رواية غيرت مجري حياتي البارت الرابع 4 والأخير بقلم عبلة أبوعيسى
رواية غيرت مجري حياتي الفصل الرابع والأخير
جاسر: عايز اقولك شكرا جدا جدا انا ممتن ليكي بجد
حفصه بستغراب:لي
جاسر:صراحه انت بعد ما قولتيلي هتروحي الكتاب وتصلي وكدا انا حسيت نفسي مقصر جامد وروحت المسجد وصليت الفرض ف وقته وقررت هلتزم واحفظ قرآن بجد شكر بس ف مشكله
حفصه:بجد انا فرحت ليك جدا ومبارك عليك طريق الهدايه وفقك الله لما يحب ويرضي وبإذن الله مفيش مشاكل قول واحلهالك بإذن الله
جاسر:ان انا احفظ لوحدي مش هعرف وممكن احفظ غلط ومش هيكون بالتجويد وكدا
حفصه:بسيطه جدا انا الكتاب الي بروحه مدرسه لتحفيظ القرآن مش كتاب وفيه رجاله وحريم دول ف دور ودول ف دول وفيه كبار الشيوخ وبيهتموا جدا وبالتجويد وكمان يوم الجمعه بيكون فيه درس تعاليم الدين والمبادئ وكدا ومفيد جدا وهيعجبك وربنا يوفقك يارب
جاسر:بجد شكرا تاني وان شاء الله هروح من بكرا سؤال انت ف سورة اي دلوقت
حفصه :انا الحمد لله حتي يبلغ الحمد منتهاه ف ال عمران هخلصها بكرا وابدأ ف البقره واكون ختمت القرآن بإذن الله
جاسر:الله اكبر ربنا يحميكي وتختميه ع خير يارب
حفصه:اللهم آمين
جاسر :نكمل شغل بقا
حفصه:يلا
بعد كدا فضلوا يشتغلوا اليوم خلص وروحوا
ف منزل جاسر
جاسر :بابا
الاب:نعم يا جاسر
جاسر:بصراحه يا بوب الموظفه الجديده فهمت الشغل اوي وبتشتغل احسن من ناس قديمه إحنا المفروض نخليها ف مكان احسن ف الشركه ونستفاد منها شغلها بجد حلو اوي
الاب:انا كنت بفكر ف كدا وكنت هنفذ بكرا بجد مجتهده جدا ومحترمه
جاسر:ماشي يا بابا انا هصلي العشا بقا
ف بيت حفصه
قاعده ع المصليه بعد مصلت فرضها وبتدعي ل جاسر علشان يلتزم ويحفظ القرآن خلصت ولبست لبس خروج
حفصه:ماما انا نازله المكتبه الي تحت البيت ومش هغيب
الام :ماشي يا حبيبتي
ف المكتبه
حفصه:عمو لو سمحت عايزا مصحف وغلفهولي وحطه ف شنطه هدايا
بعد شويه
صاحب المكتبه:اتفضلي يا انسه
حفصه:شكرا
انتهي اليوم بنوم عميق ل حفصه وجاسر
ارتفع اذان الفجر
حفصه قامت صلت وحفظت قرآن
جاسر ع سريره :انا ابدأ يومي بصلاه الفجر بقا ولا انام
عقله:قوم يا جاسر متخليش شطانك يسيطر عليك
الشيطان :خليها وابدأ من بكرا
عقله:لا انت هتبدأ حفظ من النهارده قوم يلا
جاسر نط من ع السرير قبل ما الشيطان يغريه وقال (هزيمه الشيطان اهم حاجه وانا من النهارده ههزمه)اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
قام جاسر صلي وقرأ قرآن لغيط الصبح
ف الكليه بعد انتهاء اليوم
حفصه:جاسرررررر
جاسر:ايو كنت بدور عليكي هوا مكان المدرسه فين
حفصه :ف*********هيا هناك
جاسر :انت هتروحي امتا
حفصه :دلوقتي
جاسر:تحبي اوصلك
حفصه:معلش بس مينفعش اركب معاك لوحدنا
جاسر :طيب عايزا حاجه
حفصه بتمد ايديها بالهديه:ممكن تقبل دي وتحفظ فيه علشان اخد ثواب قرأتك وحفظك فيه
جاسر:شكرا وهديه مقبوله وجزاكي الله كل خير
جاسر وحفصه كل واحد راح الكتاب لوحده وخلصوا وطلعوا ع الشغل
ف (شركه الياس)
المدير :انسه حفصه
حفصه :نعم
المدير :انت تم ترقيتك وبقيتي انت وجاسر ف مكتب العلاقات العامه ودا اهم مكتب لانه بينظم الاجتماعات المهمه و الصفقات
حفصه:شكرا جدا وان شاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك
المدير:انا واثق فيكي
جاسر:مبرووك وربنا يوفقك
حفصه:الله يبارك فيك يارب
عدت اربع سنين الجامعه ع جاسر وحفصه وهما ب امتياز ف سنين الجامعه كلها واتعينوا معيدين ف الجامعه
جاسر كان ختم القرآن الكريم خمس مرات بالتجويد ومش بس بقا ملتزم ف الصلاه بقا بيصلي الفرض ب فرضه ف المسجد وبقا متدين وعارف دينه كويس اوي وبقا من محفظي القرآن ف المدرسه والشركه كبرت جدا وفروعها كترت ودا كله ببركة القرآن وتوفيق ربنا وزي ما بيقولوا لكل مجتهد نصيب بعد مكان جاسر التافه الفاشل بقا معيد بيمتلك اكبر الشركات محفظ قرآن متدين وعلي طريق الله
اما حفصه بردوا بقت معيده وختمت القرآن اكتر من مره ومحفظه ف المدرسه ولسا ف الشركه وبقت نائب المدير هيا وجاسر
(ف يوم )
جاسر:بابا انا قررت اتجوز
الاب بفرحه كبيره جدا:الف مبروك يا حبيبي حفصه صح وانا موافق
الام:البنت دي هيا الي تستحق لقب الزوجه الصالحه وانا موافقه وهنروح لهم بكرا
جاسر:بإذن الله
ف بيت حفصه
ابو جاسر :احنا طالبين ايد انسه حفصه ل ابني جاسر
ام حفصه :انا بثق ف بنتي و ف اختيارتها ولو هيا موافقه انا موافقه
ابو جاسر :ع بركه الله
حفصه:هصلي استخاره واقول رأي بكرا بإذن الله
ابو جاسر:ع بركه الله والي فيه الخير يقدمه ربنا
عدي اليوم وحفصه صلت استخاره وحست بالراحه
حفصه :ماما انا موافقه
الام عنيها بتدمع من الفرحه :الف مبروك يا نور عيني ربنا يسعدك يارب
حفصه :الله يبارك فيكي يارب يا ماما
الام:انا هرن ع مامت جاسر اقولها
اتصلت ب مامت جاسر وقالتلها واتفقوا انهم هيكتبوا الكتاب ع طول عشان حفصه وجاسر رفضين فكره الخطوبه تماما
المأذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
دا كله وجاسر مكنش شاف وش حفصه
حبها وحافظ عليها وهوا مشفش وشها
بعد كتب الكتاب حفصه رفعت النقاب
وكانت عنيها خضرا وملامحها صغيره وبشرتها بيضا واموره جدا
جاسر:بسم الله ماشاء الله سبحان من سواكي
حفصه بضحك انت كمان اول مره اركز ف وشك (جاسر بيمتلك غمازات وطويل وعنده عضلات وشعره اسمر وناعم وبشرته بيضا وعينه زرقا )
جاسر:طول عمري بقول مفيش حد يقدر يتغير الواحد بيفضل زي ما هوا متعود وهوا صغير بس تجربتي اثبتت غير كدا تمام ربنا بيجعل للانسان وسيله لتغير حياته بس هوا الي مش بياخد باله منها وبيضيعها دور ع وسيله التغير بتاعتك ممكن تكون ف (صديق_جار_زوجه_زميل عمل _شخص عابر_والد_والده)كل واحد اكيد عنده وسيله للتغير انا ربنا جعلهالي ف فتاه واصبحت زوجه وغيرت مجري حياتي 💛
النهاية 🧡🦋
تمت النهاية اقرا ايضا رواية سجينة العادات كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول "رواية غيرت مجري حياتي كاملة"