رواية اصبحت متيمما بها البارت الأول 1 بقلم رفيدة حامد
رواية اصبحت متيمما بها الفصل الأول 1
لو سمحتي ي آنسة ممكن تقعدي ع المقعد الي من وري
بس الي ع المقعد شاب ومش هينفع اقعد جمبه ومفيش
مكان غيره ده
معلش ي بنتي انا نازل قريب وزي منتي شايفة كده مش
هقدر انزل وركب كل دقيقة
حاضر ي جدو
تسلميلي ي بنتي
" بالصراحة صعبة عليا حالته راجل كبير ف السن وباين عليه
انو تعبان وبيقول إنه نازل ف مكان قريب فمش هينفع
يركب من وري رجعت وقعدت جمب الشاب وانا أصلن كنت
متوترة لوحدي والعملية مش ناقصة توتر تاني اكتر من
كده كفاية الخوف الي انا فيه ده ممكن يمسكوني ف اي
وقت ،
لمحت الشاب الي انا قاعده جمبه
ايه ده هو انت !!
هو انتي تاني !!
هو انت بتراقبني ولا ايه ي جدع انت
بأمانة مين الي بيراقب مين برضو انا كنت ف المحطة قبلك
وع حسب معرفتي اني انا الي ركبت القطر قبلك برضو
ودلوقتي انا الي ركبت ف العربية
قبلك يبقي مين بيراقب مين و يا رب موصلش البيت القاگي
جيتي ورايا عشان هي مش ناقصة
لا متقلقش انا أصلن لو كنت اعرف انك بتبقي ف المكان الي
بروح فيه مكنتش رحت مش ناقصه اشكال زباالة ومقرفة
زيك .
بصلي نظرة كلها رعب كده فسكت ومنتطقتش تاني" بس انا
خايفة ليكونوا بعتين حد ورايا وعرفو مكاني الشخص ده
مش اول مره يقابلني مش عارف هي صدفة ولا متعمد
بالصراحة بس كلامه اقنعني فعلا انا بروح المكان بيكون هو
هناك قبلي
Flash back.
كنت متوترة وعمالة ابص حواليا كنت خايفة لحد يكون
منهم ورايا ومكنتش شايفة قدامي فجأة وبدون اي
مقدمات اتخبط ف شخص ف وقعت عليه الكوب الي كان
ماسكه وبالصراحة مكنتش عارفه الي فيها حامي ولا له
ومهتمتش اني اعرف لاني مش نقصاله ده كمان
انا اسفة لحضرتك هو انا مكنتش مركزة فمختش بالي
زعق هو انتي عميه مش بتشوفي قدامك ف حد بيمشي كده
يعني اسافر ازي انا دلوقتي بهدومي دي
اعتقد اني اتأسفت لحضرتگ الموضوع مش محتاج كل الرغي
ده
يعني انتي ليكي عين كمان وبتردي
اه ليا عين وبرد وبظن اني اتأسفات برضو فمش شايفة اني
غلطانة
"مشيت وسبته يغلي مع نفسه رحت قطعت التذكرة بتاعت
القطر وانا برضو عمالة ابص حواليا كان قاعد حوالي 5
دقايق ونركب القطر كنت خايفة جدا ومتوترة وبفكر ف
مصيري وانا مش عارف هيحصلي ايه ،، رفعت
عيني من الأرض وبصيت لمحت واحد من الحراس الي
بيبحثوا عني بدأ يقرب نحيتي وانا بدأت اخاف وتوترت
جامد
بس خدت نفسي بارتياح لما لقيت حارس تاني بينادم عليه
فمشي ،، والركاب كانت بدأت تركب ف القطر فروحت عشان
اركب انا كمان اول محطيت رجلي ف القطر حسيت
بحريتي وبدأت اخد نفسي بارتياح ، بعد مده حسيت بالحر
جامد مهو انا اصلن مش هقدر استحمل النقاب تاني اكتر
من كده لاني مش متعوده عليه
ففكيت النقاب وفجأة سمعت صوت مزعج جمبي
بما انك بتخلعي النقاب عادي كده ف القطر ف اكيد انتي
مش لابساه قبل كده وإلبستيه انهارده لسبب معين وممكن
كنتي بتتخبي من حد كمان
" اتفجأت بيه قاعد ع الكرسي الي جمبي و الهاند ڤري
ف ودنه وبيتگلم ببرود تام
فرديت عليه بنفس برودة والترقية الي ف صوتة
وانا بظن انها حاجة متخصكش برضو
فبص عليا ببرود وسكت
back
فوقت ع صوت السواق وهو بيقول انو وصلنا نزلت القرية
وانا مش عارف هروح فين بالعنوان الي ف ايدي ده ومش
عارف اي حد هنا طيب،، سمعت صوت من ورايا اتعودت ع
سماعة كتير ف الفترة الأخيرة دي
امممممم باين عليكي تايهه ممكن ادلك لو عايز
اوووف انت تاني؟ ، لا مش عايز وانا هعوز ايه من الاشكال
الي زيك يعني
بما انك مش محتاجة حاجة من الاشكال الي زي يبقي سلام
ي قطة
كان لازم أعاند يعني انا ،، كله بسبب لساني الطويل الي عايز
ينقص ده ،، اووف هروح ازي انا دلوقتي ،، انا مني لله
والله ،، فضلت اسأل الناس ف الطريق لغاية
موصلت بعد حوالي نص ساعة بلف حوالين نفسي
كنت لسه هدخل بس أسمعت صوت الحارس مهي ناقصالك
انت كمان
ي انسه انتي رايحة فين
عملت ب ايدي ناحية الباب وقلت داخله
هي زريبة كده اي حد بيدخل علطول
لا يخفيف مش زريبة قول لجدي انو روح بره
تمم استني هنا
دخل وانا استنيت لما يخلص تحقيقة الإنسان ابو راس
بخاخة ده
،، بعد حوالي دقيقتين خرج ومعاه جدي
ايه دي روح
جريت عليه كان وحشني حضنه اوي ،، اول مترميت ف
حضنة فضلت اعيط بهستريه
ي بنتي مالك فيكي ايه وبتعيطي ليه دلوقتي وازي جيتي
من غير والدتك ي روح ردي عليا بقي فضلت أعيط
ومردتش عليه أ و بالمعني الصح انا مكنتش قادرة ارد عليه
ي بنتي فيكي ايه بس ردي عليا مامتك حصلها حاجة ، طيب
تعالي ادخلي ارتاحي واحكيلي جوه ،، دخلت معاه وبدأت
اهدي وحكيتله كل حاجة
اهدي ي بنتي خير انشاء الله
ي جدي انا دلوقتي قلقانة ع ماما
متقلقيش مش هيقدرو يعملولها حاجة انشاء الله
انشاء الله
ي فتحية ي فتحية
ايوا ي حج
اندهيلي ع زين من فوق وقوليله محتاجة ف حاجة ضروري
اديني ي جدي اهو ايه الحاجة الضروريه الي كنت عيزني
فيها
فجأة بيبص ع الي قاعده جمبه
ايه ده انتي !!
انت !! هو انت بتعمل ايه هنا
انا برضو الي بعمل ايه ؟ وتقولي مراقبگ قال ،، انتي بتعملي
ايه ف بيتنا كمان
بيتكم ؟! مين ده ي جدي
هو انتو بتعرفو بعض
اممم معرفة سطحية وياريتني معرفتها
نبنينينين يعني انا الي كنت عايز اعرفك مثلا
مثلا !! مين الگائن ده ي جدي
گائن ف عينگ ،، اسمي روح ي جدع
بس خلاااص اسكتوا بقي اعملو احترام اني موجود
بصوا هم الاتنين ف الأرض بإحراج و سكتوا
ايه الموضوع الي انت عيزني فيه ي
جدي
بص كده قبل اي حاجة روح جيب المأذون دلوقتي حالا
دلوقتي ؟؟! ليه مين هيتجوز
انت وروح
هم الاتنين ف صوت واحد
ايه !! / ايه!
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية اصبحت متيمما بها كاملة)