Ads by Google X

رواية صغيرة احيتني الفصل الثالث عشر والأخير - منه العدوي

الصفحة الرئيسية

رواية صغيرة احيتني البارت الثالث عشر والأخير بقلم منه العدوي

رواية صغيرة احيتني كاملة

رواية صغيرة احيتني الفصل الثالث عشر والأخير

نور:ايوه مين..ثانية واحدة جاية...فتحت نور الباب لقيت سيف..اتفضل يا دكتور
سيف بابتسامة:اي دكتور دي انا اسمي سيف وبس
نور:اتفضل يا دكتور ادخل..وبعدين ميصحش اقول للدكتور باسمه كدا
دخلت نور..ودخل سيف..في الوقت دا كان اياد خارج من اوضته
اياد:مين يا نور اللي خ...ازيك يا دكتور في حاجة حضرتك
سيف:انا عارف اني غلطان اني مخلتهاش تكمل كلامها وصدقت كلام كدب عليها و..
سميرة بفرحة:يادي النور يا دي النور ازيك يا سيف...جاي تشوف نور ولا اي
اياد:ماما نور فسخت خطوبتها بدكتور سيف وانا وافقت علي قرارها
سميرة:في اي يا اياد الدكتور بسم الله ماشاء مفهوش عيب ليه تفسخ المزغودة دي الخطوبة
اياد:امي هفهمك بعدين ادخلي انتي شوفي اللي وراكي
سيف:يا اياد اهدي وخلينا نتفاهم الامور مش هتتحل كدا
نور:لا هتتحل كدا لما كل واحد يروح لحاله
سيف بتبرير:نور اسمعيني انا..
اياد بسخرية:انت اي يا دكتور عايز تقول انك من اول موقف كدا وصدقت اشاعات...انا مش هضمن اختي معاك ميمكن بعد الجواز تحصل حاجة تاني تقوم تصدق
سيف:يا اياد اهدي
اياد باستفزار:منا هادي اهو شايفني بشد في شعري وبعض ايدي
سيف:مش قصدي...بس انا بحب نور ونور بتحبني ليه نفسخ الخطوبه عارف اني غلطان اعمل فيا اللي انت عايز تعمله بس بلاش فسخ الخطوبة
اياد باستفزار:بس نور مش بتحبك...صح ولا اي يا نوري
اوماءت له نور بابتسامة 
سيف:نور انا عارف انك بتحبيني وانتي اعترفتي ليا
نور بلا مبالاة:كنت مفكرة اني بحبك بس اكتشفت انه كان مجرد اعجاب بشخصيتك مش اكتر
سيف:ن..
اياد:لو سمحت يا دكتور كل شئ انتهي..اتفضل اوصل حضرتك لمكان ما انت رايح
سيف بغضب:انا ماشي لكن فسخ خطوبة مش هفسخ..ومشي سيف
انفجر اياد بالضحك هو ونور فور خروجه
اياد بضحك:شوفتي يا بت يا نور اي رايك...يستاهل
نور بضحك:حرام عليك دا كان اتبقي ثانية ويجي يموتك
اياد بضحك:وهو لسه شاف حاجه دا لسه هيشوف تاني
نور بفضول:هتعمل اي تاني..هاا هاا قول بقي
سيف:يا بت اتهدي طول عمر الفضول هيفضل ماسك فيكي...اسمعي يا ستي انا اخدت رقم ابوه وكلمته وعرفته بكل حاجه واتفقت معاه انه بكرا يبلغة اني اتصلت بيه وقولتله كل شئ قسمه ونصيب واني خلاص فسخت الخطوبة وفي واحد متقدملك واني وافقت
نور بصدمة:يالهوي يا اياد حرام عليك..لا لا انا مش معاك في كدا
سيف بغمزة:يابت يا هبلة متخليش قلبك طيب كدا خدي حقك عشان يتربي وانا هخلهولك يقول حقي برقبتي
اوماءت له نور علي مضد
في صباح يوم جديد مشرق بالبهجة
احمد:اه صح يا سيف ابو نور اتصل هو واخوها وقالوا انهم خلاص فسخوا الخطوبة...اصل ابن عمها اتقدم ليها
سيف قام من علي الاكل منفوض:انت بتقول اي ازاي دا يعني يحصل
احمد بتمثيل عدم الفهم:في اي يا سيف عليتها مش موافقة هنعمل اي يعني
سيف:دا علي جثتي انها تتجوز حد غيري..وتركهم يضحكون وخرج منطلقا الي عيادة اياد
دخل سيف العيادة وكانت سكرتيرت اياد قاعدة وكان لسه سيف هيدخل وقفته السكرتيرة:يا استاذ استني هنا انت اخ..
لكنه لم يهتم بكلامها ودخل علي اياد ومسكه من هدومه وتحدث بغضب:نور اختك ليا فاهمني برضاك او غصب عنك نور بتاعتي ومش هتتجوز حد غيري
اياد باستفزار:والله حضرتك دا مستقبل اختي وانا حر فيه
لكمه سيف في وجهه:دا علي جثتي فاهمني...وفضل يلكم فيه 
انفجر اياد بالضحك عليه
أستغرب سيف وفضل باصص ليه بعدم فهم
اياد:ههههه تستاهل عشان تتعلم الدرس واديك اهو اتعلمته وكدا انا ضمنت مستقبل اختي معاك تهانينا ليك ههههه
لكمه سيف في وجهه عدة مرات ثم تركه وظل يلهث:يخربيتك شكلك..عشان انت واحد***
اياد:هدي نفسك يا عم..امال كنت عايزني اسلملك اختي من غير لما اعلمك الدرس
سيف:ماشي يا اياد...لحظة واحدة لحظة يعني بابا وم..
اوماء له اياد بضحك:ايوه كانو عارفين وانا متفق معاهم ونور كانت معايا في الخطة دي
ضحك سيف:بقي كدا
اياد باستفزار:مش عاجبك نفسخ الخطوبه بجد معنديش اي مشكله والمرادي بجد
سيف بابتسامة غيظ:لا وعلي اي 
----------------------------------------------
مرت ايام علي الجميع عادت فيه يارا الي المنزل وتحسنت صحتها وعاد مراد وليليان واصبحت ليليان مزاجها متغير بسبب الحمل وكثيرة البكاء وتاكل كثيرا واصبحت بطنها منتفخة بشكل ملحوظ من يراها يظنها في شهرها الاخير من الحمل ولكنها في نهاية شهرها الخامس...اما لمياء فما زالت والدتها تعاملها بطريقة سيئه
استيقظت ليليان وجدت نفسها نائمه ومراد يحاوطها من خصرها حاولت النهوض دون ايقاظة لكنه كان متمسك بها واستيقظ علي حركتها
مراد بابتسامة جذابة:صباح الورد والفل والياسمين علي احلي اميرة
ليليان بهمس وهي تقبلة علي خده:صباح الخير يا مرادي
مراد بابتسامة:قومي يلا خودي دش وانا كمان هاخد دش وبعدين نفطر عشان هنروح مشوار انهاردة مع بعض
ليليان بفضول:مشوار اي هاا هاا
قرصها مراد من خدودها:مش هقول عشان هي مفاجئة ويلا قومي عشان منتاخرش
بعد وقت وصل مراد وليليان حيث مفاجأة مراد لها وكان يغطي عينيها بقطعة قماش منذ خروجهم من القصر حتي الان
نزل مراد من العربية ولف لليليان ونزلها وفضل ماشي بيها لحد لما وصلوا للمكان
ليليان:مرادي واخدني علي فين كدا انا مش شايفة حاجة
مراد:خلاص اهو وصلنا...شال القماشة من علي عنيها
وقفت ليليان مصدومة وبدات تدمع عيناها
مراد بحب:مالك يا روحي مش عجباكي المفاجاة ولا اي
ليليان وهي تمسح دموعها:بالعكس دي احلي مفاجاة...انا مبسوطة اني هشوف ماما وبابا واخواتي انت متعرفش دول وحشوني قد اي
مراد بابتسامة:طيب يلا ندخل مستنية اي..ثم اكمل بغيرة...اهم حاجه اخواتك متحضونهمش وابوكي حضن واحد علي السريع فهماني 
ليليان بصدمة:مراد دول اخواتي وبابا وانا مشوفتهمش من زمان عايزني اسلم عليهم من بعيد يعني
مراد بغضب وغيرة:انا هسيبك علي راحتك انهاردة عشان انتي مشوفتهمش من زمان لكن بعد كدا ممنوع فاهمة...وبعدين متقوليش مراد تقوليلي مرادي بس
ليليان بمرح:يالهوي علي اللي بيغير..حاضر يا حبيبي
راحت ليليان عند الباب اخدت شهيق وزفير وتنهدت وخبطت الباب سمعت صوت امها:ايوه جاية
فتحت نهي الباب وتصنمت مكانها
ليليان بدموع:مش هتحضنيني يا مامي اي كل دا ومش وحشتك
مدت نهي يدها بدموع ووضعتها علي خدها:ليليان بنتي..وسحبتها لحضنها وفضلوا هما الاتنين يعيطوا في حضن بعض ومراد واقف مبتسم
خرجتها نهي من حضنها وحطت اديها علي وش ليليان وبدموع:حبيبتي انتي كويسة وحشتيني يا قلب ماما كنتي فين يا روحي كدا تسبينا يا ليليان طيب انا زعلتك في حاجة يا قلب ماما...ثم لاحظت انتفاخ بطنها ورات مراد وقفت مصدومه مما تري
ليليان بدموع:اهدي يا حبيبتي انا كويسة يا قلبي وانتي عامله اي وبابا عامل اي واخواتي اسر و..ثم لاحظت نظرات امها فهمت عليها
ليليان:مام..
نهي بصدمة ودموع:انتي بتهربي يا ليليان عشان بتحبي حد ورجعالي بعد دا كله وانتي معاكي حبيبك وكمان حامل وباين انك كمان قربتي تولدي...ليه كدا يا ليلو طيب انا حرمتك من حاجة طيب كان يجي يتقدملك وانا هوافق..ثم صرخت في وجهها..ليه ليه انا منعته عنك طيب
ليليان بدموع:ماما اهدي وانا هفهمك الحكاية مش كدا
نهي بصراخ:امال الحكاية اي حامل وفي راجل اهو وراكي والحكاية هتبقي اي ويا عالم هو اتجوزك ولا زنيتي
ليليان بهدوء:ماما تعالي ندخل اسلم علي بابا واخواتي وانا هفهمكم
دخلوا كلهم
وكان أحمد طالع من اوضته من اثر الصوت وقف مصدوم مكانه
ليليان ببكاء:بابي...وراحت عليه وحضنته...بابي وحشتني اوي عامل اي يا حبيبي
احمد اخيرا استوعب وحضنها هو كمان جامد وبدات عيونه تدمع:حبيبتي انتي بجد حقيقة قدامي يعني مش بيتهيالي...عاملة اي يا حبيبه بابا....وحشتيني اوي يا ليلو
ليليان ببكاء:انا قدامك يا بابا اهو..وحشتني اوي يا بابي..وفضلوا في حضن بعض كدا لمدة
وسيف رجع من برا هو كمان وسلموا علي بعض بعد وقت من بكاء الجميع فها هي طفلتهم عادت لهم سالمة....وقعدوا كلهم وليليان حكت ليهم كل حاجه
نهي:بس مهما كان انتي غلطانة بقي وصلت للحمل يا ليلوا ليه كدا
ليليان:يا ماما انا عارفة اني غلطانة اه هو جوزي بس انا عارفة اني غلط واسفة
نهي:عارفة يا ليليان انا اللي خلاني اسامحك انوا جوزك وكمان انتوا الاتنين بتحبوا بعض وعشان بحبك فمقدرش ازعل منك
بعد مرور وقت كثير
ليليان بتسأل:ماما امال فين اسر
نهي:اخوكي اتجوز يا حبيبتي وهو دلوقتي في بيته وكمان مراته حامل..وفضلت تحكلها عن باقي العيلة
ليليان بابتسامة:يااه كل دا حصل وانا مش موجودة يلا هعوض ان شاء الله واحضر فرح الغلس دا ولسه هغلس علي اسورتي
سيف بضحك:يا بت انتي لسه هبلة معقلتيش..وبعدين بعد دا كله ولسه عارفة مين فينا اسر ومين سيف دا احنا مفيش فرق بينا
مراد بغضب وغيرة:اتلم يا حيوان وملكش دعوة بيها ومتكلمهاش نهائي من الاساس
ليليان:امال عارفة طبعا وبعدين انا مش هبلة
سيف:لا هبلة... وبعدين انت مالك اختي واعمل فيها اللي عايز اعمله
ليليان:امشي يا كلب
مراد باستفزاز:وانا هعمل فيك اللي عايز اعمله واخلي وشك شبه الخريطة
سيف بمرح:لا وعلي اي الطيب احسن
-------------------------------------
مرت شهور وجه اليوم اللي مراد وليليان منتظرينه
ها هو مراد يقف خارج غرفة العمليات علي اعصابة منتظر خروج الطبيبة
ربط علي كتفه احمد:اهدي يا ابني خير ان شاء اللة
وبعد وقت سمع مراد صوت طفل بيعيط
ضحك مراد وبعديه بشويه سمع صوت طفل تاني
مراد بفرحة:الحمد لله ولدت علي خير...لكنه صدم عنها سمع صوت طفل اخر فالجميع كان يعلم انها حامل في طفلين
سيف بمرح:ايوه يا عم هنياله
احمد بفرحة:مبروك يا مراد
ابتسم مراد لهم...خرجت ممرضتين وكانوا يحملوا الاطفال
راح مراد عليهم بسرعة:ليليان عامله اي
الممرضه:هي كويسة يا فندم واتنقلت اوضه عادية..الف مبروك يا جماعة جابت ولدين وبنت..البنت هي الاخيرة سبحان الله ربنا يخلهولكم
اتنقلت ليليان اوضه عاديه وكان الاطفال نايمين بجانبها ومراد شايل البنوته فكانت الاطفال غاية في الجمال والكل حواليها بيباركوا ليها
سيف بمرح:انا عايز اتجوز يا بشر
ليليان بتعب:اسكت يلا
سيف:ماشي يا حيوانه
مراد بعصبية:بس يا حيوان
سيف بمرح:تشكر يا كبير علي التهزئ
احمد:الف مبروك يا ولاد يتربوا في عزكم
ليليان:الله يبارك فيك يا بابا
اسر:هتسموهم اي بقي
سيف:استنوا بس واحد يتسمي علي اسمي الاول وبعدين اختاروا للاتنين التانين
ليليان بغيظ:بس يلا انا ناقصة مش كفاية انت...هتختار اي يا مرادي
مراد بابتسامة:سمي انتي يا روحي
ليليان بتفكير:اممم هسمي البنوته همس..ودا اسلام ودا سليمان..اي رايك يا حبيبي
مراد بابتسامة:حلوين يا حبيبتي طلما انتي مختراهم
سيف بضحك:انا جالي جفاف عاطفي..راعوا السناجل يا بشر
ضحك عليه كل من في الغرفة
مجدي:مبروك يا ولاد يتربوا في عزكم
مراد:الله يبارك فيك يا جدوا
فجاة سمعوا صوت صراخ لمياء
اسر بقلق:في اي يا روحي مالك
كانت عبير تري ابنتها هكذا لم تسال ما بها
قامت نهي وراحت ليها:اسر دي بتولد انده دكتورة بسرعة
اسر بغباء:بتولد دلوقتي ازاي لسه معادها مجاش
نهي:مش وقت كلام دلوقتي يا اسر انجز مش شايف حالتها ازاي
وبعد مرور وقت ولدت لمياء بنت واتنقلت الاوضه اللي موجودة فيها ليليان
ادم بضحك:هههه يا سبحان الله انتوا الاتنين ولدتوا مع بعض بس علي الاقل لمياء وكنا عارفين انها حامل في بنت واحدة لكن انتي يا ليلو تلاته
ليليان:اعوذ بالله بطل قر
ضحك جميع من بالغرفة
وتم تسميت طفلة لمياء رؤي
ومرت الايام وجه يوم السبوع 
..كانت عبير معدية بالصدفة من قدام اوضه الطفلة فالجميع مجتمع في منزل الجد وسمعت صوت طفلة لمياء بتعيط
كانت لسه هتكمل طريقها لكن الطفلة فضلت تعيط دخلت الاوضه شافت انها بتعيط ومفيش حد في الاوضه
راحت ليها وبدات تسكتها وهي نامت معاها فضلت باصة ليها وبتتامل ملامحها فهي تشبه امها وهي صغيرة بدات عبير تعيط
دخلت في الوقت دا لمياء الاوضه وهي ماسكة الببرونه لقيت امها قاعدة قصاد طفلتها وبتعيط... راحت عليها بسرعة:في اي يا ماما مالك يا حبيبتي...طيب رؤي فيها حاجة
قامت عبير وفضلت بصالها شويه وهي بتعيط:انا اسفة...اسفة يا بنتي..اسفة اني كنت بعاملك معاملة وحشة اسفة علي كل حاجه عارفة اني ظلمتك كتير وحرمتك من كل حاجه
لمياء وهي تمسح دموع والدتها:متتاسفيش يا امي..وبعدين انا مش زعلانه منك انتي امي وتعملي فيا اللي انتي عايزاه..بس عايزة حضن كبير اوييي بقي دا انا مستنية اليوم دا من زمان اوي
ابتسمت لها عبير واحتضنتها وفضلوا كدا شويه
لمياء بابتسامة:يلا تعالي ننزل تحت الكل تحت مستنينا
ابتسمت لها عبير بحب اموي وشالت لمياء طفلتها ونزلوا كلهم تحت وعرف الكل انهم خلاص اتصالحوا وان عبير اتحسنت معاها
------------------------------------------------
بعد مرور سبع سنين
كان الجميع مجتمع في قصر مراد
كان مراد قاعد في الجنيه وليليان قاعدة جمبه بعد ما كملت تعليمها وهي دلوقتي حامل تاني في شهرها التاني
وهايدي كانت جاية عليها وهي شايلة طباق الاكل 
هايدي:خدي يا كلبة يا ليليان شيلي الاطباق مني
ليليان باستفزار:مش عاملة حاجة مرادي قالي متعبش نفسي...صح يا مرادي
مراد بابتسامة:صح يا روح مرادك
هايدي بغيظ:ماشي..ماشي يا باسم بقي مراد يخلي ليليان متعملش حاجة وانت اخص عليك مشغلني
قعدت هايدي جمبهم وبدا الكل يجي ويقعد واتجمعوا كلهم وكانوا الاطفال يلعبون وكان جاي باسم شايل طفلة
باسم بتعب وصراخ:هايدي خدي ابنك دا دا جنني مش بيسكت..دي سيلا هادية اما دا اعوذ بالله
اخدته منه هايدي وهي بتضحك:احسن عشان تعرف اني متعزبة معاه
والكل كان قاعد بياكل 
فجاة لقي اسر طفلة صغيرة بتيجي تستخبي في حضنه:بابي احقني ابابي 
اسر بحنان وهو يحملها:في اي يا روح بابا مالك
الطفلة:بابي سيميان عايز يضيبني بابي(بابي سليمان عايز يضربني بابي)
اسر بحنان:م..
سليمان بصوت عالي فمن يراه يعتقد انه طفل صغير هادي لكن بافعالة فهو كبير السن:رؤييي..تعالي هنا لابسة ليه جيبة قصيرة مش قولتلك متلبسيش لبس قصير تاني
اسر:مراد ابعد ابنك عن بنتي
فجاة سليمان سحبها منه ورؤي عيطت
اسر بصراخ:مراااد ليلياااان ابعدوا ابنكم  عن بنتي
ضحكوا جميعهم
سيف بمرح:اوعااا..ابنك مصيطر زيك وزي ابوهم
ليليان بغرور:امال حبيب ماما..لازم يطلعلي ويطلع لابوه مش كدا يا حبيبي
مراد بضحك:طبعا يا حبيبتي
ادم بابتسامة:احم في حاجة يا جماعة عايز اقولكم عليها
وليد:خير يا ابني
ادم بابتسامة:خير يا بابا...كل الحكاية ان يارا حامل
احمد بفرحة:مبروك يا حبيبي واخيرا ربنا اكرمكم بعد صبركم...واهوا بعد سبع سنين ويارا بقيت حامل
ليليان:مبروك يا رورو
يارا بابتسامة:الله يبارك فيكي يا ليلو..وبعد وقت..طيب احم.. طبعا مننساش يا جماعة ان بكرا الذكري الثالثة لجدوا
احمد بحزن:ربنا يرحمه يا رب ويجعل مثواه الجنه
الجميع.. يارب
قرب مراد من اذن ليليان وهمس لها:بحبك
ليليان بابتسامة:وانا بحبك
وقضوا اجمل الاوقات مع بعض
سيف ونور اتجوزا بعد تلت سنين خطوبة 
وهايدي وباسم عرفوا ان بنتهم معندهاش اي مرض في قلبها وان الدكتور اداهم تقارير واحدة تانية وهايدي ارتدت الحجاب وبقي معاهم طفل تاني
وادم ويارا مخلفوش لمدة سبع سنين واخيرا بعد صبر كتير ربنا اكرمهم ويارا بقت حامل بعد كل المشكلات اللي واجههوها في البداية
ليليان ومراد معاهم بنت وولدين ودلوقتي حامل وهي مخلصة تعليمها بعد ما دخلت كلية فنون جميله
اسر ولمياء عايشين في سعادة بعد ما معاملة امها اتحسنت معاها
وعاشوا جميعهم في سعادة 
...الكل مر بمشكلات وصعاب في الحياة بس في النهاية حياتهم بقت سعيدة ومليانة بالبهجة والفرح
تمت بحمد الله.. النهاية روايتي الجديدة رواية عشقت عمياء كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
google-playkhamsatmostaqltradent