رواية نور (هو شمس وسط رمل، هي حلوة بت سمره) البارت الثالث والأخير
رواية نور هو شمس وسط رمل الفصل الثالث والأخير
- مش هبعد ممكن تهدي بقا ، تااكسي .
كنت رايح اشوف اي الصوت العالي الا ف بيتهم ده ولما طلعت السلم لقيتها بتعيط وعاوزه تمشي قلبي وجعني ع دموعها و مقدرتش اسيبها ف الحاله دي واخدت تاكسي وركبتها ووقفته عند الكورنيش.
- ممكن تبطلي عياط وتحكي.
- مش عاوزه اتكلم .
- ي ستي طب ي رب يدوسني قطر لو متكلمتيش.
بتحط ايدها ع بوقه - بعد الشر عليك متقولش كده .
ابتسم - خوفتي عليا ؟
- هو انا وحشه ؟
- انتي ست البنات كلهم .
- طب انا شكلي وحش ويكرّه الناس فيا؟
- مكنتش حبيت... اقصد مكنش بابا حبك والأطفال الا ف الشارع .
بدموع - طب ليه ماما بتكرهني؟
- اول حاجه بطلي تبكي عشان قلبي بيوجعني ع دموعك معرفش ليه، تاني حاجه مامتك اكيد بتحبك بس يمكن التعبير خانها ومعرفتش تعبر عن حبها ليكي.
- بس هي ع طول بتعايرني بلون بشرتي .
حاول يداري المه عند سماع كم هي تعاني - ماله لون بشرتك زي القمر وانتي قمرين وابتسامتك حلوة اوي ع فكره و ربنا مخلي وشك فيه قبول مش موجود ف اغلب البنات بتوع اليومين دول الا بيداروا وحاشتهم بالميكب لكن انتي ع طبيعتك .
- شكرا اوي ع كلامك ده.
- اغنيلك؟
- تغنيلي!
ابتسم - عايروني وقالولي ي اسمر اللون ي لالالي صحيح انا اسمر وكل البيض يحبوني ي لالالي.
- انت بتتريق زيهم؟
ابتسم - ركزي ف اخر جملة كل الببض يحبوني هتفهمي قصدي وانا ف نظري السمار نص الجمال.
- نور استني.
- مش عاوزه اتكلم ي ماما لو سمحتي.
بتحضنها - انا اسفه ي بنتي انا مكنتش اعرف اني بأذيكي بكلامي ده بس والله من غير قصد و دلوقتي عرفت ان ازاي غلطت ف حقك واتمني تسامحيني ي بنتي .
بدموع - كان واحشني حضنك اوي ي ماما .
- ي قلب امك انتي سامحيني معدتش هبعدك عني تاني وانا بحبك ي حببتي زيك زي اختك بالظبط ومن دلوقتي مش هيهمني كلام الناس والا هيفكر يزعل بنتي هقطعه بسناني .
بدموع فرح - انا بحبك اوي ي ماما .
ريهام : وانا بحبكم انتوا الاتنين ونور اختى احلى واحده عالمجره.
- اي البنت السوقيه دي ي نور تعرفيها؟
ضحك - بيقولوا اختي ي ماما .
- انا مخلفتش الا القمر ده !
- الااااه ،اتفقتوا عليا ولا اي؟
- انتي حبيبي واختي .
- ي روحي انتي .
- نور ي حببتي.
- ايوه ي ماما.
- جهزي نفسك فيه ناس جايين عندنا بالليل.
- يعملوا اي؟
- يطلبوا ايدك ي حببتي .
- بس ي ماما انا لسه مخلصتش جامعه .
- دي رؤيه شرعيه بس ولو مرتاحتيش ارفضي مش هجبرك ع حاجه.
ابتسمت - حاضر.
- بصي هتدخلي تدلقي عليه العصير اقصد تقدميله العصير.
- ي حول الله اسكتي ي ريهام احسن انا متوتره لوحدي.
- ي بنتي عادي والله بس خلي عندك ثقه ف نفسك.
دخلت ومرفعتش راسي من عالارض حتى مسلمتش عليهم وقعدت جنب ماما وخالو لحد ما سمعتهم بيقولوا.
- طب ي جماعه نسيبهم لوحدهم شويه.
- اها تمام احنا بره ي نور ي حببتي.
- حاضر ي خالو.
- تحبي اغنيلك؟
متقولولش ان توقعاتنا كلنا صح وشبه الروايات وجاي يطلب ايدي وكده .!
برفع راسي - ادهم !
ابتسم - طب اقسم بالله اسمي بقا زي القمر لما نطقتيه.
- جاي هنا تعمل اي؟
- جيت اجبلكم الصيجان .
ضحكت - ادهم.
- قلبه .
-لا بقولك اي كلام قلة ادب مش عاوزه .
- طب ي ستي نخلي كلام قلة الادب لبعد كتب الكتاب المهم انا جاي اطلب ايدك هاا موافقه؟
- بس اشمعنا انا ، ثم لو جاي عشان شفقه يبقى انا برفض.
ابتسم وقال بهدوء - اولا اشمعنا دي خليها لبعد كتب الكتاب ثانيا لو ع الشفقه فانتي اشفقي عليا ووافقي.
ابتسمت - هبلغ ماما تقولك قراري.
بحب - هستني البشاره.
- واد ي ادهم خال نور كان هنا من شويه.
- قول والله ي بابا ، طب قالك اي هاا وافقت ؟ مال وشك ! يبقى رفضت صح .
- ي بني الجواز قسمة ونصيب.
بحزن - والله ي بابا بحبها .
ابتسم - وهي من نصيبك.
-ايه؟
- الا سمعته نور وافقت ي ادهم ، ودعوتي استجابت انها تكون من نصيبك ي بني.
بيسجد في الارض- الحمدلله يارب الحمدلله.
- مبارك عليك نور ي حبيبي.
" بارك الله لكما وجمعا ببنكما في خير"
بيحضنها - مبارك ي حببتي واهو هي دي مفاجأتي ليكي وبقيتي مرات ابني .
- اي ي بابا طب احضن مراتي الاول انا .
- اي ي قليل الأدب دي بنتي قبل ماتكون مراتك .
ضحك - ربنا يخليك لينا ي حاج ويبارك ف صحتك .
- ويبارك فيكم ويديمكم سند لبعض ي حبيبي.
سلمت ع ماما الا مسابتنيش لحظه من وقت ما اتصالحنا ولما كنت ماشيه مع ادهم ع شقتنا مبطلتش عياط .
بيبوس راسها - مبارك عليا انتي.
- تسلملي ي رب .
مسك ايديها- تعالي هفرجك ع الشقه .
- جميلة اوي حقيقي .
- عشان دخلتيها .
- ادهم.
بهيام - عيونه.
ابتسمت - اشمعنا انا ؟
اخد تنهيده - لأنك دعوتي من مدة 6 سنين .
- ازاي ؟
- كنت بشوفك وانتي جايه من المدرسه ودايما ابتسامتك مش بتفارق وشك ، لما كنتي بتقعدي ف البلكونه بتاعة بيتكم بتبصي ع الناس الا ماشيه ف الشارع كنت انا متخبي براقبك ، انا بحبك ي نور من زمان ، طلبتك من ربنا ف سجده ومن خالك ف جلسه ،زي ما بيقولوا وسافرت كونت نفسي عشان اعرف اتقدملك وتكوني من نصيبي .
بدموع - معقوله انا استاهل الحب ده كله.
بيشدها لحضنه - انا الا مش مصدق معقوله انتي بقيتي من نصيبي وف حضني دلوقتي!
- أدهم .
- اممم.
- هو انا نسيت اقولك ؟
- تقوليلي اي؟
- اني بحبك وانت كنت دعوتي ف قيام الليل وطلبت من ربنا يجمعني بيك ف الحلال.
" وعندما نظرت إلى عينيكِ تمنيت أن يتوقف الوقت لأتوه في سحرهما"💙
ل الست نور♡
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية عشقتها ولكن كاملة بقلم هند الحجار عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل