رواية عشقت فجر الصعيد البارت السابع عشر 17 بقلم سارة أحمد عماد
رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السابع عشر 17
في شقه سليم وفجر .
عاصم بصدمه /مراتك ازي .
هايدي بهمس وحقد /اه ي بنت ال بقا واحده فلاحه جاهله زيك تتجوز سليم سلطان مره واحده .
سليم بضيق/طب ممكن تدخل تتكلم جوه اظن ي انسه هايدي حضرتك ملكيش اي لازمه هنا.
هايدي باحراج /عندك حق عاصم انا همشي بالعربيه وهبقا ابعتلك السواق .
عاصم بضياع/ماشي .
سليم /اتفضل ي عاصم لأن الدكتور علي وصول .
في الداخل ..
سليم بقلق/خير ي دكتور مالها .
الدكتور /للاسف ي سليم بيه حالتها مش مطمنه واضح أن عندها انهيار عصبي حاد انا اديتها حقنه مهدئه وانشاء الله هتبقا كويسه .
سليم بخوف /شكرا ي دكتور واسف علي ازعاجك.
الدكتور /ولا يهمك ي سليم بيه .
عاصم بسخرية /ايه هي العروسه حامل ولا ايه.
سليم ببرود /لا لسه احنا ماجلين الموضوع ده شويه.
عاصم بغضب والم/انت ايه البرود الي انت فيه ده ي اخي .
سليم /ممكن اعرف انت متعصب ليه دلوقتي .
عاصم بحده/سليم احنا مش بس ولاد خاله احنا اخوات ازي تكون متجوز ومتقولش وليه تخبئ اصلا ي سليم .
سليم بهدوء/عاصم انا اسف اني خبيه عليك بس انا مكنتش عايز حد يعرف علي الاقل دلوقتي .
عاصم بغضب/ليه اتجوزت فجر في السر ي سليم ليه .
سليم /انت عارف كويس أن ابويا عمره مهيوافق علي جوازه زي دي ي عاصم لأن فجر طبعا مش من مستوي سلطان بيه كان لازم اعمل كده وأخبي عن الكل ومكنش عندي أمن منك اني اشغلها عنده .
عاصم بالم /مبروك ي سليم مبروك ي اخويا .
سليم بتنهيده/الله يبارك فيك ي عاصم وانت كمان قريب اوي هبركلك علي روحك الي هترجع ليك من تأني .
عاصم باستغراب/قصدك ايه .
سليم /بعدين هتفهم كل حاجه ي عاصم .
في شقه عنيات ..
كانت تستعيد وعياها تتدريجيا وهي تنظر حولها لتقع عيناها عليه وهو ينظر إليها بعشق لتمتم بتعب .
قمر بتعب/صابر .
صابر بعشق/روح صابر حمد لله على سلامتك ي ام الغالي اتوحشتك جوي ي قمر .
قمر /ربنا يخليك ليا ي صابر هو ايه الي حوصل .
صابر/اطمني ي حبيبتي احنا هنه في امان بعيد عن كل حاجه انا احميكم بروحي .
قمر بخوف ودموع/انا خايفه ي صابر خايفه جوي حمدان مش هياسبنا ولا ابوي .
صابر بعشق /متخافيش ي جلبي احنا هنهربوا عند قرايبي في القاهره وهنكون في امان ي قمر.
قمر بتمني /يارب ي صابر يارب .
من أحدا الصيدليات ..
كانت تسير بعجاله وهي تمسك بيدها الدواء ليقاطعها البوليس .
الظابط بغضب/انتي رايحه فين ي بت السعادي فين بطاقتك .
ايه بخوف /انا معملتش حاجه واصل ده انا بجيب الدواء لامي احب علي يدك سيبني .
الظابط بغضب/اسيبك فين يروح امك وريني كده الدواء الله كمان ترمودول ده انتي وقعت ابوكي سوده يلا علي القسم لحد مينبلك صاحب خدوها .
ايه بالدموع /لا ابوس يدك امي تعبانه جوي ابوس يدك سيبني.
الظابط بغضب/يلا ي بت أشكال زباله مليتوا البلد .
في الاداره ......
كان يجلس فارس وهو يتابع الملفات بدقه ليتحدث اخيرا بنبره شاكه .
فارس /وحضرتك عرفت ازي أن خالد كان معاهم وليه مش هما الي مزورين اسمه في كل الملفات دي .
اللواء رافت /وهما برضه الي حطوه لوجو الصياد مش ده برضه اللقب الي خالد كان عايز يديه لنفسه .
فارس بعدم اقتناع/انا مش قادر اصدق سعادتك أن خالد ممكن يكون كان كده .
ادهم /لا هو كده ي فارس واكيد اختلفوا علشان كده اقتلوه ولفولك القضيه دي علشان يخلصوا منك انت كمان .
اللواء رافت /فارس انا عارف أن الموضوع مش سهل وبالذات بالنسبه لك بس احنا محتاجلك لازم نقبض عليهم وعلي الي وراهم الي كل همهم تتدمير بلدنا وتتدمير شبابنا.
ادهم /فارس دي فرصتك علشان تقدر ترجع الداخليه وانت رافع راسك .
رافت بمرح /وطبعا الف مبروك ي عريس احنا عرفنا أن فرحك بكره .
فارس /الله يبارك فيك سعادتك تمام انشاء الله هنهي القضيه دي في اقرب وقت .
ادهم بسعاده /ايوه كده هو ده فارس انشاء الله هنقضي عليهم ونخلص البلد من شرهم .
في دوار العمده .
كانت تجلس وهي تبكي بنواح وقهره علي فقدان ابنتها فهي السبب في كل ماحدث لها .
بدور بدموع وقهره/اه ي ضنايا ي ترا انتي فين ي بنتي.
حمدان بغضب/ اكيد هربت مع عشيقها الفاجره بس تقع في يدي هجتلها واشرب من دمها .
عثمان بغضب/اسمع ي حمدان سيبك من اختك دلوقتي ترجع ولا مترجعشاش يبقي احسن بالعار الي حبتهولنا المهم عايزين نشوف شغلنا احنا بنشتغل مع ناس مبنرحمش اسهل حاجه عنديهم القتل .
حمدان بضيق وتوعد /حاضر ي ابوي حاضر ماشي ي قمر انتي والفاجره ايه موتكم هيبقا علي يدي .
في فيلا عاصم....
كان يجلس في غرفته وهو يتذكر كل ماحدث وماذا كان يقصد سليم بجملته سترد إليه روحه ي الله ماذا كان يقصد .
هايدي باستغراب/مالك ي عاصم .
عاصم بتفكير/مفيش ي هايدي بفكر في حاجه كده روحي انتي علي الشركه وانا شويه وجاي.
هايدي /حاضر ي عاصم .
عاصم وهو يحدث ذاته/ايه ي عاصم اتوجعت مش كده بس انت كنت عارف انها متجوزه تفرق ايه أنها متجوزه سليم أو غيره ارجع ل عقلك ي عاصم دي تعتبر مراه اخوك انسا ي عاصم انسا انت مكتوب عليك الوجع والألم وبس .
في فيلا البوص ...
كان يجلس خالد وهو يمسك بيده صوره ل معشقوته ليبتسم لتذكره الماضي.
فجر بسعاده /صورها حلو ي خالد .
خالد بحب/انتي يحبيتي الواقع احلي بكتير من الصور .
فجر بحب/انت الي عنيك حلوه ي خالد.
خالد بعشق/ربنا يخليكي ليا ي فجري وميحرمنيش منك ابدا .
فجر بحب/ولا منك ي روح جلبي .
خالد /انا هاخد الصوره دي علشان تفكرني دايما بنور عيني الي مبتغبش عن عيني ةلحظه واحده.
فجر بحب/بعشقك ي خالد.
باك ..
خالد بالم ووجع/وحشتيني اوي ي فجري خلاص هانت وتقدري تعيشي حياتك زي مانتي عايزه واتمنى
ساعتها تسمحيني وتعرفي اني عمري محبيه حد غيرك .
في شقه سليم وفجر ..
كانت تجلس وهي تنظر في نقطه في الفراغ لينظر إليها بأسف وندم .
سليم بأسف/فجر انا عارف أننا زودنها بس صدقيني خالد كان بيحبك اوي من كتر حبه ليكي وكلامه عنك فارس أتأثر بيكي بس هو كده تفكيره شيطاني هو كان فاكر أنه كده بيامنك وبينفذ الوصيه .
فجر بضياع /اه يوهمني أنه اغتصبني وأنه دمر حياتي اتجوزك زي ماكون واحده عامله عمله عايزه تخرج وتفلت بعملتها قهره امي لما عرفت تفتكروا أن فيه حاجه تخليني اغفرلكم الي عملتوه .
سليم بندم /فجر احنا عملنا كده علشان مصلحتك صدقيني المنظمه لو كانوا عرفوا بوجودك في حياه خالد كان زمانهم بيكتوبوا نهايتك .
فجر بنبره غير قابله للنقاش /اسمع ي سليم بيه اظن كده اللعبه انتهت احنا لازما نتطلق وشكرا ليك جوي علي كل حاجه.
سليم بندم /فجر ارجوكي فكري كويس وجودك هنا انتي كده في امان قوليلي عم ربيع مفكرتيش فيه لما الناس ي عرفوا أن بنته اتطلقت بعد اسبوعين من الجواز اصبري ي فجر وصدقيني هعملك الي انتي عايزاه ليستكمل بارتباك معلش ي فجر هرد علي التلفون لتنظر إليه بشك ليرحل سريعا من امامها .
في القسم ....
كانت تجلس ايه بدموع ووجع والم يخترق قلبها ليقاطعها معشوقها لتنظر إليه بالم.
كريم برعب/ايه انتي كويسه .
ايه بدموع /انا كويسه بس ماما لازم تاخد الدواء.
كريم بخوف والم /اطمني ماما لما اتاخرتي اتصلت بايه وجيت علطول بالدواء وكنت هتجنن عليكي لحد ماكلمتيني ايه الي حصل .
الظابط بغضب/هو حضرتك بقا دكتور كريم عصفور الكناريا بتاعها .
كريم بحده/ممكن افهم في ايه ي حضره الظابط .
الظابط /ممكن اعرف انت ترقبلها ايه .
كريم بحرج/انا قريبها من ناحيه والدها .
الظابط /لا كده مش هتقدر تخرج من هنا الا بحل واحد المتر هيقولك عليه .
لتنظر له بدموع ليشعر وكان قلبه يكاد يتوقف عليها يريد أن يأخذها ويطمنها داخل أحضانه .
في الخارج .
كريم بصدمه/علي انت بتقول ايه .
علي المحامي /الي سمعته ي كريم مفيش حل غير انك تكتب كتابك عليها علشان تخرج من هنا والا هتتحجز لحد معمي ربيع هو الي يضمنها وتتسجلها قضيه كمان .
كريم بحيره/شوف اي حل تاني ي علي ازي بس اتجوزها كده من وراء أهلها وتتحسب عليها جوازه .
علي /كريم للاسف هو ده الحل الوحيد انك تكتب عليها علشان الموضوع ده ينتهي .
ليشرد كريم فماذا يحدث أن رفضته وتسببت في جرح لن يداوا ..
في شقه سليم وفجر ..
كانت تسير فجر ببط لتتصنم مكانها مما سمعت .
سليم بحده/انت الي وصلتها ل كل ده ي خالد من الاول .
خالد بحده/لا ي راجل انا عمري كنت افكر ان فارس ممكن يعمل مصيبه زي دي المجنون ده .
سليم بسخرية /مهو صاحبك طول عمرك دماغكم زي بعض وانت مش كفايه ل حد كده .
خالد بتنهيده/والله انا مستعد لنهايتي في أي وقت بس لما فارس يقدر يربط الخيوط ببعض.
سليم بغضب/خالد انت لسه مصمم علي كده انت مش من حقك تقرر نهايتك لوحدك فكر في فجر حبيبتك فكر في الي هي فيه .
خالد بوجع/سليم انا كتبت نهايتي من زمان ضحيت بكل حاجه علشان خاطركم واحد لازم يموت علشان الباقي ي عيش .
سليم بغيظ /تصدق انت معندكش دم اصلا ومعندكش قلب ومتستهلش واحده زي فجر وأمانه عاصم .
خالد /هتوصل قريب بس لما اظبط كل حاجه خالي بالكم من بعض خالي بالك منها ي سليم.
فجر بهمس وصدمه وتوعد/خالد عايش وسليم كمان كان عارف واضح أننا الي كنت لعبه في أيديكم ماشي ي خالد وحياه كل الحب الي حبتهولك والثقه الي وثقتها فيك ي سليم والي عملته فيا ي فارس لادمركم كلكم واوريكم الغلبانه الي مفكرتوش فيها اصلا وانتوا بتلعبوا لعبيتكم دي لوريكم جحيم الفجر علي الارض ......يتتتبع .
تفتكروا فجر عندها حق تنتقم ولا تقول خلاص انا زي الفل انسا وأكمل حياتي .
ي ترا ايه امانه عاصم الي مع خالد ..
يتبع الفصل الثامن عشر 18 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول "رواية عشقت فجر الصعيد كاملة"