهنخليها مفاجأه لطارق...
شروق ضحكت: طب يلا بقا عشان تعملوا شعركوا والمكياچ وكدا.....
بعد وقت كبير...
جهزوا الحفله بتاعت البيبي معاهم لشروق....و القاعه جهزت وهما خرجوا
شهد خرجت بالفستان الابيض.... ومسيبه شعرها وعلي ابتسامه خفيفه منها لعادل.....
عادل شالها من وسطها ولف بيها وبعد كدا نزلها بالأبتسامه بتاعتها
عادل: كنت متوقع انك هتبقي قمر لو لبستي الفستان الابيض
شهد: لبسته عشان اكون معاك.
عادل باس ايدها وراسها وركبهت العربيه ومشيوا...
فرح خرجت و وائل استقبلها بأبتسامه خفيفه ومقدرش يستني لما هي تيجي فا قرب هو ومسك ايدها...
فرح: وصلنا لليوم الانا وانت بقالنا كتير مستنينه..
وائل: ششش قرب منها وحضنها باللهفه وشوق....
فرح كانت بتدمع من وراه ولما بعدها عنه لقاها بتدمع...
وائل: بااس بس.. بس.. هتبوظي مكياچك بتعيطي ليه يا فرح...
فرح: عسان فرحانه...
وائل: متدمعيش عشان والله هتخليني ادمع زيك...
فرح مسحت دموعها براحه: خلاص سكت اهو
وائل مسكها من ايدها زي الملكه وركبها العربيه... ومشيوا
وبعديها خرجت فيروز لابسه فستان الخطوبه فستان ابيض قصير ومسيبه شعرها وخارجه
ادهم كان مستخبي...
فيروز خرجت ملقتش ادهم...
ادهم: بخخخ
فيروز: عاااا خضتني يا ادهم حرام عليك في اي....
ادهم: بهزر معاكي...
فيروز: لا المفروض تكوني بتقابلني برومانسيه دلوقتي.
ادهم: من عيني...
فيروز: عينيك الحلوين دول ميبصوليش كدا لحسن هقع من طولي....
ادهم: هشيلك....
فيروز: عارفه انك جمبي مهما حصل...
ادهم: سيبك انتي من كل دا.... انتي خارجه كأنك ملكه...
فيروز: وانت الملك بتاعي...
ادهم ابتسم وشدها من ايدها
فيروز: عل فين
ادهم: مش هنروح القاعه؟
فيروز: نروح طبعا....
ركبوا ومشيوا....
ضحي خرجت ومعاها شروق وزهره.....
و فارس واقف مستنيها...
شروق: اخرجي يا ضحي..
ضحي خرجت حاطه تاج علي راسها ولابسه فستان ابيض قصير ومسيبه شعرها ولابسه الكعب وخارجه كأنها قمر... مش عروسه....
فارس راحلها ومسكها من وسطها عشان تطوله وبص في عيونها وبعدين هي مستنتش وحضنته......
كلهم راحو ا القاعه ومن ضمنهم شروق وطارق
دخلوا القاعه....
طارق: في حفله بيبي هنا...؟
شروق سكتت ومكلمتش....
لقت فرح وضحي و شهد و فيروز واقفين وبيقولوا لشروق وطارق: مبروك للبيبي الجديد يا طروقهه...
طارق... بص لشروق بصدمه.... وحضنها من كتر الفرحه
طارق: ا... ا.. انا هبقي اب..... انا هبقي اب..... فضل يلف بيها زي المجنون
وشروق نزلت بفرحه....: مبروك للبيبي...
طارق: لو بنت هسميها تاليا... لو ولد هسميه علي ...
شروق ضحكت : حددت الاسامي من دلوقتي...
طارق: طبعا....
المأذون وصل وكلهم مضوا...
وجمع بينكم في خيرر...
كلهم قاموا بفرحه حضنوا بعض
وبعديها قاموا... رقصوا سلو...( رومانسي)
شهد: انا بجد مش مصدقه يعني احنا خلاص اتجوزنا كدا
عادل: خلاص اتجوزنا!
شهد: يعني انا دلوقتي مراتك؟
عادل: مراتي وبنتي وحبيبتي وكل حاجه ليا
شهد: تعرف اني عانيت عشان احبك....عانيت اني اقدر حتي افكر فيك او قلبي ينبض ليك او احس حتي اني بحبك زي مانت بتحبني....
ولما بعدت عني حسيت فعلا اني بحبك ومقدرش اعيش من غيرك....
عادل: انا هقولك حاجه واحده...انا من غيرك مكنتش عايش...انا اتولدت من جديد معاكي.....
عادل حضنها وكمل الرقصه...
فيروز وادهم كانوا بيرقصوا..
فيروز: امم بس يا بابا...
ادهم: في اي
فيروز: احنا مخطوبين بس...ها متنساش اوعا الجو الهما عاملينوا ده ياكل معاك...
ادهم: منسيتش متقلقيش بس بحاول ارقص معاكي....توافقي؟
فيروز: اوافق...
فرح و وائل كانوا بيرقصوا
وضحي وفارس....
وشروق وطارق...
شروق: ابو علي...
طارق ضحك: كبرتيني بسرعه اوي....
شروق: في اي مش عاجبك
طارق: عاجبني طبعاً
شروق: طب يا ابو تاليا...
طارق: ياريت تكون بنت...
شروق: ادعي ربنا وهتجيلنا بنت.....
طارق: بحبك يا شروق
شروق: بحبك يا احسن ما في حياتي كلها..
تمت النهاية.. روايتي الجديدة رواية قلبه من حجر كاملة عبر دليل الروايات
- الفهرس (رواية اشتريتها من ميدان عام كاملة)