Ads by Google X

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل الثاني عشر والأخير - آلاء فايز

الصفحة الرئيسية

رواية وجعلکِ سبباً في توبة البارت الثاني عشر والأخير بقلم آلاء فايز

رواية وجعلکِ سبباً في توبة كاملة

رواية وجعلکِ سبباً في توبة الفصل الثاني عشر والأخير

يوسف : لازم يعني النهاردة ياملك ؟ 
ملك : عشان خاطري انا وعدت سارة هروح معاها 
يوسف : ياحببتي معنديش مانع بس انا عندي ميتنج معرفش اروح معاكو 
ملك : لا ماهو مينفعش تيجي معانا 
يوسف : ودا لية بقاا ؟!
ملك : انت عارف يا يوسف لبس الفرح وكدا ....مش هتأخر متزعلش بقاا 
يوسف : رغم قلقي عليكي بس عشان خاطرك مقدرش ارفضلك طلب خلي بالك من نفسك 
ملك : حاضر ..في رعاية الله 
يوسف : ونعمة بالله ..سلام 
___ __ 
ملك وسارة نازلين من العمارة وفجأة اتنين طلعوا عليهم بالمسدسد شخص خبط سارة والتاني رش على ملك منوم واخدوها 
________ 
في مكان ماا : 
ملك فاقت الخوف ماليها مش قادرة تحدد هي فين !! ولية هي موجودة هناا ؟! وسارة حصلها اي ؟! اسئلة كتير ملهاش إجابات
...بتدعي وسط بكائها زي ماوالدها علمها ..."اللهم إن همومنا قد كثرت، وليس لها إلا أنت، فاكشفها، يا مفرج الهموم، لا إله إلا أنت سبحانك، إني كنت من الظالمين، اللهم اكفني ما أهمني، اللهم إني ضعيف فقوني، وإني ذليل فأعزني، وإني فقير فارزقني وأسألك خير الأمور كلها وخواتم الخير وجوامعه " 
____ __
الجيران شافوا سارة مرمية على الارض وفي نزيف في راسها بلغوا والدتها واخدوها المستشفي
الدكتور : الحمد لله الخبطة جت بسيطة ... بس انا مضطر أبلغ البوليس 
فاطمة والدتها : بوليس !! يادكتور احنا ناس غلابة منقدرش نتهم حد وبعدين هي لسة مفقتش ومش عارفين مين اللي عمل كدا ..و ممكن تكون وقعت 
سارة بدأت تفوق .: انا فين !! ملك ..ملك أخدوها  .. حرام عليكوا .. ملك لا 
الدكتور : انا هاديها حقنة مهدأ ..واظاهر في حالة خطف وكمان الآنسة مخبوطة ب آلة حادة وبكدا لازم أبلغ 
فاطمة : اللي اتشوفه حضرتك ..المهم بنتي تبقى بخير 
محسن بلغ يوسف بأختفاء ملك والبوليس مستني سارة تفوق ويحقق معاها 
الظابط : أنسة سارة هسألك شوية اسئلة بسيطة وياريت حضرتك تساعدينا عشان نقدر نوصل ل ملك 
سارة ببكاء ؛ حاضر 
وبعد تحقيق قدروا يوصلوا ل نمر العربية من خلال كاميرات المراكبة وكمان حددوا مكانها 
_ ___ 
عند سارة : 
لسة بتبكي وبدأ نفسها يضيق لأنها مريضة قلب ودا معاد علاجها 
سها ؛ تؤتؤ ياحرام صعبتي عليا ...بس لازم اخليكي تتمني الموت 
ملك ببكاء : عمري ماأذيتك ولا قربت منك بالعكس انتي اللي كنتي بتسخري مني وتجرحيني بكلامك ونظراتك مفكرتش حتى ارد إسائتك ..ربنا المنتقم 
سها : ماتبطلي بقاا دور البريئة اللي انتي عايشة فيها دا ....أنتي احلى مني في آية عشان يحبوكي كدا ؟! اختاروكي أنتي لية مانا احلى منك ميت مرة 
ملك : اختاروا الطريق الصح مش اختاروني انا وربنا جعلني سبب في هدايتهم ...أبوس ايدك سبيني امشي 
سها : مش اقبل مااخليكي تتمني الموت  " شاورت ل الشخص ...
 قرب من ملك بيحاول يعتدي عليها ..كانت واقفة بتصورهم مصعبش عليها منظرها ولا صرختها وبكائها ..
البوليس وصل وحاولوا يهربوا بس ملحقوش ...أما ملك ف أغمى ليها من التعب 
يوسف ببكاء  وملك في حضنه: ملك ..فوقي ياملك فوقي يا حببتي متسبنيش .. انا اسف يا حببتي مقدرتش احميكي .. بصرخ ويقول يارب 
_ ____
في قسم الشرطة : بيحققوا مع المجرمين وسها واعرفوا إن هي اللي أمرتهم بخطف ملك الإنتقام منها وتحكم عليهم بس سها مقدرتش على قعدت السجن وحاولت وتهرب ولكن اثناء الهروب اتضرب عليها رصاص وبعد ثلاث ايام في العناية أتوفت  
___ 
بعد اسبوعين : ملك لسة في غيبوبة بعد عملية القلب ..
يوسف ماسك أيديها : وحشتيني اوي ...عارف إنك حاسة بيا ومش هيهون عليكي تسبيني اكتر من كدا . حياتي من غيرك ملهاش لازمة .. بصلي كتير وأدعي تقوميلي بالسلامة وواثق إن ربنا بختبر صبري عشان يعوضني ويفرحني وانا صابر ومستني فرحتي ترجعلي ... بحبك ياملاكي 
بعد يومين : ملك إتحسنت وانتقلت اوضة عادية 
مؤمن : كدا تقلقيني عليكي طول الفترة دي 
ملك : وحشتني اوي يابابا 
مؤمن ببكاء : وانتي كمان ياقلب ابوكي 
أمينة : يعني انا مش وحشتك ؟! 
ملك بأبتسامة : وحشتيني طبعا 
أمينة : غيابك طال علينا اوي يابنتي بس الحمد لله ربنا صبرنا لحد مابقيتي كويسة أهو 
ملك : الحمد لله .. " كانت بتبص على الباب وكأنها مستنية شخص  يدخل 
سارة : يوسف زمانه جاي 
ملك اتكسفت ومردتش  
مؤمن : اتأكدت اني أخترت صح لما شوفت خوفه عليكي ...من يوم الحادث وهو كل يوم ييجي ويدخلك العناية غصب عن الدكاترة عشان يطمن عليكي بنفسه 
يوسف : السلام عليكم ...انا سامع أسمي في الموضوع 
ملك بفرحة : يوسف 
يوسف : قلب يوسف مسدقتش لما قالوا إنك بقيتي كويسة ...وحشتيني ياملاكي والولاد في دار الأيتام بدعولك مستنينك تروحيلهم بنفسك...بس مش قبل مايتكتب كتابنا
مؤمن : نعم !! 
يوسف : احم ..بعد ماتخرج من المستشفى يعني 
مؤمن : وبالنسبة للعملية ؟! 
يوسف : لما فترة النقاها تخلص هيبقى الفرح 
مؤمن : لا حول ولا قوة الا بالله ..انا مش فاهم أنت مستعجل لية 
هيام ( والدة يوسف ) : دا يوم الهنا ياحج 
يوسف : خير البر عاجله ياحج ..عايز أكتبت كتابي مش كفاية مش عارف ابوسها  احم قصدي يعني مش عارف امسك أيدها 
مؤمن : وانتي رأيك اية يابنت ابوكي ؟؟ 
ملك ابتسمت بكل كسوف ومردتش 
مؤمن : خلاص ياسيدي موافق 
ملك : الاول انا اسفة ياسارة وبتأسف ل حضرتك ياأستاذ واليد على الفرح اللي اتأجل بسببي 
سارة : متقوليش كدا اكيد  دا خير من ربنا واظن دا كلامك انتي ...وبعدين ياست ملك افرح ازاي وانتي مش معايا هاا ..احنا مش مع بعض على الحلوة والمرة يعني 
ملك : انا مش عارفة اشكركوا ازاي على وقفكوا جنبي 
منار : أحنا اللي المفروض نشكرك ...كفاية اللي حصلك دا بسببنا 
محمود : قومي انتي بس عشان نويت اكتب كتابي في معاكو في ليلة واحدة ان شاء الله 
سارة وملك فرحوا وباركوا ل منار 
واليد : طب أية رأيكوا نخلي فرحنا كلنا في يوم واحد 
يوسف ومحمود وافقوا والبنات كانوا طايرين من الفرحة 
محسن بزعل مصطنع : السنجلة جنتلة برضو  
ضحكوا كلهم عليه 
بعد شهور : 
ملايكة بالفستان الأبيض خاطفين قلوب وأنظار الموجودين والحجاب الذي يزيد من جمالهم ...  
__________ 
بعد سنة : 
يوسف وملك ...سارة وواليد ...منار ومحمود
بيتمموا مراسم الحج ..وهكذا تكون نهاية وجعلکِ سبباً في توبة  
_اللهم ارزقنا زيارة بيتك الحرام مع من نحب والسجود فيه وتوفنا وانت راض عنا وارزقنا حسن الخاتمه و أدخلنا جنة الفردوس مع الابرار واجرنا من النار 
_ اللهم أرزقنا الحب الحلال 
تمت النهاية اقرا ايضا رواية منقذي كاملة بقلم ندى ياسر عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
google-playkhamsatmostaqltradent