Ads by Google X

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي الفصل الواحد والثلاثون والأخير - اياد ورانسي

الصفحة الرئيسية

رواية تدمرت حياتي يوم زفافي "اياد ورانسي" البارت الواحد والثلاثون والأخير بقلم فاطمة الالفي

رواية اياد ورانسي كاملة

رواية اياد ورانسي الفصل الواحد والثلاثون والأخير

فى اليوم التالى
ذهبت رانسى الى بيت صديقتها لينا وتنتظر معها قدوم العريس المنتظر.
لينا بتوتر: البس اية طيب
رانسى : هههههه اول مرة اشوفك متوترة ياقمر ريلكس ريلكس كلنا لها ههههه
لينا: طبعا لازم تهزرى وتضحكى وانا ملبوخة كدة
رانسى: خلاص هبطل هزار البسى فستان طبعا يكون رقيق وهادئ
لينا : لا كدة يفهم ان موفقة علية لازم اشوفة الاول واعرف هرتاح لية ولا لاء
رانسى: واية علاقة دة بلبسك يا هبلة لازم تكونى شيك وتبهريهم كلهم
لينا: امممم طب اختاريلى بقى
رانسى: حلو الموف
بدأت لينا فى تجهيز نفسها لمقابلة العريس .
*********
فى بيت خالد
كانت تشعر بالملل وتريد إرجاع جوزها كما كان فى السابق فهى تفتقدة رغم وجودة.
تعمد خالد ان يعاملها بفتور لا يريد أن يضعف فقد اخطاءت فى حقة وهو مازال يحبها ولكن يرفض الاستسلام ويحاول التحكم فى مشاعرة.
علا بتعب: خالد ممكن نتكلم
خالد: خير فى حاجة انتى تعبانة
علا بدموع: ايوة تعبانة
خالد بقلق قرب إليها: مالك حاسة بأية
علا: حاسة بتعب هنا فى قلبى
خالد: عايزة اية ياعلا
علا: عايزاك تحن بقى وكفايا قسوة قلب
خالد: هههه انا إللى قلبى قاسى
علا: اة ومش راضى تحن عليا تسامحنى والله بحبك وكفايا بعد بقى
خالد: وانا عملت اية ماانا ساكت اهو
علا : ماهى دى المصيبة انك ساكت ولا بقيت تكلمنى زى الاول انا مفتدقاك مفتقدة حضنك وحبك وخوفك عليا محتاجالك ياخالد انا من غيرك مش عايشة
خالد: بس انا جنبك لسة ياعلا
علا: جنبى بس مش معايا مش قريب منى مابقتش تحبنى عارفة ان غلطت بس كفايا بقى بعد عشان خاطرى وخاطر مروان طب حن عليا عشان خاطر بنوتك طيب
خالد: علا سيبى جرحى للزمن وهو كفيل يلم جرحى وبلاش تضغطى عليا
علا: لا مش هسكت ولا هسيبك من غير ماتسمحنى من قلبك وكفايا بعد انا عايزالك يا خالد
خالد: مش قادر انسى كان ممكن تتكلمى معايا بدل ماتكلمى حد غريب قوليلى انى مقصر معاكى قوليلى انى مشغول عنك الفتى انتباهى مرة واتنين وعشرة ولم تياسى منى ابقى دورى برة على قلب يحبك قدى
علا بدموع: والله كان مجرد كلام عادى مش اكتر وأنا فعلا ندمانة وغلطانة اسفة بجد كنت حاسة بالاهمال كنت بعيد عنى حتى لم ترجع مش بتقعد معايا مش بتسالى محتاجة حاجة كنت حاسة انك بتبعد واقسم بالله موضوع الكلام مع حد غيرك جى فجاة وماتعداش حدودة انا بحبك والله ولسة بحبك بلاش تبعد تانى ارجوك قرب عشان خاطرى ياخالد انا علا حبيبتك اول واخر حب فى حياتك وانتى حياتى يا خالد
خالد: تفتكرى سهل عليا بعدى عنك ياعلا
علا: يبق خلاص بقى يا ابو مارو
خالد: خلاص اية يا علا هو كلام وخلاص
علا: حاوطتة من رقبتة وهمسة له بحب
بحبك بعشقك بموت فيك والله
خالد بابتسامة: يا سلام
علا تقبل ثغرة قبلة رقيقة وتهمس بحبك
خالد يتصنع البرود ولكن هيهات فهى زوجتة الحبيبة التى اشتاق لها وبدأ هو فى مبادلاتها عدة قبلات وذاب الجليد وعاشو معا اجمل لحظات العشق.
*******
فى منزل لينا
دق الباب معلن عن وصول العريس واهلة
واستقبلهم والدها ووالدتها بالترحاب وجلسو بالصالون.
ابو لينا: اتفضلو استريحو
حسام: شكرا
عمر: احم ازيك ياعمى
ابولينا: الحمدلله يابنى
حسام: انا حسام الملاح إللى كلمت حضرتك ودة اخويا عمر وطبعا حضرتك عارف سبب الزيارة
ابولينا: شرفتونا يابنى
حسام: طبعا دة هيكون تعارف ولو حصل قبول ان شاء الله نتفق على كل طلابتكم
ابولينا: مش هنختلف يابنى
أحضرت والدة لينا واجب الضيافة وقدمتها:
ابولينا: اندهى لينا يا حجة
ام لينا: حاضر .
*****
يتم النشر فى جروب.. ملوك الابداع فى عالم القصص والروايات
*****
فى غرفتها تشعر بالقلق والتوتر فهى فى موقف لا تحسد علية
ورانسى تحاول ان تهزر لتخرجها من جو التوتر .
ام لينا: يلى يا بنات تعالى عشان تشوفى عريسك والله شاب قمر ماشاء الله طول بعرض وزى العسل
رانسى : اطمنى فارس الأحلام طول بعرض اهو زى الروايات بالظبط اتشجعى كدة وانا فى ضهرك ماتقلقيش ههههه
خرجت الفتايات وتوجهو إلى الصالون
كانت لينا مكسوفة دخلت رانسى الاول ترحب بالعريس وتفاجت من وجود حسام الملاح وعمر فهى راءتة قبل سابق
رانسى باستغراب: السلام عليكم
رد الجميع السلام وكانت لينا تنظر ارضا من الخجل فهى اول مرة تتعرض لهذا الموقف.
حسام: ازيك يارانسى عاملة اية
رانسى بابتسامة: الحمدلله بخير ازى حضرتك
ولينا تنظر لها تتفاجى من أن رانسى تتحدث مع الضيوف اذا هى تعلم من العريس المنتظر
نظرت رانسى إلى عمر وجدتة يتطلع إلى لينا بحب فهى تعلم هذا النظرة جيدا فقررت أن تترك لهم مجال الحديث
رانسى: انا شايف ان الجو متوتر اية رايكم نسيب العرسان يتكلمو ويتعرفو على بعض الاول
حسام بابتسامة: انابقول كدة بردو بعد إذن حضرتك طبعا
ابو لينا: ومالو يابنى دة الشرع احنا هنقعد فى الصالون التانى اتفضلو
لينا تنظر بغضب لصديقتها التى وضعتها بهذا الماذءق.
خرج الجميع وترك لهم المكان
تحدث عمر: احم بتدورى على حاجة ضايعة منك انا هنا قدامك مش تحت رجلك
لينا تشعر بالاستغراب: فهى سمعت هذا الصوت قبل سابق و لكن لم تعلم صاحب الصوت
عمر: بصيلى طيب ماكنتش اعرف انك بتتكسفى اوى كدة مع انك كان لسانك مترين اول مرة تقابلنا فيها ههههه
نظرت لينا آلية وبرقت عيناها تشعر بالصدمة فهو الشخص المغرور نفسة التى قابلتة صدفة
عمر علم بما يدور بنفسها: هو انا ذات نفسة عمر الملاح فاكرة ههههه
لينا: انت جاى هنا لية
عمر: اكيد عارفة السبب ماهو انا العريس وجاى طالب ايدك فى الحلال
لينا: انت جاى هنا تهزر انت تعرفنى منين اصلا عشان تيجى عايز تتجوزنى ومين قالك انى ممكن ارضى بيك اصلا انت بتحلم
عمر بثقة: اعرفك وبدليل انى جايب اخويا الكبير وجاى اتقدم والحلم سهل يتحقق مش صعب على عمر الملاح
لينا بعناد: وانا مش موافقة ارتبط بيك ها
عمر: لية بس دة حبك كلبش فى قلبى من اول نظرة وجابنى هنا وانا مش بستسلم بسهولة هفضل وراكى لم توافقى علية انا عريس لقطة ماترفضش اصلا
لينا: مغرور حضرتك
عمر: هههه ثقة ياحببتى
قوليلى عايزة تعرفى اية عنى
لينا: مش عايزة اعرفك اصلا
عمر: يبق خايفة منى وانتى ضعيفة وهتقعى فى حبى انا عارف
لينا: خيالك واسع وانا مابخفش
عمر: يبق أدى نفسك فرصة نتعرف ولو ماحبتنيش زى ماحبيتك يبق اعتبرى مافيش بينا حاجة
لينا: بمعنى
عمر بابتسامة: نتخطب ونقرب البعد وانا واثق انك هتقعى هتقعى ههههه
دخل والدها: ها يا ولاد اتعرفتو على بعض
عمر: ايوة ياعمى واية رأى حضرتك نقرأ الفاتحة ونحدد ميعاد الخطوبة
ام لينا: ومالة نقرأ الفاتحة
ابولينا: موافقة يالينا على عمر
رانسى بابتسامة: طبعا موافقة صح يالينو
لينا: اللى تشوفة يابابا
ابو لينا: على خير الله نقرأ الفاتحة .
*********
بعد شهر
تم خطبة لينا وبدأت تقرب من عمر واحست بمشاعر الحب تم الاتفاق على الزفاف بعد انتهاء الدراسة .
******
تم الانتهاء من تجهيز شقة اياد ورانسى وانتقلت لتعيش بها وبدأت حياتها بسعادة بجانب زوجها وطفلها فقد علمت انها تحمل فى احشائها طفل وفكرت ان تسمى على اسم احب الناس إلى قلبها والدها الحبيب (مراد ) وافق اياد على طلبها .
*********
التزم عمرو فى عملة بجانب والدة وقرر اخيرا الارتباط بابنة صديق والدة .
********
نجاة طلبت السماح من العائلة على فعلتها فى السابق وقررت أن تبدأ معهم صفحة جديدة وان تترك الماضى وذكرياتة وسامحها الجميع فهى بشر والبشر يخطاء والان علمت الصواب.
********
التسامح: من اسمى الصفات الذى أمرنا بها الله عز وجل ورسولنا الكريم (صلى الله علية وسلم ) فهو العفو والصفح عند المقدرة وتجاوز الاخطاء عند الآخرين والصفح عنهم والتماس العذر لهم: فالتسامح ليس معناة التنازل او التساهل فهذة سمى عظيمة من سمات المسلم( فاصفح الصفح الجميل)
التسامح دليل على نقاء وصفاء القلب من البغضاء والكرة والتسامح معناة الاعتراف بالآخر واحترامة والتغاطى عن الاخطاء والاعتذار. والشعور بالرحمة والتعاطف والحنان وكل هذا موجود فى قلب المسلم المتسامح.
((فاعفو عنة واصفحو ))
((الضعيف لا يمكنة المسامحة فالتسامح من صفات الأقوياء ))
(( لن تستطيع أن تعطى بدون الحب ولا تستطيع أن تحب بدون تسامح)).
ورجع بيت العائلة كما كان يعم بالحب والالفة بين الجميع ويتجمع جميع الابناء كل يوم عطلة يقضو اليوم بجانب عائلتهم فى جو ملئ بالحب والمودة والفرحة واصبح الجميع فى حالة سعادة بوجود الابناء والاحفاد .
السعادة هى الفرح الذى لا يوصف وقتها لا تفارق الابتسامة وجة الشخص ،؛ السعادة الحقيقية هى مجرد فرحة بسيطة ترسم على الوجوة وتدخل القلب وتظهر الابتسامة الجميلة على وجوة الاشخاص وقد تسعدهم فى امور صغيرة فى الحياة:
(((تمت بحمد الله))
تمت النهاية اقرا ايضا رواية عشقت الرعد كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
google-playkhamsatmostaqltradent