رواية هكذا يكون الحب البارت الثاني عشر 12 بقلم ايمان جمال
رواية هكذا يكون الحب الفصل الثاني عشر 12
فيروز دخلت الشركة واتفاجأت ببلالين كتير بلون البنك(بمبي) ومكتوب عليها
(I am sorry, I love you so much my princess)
(انا اسف، انا بحبك اوي يابرنسيستي)
فيروز واقفة متفاجأة اوي ومهاب ظهر من ورا البالونات وماسك بوكيه ورد لونه لبني جميل جدا، مهاب وقف ادامها بوسامته: انا اسف
فيروز عيونها دمعت من المفاجأة ودموعها نزلت، مهاب قرب منها ومسحلها دموعها
مهاب: اوعدك اني مش هزعلك تاني، حقك عليا
فيروز بتبصله اوي وابتسمت وهو باس ايديها والكل واقف فرحان ليهم وببسقفوا ليهم وجده عبدالحميد خرج وشافهم وفرحان بيهم وقرب منهم وبص لفيروز: انتي اجازة النهاردة
مهاب: الله عليك ياجدو......مهاب اتحرك ومسك ايدين فيروز وخرجوا وفتحلها العربية وركبها وساق العربية ووصل الكافيه المفضل ليها وقعدوا سوا وطلبوا أكل
مهاب قاعد قصادها وماسك ايديها: انا عارف اني زودتها في الكلام معاكي بس بجد غصب عني
فيروز بعتاب: الكلام اللي قولته صعب اوي يامهاب
مهاب باس ايديها: حقك عليا مش هتكرر تاني
فيروز ابتسمت وكانت فرحانة من اهتمام مهاب بس خايفة من اللي جاي
مهاب بحزن: واسف لان بسبب سواقتي المسرعة اتخبطي
فيروز: انا بقيت كويسة
مهاب: بحبك
فيروز بصتله اوي وابتسمت: بحبك
مهاب: عاوز اقولك حاجة
فيروز بإهتمام: قول
مهاب حكالها عن اللي حصل من جده مهاب وانهم اتصالحوا
فيروز بفرحة: بجد فرحانة اووي، ايوا كدا قربوا من بعض
مهاب: انا بجد فرحان بكدا وحاسس اني نسيت كل اللي فات
فيروز: يارب دايما تكون فرحان
وهما بيتكلموا الأكل وصل وبدأوا ياكلوا وفيروز باين عليها التعب ومهاب لاحظ دا
مهاب: انتي كويسة؟
فيروز بتعب: شوية تعب بس
مهاب بقلق: في ايه مالك؟
فيروز: مافيش بطني بس بتوجعني شوية
مهاب فهم ايه سبب تعب بطنها: طب تحبي نروح
فيروز: ياريت
مهاب: حاضر
مهاب حاسب الجرسون واخدها ورجعوا الڤيلا وهي اول ماوصلت دخلت اوضتها ومهاب قاعد مع اخواله وشروق وخلود وصافي
سراج: عرفت ان جدك مهاب هيجي الليلادي هنا؟
مهاب: اه قالي....مهاب حكالهم اللي حصل
ايمن: اخيرا، ربنا يهديه يارب
مهاب: يارب، انا طالع اغير هدومي وانام شوية عشان تعبان ولو انا فضلت نايم ابقوا صحوني
شروق بخبث: عيوني
مهاب: بلاش انتي عشان والله هرميكي من الشباك
سراج ضحك: ليه بس يامهاب دي شروق بتصحي حلو
مهاب وقف: واضح بأمارة التلج
مهاب طلع وهو طالع لأوضته خبط على اوضة فيروز وكانت فعلا نامت من التعب دخل بشويش عشان مايصحهاش وقعد جمبها وبيتأمل ملامحها وسرحان فيها وبيكلم نفسه من غير صوت: ليه دايما بحسك خايفة من حاجة وخايفة ابعد عنك ليه شايف نظرة الخوف في عنيكي
مهاب فضل يتأملها شوية وسرحان، وباسها من خدها برقة وسابها وخرج، دا اوضته اخد دش وغير هدومه ونام
في المساء، عند ضياء في شقته اللي قاعد فيها، واقف في المطبخ وبيعمل عصير عشانه وعشان مراته ومسك كوباية منهم وحط فيها حباية منع الحمل وخرج بصنية العصير لسلمى اللي قاعدة تتفرج على التليفزيون
سلمى: حبيبي اللي بقاله كام يوم مدلعني
ضياء قعد: يعني انا ليا مين ادلعه غيرك
سلمى نامت على كتفه: ليه ساعات بحسك سرحان ومش معايا
ضياء: لا ابدا.....مسك كوباية العصير: يالا اشربي العصير بتاعك
سلمى شربت العصير بتاعها وضياء قاعد يبص عليها وسرحان وافتكر ساعة ماحط الحباية لفيروز في الشاي بس كانت منوم، سلمى خلصت الكوباية كلها وقعدوا سوا سهرانين
نيج لمهاب، في الڤيلا الخدم بيعملوا العشا عشان مهاب العمري هيتعشى معاهم، وفاء وليلى في المطبخ بيساعدوا الخدم وبيشرفوا على الأكل، البنات كل واحدة في اوضتها ومهاب لسة نايم وباسم لسة في المعرض، وسراح وأيمن قاعدين مع ابوهم عبدالحميد في المكتب
في اوضة شروق، قاعدة بتتكلم مع عاصم في التليفون
عاصم: انا هصبر بس الفترة بتاعة الامتحانات دي تعدي وساعتها هكلمك براحتي
شروق بهدوء: ماتزعلش مني ياعاصم اني رفضت اتكلم معاك قبل مايكون دبلتك في ايدي حتى لو هما عارفين هنا بس دا مبدأي
عاصم: ومين قالك اني زعلان انا عارف ومقدر اللي بتقوليه وموافق عليه
شروق: تسلملي بجد
عاصم: ممكن اقولك حاجة؟
شروق: أكيد
عاصم: بحبك
شروق فرحت بإعترافه ليها وانه مابقاش مجرد اعجاب وبس وسكتت
عاصم: ساكتة ليه؟
شروق: بسمعك
عاصم: وانا خلصت كلامي
شروق: ماشي
عاصم: يعني سمعتي انا قولت ايه؟
شروق بخجل: ايوا
عاصم ابتسم على خجلها: هستنى اسمعها منك يوم خطوبتنا
نيجي لأوضة فيروز صحيت من نومها اخدت دش عشان تفوق شوية ولبست عبايا بيتي لونها اسود وعليها ورد احمر ولبست حجاب احمر وكان جميييل جدا مع بشرتها البيضا ولبست حذاء بيتي مريح، خرجت من أوضتها واتقابلت في صافي
صافي: اخيرا صحيتي
فيروز بإبتسامة: انا نمت كتير اوي
صافي: مش لوحدك، عندك مهاب لسة نايم من ساعة ماجه
فيروز: بجد؟
صافي: ايوا
فيروز: ماشي
صافي نزلت وفيروز دخلت تصحي مهاب اللي كان نايم في نوم عميق جدا بس كان تعبان وسخن اوي
فيروز قربت منه وشايفة وشه كله مايه وبتشوفه سخن لاقته سخن اوي وقلقت عليه وبدأت تصحيه
فيروز بتهز فيه براحة: مهاب
مهاب بنوم وبتعب: اممممم
فيروز: حبيبي قوم انت تعبان
مهاب فتح عينه بتعب: جسمي بيوجعني اوي
فيروز بقلق: طب قوم هسندك تدخل تاخد دش عشان حرارتك عالية
مهاب بيقوم بتعب واضح عليه اوي وفيروز سنداه لحد مادخلته الحمام ووقفته تحت الدش بهدومه وفتحت عليه الماية الساقعة وهو بدأ يفوق شوية بشوية
مهاب: هاتيلي هدومي من الدولاب
فيروز: حاضر ياحبيبي
فيروز خرجت وفتحت الدولاب ومعظم اللبس كله بدل ومش عارفة تلاقي ايه، مسكت الهدوم الداخلية ودخلتهم لمهاب
فيروز: البس دول على ما اشوفك هتلبس ايه، وبعدين كله بدل ليه ها
مهاب ابتسم في وسط تعبه: هتلاقي عندك في الرف اللي فوق
فيروز: ماشي
فيروز خرجت وبتحاول توصله بس هو عالي
فيروز وقفت: وبعدين بقى انا مش عارفة اطوله
مهاب كان خرج وشافها واقفة كدا وابتسم وقربت منها وحضنها من ضهرها وهي اتخضت
مهاب: حبيبتي اوزعة
فيروز بخجل من حضنه: ابعد
مهاب: تؤتؤ
فيروز: والنبي والنبي
مهاب: تؤتؤ مش هبعد ها
فيروز: هزعل منك
مهاب: مش ههون عليكي اصلا
فيروز: طب ابعد
مهاب بعد وهي لسة واقفة ضهرها له
مهاب: على فكرة انا بعدت
فيروز: انت لبست ايه؟
مهاب: اللبس اللي انتي دخلتيه
فيروز وهي لسة ضهرها لمهاب: الداخلي؟
مهاب: اه
فيروز بغضب: مهاب ادخل الحمام تاني لحد ما اخرج
مهاب ضحك عليها اوووي ودخل عشان مايكسفهاش اكتر بس قالها: طب هدخل وهاتيلي اي حاجة البسها وماتخرجيش
فيروز: طيب
فيروز اختارت تيشرت وبنطلون بعد ماجابت كرسي وطلعت عليه، مهاب لبسهم وخرج بينشف شعره وقعد على السرير من تعبه
فيروز قربت منه: هنزل اعملك حاجة سخنة تشربها
مهاب: ماشي ياقلبي وانا هنزل اقعد تحت معاكم، بس قوليلي جدو مهاب جه ولا لسة؟
فيروز: انا لسة مانزلتش تحت بس تقريبا لسة
مهاب: ماشي
فيروز نزلت ودخلت المطبخ، وفاء وليلى اتفاجئوا بيها
ليلى: جعانة ياحبيبتي؟
فيروز: لا يالولا انا بس عاوزة اعمل لمهاب حاجة سخنة اصله سخن
وفاء بقلق: سخن؟
فيروز: اه
ليلى: هو اكل حاجة فيها فول سوداني النهاردة؟
فيروز: ما اظنش بس ليه؟
ليلى: اصل مهاب عنده حساسية منه وبيسببله سخونية
فيروز بقلق: طب مافيش علاج؟
وفاء: فيه طبعا استني انا جايا اطلع معاكي عنده
وفاء طلعت مع فيروز ودخلوا لمهاب اللي نايم على السرير لانه فعلا تعبان اوي
وفاء قربت منه وبتشوف حرارته: حرارتك عالية يامهاب، انت اكلت ايه النهاردة؟
مهاب بتعب: عادي اكل عادي
وفاء: اكيد كان فول سوداني
مهاب: مش عارف بس شكلها كدا عشان دا نفس التعب بتاع كل مرة لما باكل فيها فول سوداني
وفاء دخلت الحمام وفتحت دولاب الاسعافات وخرجت من دوا وطلعت وفيروز قاعدة جمب مهاب
وفاء طلعت حباية وجابت كوباية ماية: يالا خد الحباية دي عشان تكون كويس
مهاب اخد الحباية وشرب الماية وفيروز واقفة قلقانة عليه
مهاب بصلها وابتسم: ماتخافيش انا كويس
فيروز: ازاي كويس وانت سخن مولع اهو
مهاب ضحك: ماتقلقيش انا اخدت الحباية اهو وهكون كويس
وفاء: ارتاح ياحبيبي لحد ما الأكل يجهز وهطلعوا ليك هنا
مهاب قام: لا يافوفا انا هنزل تحت معاكم وبعدين انتي عارفة اني مابحبش قاعدة السرير وانا تعبان
وفاء: ماشي ياحبيبي
وفاء نزلت وسابتهم ينزلوا لوحدهم، فيروز لسة بتتحرك مهاب مسكها
فيروز: في ايه؟
مهاب: وحشتيني اوي
فيروز بكسوف: طب سبني عشان ننزل
مهاب قرب منها: عارف اني زعلتك مني وعارف انك سامحتيني بس انا مش قادر اسامح نفسي
فيروز: لا ياحبيبي انا والله نسيت خلاص وبعدين فيه حد يزعل من حبيبه
مهاب بتوهان: يخربيت كلمة حبيبي دي
فيروز ابتسمت بخجل: سبني انزل بقى
مهاب: طب انا تعبان وسنديني عشان انزل
فيرود ضحكت: رغم ان عارفة انك بترخم بس ماشي يالا
مهاب نازل وماسك ايديها ورغم تعبه بس كان فرحان انها جمبه، وبعد شوية وصل جده مهاب وقعد معاهم وفيروز متوترة من وجوده
مهاب قاعد جمبها وبيهمس: خايفة ليه كدا؟
فيروز بصتله وبتهمس: يعني انت مش عارف
مهاب ابتسم: صدقيني مش هيعملك حاجة وبعدين يعني بعد اللي حصل منه النهاردة ما افتكرش انه هيضايقك
مهاب(الجد) شايف نظرات الخوف في عيون فيروز: انتي في كلية ايه يافيروز؟
فيروز اتفاجأت بسؤاله: تجارة في آخر سنة
مهاب(الجد) بإبتسامة: ماشاء الله، على كدا بقى انتي محاسبة شاطرة بقى
فيروز كانت لسة هترد بس شروق هي اللي ردت: شاطرة جدا ياجدو وكمان هتكون معيدة في الجامعة
مهاب(الجد) بإعجاب: ماشاء الله عليكي
فيروز ابتسمت وخلاص ومستغربة تغيره بس إتأكدت ان فعلا كلام مهاب صح
العشا جهز والخدم حطوه على السفرة
وفاء: اتفضلوا ياجماعة العشا جاهز
الكل قام ومهاب ماسك ايدين فيروز وهي مطمنة بدا جدا، قاعدين ياكلوا وفرحانين
مهاب(الجد): انتوا ناويين تعملوا الخطوبة امتى يامهاب؟
مهاب(الصغير): بعد شهرين ياجدو
مهاب(الجد): وليه التأخير دا؟
مهاب(الصغير): عشان امتحانات البنات
مهاب(الصغير): ماتخلونا نفرح ياولاد
عبدالحميد: ياريت والله
سراج: طب ايه رأيكم نعمل الخطوبة الفترة دي والفرح بعد الامتحانات
فيروز سمعت كدا وكانت بتشرب شرقت وفضلت تكح وبتبص لشروق اللي فاهماها ومهاب كل شوية يشك ان في حاجة
ايمن: ها يابنات؟
خلود: موافين
باسم بيهمسلها: ياريت عشان بعد الامتحانات تكوني مراتي وفي حضني
خلود ابتسمت بخجل وبصت في الأرض
فيروز اتوترت ومش عارفة ترد وهما فهموا سكوتها انها موافقة وخلاص اتفقوا ان الخطوبة يوم الخميس اللي هو اصلا بعد تلات ايام وبكرة يروحوا يجيبوا الشبكة وبعده الفساتين والبدل، العشا خلص وعبدالحميد ومهاب الكبير قاعدين في المكتب
مهاب(الجد): حقك عليا ياعبده
عبدالحميد ابتسم: مش زعلان منك ياصاحب عمري
مهاب(الجد): عاوز اصالح فيروز انا فعلا ذودتها وفعلا غلطان
عبدالحميد: عوضها عن فقدان العيلة احنا كلنا حواليها وبنحبها
مهاب(الجد): اوعدك اني هتعامل مع الكل كويس جداا
صافي مكانتش لسة صحيت، وصحيت ونزلت ليهم ودخلت المكتب عند جدها وهو قاعد وواقفة تبص عليه وهو فتح ايديه وهي جريت على حضنه
مهاب(الجد): حبيبة جدها
صافي: كان نفسي في حضنك اوي
مهاب(الجد): من النهاردة ليكي وبس
مهاب جه عليهم: وانا لا يعني
مهاب(الجد): تعالى ياحبيبي انتوا الاتنين حبايبي
فايز دخل المكتب عليهم: خيانة، كدا ياحاج ياخدوا حضنك وانا لا
مهاب(الجد) ضحك اوووووي وفرحان انه رجع ذي زماان اووووي
في الجنية بارة، شروق وفيروز قاعدين، فيروز قاعدة مخنوقة ومضايقة
شروق: مالك بس؟
فيروز بغضب: يعني انتي مش عارفة؟
شروق بهدوء: يابنتي لسة شهرين
فيروز وقفت ودموعها نزلت واتكلمت بغضب وبصوت عالي: انتي بتتكلمي في ايه ياشروق، انتي ليه بتتكلمي كأن الموضوع عادي انا كدا بخدعه عارفة يعني ايه بخدعه
شروق بتحاول تهديها: عشان خاطري اهدي
فيروز بدموع ووجع قعدت على الأرض وبتعيط اوي ومنهارة اووي ومهاب خرج من المكتب وخرج ليهم وانصدم اول ماشافها كدا وجري عليها
مهاب بقلق: في ايه مالك؟
فيروز بتبصله بدموع وساكتة ومش بتتكلم خالص وقامت ولسة راحة تدخل وتسيبهم مهاب وقفها ومسك ايديها: انتي راحة فين فهميني في ايه مالك؟
فيروز بتبعد ايده عنها: انا كويسة
مهاب مستغرب تصرفاتها: كويسة ازاي وانا شايفك منهارة اوي كدا
فيروز بدموع ووجع وكسرة وابتسمت نص ابتسامة: ماتقلقش
فيروز سابتهم ودخلت وطلعت اوضتها
مهاب بيبص لشروق: مالها؟
شروق: مافيش يامهاب
مهاب بغضب: مافييييييش ازااااااااااي، انتي كمان هتقولي ذيها، ايه سبب انهيارها بالشكل دا
شروق ماردتش على مهاب وبصت في الأرض ودموعها نزلت على حال صاحبتها، مهاب اضايق وسابهم وخرج من الڤيلا كلها
باسم بيبص لأخته بشك: شروق
شروق بتهرب من عيون اخوها اللي بيفهمها: نعم
باسم: لآخر مرة بقولك هي مالها
شروق: قولتلك مافيش ياباسم
باسم وقف ادامها وخلود وصافي مش فاهمين في ايه، باسم اتكلم بهمس عشان محدش ياخد باله: ماتخلنيش افهم غلط
شروق بصتله برجاء انه يعفيها من الرد
باسم مسك ايديها وبعد عن خلود وصافي: مش هسيبك غير لما افهم في ايه
شروق بصتله: عشان خاطري اعفيني ياباسم
باسم: لا لازم افهم
شروق عيطت اوووي وحضنت اخوها وهو مستغرب وشاكك في حاجة: شروق انتي كدا بتقلقيني وبتخوفيني لان لو اللي انا شاكك فيه صح تبقى مصيبة
شروق بخوف على صاحبتها: لا ماتقلقش مافيش حاجة وحشة هي بس اللي خايفة
باسم: خايفة من ايه؟
شروق بتبص بعيد عن عيون اخوها: يعني عشان حبت قبل كدا وانجرحت
باسم بصلها اوي: تفتكري اني هصدقك؟
شروق بخوف: ايوا، عشان بقول الحقيقة
باسم بيبصلها بشك وهي دخلت جوا هي والبنات وطلعوا عند فيروز
الوقت إتأخر والكل قاعد قلقان على مهاب اللي لسة مارجعش وبيرنوا عليه تليفونه مقفول
عبدالحميد: باسم انزل شوفوا فين؟
باسم: حاضر ياجدو
باسم خرج يدور على مهاب وبعد ساعة بالظبط رجع ومافيش اي خبر عنه، الكل منهار وخصوصا فيروز
تاني يوم الصبح، محدش كان نام اصلا بس كل واحد في اوضته، وبعد شوية اتجمعوا تحت
سراج: بابا هما دلوقتي مش هيروحوا يجيبوا شبكتهم
عبدالحميد: ايوا مش هينفع طبعا عشان مهاب مش عارفين هو فين
مهاب دخل عليهم: انا جيت ياجدو
عبدالحميد: انت كنت فين؟
مهاب بهدوء: مافيش كنت حابب اكون لوحدي
باسم بغضب: وتقفل تليفونك ليه؟
مهاب ببرود: عادي
باسم قرب منه وضربه في صدره ومهاب رجع لورا: يابرودك يا أخي
عبدالحميد بغضب: في ايه انتوا هتتخانقوا ادامي
باسم: انت مش شايف بروده ياجدو
عبدالحميد: معلش ياباسم
مهاب عينه بعيدة عنها وهي واقفة بتبصله وهو مش مركز معاها
عبدالحميد: اطلع عشان تغير هدومك عشان تروحوا تجيبه الشبكة
مهاب بصله اوي: حاضر
مهاب طلع اخد دش وغير هدومه وبعد شوية نزل
عبدالحميد: انا كلمت الجواهرجي وهو مستنيكم
مهاب ساكت خالص وباسم رد: ماشي ياجدو
عاصم كان وصل واخد شروق معاه في عربيته، وباسم اخد خلود، ومهاب ركب ومستني فيروز وصافي
صافي ركبت في الكرسي الخلفي وفيروز ركبت جمب مهاب وطول الطريق محدش فيهم اتكلم خالص بس فيروز بتبصله من وقت للتاني وهو مركز في الطريق وبس، بعد شوية العربيات وصلت عند الجواهرجي الكل نزل ماعدا مهاب
صافي: يالا يامهاب
مهاب بهدوء: انزلي انتي واحنا هنيجي وراكي
صافي نزلت وباسم استغرب وراح وقف جمب عربية مهاب جمب الشباك
باسم: ايه يامهاب مش هتنزلوا ولا ايه؟
مهاب بهدوء: هندخل وراكم
باسم هز راسه وسابهم ودخل مع الباقي جوا المحل
مهاب وهو باصص ادامه: لو عاوزة تأجليها براحتك
فيروز بصتله وهو مركز ادامه وبس ومسكت ايده: لا يالا ننزل
مهاب شال ايده من ايدها بهدوء وفيروز اضايقت ونزلوا دخلوا المحل، كل بنت واقفة جمب حبيبها بيختاروا سوا، مهاب واقف سرحان وفيروز مضايقة اوي من كدا
الجواهرجي واقف معاهم ومستنيهم يختاروا
مهاب للجواهرجي بهدوء: هات التشكيلة اللي قولتلك عليها
الجواهرجي طلع طقم شيك جدااااااااا عبارة عن سلسلة واسويرة وخاتم ودبلة شكلها حلووووو اووووي ومكتوبة عليها اسمائهم وتونز شكله كدا👈(💍)
الجواهرجي بيسأل فيرو: ايه رأيك ياعروسة؟
فيروز فرحانة ان مهاب اختار الطقم دا وبصتله وهو باردوا مش بيبصلها: جميل
مهاب طلع الفيزا: اتفضل
الجواهرجي: كل حاجة هتختاروا تمنها مدفوع
مهاب: مين دفع؟
الجواهرجي: الباشا مهاب دافع لحضرتك والباشا عبدالحميد دافع لمستر باسم وأخته
مهاب ابتسم على جدو، وعاصم مش عاجبه الكلام: لا انا هدفع تمن شبكتي لعروستي
باسم: ياعاصم ماتحسبهاش كدا
عاصم: لا
مهاب بهدوء: طب عندي حل الطقم اللي اختارتوه دا يبقى شبكتك ليها، وهي تختار ليها هدية جدها ليها
عاصم: خلاص تمام
عاصم شبكته لشروق كانت طقم شيك جدااااا ذي بتاع فيروز بس طبعا الشكل مختلف اووووي وبتاع فيروز احلى، باسم اختار لخلود طقم شيك اوي عبارة عن سلسلة صغيرة وسلسلة كبيرة وانسيال ودبلة فيها فصوص صغيرة وخاتم شكل السلسلة وتونز فيه نفس فصوص الدبلة
مهاب وقف جمب صافي: بنوتي الحلوة تختار ايه؟
صافي ضحكت: مش لما اكون عروسة يا أبيه الأول
مهاب: مش لازم يا قلب أبيه
مهاب طلب من الجواهرجي طقم تاني لصافي وكان عبارة عن سلسلة عليها اسم مامتها (رباب) وخاتم شيك جدا وانسيال حلوو اوووي
صافي بإعجاب: الله دا حلوو اوي
مهاب: كنت هنا امبارح واختارته ليكي وطلبت انهم يكتبوا اسم ماما على السلسلة
صافي: دي احلى هدية بجد
مهاب باس دماغها وهي حضناه وفرحانة
باسم: يالا ياشباب عشان البنات تختار لينا الدبل
البنات فرحت وخصوصا خلود وشروق
خلود اختارت لباسم دبلة فضة لونها اسود وطلبت ان اسمائهم تتكتب عليها
خلود اختارت لعاصم دبلة لونهع فضي وباردوا طلبت ان اسمائهم تتكتب عليها
فيروز اختارت دبلة نصها لونها فضي ونصها اسود وكانت حلوة اووي وعجبت مهاب بس باردوا مش مبين وطلبت ان اسمائهم تتكتب عليهم
باسم برخامة: ما انتوا كتبتوا اسمائكم على الدبلة بتاعتك يافيروز لازم يعني بتاعة مهاب
فيروز ابتسمت: زعلان ليه يارخم انت
باسم ضحك ومهاب ابتسم نص ابتسامة
خلاص خلصوا وخرجوا من المحل وقرروا يروحوا يتغدوا سوا بس صافي طلبت انها ترجع الڤيلا ومهاب رفض بس هي صممت (مش عاوزة تكون عازول)
وصلوا مطعم شيك اسمه( White and Blue Restaurant)
كل شاب قاعد مع حبيبته على ترابيزة خاصة بيهم، مهاب قاعد مع فيروز وطلبوا الأكل ومهاب قاعد ماسك تليفونه وفيروز زعلانة من تجاهله
فيروز: مهاب
مهاب غمض عينه وبصلها: نعم
فيروز: هتفضل كدا كتير؟
مهاب: كدا ازاي؟
فيروز: يعني قاعد معايا ومش معايا ومن ساعة ماخرجنا وانت مش بتتكلم معايا
مهاب قفل تليفونه وحطه عالترابيزة وسند بإيده على الترابيزة: عاوزاني اتكلم معاكي اقولك ايه؟
فيروز اضايقت من رده: ولا حاجة يامهاب
فيروز فضلت قاعدة مضايقة ومهاب حس انه ذودها بس هو مضايق من اللي حصل لانه عاوز يفهم هي ليه كانت بتعيط ومنهارة بالشكل اللي كانت فيه، شوية والجرسون نزل الأكل وفيروز ماسكة المعلقة وبتقلب في الأكل ومش بتاكل ومهاب ملاحظ دا
مهاب: كلي
فيروز بصلته: ماليش نفس
مهاب: قولتلك كلي
فيروز: على فكرة يعني الأكل مش بالعافية
مهاب: وانا مش بقولك كلي بالعافية على فكرة، وبعدين انتي ما أكلتيش حاجة من الصبح
فيروز: عادي
مهاب بغضب: فيروز ماتعصبنيش
فيروز بدموع: انا مش بعصبك يامهاب، ولا بضايقك وانا مش عاوزة أكل
مهاب بيحاول يمسك اعصابه: طب كلي
فيروز بصتله ودموعها نزلت وهو مضايق من كدا
مهاب: بتعيطي ليه الوقتي؟
فيروز: مافيش يامهاب
فيروز بدأت تاكل بس بسيط وخوفها بيذيد يوم عن يوم من مهاب لما يعرف اللي حصل، يعني هو الوقتي بيزعل من حاجات بسيطة فلو عرف المصيبة دي هيعمل ايه، مهاب متابعها بعينه، وبعد شوية البنات خلصوا أكل والشباب حاسبوا وخرجوا وكل واحد ركب عربيته ورجعوا الڤيلا بس مهاب وفيروز لا، مهاب اخدها وراحوا قعدوا على البحر
مهاب قاعد جمبها وبيبص عالبحر: كنت هنا امبارح لما خرجت من الڤيلا، جيت اكلم البحر ذي مابعمل كل مرة بكون فيها مخنوق
فيروز بتسمعه وبتبصله: يعني انت شايف ان دا الحل انك تسيب البيت وتخرج
مهاب بصلها: لما بتخنق بخرج، انا اضايقت اوي لما بسألك انتي فيكي ايه وانتي تقولي مافيش، تقدري تفهميني مافيش ازاي وانتي كنتي منهارة
فيروز بصت للبحر: كنت مخنوقة وحسيت اني عاوزة اعيط
مهاب: متأكدة ان دا هو السبب؟
فيروز بتردد: اها
مهاب: تمام، انا لحد دلوقتي ماسمعتش رأيك على ان الخطوبة تكون بعد بكرة
فيروز بصتله: انا بس اتفاجأت لما لاقيتهم عاوزين الخطوبة تكون بدري
مهاب مسك ايديها وباسها: اوعدك اني مش هخليكي تخافي ابدا ولا هخليكي تندمي انك وافقتي على ان الخطوبة تكون بدري كدا
فيروز ابتسمت وماسكة نفسها من العياط وبعد شوية ركبوا العربية، مهاب سايق وفيروز ساندة بدماغها على شباك العربية وسرحانة وبتتكلم مع نفسها: انا متأكدة يامهاب اني مش هندم اني حبيتك ولا هندم اني وافقت على الخطوبة بس انا خايفة لاني عارفة انك انت اللي هتندم على حبك ليا بعد ماتعرف اللي حصل........بصت للسما واتنهدت: يااارب مابقتش عارفة اعمل ايه
بعد شوية وصلوا الڤيلا، مهاب طلع اوضته ياخد دش وينزلهم اما فيروز فدخلت اوضتها عشان تغير هدومها بس تليفونها جاله رسالة على الواتس اب من رقم غريب بس الواضح من الرقم انه بارة مصر وطبعا دا اكيد ضياء والرسالة عبارة عن (عملالي بلوك من كل حاجة ليه؟ انتي فاكرة انك كدا بتهربي مني واني مش هقدر اوصلك؟ اكيد مش هتبعدي عني كتير لان مبقاش ينفع تكوني لغيري يافيروز وهانت كلها شهرين ونازل)
فيروز قرأت الرسالةودموعها نزلت اووووي وقعدت في الأرض ودخلت عليها شروق
شروق جريت عليها: في ايه مالك بتعيطي ليه كدا وقاعدة كدا ليه؟
فيروز بصتلها ومسكت تليفونها: شوفي ضياء باعت ايه
شروق مسكت التليفون وقرأت الرسالة: لازم نشوف حل
فيروز: مالهاش حلول ياشروق انا كدا هخسر مهاب خلاص
شروق بتحاول تهديها: طب اهدي وربك هيحلها
فيروز بإنهيار: انا بجد تعبت، انا مش عارفة انا عملت ايه في حياتي عشان يحصل معايا كدا
فيروز وهي بتتكلم اغمى عليها، شروق اتخضت عليها جامد والكل اتجمع في اوضة فيروز، ومهاب بيحاول يفوقها ومش بتفوق
مهاب لباسم: كلم الدكتور يجي حالا
باسم طلب الدكتور وبعد شوية وصل وكشف عليها والكل قلقان
الدكتور: عندها انهيار عصبي
مهاب: من ايه؟
الدكتور: مش عارف هي ممكن تكون زعلانة من حاجة او حصل حاجة خلتها تنهار كدا
مهاب بقلق: طب والعمل يادكتور؟
الدكتور: تحاول تغير جو، هو حضرتك جوزها؟
مهاب: خطيبها
الدكتور: خلي بالك منها وحاول تخليها تغير جو وتبعد عن اي حاجة تزعلها
مهاب: حاضر
الدكتور مشي وباسم بيبص لشروق اخته وبتهرب من عنيه، مهاب عاوز يفهم في ايه ومش عارف
مهاب: ايه حصل ياشروق؟
شروق بتردد: ها.....لا ابدا انا دخلت عليها لاقيتها بتعيط
مهاب سابهم ودخل لفيروز وكانت فاقت وقعد جمبها
مهاب مسك ايديها: مش هسألك كنتي بتعيطي ليه ولا هسألك ليه كنتي منهارة كدا بس كل اللي هقوله ليكي اني بجد مخنوق وانا شايفك كدا حاسس اني روحي تعباني
فيروز حضنته ومهاب اتفاجئ بالحضن وهي فضلت تعيط وهو بيهديها: طب ليه بتعيطي عشان خاطري اتكلمي معايا
فيروز خرجت من حضنه وبصتلها: عاوزة بس اكون معاك
مهاب: وانا والله معاكي دايما ومس هسيبك ابدا
مهاب فهم انها ممكن تكون خايفة عشان هي حبت وانجرحت فخايفة انه ممكن يبعد عنها ذي حبيبها اللي كام قبله، فيروز نامت من التعب ومهاب فضل قاعد جمبها شوية وخرج ونزل تحت، باسم قاعد مع شروق وخلود وسراج وايمن ووفاء وليلى قاعدين معاهم
سراج: عاملة ايه دلوقتي؟
مهاب قعد: كويسة ونامت
ايمن: ان شآء الله هتكون كويسة
ليلى: غيروا جو شوية
شروق: ياريت عشان الرحلة اصلا اللي طلعناها مكانتش حلوة خالص
مهاب: انا ناوي نروح مطروح
باسم: الله عليك
مهاب: بس عاود اكتب كتابي على فيروز الأول
ايمن: ومالو ياحبيبي واهو سراج وخلود كمان وعاصم وشروق
شروق: لا انا مش عاوزة اكتبه الوقتي
باسم: ليه؟
شروق: كدا خايفة لاقدر الله يحصل حاجة وتتحسب عليا جوازة
وفاء ضحكت: لو كل البنات فكرت ذيك كدا مش هيتجوزوا
شروق: احسن باردوا
صافي: انا معاكي في الرأي دا
خلود بصت لباسم: انا بقى موافقة
باسم بعتلها بوسة عالهوا وايمن شافوا: اتلم انا قاعد
الكل ضحك، مهاب بص لشروق: ابوس ايدك بلاش الكلمتين بتوعك دول ادام فيروز عشان مش عايزها ترفض
ليلى: هي بتحبك واكيد مش هترفض
مهاب ابتسم بس مشغول باله بحبيبته
اليوم عدا وفيروز باقت كويسة شوية والكل مهتم بيها وتاني يوم الصبح الكل قاعد على الفطار
عبدالحميد: يعني اكون برة البيت اجي الاقيكي تعبانة
فيروز بإبتسامة بسيطة: عشان حضرتك مش موجود
مهاب: يعني انت تعبتي عشان جدو مكانش موجود؟
فيروز ضحكت: ايوا عشان هو حبيبي
مهاب بغيرة: وبالنسبة ليا انا بقى
فيروز ابتسمت واتكسفت وبصت في الأرض
باسم: كلنا هنروح بالليل نجيب الفساتين والبدل
مهاب: طب ماتختاروا التصاميم وانتوا في البيت احسن
شروق: لا احنا حابين نروح نختار ونقيس وكمان تكونوا معانا عشان تختاروا معانا
فيروز: لا انا حابة ان الفساتين تكون مفاجأة ليهم
مهاب: يعني مش عاوزاني امون معاكي
فيروز بخجل: ما اقصدش كدا، اقصد انتوا تيجوا عادي بس تستنونا في مكان واحنا نختار لوحدنا
مهاب: موافق
عبدالحميد: لا يافيروزة نروح الشركة
مهاب: انت بدلعها كمان ياجدو
عبدالحميد وقف: عندك مانع ولا ايه
مهاب ضحك: لا خالص
فيروز قامت من جمب مهاب عشان تروح الشركة وهو وقف معاها
مهاب باس دماغها: خلي بالك من نفسك
فيروز بخجل: حاضر
فيروز خرجت مع عبدالحميد وهما في الطريق كانوا بيتكلموا
عبدالحميد: انا عارف يابنتي ان الخطوبة معادها بدري وحاسس بقلقك
فيروز: انا بس مش عاوزة كل حاجة تيجي بسرعة
عبدالحميد: ماتقلقيش مهاب بيحبك ومش هيضايقك ولا هيزعلك
فيروز ابتسمتله وبعد شوية وصلوا الشركة، الكل كان عرف بمعاد خطوبتهم وعبدالحميد عزم موظفين الشركة على الحفلة وفؤاد طبعا زعل
فؤاد دخل مكتب فيروز: مبروك
فيروز بإبتسامة: الله يبارك فيك عقبالك وعن قريب ان شآء الله
فؤاد بإبتسامة: ان شآء الله
فيروز: يالا يا استاذ فين الملف عشان ننجز لان بكرة مش هاجي
فؤاد قعد معاها وبدأوا يشتغلوا سوا وفؤاد قرر انه عمره ماهيقولها انه سمع كلامها او عرف حاجة عنها
شوية وفيروز دخلت مكتب عبدالحميد
عبدالحميد: اقعدي يافيروز
فيروز قعدت: خير ياجدو
عبدالحميد: جد مهاب جاي دلوقتي وعاوز يتكلم معاكي
فيروز: في حاجة ولا إيه؟
عبدالحميد: لا ياحبيبتي هو بس مضايق من اللي حصل منه وعاوز يصلح اللي حصل
فيروز: بس انا خلاص نسيت اللي حصل
عبدالحميد: معلش هو حابب يتكلم معاكي
وهما بيتكلموا دخل مهاب العمري بهيبته ووقاره وقعد قصاد فيروز
مهاب(الجد): اذيك يابنتي
فيروز بإبتسامة: الحمدلله اذي حضرتك
مهاب(الجد): الحمدلله، بصي بقى عشان انا مش بعرف اذوق الكلام وكدا وحابب اقولك ماتزعليش مني عاللي حصل مني
فيروز بإبتسامة جميلة: انا لسة قايلة لجدو عبدالحميد دلوقتي ان خلاص نسيت اللي حصل
مهاب(الجد): طب بما انك بتقوليله ياجدو ممكن اسمعها منك؟
فيروز بصت لعبدالحميد اللي طمنها بعينه وبصت لمهاب: حاضر ياجدو
مهاب(الجد): ايوا كدا، بصي بقى انا حابب فستان خطوبتك يكون هدية مني ليكي
فيروز: مافيش داعي والله، حضرتك ومهاب واحد
مهاب(الجد): لا انا حابب انه يكون مني ليكي وانا بعت ليكي على الڤيلا فستان جمييل جدا ويكون مناسب لحجابك ولو مكانش عاجبك تقدري تغيريه براحتك خالص
فيروز بفرحة: اكيد هيعجبني
فيروز قامت باست ايده بإحترام: ربنا يباركلنا في حضرتك
فيروز خرجت وراحت مكتبها وكانت فرحانة جداااا وبعد شوية رجعت الڤيلا واول مادخلت البنات كانوا قاعدين
صافي: ايوا بقى جدو مهاب جابلك الفستان
فيروز قعد: انا بجد فرحانة، هو الفستان فين؟
شروق: في اوضتك
فيروز: حلو؟
خلود: ماحبناش نفتح البوكس اللي جاي فيه من غيرك
فيروز طلعت اوضتها هي والبنات وكان بوكس كبير على سريرها وفتحته وانبهرت اوووي بالفستان اللي خطف قلبها وقلب البنات
(فستان كاشمير ومنور اوي(بيلمع في الضوء) وجمييل جدا وضيق من عالصدر ونازل بوسع لتحت وبكم شفاف بس مش أوي وبديل من ورا طويييل وطرحته كانت خمار ماليزي بنفس اللون وكمان شوز كعب 👠 ومنبهرة بيه جدااااااا
شروق: وااااااااااو ايه الجمال دا
صافي بإعجاب: جدو طلع ذوقه جميل اوووي
فيروز بإنبهار: انا بجد مش مصدقة ان الفستان دا عشاني
خلود: لا ياقلبي صدقي انتي جميلة وتستاهلي كل حاجة جميلة
فيروز مسكت فونها ورنت على عبدالحميد وقالتله يشكر مهاب على الفستان الحلو دا، وهما بيتكلموا دخل مهاب(الصغير)
مهاب(الصغير): بتعملوا ايه؟
البنات خبت الفستان في البوكس
مهاب(الصغير): ايه دا وبتخبوه ليه؟
صافي: جدو مهاب جاب لفيروز فستان الخطوبة يا أبيه
مهاب: بجد؟
فيروز: ايوا
مهاب: عاوز اشوفه
فيروز: لا بكرة ابقى شوفوا
مهاب: وافرضي كان في حاجة كدا ولا كدا
فيروز: لا ماتقلقش جدو مهاب عامل كل حاجة وجايبه يناسب مع حجابي
مهاب للبنات: سبوني مع فيروزتي شوية
البنات خرجت ومهاب قعد جمبها: حبيبتي لسة اعصابها تعبانة؟
فيروز: لا
مهاب قرب منها: مش عاوزك تكوني زعلانة او قلقانة من تسرعنا في الخطوبة
فيروز: مش زعلانة ولا قلقانة طول ما انا معاك
مهاب بيقرب أكتر: طب مافيش حاجة بمناسبة الكلمتين الحلوين دول.....وغمزلها😉
فيروز اتكسفت وضربته في كتفه: رخم اصلا
مهاب ضحك: انا هصبر عليك لحد مانكتب الكتاب
فيروز: ودا امتى بقى؟
مهاب بهدوء: كنت حابب اكتبه يوم الجمعة يعني بكرة ايه رأيك؟
فيروز اتفاجأت وسكتت، مهاب: صدقيني لو مش موافقة مش هزعل
فيروز: لا يامهاب موافقة
مهاب فرح اوووووي: اقولك حاجة انا بجد كنت هزعل اوي لو كنتي قولتي لا
فيروز ضحكت اوي ومهاب سرحان في ضحكتها
مهاب: عاوزك تختاري معايا البدلة
فيروز: اكيد طبعا وهخليك تجيب ببيونة لونها كاشمير
مهاب بتفكير: يبقى الفستان كاشمير
فيروز: ايون
مهاب: بس انا بحب البس جرڤات
فيروز: الببيونة هتكون أحلى عليك
مهاب: موافق، يالا ننزل نتغدى سوا
فيروز نزل مع مهاب والبنات متجمعين وشوية وعبدالحميد جه وفواز وكمان مهاب العمري وعاصم
نيجي شوية لناني مرات فواز وبنتها ريماس
ناني: عاجبك كدا اهو هيخطب بنت تانية
ريماس: اعمل ايه يعني ياماما اروح اقوله لا والنبي اتجوزني
ناني: هتفضلي طول عمرك خايبة
ريماس وقفت: اكون خايبة بدل ما افضل طول عمري انانية
ريماس سابتها وخرجت وناني قاعدة مضايقة وبتفكر تعمل ايه
في المساء، البنات والشباب نزلوا لأتليه كبير جدا خاص بالفساتين والشباب فضلت مستنية في استراحة الأتيليه، طبعا فيروز اختارت ليهم لكن فستانها خلاص جاهز
شروق اختارت فستان لونه سماوي بكاط بس حمالته عريضة ومش منفوش نازل بضيق لحد تحت واختارت شوذ فضي جمييل
خلود اختارت فستان لونه اسود بكاط وباردوا حملاته عريضة وكان فيه نجوم صفرا جمييييلة ومنفوش وجميل اوي
وصافي اختارت فستان لونه دهبي جمييل جدا والمفاجأة بقى انها اختارت حجاب كمان وقررت تلبس الحجاب وفستانها كان بكم وواسع واختارت كوتشي ارضي
البنات اختاروا واخدوا الفساتين وراحوا يشتروا البدل للشباب
فيروز اختارت لمهاب بدلة لونها كحلي وقميصها أبيض وبنطلونها كحلي والببيونة كاشمير، شروق اختارت لعاصم بدلة كحلي باردوا وقميصها ابيض وبنطلونها كحلي وببيونة لونها سماوي، خلود اختارت لباسم بدلة كحلي باردوا وقميصها ابيض وبنطلونها كحلي وجراڤات لونها اسود
الشباب والبنات خلصوا ورجعوا الڤيلا وناموا من كتر التعب
تاني يوم الكل مشغول وفي ناس بتظبط الجنينة بتصاميم الحفلة وبلالين كتير في البسين وفي كل مكان والبنات في اوضة واحدة والبنات المخصصة للميك اب معاهم وبيحهزوهم للحفلة، والشباب في اوضة هما كمان وبيجهزوا، وقت الحفلة خلاص جه وعبدالحميد ومهاب تحت عشان ضيوفهم وفايز جمبه ناني وبنتها
في اوضة الشباب
باسم: اخيرا بقينا عرسان
مهاب ضحك: فرحان انت اوي
عاصم ضحك عليهم: يعني انت مش فرحان يامهاب؟
مهاب ابتسم: فرحان اوي ياعاصم
باسم: يلا عشان نخرج للبنات
الشباب خرجوا وقابلوا سراج وأيمن
سراج: يالا ياحلوين اسبقونا تحت
مهاب: والبنات؟
ايمن: احنا هنجيبهم وبعدين مهاب العمري الكبير بنفسه طالع ياخد فيروز
مهاب بفرحة: بجد ياخالو؟
ايمن: ايوا ياقلب خالك
مهاب فرح جدا واخد باسم وعاصم نزلوا، ومهاب العمري طلع يجيب فيروز
سراج نازل بشروق وأيمن نازل بخلود وفيرود في إيد مهاب الكبير
كل شاب فيهم مبهور بعروسته ومهاب سرحان في جمال حوريته وجمالها اللي مذين وشها
مهاب نزل وفيروز في إيده وبيسلمها لحفيده: حطها في عينك
مهاب باس ايد جده: دي في عيوني ياجدو
مهاب باس دماغ فيروز: ايه الجمال دا، ماتيجي نعمله فرح ونجيب المأذون
فيروز اتكسفت: يالا يابابا
مهاب ضحك ومسك ايديها وقعدوا مكانهم
باسم اخد خلود من أيمن
أيمن: خلي بالك منها ياباسم
باسم بيبصلها بحب: دي في عيوني
باسم اخد خلود وقعدوا مكانهم
عاصم مسك ايدين شروق وباسها وسراج وصاه عليها وعاصم اخدها وقعدوا مكانهم
الحفلة ابتدت والكل فرحان وفجأة نزلت صافي اللي فاجأت الجميع بحجابها ومهاب اول ماشافها اخدها في حضنه: حبيبة قلبي ايه الجمال دا
صافي بتلف بفستانها: ايه رأيك؟
مهاب بإعجاب: مبروك ياقلبي بجد حلو جدا عليكي ماتقلعهوش بقى
صافي بإبتسامة: مش هقلعوا ابدا
مهاب باس دماغها: تعالي يالا
صافي قعدت جمب جدها والعرسان قاموا يرقصوا وفرحانين جداااا بالحفلة والكل رقص معاهم حتى عبدالحميد ومهاب الكبير وبعد شوية كل عريس لبس عروسته الشبكة وفرحانين
فؤاد قرب من مهاب وفيروز وسلم عليهم: مبروك يامستر مهاب
مهاب: الله يبارك فيك يافؤاد عقبالك
فؤاد سلم على فيروز وهي سلمت عليه: الله يبارك فيك يافؤاد عقبالك عن قريب يارب
فؤاد مشي ومهاب مضايق انها سلمت عيه: بتسلمي عليه ليه؟
فيرود ابتسمت: وايه يعني؟
مهاب: لا ايدك مش تلمس اي ايد غيري
فيروز فرحت بغيرته: ماحدش يملي عيني غيرك
مهاب باس ايديها: ربنا يخليكي ليا ياارب
وطبعا كان موجود في الحفلة دكتور احمد وقرب عليهم وبيبارك ليهم وفيروز ارتبكت اول ماشافته ومهاب حس بدا
احمد: مبروك يامستر مهاب
مهاب: الله يبارك فيك عقبالك
احمد بيمد ايده على فيروز بس هي رفضت وقالت انها مش بتسلم على رجالة ومهاب فرح اوي من كدا، احمد سابهم ومش وراح وقف جمب عاصم ابن عنه
عاصم: مالك؟
احمد ساكت وبيبص على فيروز
عاصم: انساها بقى وبلاش تدخل نفسك في مشاكل مع مهاب
احمد بضيق: طيب
مهاب: مالك في ايه حسيت انك ارتبكتي اول ماشفتي احمد
فيروز: لا ابدا بس مش بحب اتعامل معاه وبحسه كدا مش كويس وغامض
مهاب: فكك منه
فيروز: حاضر
الحفلة خلاص خلصت وكل عريس اخد عروسته وخرجوا يتعشوا سوا، وبعد ساعتين رجعوا البيت وكل واحد دخل اوضته وفيروز دخلت اوضتها وبتغير هدومها وجالها رسالة على فونها
(مبروك ياعروسة، بس بلاش تفرحي اوي كدا عشان لما يعرف اللي حصل اقل حاجة هيعملها هيطردك من بيته ومن حياته خالص، فإلحقي استمتعي بحياتك اللي انتي عايشاها دي عشان مش هتستمر كتير)
يتبع الفصل الثالث عشر 13 عبر الرابط التالي: "رواية هكذا يكون الحب" اضغط على أسم الرواية