رواية حكاية وعد البارت العشرون 20 بقلم ملك محمد
رواية حكاية وعد الفصل العشرون 20
تميم بيقفل باب التلاجه بص لقى شبحين قدامه اغمى عليه م الخضه
آيسل شالت الملايه من على وشها وقالت
: يلهوي ياوعد دا تميم اغمى عليه
وعد شالت الملايه هي كمان وقالت : بس دا ممكن يكون تمام
آيسل : لا لا تمام بيحب الرعب مستحيل يتخض مننا دا تميم انا متأكده
وعد وهي باصه عليه :يخربيت كدا بيعمل اي هنا دا كمان مش هو دا الضحيه
آيسل : يعني كان لازم تنزلي تأكلي دلوقتي
وعد : مبعرفش اكون شبح على معده فاضيه
آيسل : طب هنعمل اي دلوقتي طيب
وعد جابت قزازة مايه وبدأت تكب ع وشه
تميم فتح عينه لقا آيسل منوره الكشاف وحاطه النور ف وشها قال بصرااخ
: ااا اشباح
وعد : اهدى اهدى انا وعد ودي آيسل
تميم بص عليهم بتعجب : هو انتو
آيسل بإبتسامه مصطنعه : اه احنا مفاجأه مش كدا
تميم بعصبيه : بتعملوا اي بالملايات دي ممكن افهم
وعد : ششش احنا ف مهمه سريه
تميم بتعجب : مهمة اي
آيسل : عايزين نطفش الساحره الشريره ال نايمه فوق
تميم : ساحره شريره ! انتو فاكرين نفسكوا ف فيلم ديزني
وعد بهمس : بصراحه احنا عايزين نطفش الزفته ال اسمها نانسي
تميم : اااه قولتولي
آيسل : ادينا قولنا ممكن تقوم بقى تدخل اوضتك
تميم : وعايزين تطفشوها ليه بقى انا مش موافق ع ال انتوا بتعملوه داه دي مهما كان ضيفه عندنا
وعد بنظرة عطف : يرضيك تفضل لازقه ف زين كدا وتغيظ فيا
آيسل شدة وشه ناحيتها: حط نفسك مكانها يااآخي متبقاش قاسي
وعد شدة وشه ناحيتها : الحياه طلعت قاسيه اوي ياتميم
آيسل شدة وشه ناحيتها : الطيبه مبقتش تنفع والطيب بقى بينداس عليه وكله بقى بتاع مصلحته
وعد شدة وشه ناحيتها : حتى ال بيحبك بيحبك علشان يتجوزك
تميم تنح : هاه
وعد : بص هو في حكمه ف الموضوع بس انا مش عارفه اي هي ممكن تقوم بقى تطلع اوضتك بدون صوت وتسبنا نكمل مهمتنا ف القضاء ع الساحره الشريره
تميم : تصدقوا صعبتوا عليا
آيسل : طول عمرك حنين ياآبيه
تميم قام من ع الأرض وقال : مش محتاجين شبح معاكوا
وعد بتعجب : بتكلم جد
تميم وهو بيرفع شعره لورا : طبعاً دانا ف الرعب معنديش ياما ارحميني
وعد بسخريه : لا واضح
تميم : ها اجيب ملايه واجي
وعد : يلا بينا
طالعين ع السلم بيتسحبوا
ومنورين الكشاف
تميم : ممكن افهم انتو منورين الكشاف ليه والفيلا كلها منوره
وعد : ششش دي لزوم التخويف
تميم : اه تمام طب وبالنسبه اننا طالعين نتسحب دا بردو لزوم التخويف
وعد : لا دا لزوم اننا ممكن نتقفش
طلعوا اوضة تميم وقفلوا الباب
اتجمعوا ع التربيزه وفردوا ورقه ووعد مسكت قلم وبدأت تقول الخطه
وعد بهمس : انت تتلف بالملايه وتنزل ع الجنينه تقف تحت بلكونتها ف جمب ضلمه وتبدأ تصدر اصوات غريبه وانا وآيسل هنبدأ نفتح باب اوضتها ونتسحب وندخل نقف قدام سريرها تلف وشها تلاقينا ع طول
آيسل بخوف : افرض وقعت مننا وماتت
وعد بفرح : نتمنى ذلك
تميم بذهول : نعم
وعد : ااقصد انها مش هتموت ولا حاجه دي زي القطط
آيسل : طب وافرض اتقفشنا
وعد بهمس : مش هنتقفش إن شاء الله المهمه دي لمدة ثواني وكلنا هنجري ع اواضنا المهم تترعب وبس
تميم بهمس : اتفقنا
آيسل: ممكن سؤال احنا بنتكلم بهمس ليه
وعد : قولتلك لزوم التخويف
تميم بحده : المخوفاتي بيبان
آيسل ووعد : من سنانه
شبكوا ايدهم بإيد بعض وقالوا
معاً للقضاء على الساحره الشريره
نزل تميم تحت بلكونة نانسي وبدأ يعمل اصوات مخيفه
نانسي فتحت عيونها وقامت بخوف تبص ناحية البلكونه
طلعت البلكونه وبصت بخوف تحت سمعت اصوات مرعبه
لسه بتلف وشها لقت شبحين
وقعت ع الأرض وحطت ايدها على وشها وفضلت تصرخ
جريت وعد وايسل بسرعه ع اواضهم وتميم كمان راح اوضته
زين سمع صوت الصراخ وتمام كمان لأنهم ف نفس الطابق
طلعوا يجروا ناحية اوضتها
زين فتح النور وقال : في اي
نانسي عماله تصرخ
زين وطى عليها
:مالك يانانسي في اي
نانسي رمت نفسها ف حضنه وفضلت تعيط
تمام ببرود : ماتقولي في اي
وعد هي وآيسل وتميم جم يجروا هما كمان كأنهم متفاجئين
وعد بصت لقت نانسي بتعيط وبترتجف ف حضن زين
قعدت ع الأرض بسرعه وشدت زين بعيد واخدتها هي ف حضنها وهي بتقول بغيظ
: اي بس ال حصل ياحبيبتي مالك
تميم : في اي ياجماعه ماتتكلموا
زين وقف وقال : مش عارف انا صحيت ع صراخها وجيت لقتها بتعيط
آيسل : مالك يانانسي في اي
نانسي وهي بترتجف وبتعيط : انا شوفت اشباح
تمام بسخريه : هه اشباح
زين بتعجب : اشباح اي بس انتي بتصدقي الخرافات دي
وعد وهي بتبطب عليها بتمثيل
: متخفيش مفيش الكلام داه هنا دا تلاقيكي شوفتي كابوس بس مش أكتر
نانسي بخوف وبكاء : ياجماعه انا متأكده اني شوفتهم بعيني انا مكنتش بحلم
تمام بسخريه : طب مخدتيش معاهم سلفي للذكرى ليه
آيسل : تصدقوا ممكن يكون ابيه تمام هو ال حضرهم انا اعرف انه شاطر ف الحاجات دي
تمام بصلها بحده
ايسل بخوف وتوتر : بهزر بهزر ههه
نانسي قامت من ع الأرض ورمت نفسها ف حضن زين وقالت
: انا خايفه اوي ارجوك متسبنيش انام لوحدي
وعد كانت ريحت الدخان طالعه منها
راحت ناحيتها وشدتها بعيد عنه وقالت بغيظ
: اطمني انا وايسل مش هنسيبك
زين ابتسم لما شافها غيرانه عليه
تمام سابهم ومشي وهو بيقول
: لما تصحونا بعد كدا صحونا علشان حاجه تستاهل
تميم وهو بيتواب : انا رايح اكمل نوم
وغمز لوعد وهو ماشي
زين وعد ممكن دقيقه عايزك
وعد خافت يكون عرف كل حاجه قالت بتوتر
: حاضر جايه
آيسل جابت لنانسي مايه وقعدتها ع السرير
قالتلها: اطمني انا ووعد مش هنسيبك
________
وعد راحت مع زين اوضته
قفل الباب
وعد بتوتر : ع فكره انا مليش دعوه
زين : مش فاهم
وعد : مش انت جايبلي هنا علشان تزعقلي
زين بتعجب : ازعقلك ليه
( وعد عرفت انه معرفش حاجه بعد ماكانت متوتره قالت بثبات )
: وتزعقلي ليه هه
زين : مش انتي ال بتقولي
وعد : سيبك مني انتي جايبني هنا ليه
زين شدها لحضنه : وحشتيني
وعد بإرتباك : شكراً
زين : شكراً ! ال يشوفك دلوقتي ميشوفكيش وانتي غيرانه عليا من شوايه دانتي كنتي هتاكليها بعيونك
وعد افتكرت نانسي قالت بعصبيه : ايوا صحيح انت ازاي تسمحلها تحضنك عادي كدا ها
زين بنظرة حب : وفيها اي يعني مدايقه ليه
وعد بعصبيه : علشان مينفعش تحضن حد غيري
زين : ولي مينفعش احضن حد غيرك
وعد بعصبيه : علشان انا حبيبتك
زين بإبتسامه ونظرة حب: كويس انك عارفه كدا
وعد بإرتباك بصت ف الأرض : ممكن تسبني لأني اتأخرت على آيسل
زين وهو لافف ايده حوالين وسطها: لأ مش هسيبك
ف مشهد رومانسي بدأ يقرب وشه منها اكتر ليقبلها
فجأه آيسل بتخبط وتقول
: آبيه زين وعد فين
وعد اتخضت شدت نفسها لبعيد وفتحت الباب وطلعت لآيسل
زين بضيق خبط ايده ع الباب
: اي البيت ال الواحد مش عارف ياخد فيه راحته داه انا زهقت
رمى نفسه ع السرير وافتكر وهي بتقول
( علشان انا حبيبتك )
ابتسم وغمض عينه ونام
____بقلم ملك محمد_____
آيسل ووعد ماشين ف الطرقه رايحين ناحية اوضة نانسي
آيسل : انتي اتأخرتي كدا ليه انا قولت انه عرف كل حاجه وبيزعقلك
وعد بإرتباك : لا لا معرفش حاجه
آيسل : امال كان بيقولك اي
وعد بخجل : مكنش بيقول حاجه
آيسل بإبتسامه : اه منه الحب داه تقريباً قطعت عليكوا لحظه مهمه وآبيه زين بيدعي عليا دلوقتي
وعد بخجل نكزتها ف كتفها : بس بقى
وصلوا لأوضة
نانسي كانت قاعده ف نص السرير حاضنه نفسها وبتبص حواليها برعب
دخلت وعد وآيسل
نانسي صرخت
وعد : اهدي دا احنا
وعد نامت ع طرف السرير وآيسل ع الطرف التاني ونانسي ف النص
آيسل : متخافيش يانانسي احنا معاكي ومش هنسيبك
وعد : انا قريت قبل كدا أن الأشباح لما بتظهر لحد ف مكان بيكونوا مش حابين وجوده
آيسل : بس تفتكري بيؤذوا الشخص ال مش حابين وجوده داه
نانسي قاعده ف النص مرعوبه
وعد بنظره شريره وصوت خافت : بيتهيألي ان لو الشخص مسمعش كلامهم ومشي بيبدأ يحاولوا يخلصوا منه
آيسل : فعلا انا اتفرجت على افلام رعب كتير وشوفت الأشباح وهي بتحاول تتخلص من الشخص ال مدايقهم
وعد : ممكن تعرفينا شكلهم عامل ازاي يانانسي
نانسي بخوف : بس بقى حرام عليكوا انا لسه قلبي واجعني من الخضه
آيسل: اه صحيح بس ياوعد متذوديش عليها
نامي يانانسي نامي وبكرا نشوف حل للموضوع داه
___________
"نهار يوم جديد"
انتهى يوم الأجازه ورجع الجميع لعمله
الكل متجمعين ع سفرة الأفطار تحت ماعدا نانسي
زين : هي نانسي كويسه
وعد خبطته ف رجله من تحت التربيزه : وانت بتسأل عليها ليه
زين : خلاص بلاش انا أسأل مكاني ياتميم
جدهم : هي نانسي مالها
وعد بتوتر : مفيش حاجه ياجدو كويسه هي نايمه لأنها منامتش باليلل كويس كان عندها آرق
مديحه : آرق من اي
تمام ببرود : اصلهاشافت اشباح امبارح
وعد بصتله بغيظ
آيسل : ابيه تمام لما الواحد يكون عايزه يتكلم بيسكت ولما الواحد يكون مش عايز يسمع صوته بيتكلم
تمام بصلها بحده
آيسل حطت وشها ف الأكل وكلت بسكات
جدهم : اشباح اي دي
تميم بإرتباك : اشباح ياجدو اشباح متعرفهمش
مديحه : انتو بتقولوا اي انتو كويسن
زين : بس مش ملاحظه حاجه غريبه ياوعد
وعد وهي بتاكل بتوتر : حاجت اي
زين : نومك بالعاده تقيل اوي لو حد اتقتل جمبك مش هتحسي انما امبارح اوضتك بعيد عن اوضة نانسي وصحيتي عادي كأنك كنتي صاحيه اساسا من قبلها
وعد بتوتر : هه طول عمرك ملاحظتك قويه اوي
انا شبعت وهستناك ف العربيه
زين بتعجب : مالها دي
ومسح بوئه بالمنديل ولحقها
ركبوا العربيه رايحين ناحية الشركه
زين : انتي مخبيه عني حاجه
وعد بتوتر : هخبي عنك اي يعني
زين : متأكده
وعد بعصبيه : ايوا بطل بقى وبص قدامك
زين بإبتسامه : خلاص متعصبيش نفسك مع انك بتبقي طالعه قمر وانتي متعصبه
وعد ابتسمت بكسوف وبصت لتحت
زين باصص عليها وبيبتسم
وعد : بص قدامك علشان منتقلبش
زين وهو باصص عليها : طب قوليلي طيب اركز ازاي ف السواقه وانتي جمبي مش قادر اشيل عيني عنك شوفيلي حل انتي بقى
وعد بإبتسامة خجل : خلاص انا هبص الناحيه التانيه
وبص وشها ناحية الشباك
زين شدها من ايدها لحضنه وقالها وهو باصص قدامه وسايق
: لا كدا احلى خليكي ف حضني وانا سايق هو دا الحل متفكريش تبعدي ابدا
وعد كلبشت ف حضنه أكتر وابتسمت
زين ابتسم وقبل رأسها
وبص قدامه وهو سايق بإيد واحده وقالها
: في مفاجأه حلوه اوي النهارده اكيد هتعجبك
وعد : مفاجأة اي
زين بإبتسامه : لو قولت مش هتبقى مفاجأه
____بقلم ملك محمد___________
تميم قام من ع سفرة الإفطار وقال
: انا رايح الجامعه
مديحه : استنا روح انت وتمام سوا
تمام : لا مش رايح النهارده معنديش محاضرات مهمه
تميم : يارتني دخلت جامعتك بدل المرمطه ال انا فيها دي
جدهم : هي مش الإمتحانات خلاص ولا لسه كتير
تمام : اسبوع وهنبدأ
مديحه : شدو حيلكوا كدا دي اخر سنه
تميم وهو شايل شنطته ع كتفه
: اطمني تمام دا ارهن انه هيكون معيد ف الجامعه
جده : وبالنسبالك
تميم : لا انا بالنسبالي نسأل الله التساهيل والنجاح وبعدين انا وتمام واحد مش كدا تيمو
وسابهم ومشي
جدهم قام من ع السفره ومديحه كمان علشان يروحوا الشغل
تمام بص قدامه لقى آيسل قاعده بتشرب العصير وقاعده تلعب بالمعالق
قال لنفسه : وانا هفضل مع البلوه دي
قام وطلع اوضته
بعد فتره آيسل طلعت وخبطت عليه
تمام : ادخل
آيسل بإبتسامه : انت وعدتني انك هتعلمني تركي صح
تمام ببرود وهو قاعد ع مكتبه وباصص ف الكتاب : ايوا
آيسل قربت منه : طب بما انك موجود النهارده : ممكن نبدأ
تمام بضيق : لا
آيسل شدة كرسي وقعدت جمبه وقالت
: متشكره جدا ياابيه
تمام : هي طالبه معاكي رخامه بقى
آيسل : بليز مستقبلي ف خطر
تمام حط القلم من ايده وطلع دفتر فاضي من الدرج وكتاب تعلم اللغه التركيه
وقالها ابدأي
آيسل : ابدأ اي
تمام : اكتبي ال هقولك عليه
ايسل اخدت الدفتر ومسكت القلم بلهفه وقالت
: تمام
تمام بعفويه : نعم
آيسل بضحك : لا انا بقول تمام
تمام إحراج : اه تمام
آيسل بضحك : هي الأسماء خلصت علشان يسموك تمام
تمام بضيق: بت بقولك اي هتقعدي ساكته ولا تروحي ع اوضتك
آيسل حطت القفل على بوئها وقالت
: خلاص سكت اهوه
تمام : اهلا بالتركي يعني
:Hoşgeldin
هوشجالدين
آيسل : هوشجادين
تمام اتعدل ف قاعدته وقال: لا هوشجالدين
آيسل : هوشجالدين
تمام : ايوا كيف حالك بالتركي Nasılsın
ناصلصين
آيسل : ناصلصين
تمام الحماس اخده واتعدل أكتر ف قعدته وبدأ يعلمها بجديه وآيسل كانت بتستجيب معاه
بعد مرور الوقت
تمام وهو يطرقع رقبته : كفايه كدا النهارده
آيسل بتعجب : واو هو انت بتطرقع رقبتك كدا ازاي
تمام : دي حركه خط....
ولسه مكملش كلمته لقى آيسل بتصرخ
: اااه رقبتي
تمام بضيق: غبيه
آيسل وهي ماسكه رقبتها
: اااه رقبتي بتوجعني
تمام شد الكرسي بتاعها ناحيته بقت قريبه منه
اتنهد وقال
: امري لله
آيسل ببكاء: هو انا هفضل كدا
تمام هفكهالك بس متوصتيش وتفضحينا
آيسل وهي ماسكه رقبتها: انت هتعمل اي
تمام طرقع صوابعه ومسك رقبتها وعدلهالها
صوت صراخها خلى الفيلا تتهز
تمام حط ايد ع بوئها
: بس اسكتي يخربيتك دانتي بلوه
آيسل الدموع نازله من عيونها وهو حاتط ايده ع بوئها
ركز ف عيونها شويه اتوتر وزقها بالكرسي لبعيد
آيسل ببكاء: بس دي لسه بتوجعني
تمام وهو باصص ف الكتاب: هتبقى كويسه وبعد كدا متقلديش اي حد فاهمه
آيسل : بس انا بثق فيك علشان كدا عملت زيك
تمام بتعجب : انتي ساذجه اوي روحي ع اوضتك يلا
آيسل شالت ايدها من ع رقبتها وقالت
: تصدق انها فعلا خفت
تمام بغرور: عارف
آيسل مسحت دموعها وراحت ناحيته شدت الدفتر ال كانت بتتعلم فيه وباسته ع خده وقالت
: شكراً
تمام نبضات قلبه ذادت وحط ايده ع خده وقال بهلع اتعصب جامد وزعق فيها وقالها
: اطلعي برررره
آيسل خافت منه وطلعت تجري ع اوضتها
شد مناديل وفضل يمسح ف وشه ودخل الحمام غسل وشه جامد
وكأن جريمه حصلت
يتبع الفصل الواحد والعشرون 21 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية (رواية حكاية وعد كاملة)