Ads by Google X

رواية هكذا يكون الحب الفصل الأول 1 بقلم ايمان جمال

الصفحة الرئيسية

رواية هكذا يكون الحب البارت الأول 1 بقلم ايمان جمال

رواية هكذا يكون الحب كاملة

رواية هكذا يكون الحب الفصل الأول 1

في بيت بسيط في منطقه متوسطه، بنت عايشه لوحدها ابوها ومامتها اتوفوا من تلات سنين وهي ما لهاش حد، فيروز صحيت وغسلت وشها واتوضت ولبست اسدال الصلاه وادت فرضها، وبعد كده لبست وكان لبسها عبارة عن بنطلون واسع وبلوزه واسعه وحجابها طبعا ومش بتحط خالص اي ميك اب، تليفونها رن وكان ضياء حبيبها

(ضياء: جارهم من زمان بس شخصيته تافهة جدا، وعلى الرغم انه بيحبها بس لو في يوم شاف بنت غنيه هيسيب فيروز عشانها ودي مش اول مره طبعا تحصل وحصلت كتير جدا وفيروز كانت بتعدي عشان للاسف ما لهاش حد غيره
فيروز: صباح الخير
ضياء: صباح الورد لبستي ولا لسه؟
فيروز: ايوا لبست
ضياء: طب يلا هانزلك عشان اوصلك الشركه عشان الانترڤيو
فيروز: ماشي
ضياء نزل واخد فيروز وركبوا تاكسي وبعد شويه وصلوا عند شركه هلال
ضياء: اطلعي وانا هستناكي تحت
فيروز بتوتر: اطلع معايا
ضياء: انتي مش صغيره وبعدين انا واقف هنا اهو مش همشي يعني
فيروز: طيب
فيروز طلعت فوق وقابلت السكرتيره
فيروز: كنت جايا عشان وظيفه السكرتيره الجديدة
السكرتيره بصتلها من فوق لتحت: تفضلي اقعدي جنب البنات دي، وشاورت ليها عالبنات اللي قاعده اللي كانوا جايين لنفس الوظيفه، وفيروز قعدت عشان تستنى دورها

#######################

في ڤيلا العمري:
في اوضة مهاب (الحفيد)، صحي على صوت المنبه، ودخل حمام اوضته وغسل وشه واتوضى وصلى فرضه (تقريبا هو الوحيد اللي في البيت اللي محافظ على صلاته هو وابوه)، لبس بليزر اسود وقميص ابيض وبنطلون اسود وحذاء اسود وحط البرفيوم بتاعه ونزل، وكان بقية العيلة في اوضة السفرة قاعدين بيفطروا
مهاب دخل: صباح الخير
الكل: صباح النور
مهاب(الجد): عندك اجتماع كمان ساعه في الشركة لازم تكون هناك بدري
مهاب(الصغير): انا مش محتاج حد يقولي ايه اللي ورايا
مهاب(الجد): انا جدك ومديرك في الشركه
مهاب(الصغير): وما تنساش باردوا ان انا المدير التاني يعني احنا في مكانة واحدة
مهاب(الجد) رغم انه مضايق من طريقة حفيده بس معجب بشخصيته القوية
مهاب(الجد): تمام يامهاب
ريماس(دي بقى بنت مرات ابو مهاب وامها مفهماها انها تحب مهاب عشان فلوسه بس هي بتحبه بجد): ميهو
مهاب بصلها بغضب: قولتلك الف مره بلاش الاسم ده
ريماس دموعها نزلت
فايز: ريمو بتهزر معاك يا مهاب
مهاب: وانا ما بحبش هزار العيال ده
ناني: ريماس مش عيلة يا مهاب وبعدين دي مقام خطيبتك
مهاب قام من على السفرة بغضب: لا مش خطيبتي ولا هتكون
ريماس اضايقت اوي وطلعت اوضتها
مهاب(الجد): عاجبك كده اهي زعلت وبعدين انت ناوي تقعد كتير من غير جواز
مهاب(الصغير): مش انا اللي هتمشوني على مزاجكم
مهاب(الجد): وانا عاوزك تتجوز
مهاب بصلهم بضيق وسابهم وخرج وركب عربيته وراح الشركة

#######################
نرجع لفيروز، كل البنات اللي قبلها دخلوا الانترڤيو وخلاص جه دورها، فيروز دخلت مكتب رئيس مجلس الادارة، وهتقابل (عبدالحميد هلال)
عبدالحميد اول ماشافها اعجب بلبسها لان كل البنات اللي كانوا موجودين كلهم سايبين شعرهم وحاطين ميك اب كتير، فيروز دخلت وعبدالحميد سمحلها تقعد
عبدالحميد: اسمك وعمرك ايه؟
فيروز: اسمي فيروز احمد عبد الرحمن، وعمري ٢٢ سنة
عبدالحميد: سنك لسه صغير شكلك كدا لسه بتدرسي صح؟
فيروز بخوف انه يرفضها: ايوا انا في اخر سنه كليه تجاره
عبدالحميد: بس انتي اكيد عارفه ان الوظيفه دي عاوزه حد يكون متخرج وكمان عنده خبرة وكمان يبقى عارف لغة
فيروز بتوتر: انا فعلا ما اشتغلتش قبل كده في المجال ده بس انا بعرف اتكلم انجليزي كويس و كنت اتمنى اشتغل لما اتخرج، اشتغل محاسبة في شركه كبيره بس الظروف اجبرتني اني اشتغل قبل ما تخرج
عبدالحميد: ممكن اعرف ايه الظروف دي؟
فيروز بصتله بإستغراب: هو ده لازم؟!
عبدالحميد ابتسم وقام من مكانه وقعد ادامها: هو مش لازم بس باين عليكي بنت كويسه ومحترمه غير كل البنات اللي كانت قبلك من شوية
فيروز: شكرا لحضرتك
عبدالحميد: بصي يا فيروز انا هوافق انك تكوني معانا في الشركه بس تحت الاختبار لمده شهر
فيروز بفرحة: انا مش عارفه اقول لحضرتك ايه بجد
عبدالحميد: ما تقوليش حاجه وعشان فرحتك دي انا هخلي السكرتيره الخاصة بيا اللي المفروض تكوني مكانها تعرفك الشغل ماشي ازاي
فيروز: حضرتك تقصد البنت اللي قاعدة بارة؟
عبدالحميد: لا دي موظفه في HR عادي بس هي النهاردة مكان حنان السكرتيرة
فيروز بتنهيدة: الحمدلله
عبدالحميد بإستغراب: مالك؟!
فيروز: بس باين عليها انها صعبه ومش حبيتها بصراحة
عبدالحميد ضحك: هي فعلا كده بس شاطره في شغلها
فيروز: تمام طب هستلم الشغل امتى؟
عبدالحميد: من بكره بس المفروض ان الفترة دي بداية العام الدراسي التاني هتعرفي تضبطي وقت الشغل مع المحاضرات؟
فيروز بثقة: ايوا يا فندم ما تقلقش
عبدالحميد بحنية: ماشي يابنتي ربنا يوفقك، تقدري تخرجي
فيروز خرجت وكانت فرحانة انها خلاص اتقبلت في الوظيفة ونزلت بسرعة عشان تفرح ضياء معاها بس الاستاذ كان قاعد يعاكس في البنات اللي راحة وجايا وهي هزت راسها بيأس ان مافيش فايدة، ضياء اول ماشافها قرب منها
ضياء: ها عملتي ايه؟
فيروز بهدوء: اتقبلت الحمدلله
ضياء: مبروك يافيروزتي
فيروز ابتسمت نص ابتسامة وسكتت
ضياء: يالا عشان اركبك تاكسي عشان تروحي وانا اروح شغلي
فيروز اكتفت بهز دماغها وركبت التاكسي ورجعت البيت
################

في شركة العمري، مهاب في مكتبه بيراجع الملفات عشان الاجتماع اللي بعد شوية، وشوية ودخل باسم ابن خاله
مهاب: حبيب قلبي
باسم قعد: بلا حبيب قلبك بلا زفت انت فين بقالك كام يوم
مهاب: ماتهدى ياعم انت عليا، يعني انت مش شايف الشغل اللي ورايا
باسم: ياسيدي شايف والله بس شغل المعرض محتاجك دا غير الملفات اللي عاوزة امضتك
مهاب: هجيلك النهاردة بالليل المعرض
باسم: مش ناوي تقول لجدك على المعرض؟
مهاب: لا انا اشتغلت معاه في الشركة عشان بابا قعد من الشغل لكن انت عارف ان المعرض دا حلمي من زمان وحبيت يبقى ليا شغل بعيد عن شغل جدي
باسم: ماشي ياصاحبي، يالا انا هقوم انا بقى
مهاب: ماشي
باسم خرج وساب مهاب قاعد يكمل شغله وشوية والسكرتيرة دخلت
اسماء(السكرتيرة): مستر مهاب، مهاب بيه عاوز حضرتك في مكتبه
مهاب: ماشي يا اسماء واطلبيلي القهوة بتاعتي وخليهم يجيبوهالي في مكتبه
اسماء بإحترام: حاضر يافندم
اسماء خرجت ومهاب خرج بعدها ودخل مكتب جده من غير مايخبط وقعد ادام جده
مهاب(الجد): ماخبطش عالباب ليه؟
مهاب(الصغير): طلبتني ليه؟
مهاب(الجد): كنت عاوز اراجع معاك شوية اوراق قبل الاجتماع
مهاب(الصغير): لو على المراجعة ماشي بس الورق اللي معايا مش محتاج حد يراجعه
مهاب(الجد): بس انا مش اي حد يامهاب
مهاب(الصغير): وانا باردوا مش اي حد عشان تراجع ورايا شغلي
مهاب(الجد) معجب جدا بشجاعة حفيده: انت عارف انك انت الوحيد اللي ماشي بدماغك ومش بتسمع كلامي
مهاب(الصغير) بإحترام وثقة: عارف وكمان عارف اني مش صغير عشان اسمع كلامك او اسمع كلام غيرك وطول ما انا ماشي صح يبقى خلاص ولا انت عندك رأي تاني يامهاب؟
مهاب(الجد): نفسي مرة تقولي ياجدي
مهاب(الصغير) بصله وسكت
مهاب(الجد): لسة مش عاوز تنسى؟
مهاب(الصغير): لا مش هنسى انك السبب في طلاق امي من ابويا، مش هنسى انها ماتت من حزنها بسببك
مهاب(الجد): هي اللي غلطت
مهاب(الصغير): تقدر تقولي غلطت في ايه؟
مهاب(الجد) سكت وماردش
مهاب(الصغير) وقف وبصله اوي واتكلم: انا بقى هقولك غلطت في ايه.....غلطت انها حبو ابويا، غلطت انها دخلت عيلة العمري.........لو دا الغط بالنسبالك فإنت انسان مريض.....بس الغلط اللي انت تقصده هي انها فضلت ابوها عنكم.......ابوها اللي هو سندها في الدنيا اختارته عشان لاقت نفسها من غير سند......انت عارف ابويا مكرهتوش ذيك ليه؟ عشان ابويا حبها من كل قلبه بس جبروتك وقسوتك هما اللي اجبروه يطلقها وانت اجبرته يتجوز تاني.....هو اه اتجوز ودا زعلني بس كفاية عندي انه اتجوز بعد وفاة امي
مهاب(الجد) وقف وبكل جبروت وقسوة: هي مكانتش تستاهل اصلا حب ابوك
مهاب(الصغير) اتكلم بصوت كله غضب: انت اللي متستاهلش اصلا
مهاب(الجد) ضرب مهاب بالقلم، مهاب بصله بصدمة وفي اللحظة دي كان عاوز يخنقه بس للأسف دا جده.....مهاب خرج من المكتب ومن الشركة كلها ونزل اخد عربيته وراح عالبحر (بحر اسكندرية) لان ابطالنا من اسكندرية (عروس البحر المتوسط)
############

اليوم عدا عادي، وبالنسبة لفيروز فهي فرحانة انها خلاص هتشتغل عشان تقدر تعيش وكمان ان عليها ايجار متأخر وبتدفع بالتقسيط واللي كانت فاكراه هيكون واقف جمبها بيتحجج ليها انه بيكون نفسه عشان يتجوزها، بالنسبة لمهاب فاليوم عدا عليه صعب جداا وخصوصا ان دي اول مرة جده يمد ايده عليه، مهاب فضل قاعد عالبحر لفترة طويلة وراح لباسم المعرض

#######################
_في المساء_
في معرض عربيات كبير ومشهور وكان اسمه (M & B CARS) ودا كان اختصار لأسامي مهاب وباسم
(المعرض دا كان حلم مهاب ولما عرف ان باسم كمان حابب الفكرة قرروا يفتحوه ويشاركوا بعض بس طبعا مهاب(الجد) مايعرفش عنه حاجة لانه مش عاوز مهاب يشتغل في شغل لوحده.....يعني بالعربي كدا عاوز كل حاجة تكون تحت سيطرته)
مهاب وصل المعرض وطلع فوق في المكتب وباسم كان قاعد مع عميل
باسم: تقدر تستلم عربيتك بكرة ان شاء الله
العميل: متشكر جدا وسعيد اوي اني اتعاملت مع حضرتك
باسم: متشكر لحضرتك
مهاب دخل: مساء الخير
باسم والعميل: مساء النور
باسم: دا مستر مهاب شريكي في المعرض
العميل سلم على مهاب: اتشرفت بمعرفتك وان شاء الله مش هتكون اوي مرة اني اتعامل معاكم
مهاب: تحت امر حضرتك
العميل استأذن وخرج ومهاب وباسم قعدوا مع بعض
باسم: مالك شكلك مش مظبوط ليه؟
مهاب بصله: انا كويس ماتقلقش، المهم انا هروح معاك الڤيلا النهاردة كلمهم يجهزوا اوضتي
باسم: مهاب انت متأكد انك كويس؟
مهاب: اه ياباسم، ليه في حاجة؟
باسم: اصل يعني بقالك فترة كبيرة مانمتش في الڤيلا عندنا
مهاب اتنهد: باسم الله يخليك مش قادر اتكلم الوقتي
باسم: حاضر....ومسك شوية ملفات: اتفضل امضي عالملفات دي
مهاب اخد منه الملفات: ماشي
باسم: بالنسبة لنصيبك بتاع الشهر اعمل فيه ايه؟
مهاب بصله: هو انا كل مرة يعني هقولك تعمل ايه؟
باسم: ياحبيبي لازم اسألك قبل ما اعمل اي حاجة عشان دا حقك
مهاب: لا من غير ماتسأل، ذي كل شهر هتبعت نصه للملجأ اللي مكتوب بإسم امي والنص التاني هنحطه في حسابي في البنك
باسم: تمام
مهاب خلص امضة عالملفات
باسم: يالا نرجع سوا الڤيلا بعربيتي
مهاب وقف: ياريت عشان مش قادر اسوق
باسم ومهاب خرجوا من المعرض وركبوا في عربية باسم، وفي الطريق باسم بلغهم في الڤيلا انهم يجهزوا اوضة مهاب
#######################

عند فيروز، قاعدة في شقتها بتتفرج على التليفزيون وكان فيلم كارتون(سندريلا) ومستمتعة جدا وهي بتتفرج، وشوية والباب خبط لبست حجابها وفتحت وكان ضياء
ضياء: مساء الخير
فيروز بإبتسامة: مساء النور
ضياء: وحشتيني
فيروز اتكسفت وبصت للأرض
ضياء: ايه مش هتقوليلي اتفضل
فيروز بصتله: انت عارف انه ماينفعش
ضياء: وفيها ايه يعني؟
فيروز اضايقت: يعني ايه؟ يعني لما اي حد من الجيران يشوفك داخل هنا يقولوا ايه....طب بلاش الجيران مافكرتش في ربنا وبعدين احمد ربنا اني سمحت انك تقف كدا
ضياء: على فكرة كل اللي في العمارة عارفين انك في حكم خطيبتي
فيروز: بس انا لسة مش خطيبتك ياضياء وحتى لو خطيبتك باردوا ماينفعش
ضياء: شكلك مش واثقة فيا
فيروز بصلته اوي وسكتت
ضياء بغضب: سكوتك دا معناه انك مش واثقة فيا وبتخافي مني على نفسك
فيروز: لو سمحت ياضياء مش عاوزة اتكلم الوقتي
ضياء: تمام يافيروز تصبحي على خير
فيروز: وانت من اهل الخير
فيروز قفلت الباب واضايقت من تصرفات ضياء بس هي للأسف بتحبه واستحملت تصرفاته اللي تجرح اي بنت ومش اي حد يستحمل كدا ولا يقبل على نفسه اي اهانة، قفلت التليفزيون واتوضت عشان تصلي العشا

#######################

في ڤيلا عبدالحميد هلال
باسم ومهاب وصلوا، والكل كانوا قاعدين عالسفرة
باسم ومهاب: مساء الخير
الكل: مساء النور
(اللي كانوا قاعدين،(سراج) دا ابو باسم، عمره ٦٠ سنة وطيب جدا وبيحب مهاب اوي،(ليلى) زوجة سراج، عمرها ٤٤ سنة وطيبة جدا وبتحب ولادها ومهاب جدااااا، (شروق) بنت سراج وليلى واخت باسم، عمرها ٢٢ سنة وفي اخر سنة كلية تجارة (صاحبة فيروز الانتيم)، بنت طيبة جدا وبتحب فيروز، بشرتها بيضا وشعرها بني قصير لحد اول كتفها، ومش طويلة وعيونها بني، وكان موجود كمان (ايمن) خال مهاب، دا توأم سراج، طيب جدا وبيحب عيلته ومهاب اوي، (وفاء) زوجة ايمن، عمرها ٤٣، طيبة جدا وحنينة اوي وبتحب مهاب اوي وكانت بتحب رباب ام مهاب الله يرحمها، (خلود) بنت وفاء وايمن مافيش غيرها، عمرها ٢٢ سنة وفي اخر سنة كلية اعلام، بنت طيبة اوي وعيونها خضرا وشعرها اسود طويل لنص ضهرها
سراج: وحشتنا يامهاب ايه الغيبة الطويلة دي؟
مهاب قعد معاهم على السفرة: انت عارف ياخالو بقى الشغل
عبدالحميد بيبصله اوي وحاسس انه مضايق: مالك يامهاب؟
مهاب بصله: انا كويس ياجدي
عبدالحميد: طب يالا كل معانا
مهاب وقف: ماليش نفس انا هطلع اصلي وانام
عبدالحميد: انا قولت تقعد تاكل معانا
مهاب قعد: حاضر
مهاب قاعد بيقلب بالمعلقة في الطبق اللي ادامه وسرحان
وفاء: مش بتاكل ليه يامهاب؟
مهاب: ما انا باكل اهو يافوفا
ليلى: بتاكل ايه بس، انت قاعد تقلب في الاكل مش بتاكل
مهاب: لا باكل والله يالولا اهو
سراج بهزار: مش ملاحظ انك قاعد تقول لولا وفوفا......وبص لأيمن اخوه: ولا ايه رأيك يا ايمن؟
ايمن ضحك: عامل نفسي من بنها
مهاب ضحك: مش هتبطلوا غيرة بقى
سراج: الحب يا ابني من غيرة مايبقاش حب واحنا بنحبهم اوي وعشان كدا غيرتنا عليهم هتفضل لآخر نفس فينا
ايمن: وحبنا ليهم بيزيد يوم بعد يوم، حياتنا من غيرهم ماتبقاش حياة
ليلى ووفاء مبسوطين جدا من كلامه ازواجهم
مهاب: تفتكروا هلاقي بنت تحبني ذي حبكم لبعض كدا؟
عبدالحميد: هتلاقي ياحبيبي
مهاب: يارب ياجدو؛ لاني بجد محتاجها في حياتي
شروق: وانا هدورلك عليها واهو اعمل فيك ثواب😂
الكل ضحك على كلام شروق، مهاب رغم انه بيضحك وفرحان انه في وسطهم بس حزين
عبدالحميد قام وبص لمهاب: خلص اكلك وحصلني على المكتب
مهاب وقف وعبدالحميد قعده تاني: انا قولت لما تخلص اكلك
مهاب: انا خلاص اكلت
عبدالحميد بجدية: قولتلك كمل اكلك
مهاب قعد تاني على السفرة وعبدالحميد دخل مكتبه
خلود: معلش يامهاب انت عارف جده بيحبك اد ايه
مهاب: عارف، بس انا فعلا ماليش نفس
وفاء: مالك ياحبيبي
مهاب: مافيش يافوفا، انا كويس
مهاب قعد شوية وقام دخل لجده المكتب
عبدالحميد: يالا اقعد واحكيلي
مهاب قعد: احكيلك ايه؟
عبدالحميد: اتخانقت مع جدك مهاب ليه؟
مهاب بصله اوي: وانت عرفت منين؟
عبدالحميد ابتسم: بقالك فترة مجيتش تنام هنا، وباين عليك انك مضايق
مهاب اتنهد بحزن: تعبان اوي ياجدو
عبدالحميد: سلامتك من التعب ياحبيبي، قولي اتخانقت معاه ليه؟
مهاب حكاله اللي حصل
عبدالحميد اتنهد: ليه يامهاب بتفتح في اللي فات، مش اتفقنا اننا ننسى
مهاب: لو انت قدرت تنسى انا هنسى، دا انت كنت اقرب صديق له وبقالكم سنين بعيد عن بعض عشان اللي حصل
عبدالحميد قام من مكانه وقعد ادام مهاب: عمري ماهنسى يامهاب، بس دا جدك ياحبيبي وحاول تنسى عشان تقدر تتعامل معاه
مهاب: مش قادر ياجدي مش قادر والله
عبدالحميد: عارف يامهاب ساعات بفكر اني اسامحه بس للأسف جبروته مسيطر عليه وكبريائه مأثر عليه
مهاب: لا ياجدو اوعى تسامحه
عبدالحميد اتنهد: المهم شغلك عامل ايه؟
مهاب: اهو كويس
عبدالحميد: والمعرض؟
مهاب: كويس ياجدو الحمدلله
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي، اطلع صلي ونام
مهاب: حاضر، بس كنت عاوز حضرتك تحجزلي تذكرة لباريس بعد يومين
عبدالحميد: هتروح باردوا؟
مهاب: لازم ياجدو، مقدرش اسيبها لوحدها مش كفاية مش بشوفها غير كل خمس شهور بسبب شغل جدي
عبدالحميد: هتفضل مخبي عليهم لحد امتى؟
مهاب: لحد مايجي الوقت اللي كلهم يعرفوا بوجودها
عبدالحميد: طب هاتها معاك وتيجي تعيش في وسطنا هنا
مهاب: دا اللي ناوي عليه ان شااء الله
عبدالحميد: ماشي ياحبيبي
مهاب طلع صلى ونام
يتبع الفصل الثاني 2 عبر الرابط التالي: "رواية هكذا يكون الحب" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent