رواية شمس الزين البارت الأول 1 بقلم حنين علي
رواية شمس الزين الفصل الأول 1
_البسيلك حاجه عدله عشان ف عريس جايلك
_بس أنا مش عايزه اتجوز
"شدتني م شعري وهى بتقول"
_انا مش جايه أطلب منك أنا بأمرك تلبسي اى حاجة عدله بدل الهلاهيل اللى انت لبساها دى
_حاضر بس سيبي شعري هيتقطع ف ايدك
_يتقطع ولا يغور ف داهيه غوريي
"زقتها اترمت ع الأرض وشمس قعدت وضمت رجليها عليها وفضلت تعيط"
____اعرفكوا بنفسي____
"انا شمس عندى 18 سنه ودى تبقي مرات بابا "عُلا" ماما اتوفت م سنه وبعدها بابا "احمد" اتجوزها علطول مش هطول عليكوا وهتعرفوا الباقي م الاحداث"
شمس: قومت لبست عشان لو عُلا قالت لبابا انى مش راضيه البس هيضربني ....
"لبست دريس كان عندى لونه أزرق وطرحه بدرجه افتح"
انتظرت لما ينادوا عليا عشان اطلع لعريس الغفله ده
"بابا نده عليا عشان اطلع بالشاى"
_طلعت بصنيه الشاى وقدمته كان قاعد راجل كبير مع بابا عمره ف الخمسينات تقريبا م عمر بابا
باباها: امضي ع الورق ده ي شمس يلا
شمس: ورق اي ده ي بابا
باباها: ورق كتب كتابك يبنتي
شمس بدموع: كتب كتابي ازاى يعنيي مش همضي طبعا
باباها: انت بتعارضيني ولسه هيرفع ايده عشان يضربها
الراجل الكبير اللى قاعد :ميصحش ي حج احمد تضربها وانا قاعد وهي ف العمر ده
باباها: ماشي ي حج رؤوف يلا امضي يبت انتِ
شمس كانت بتعيط بشحتفه وهي بتمضي: مضيت اهو
باباها: يلا ي حاج رؤوف امضي ع الشياك خلينا نخلص
الحاج رؤوف مضي ع الورق وخلص
باباها: يلا عشان تمشي مع الحج عُلا جهزتلك شنطه هدومك ونزلناها تحت ف العربية
شمس: انت بعتني عشان فلوس؟؟؟؟
_الكل ساكت_
شمس "بصريخ وعياط": رد عليا انت بعتني عشان فلوس بعت بنتك هونت عليك ازاى ده انا بنتك الوحيده
شمس "بعياط ذياده": بعتني ي باباااا عارف انت خساره فيك كلمه بابا بعت ماما قبلي واتجوزت قبل السناويه بتاعتها ودلوقتي بتبعني انا
شمس:انا هطلع دلوقتي وهمشي معاه بس مش عايزه أشوف خلقتكوا انتوا الاتنين ف حياتي تاني انت بالنسبالى مُت ي بابا زى ماما الله يرحمها انت مُت
باباها ضربها بالقلم: اخرسيي
شمس بعياط: حسبي الله فييك انت وهي حسبي الله فيكوا ربنا هيجيبلي حقي
_نزلت شمس وركبت العربية هي والحاج رؤوف ومشيوا
الحاج رؤوف: انا اسف يبنتي مكنتش عايز اخدك م بيتكوا بالطريقه دى
شمس:بنتك ولما أنا بنتك اتجوزتني لييه "بعياط"دمرتوا حياتي لييه وشوهتوني ليه
رؤوف: هتعرفي كل حاجة ف وقتها
الطريق كان طويل وشمس نامت م التعب
رؤوف: احنا دلوقتي وصلنا انزلى
شمس بصت حواليها
"كان بيت كبير وباين عليه انه بيت م بتوع الناس الأثرياء هو مش بيت هو اشبه بالفيلا وحواليه سور كبير "
رؤوف: انزلى ي بنتي يلا
_شمس بصيتله ونزلت
"دخلوا الفيلا وكانت جميلة م جوا أجمل م برا بكتير كمان وفيها تحف وحاجات اثريه واتضح ان الحاج رؤوف ده عمده ف البلد وان هما ف الصعيد"
رؤوف: صفيه ي صفيه
صفيه: ايوا ي حضره العمده اؤمرني
رؤوف: خدى ستك شمس وعرفيها غرفتها ونادمي عتمان يطلع الشنط ووضبيلها فوق ورظبطيلها خلجاتها
صفيه: م عنيا ي عمده يلا يستي بينا ع فوق
"شمس مشيت معاها ومتكلمتش ولا كلمه لحد م طلعوا فوق"
صفيه: أنا اجده ظبطلك خلجاتك يستي تؤمريني بحاجة تاني
شمس:لا روحي انت ي صفيه
صفيه: حاضر ي ستي
شمس:بلاش ستي دى أنا أصغر منك قوليلي ي شمس
صفيه: وه ميصوحش يستي اجولك شمس اجده حاف
شمس:اسمعي الكلام ي صفيه وقوليلي شمس بس زى م قولتلك
صفيه: حاضر ي شمس هانم
شمس: روحي ي صفيه روحي
صفيه: وه حاضر يستي
"صفيه مشيت وشمس دخلت تاخد دش وغيرت ونامت م التعب والسفر"
____ف الفيلا تحت وبالاخص ف مكتب العمده رؤوف___
زين: كلام ايه ديه اللى عتجوله ي عمده عاد
_اعرفكوا بـ زين وده يبقي ابن العمده رؤوف وعنده 30 سنه نكمل__
العمده: كلامي واضح ي زيين واللى عيجوله العمده عيتنفذ وبدون كلام كتيير
زين: عتجوزني لواحده من البندر لا شوفتها ولا اعرِفها وكمان عِندها 18 سنه عَيله اجده
العمده:أنا اللى عندى جولته والعيله مسيرها تكبر انت متعرفش ابوها ومرات ابوها كانوا جاسين عليها وبيضربوها ازاى
زين: حاضر ي ابوى اللى تشوفه
"شمس صحيت م النوم ودخلت الحمام تاخد دش واول م طلعت"
شمس "بصريخ": اعاااااا
يتبع الفصل الثاني 2 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول "رواية شمس الزين كاملة"