رواية العاصم البارت الثالث عشر 13 بقلم أم حورية
رواية العاصم الفصل الثالث عشر 13
تراها ساره فجاه ....وهي عائده من التواليت
ساره بذهول تختپي خلف الحائط
قائلا ، يانهار اسود بقي انت ياعاصم
تعمل كده ....تجيك باللبس ده وفي وقت متأخر كده ....اكيد بينكم حاجه
ياعيني عليكي يانيهال
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
الصعيد .....الأرض
عادت نيهال الي عملها بالأرض ...
كانت تباشر بعض الأعمال بجديه
بينما تسال أحدي الانفار قائلا ،، عم مدبولي
هو فين عمي عويس مش باين
مدبولي بحزن ، صابر بيه ضربه وطرده
نهال بحزن شديد ، ايه عشان اي
مدبولي ، مخابرش
نيهال ، عم مدبولي تهمل الشغل وتروح تجيبه من دواره
مدبولي بابتسامه واسعه ، طوالي
ثم يركد سريعا
قصر شوكت القناوي
يجلس صابر علي المقعد يرتشف القهوه
الخادمه ،، سيدي في واحد بره بيجول عاوز سعادتك من انفار الأرض
صابر بدهشه ،، دخليه
العامل يقف أمام صابر محني الرأس
صابر ، اي چابك ياد ومهمل الأرض
العامل بخوف ،، اني چيت اخبر سعادتك بال بيوحصل من ورا ظهرك
ينهض صابر صارخا بغضب ،، بيوحصل من ورا ضهري
ومن يچدر يعمل حاچه من ورا ظهري
العامل بخوف ،، ست نهال
تشتعل عيناي صابر بالغضب قائلا ،، چول عملت اي نيهال انطج
العامل بخوف ، مش سعاتك طردت عويس من الأرض
صابر ، ايوه
العامل ،، هي رچعته
تشتعل عيناي صابر بالغضب وكأن بهما شعلتان من النار قائلا بغضب ،، اي بتكسر كلمتي
اني المرادي هعرف اربيها زين چوي
ماشي يابت رشاد
..........🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عادت نيهال من الأرض بتعب وارهاق شديد
قررت الخلود الي النوم قليلا
وفجاه وبدون اي مقدمات ...يدخل صابر
والغضب والحقد يملئ عيناه وبيده كرباك
تنهض نهال فزعه خائفه ...
صابر بصراخ ،، بت رشاد
نهال بنبره خوف ، خير ياعميى
صابر بغضب ،، انا چولتك قبل أكده متروحش الأرض تاني
كيف تتچراي تكسري كلمتي ...وترچعي واحد من العمال اني طردته
نهال بنبره خوف ،، لا والله ياعمي لاعيشت ولا كونت علشان اكسر كلمتك
بس ده غلبان وفقير وكان ليخدم چدي الله يرحمه ....وحرام
صابر يمسك الكرباك مشاورا إليها قائلا ،، اني هعرف كيف اربيكي واعلمك الادب من اول وجديد صوح ...
نهال ترجع للوراء بخوف شديد ...
صابر ،،يمسك شعرها بكل قسوه ..
يصفعها علي وجنتيها بكل قوه
نهال بصراخ ،، ااااه
حتي تقع أرضا .....يصفعها للمره الثانيه
نهال ،،ااااه
ثم يمسك الكرباك مقررا ضربها
نيهال تنزف شفتاها دما ..قائلا بخوف شديد ،،
عمي ابوس يدك ياعمي بلاش الكرباك واني همسع كلامك بعد أكده ...
ولكن العم الظالم لم يستجيب إليها ..
يمسك الكرباك يضربها بكل قسوه
نهال بصرخه تقطع القلوب ...اه عاصم عاصم
وكان القلب نداه .....
يدخل عاصم القصر بابتسامته الرقيقه
الخادمه ،، حمدالله علي السلامه ياسيدي
عاصم الله يسلمك ياخوخه
فين ستك نيهال ...وفجاه يسمع صرختها المؤلمه الموجوعه وهي تنده عليه بتوسل
عااااااااااصم
يركد عاصم مسرعا نحو الدرج قائلا بخوف ،، نيهال
وبالفعل يدخل الغرفه ...مسرعا
يجد تلك الموقف المخيف أمامه. ..
نهال علي الارض ....ملابسها ممزقه
شفتاها تنزف دما ....الدموع تملي وجهها
وأبيه يضربها بالكرباك دون رحمه ..
يرفع الاب الكرباك نحوها ..وفجاه يقف أمامها
عاصم بغضب قائلا ،، بابا
يتوقف الاب عن الضرب ينظر إلي عيناي ابنه
الحزينه ...الغاضبه
ينظر عاصم إلي نيهال نظره ملئپه بالشفقه والحزن والندم لانه تركها تغادر وحيده
يحملها عاصم يضعها علي الفراش ...بحزن شديد
يقف أمام والده نظره مليئه بالغضب قائلا ،،
بابا لاخر مره بحذرك اوعي تمد ايدك علي نيهال
نيهال بقيت مراتي وعلي زمتي
وانا مسمحش لاي حد مهما كان أنه يمد أيده عليها حتي لو. كنت انت نفسك
ينظر إليه الاب بذهول قائلا ،، بقي أكده ياعاصم
عاصم برد حازم ، اه يابابا
دي اخر مره ..ولولا انك والدي انا كنت بلغت الشرطه. ......
الاب بذهول تام ،، تبلغ الشرطه عن ابوك ياعاصم
عاصم بغضب ، وعن اي حد هيهين نهال أو يجرحها بنص كلمه
الحمدالله أن ربنا بعتني في الوقت المناسب
...علشان كده جدي الله يرحمه وصاني كتير عليها ...لانه عارف انك قاسي
ومش هتراعي ربنا في بنت اخوك
وانا هنا بعد چدي ومش هسمح لأي حد مهما كان ....أنه يهبن نهال
تنظر إليه نهال نظره مليئه بالفرح والسعاده
لانها شعرت لاول مره أن عاصم بجوارها شعرت بالأمان الذي خسرته منذ مات الچد والان وجدته من جديد بجوار عاصم
يقف ريان من بعد خلف باب الغرفه ينصت الي حديث عاصم مع والده الصارم ...
ريان بصوت خافت ،، هي اي بچي الحكايه
عاصم ببدافع چوي عن نيهال أكده ليه
اني مش مطمن واصل
الاب ,, ماشي ياولدي
ثم يغادر الاب الغرفه علي الفور
يجلس عاصم بحوار محبوبته المحطمه
يربت علي شعرها بحزن شديد
ينظر. الي ملابسها الممزقه الي دموعها
إلي الامها ....
ينهض عاصم متجها نحو خزينه الملابس ..
يخرج طقم من ملابسها ...يضعه علي الفراش
يدخل التواليت يأتي بخقيبه الاسعافات
ينظر إليها نظره مليئه بالحزن والأسي
وفجاه تدخل عفاف بخوف شديد
عفاف بغضب ،،، يانصيبتي
بچي أكده ياصابر حسبنا الله ونعم الوكيل
وتحتضن نيهال باكيه
عاصم بغضب ،، كنتي فين ياماما وبابا بيضربها بالكرباك انا مش هسامح بابا ابدا
عفاف تحتضن نيهال أكثر قائلا ببكاء ،، والله ياولدي مكونتش في الدورار واصل
عاصم يحاول أن يعتدل نيهال حتي تجلس ويداوي اثار للضرب التي علي ظهرها.
وتساعده عفاف ...
قائلا ،، مكنت ياولدي جبت حكيم احسن
عاصم ينيره اسي ، ولو الدكتور سأل مين عمل فيها كده نقوله اي
ولو أمرنا نعمل محضر هنعمل اي
عفاف بدهشه ،، محضر
عاصم ،، اه طبعا انت فاكره تصرف زي ده يبقي عادي دي وحشيه
بصي ياماما انا هوريكي
ثم يرفع ملابس نيهال من الخلف حتي يظهر جسدها من الخلف وعليه اثار للضرب
وحشيه همجيه ....كانت نيهال فاقده الوعي ولكنها تنصت إليهما وتسمع حديثهما
ولكن الصدمه جعلتها فقدت النطق قليلا
عفاف مجرد رؤيت اثار الكرباك تدمع عيناها قائلا ،، ياضناي يابتي منك لله ياصابر
عاصم يفتح حقيبه الاسعافات يداوي الجروح بالمطهر اولا ....والقطن
مجرد لمس جسدها وكان قشعريره قويه أصابت جسده
شعر لاول مره بإحساس مختلف جميل
ينظر عاصم إلي عيناها الصامته الساكنه الباكيه ليلعن نفسه مئات المرات أنه تركها تعود وحيده
بعد الانتهاء .....ينيمها مره اخري
يضع يده علي جبينها قائلا بحنان ،، انا اسف مكنش لازم اسيبك وحدك
اسف اوي يانيهال
من انهارده اوعدك اني هفضل جنبك علي طول ومش هسمح لاي حد يزعلك
اوعدك اوعدك ❣️❣️❣️❣️❣️❣️د
وبهذه اللحظه تضم يدها علي يده بقوه
ينظر عاصم إليها ....تنتشر ابتسامه رقيقه علي شفتاه ...
ومن هنا تبدأ قصه حب جديده بينهما ...
من هنا يبدأ عشق عاصم ونيهال
من هنا تبدأ وعود وثقه بينهما ....
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
في مكان هادئ بڤيلا ساره
يجلس مجدي. وحيدا ...من الواضح مشغول بأمر ...
تجلس ساره بجواره قائلا بابتسامه رقيقه ،، بتفكر في أي
مجدي بنظره خجوله ،، لو چولتلك فيكي هتچولي اي
ساره بابتسامه خجوله ،، فيا انا ليه بقي
مجدي ،، عادي
الا چوليلي ياساره انتي عتحبي خطيبك
ساره بنظره حيره قائلا ،، هو مناسب ليا
مجدي ،، بس انا بسألك عتحبيه ولا لا
مش مناسب ليكي ولا لا
ساره ،، واي الفرق
مجدي ،، الفرق كبيييير طبعا
الحب حاچه تانيه خالص ...كونك عتحبيه
يبقي هتكوني سعيده معاه سواء فقير ولا غني
انما التناسب ده ...كونك انك شيفاه كويس
بيقبض كويس ....عنده شقه ..كامل من مجاميعه
ساره ،، ياااا تصدق اني مفكرتش في كل ده
مجدي ،، ممكن اسالك سؤال
ساره ،، اكيد
مجدي ،،، لما بتبعدي عنه وتهمليه وتسافري
عتحسي بايه
ساره بحيره وصمت وتنهيده طويله ، مش عارفه بس مبشتقلوش
انما هو بني ادم كويس طيب ...دكتور شاطر
معاه عربيه فخمه ،، ڤيلا ،،،شاليه
يعني معاه كل حاجه اي وحده مكاني هتتمناها
مجدي نبره ياس ،، يعني انتي مش محتاجه حب منيه ولا حنان
ساره بنفي ،، لا أعتقد أن دول يكفو
مجدي ينظر امامه بحيره شديده وحزن
قائلا ،، متهيئلك
دول يكفو دلوكيت بس
انما. بعد الجواز ...هتفتقدي كل دول
لما ينشغل عنك بشغله ..ويهملك وحدك كتير
لما تحسي انك مجرد زوچه بس فى حياته
مفيش بيناتكم حب ولا اهتمام
كل ده جدير بانك تهمليه وتهملي فلوسه وعربيته وفيلته
تسرح ساره بحديثه ...تنظر إلي عيناه بصمت وكأنها تحاول أن تقري مابداخلهم
ولكنه يتهرب مجدي من نظراتها ...
تقاطع حوارهما ...جنا
جنا ،، مجدي هو فين عاصم
مجدي بابتسامه ،، عاصم راح البلد
جنا بذهول ،، بلد ليه
مچدي ،،. جايز نيهال وحشته
تنظر إليه جنا بغضب شديد ...ثم تغادر المكان والغضب والحقد يتملك منها
ساره بدهشه ،، هو سافر فعلا
مجدي ،، ايوه
ساره بدهشه ،، اخوك ده غريب اوي محدش ممكن يفهم الافي دماغه بسهوله
متجوز نيهال وببحب جنا
ولما تسافر نيهال يسافر وراها
وجنا هنا بتدور علبه
الليل مع شخص والنهار مع شخص تاني خالص
مجدي ،، تعرفي الا اهم من الحب اي
ساره بدهشه ،، اي
مجدي بجديه ،، الراحه
لو عتحبي حد ومش مرتاحه معاه
تفتكري الحب ده هيستمر
ساره ،، لاطبعا
مجدي ،، لكن لو مفيش حب حجيجي
وفي راحه ...
الراحه مع الا عتحبيه هي الاهتخليكي تحبيه
تنظر ساره الي مجدي بدهشه قائلا ،، انت بتجيب الكلام ده منين
مجدي بابتسامه رقيقه ،، من چلبي
ثم يغادر عالفور ....تاركا المكان
تنظر ساره إليه بجوارها لم تجده ....
ساره ،، قلبك ....
صباح يوم جديد
القصر
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مازالت نيهال نائمه عالفراش
تفتح عيناها بهدوء ولكنه تجد من يمسك يدها بقوه ...
تنظر تجده عاصم ينام أرضا رأسه فقط عالفراش يمسك يدها بقوه ..
تبتسم نهال بشده
.........تقبل رأسه بحنان وكأنه طفله الصغير ليس زوجها...
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
لانك حبيبتي ......صعبان عليا الآلام
لانك عشقي ومنايا ،،،،،،انا تعبان
مكنتش شيفك قدامي ،،كنت شيفك خيال
مكنش عايزك في حياتي ،،،كنت غبي وجبان
شفتك اتعلمت القوه والأحلام
شفتك اتعلمت منك الحب والحنان
انتي روايه كتبتها بأيديا
انتي اغنيه لحنت ألحانها بعنيا
انتي دنيا انا دخلتها برجليا
انتي البحر الا غسل الغشاوه الا علي عنيا
رويتك في كل كتاب
كل سطر فيه ....تعبنا والأمنا والعذذاب
اقول اي تاني غير انك حلم غير كل احلامي
اقول اي تاني غير انك اجمل من كل جميل
💔💔💔💔💔ده كلام عاصم لنيهال
تنظر نهال إلي عاصم بقوه وكأنها سعيده بوجوده جوارها ...
فجاه يرن الهاتف. ...
يفتح عاصم عيناه ...تغمض نهال عيناها متصنعه النوم
عاصم يجد مكالمه من جنا
ولكنه يغلق المكالمه بغضب
ثم ينظر إلي محبوبته النائمه ..للاطمئنان عليها
من جهه أخري ....غرفه ريان
ريان نائم عالفراش
يرن هاتفه المحمول ...
ريان بنعاس ،،، ايوه
ايوه يادنا في أي عالصبح أكده
عاصم أهنه ..في الجصر
عايزاني
خلاص اني هركب اول قطر واچيكي
مالك متعصبه أكده ليه
خلاص خلاص اني جولتلك هركب اول قطر وچاي
بقلمي ،،حوربه الجنه
شعر ،، حوريه الجنه
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية العاصم كاملة) اضغط على أسم الرواية