رواية حمقاء في المخابرات الجزء الثاني من رواية حمقاء في الموساد البارت الرابع 4 بقلم ايزيس
رواية حمقاء في المخابرات الفصل الرابع 4
سيف فاتح قميصه وعرقان من كتر الضرب في عمار الجاسوس ومتعصب جدا وعروقه كلها بارزة
وفجأة يدخل حازم ومعاه شاب فرفور جداااا
سيف...بينهج ...مين دا
الشاب بمياعة شوية .....هاي أنا ميزو مدرب الايتيكيت للكابتن ملك...هي فين ☺️
سيف...نعممممم 😠.....ومسك ميزو من تي شيرته وشده ناحيته ....انت ايه يا روح امك
ميزو.بنفس المياعة...اوه ماي جاد انت مجنون ..سيف لسة هيمسك ف رقبة ميزو
بس حازم بسرعة فك ايدين سيف بالعافية من تي شيرت ميزو
حازم....سيف اهدي شوية أنا اللي طلبت معتز عشان يدرب ملك عشان يبقي فيها حتة أنوثة شوية عشان المهمة الجديدة
سيف ...بصدمة ..مهمة ايه ملك هتشتغل ايه بالظبط وليه يجي الشئ دا يدربها
حازم ....سيف اكيد هتعرف كل حاجة في الوقت المناسب ..وبعدين قال لميزو
..وانت يا معتز معلش دلوقتي راوح عشان ملك تعبانة وماجاتش انهاردة بس من بكرة تقدر تبدأ شغلك معاها
سيف ...بعصبية ...يبدأ ايه يا باشا أنا لازم افهم المهمة من بدايتها ملك مراتي ولازم اعرف هتشتغل فين
حازم بعصبية اكبر....سيف انا مقدر أن ملك مراتك غير كده انت عارف اني ما بحبش حد يتعصب عليا ..بكرة إن شاء الله لما تيجي ملك هتعرف انت وهي المهمة كلها ..وسابه مع ميزو وخرج
سيف بص لميزو وعمل الحركة دي😠😠
ميزو وهو بيجري قال ...يا مامي ايه الوحش دا ..هو هيتحول لزومبي ولا ايه 😱
&&&&&&&&&
نور وصلت البيت وهي ف عالم تاني وحاضنة الورد وبتبسم غصب عنها
ملك بصتلها باستغراب ...نور ..نور يابت ردي عليا
نور...بنفس الابتسامة ...بتقولي حاجة يا لوكا يا قمر
ملك....قمرررر..ايه اللي جرالك يابت يا نور
نور ....همست..هقولك وماتقوليش لأبيه سيف
ملك....همست ...قولي...في بير
نور....بصوت واطي وفرحة ...عدنان جالي الجامعة و...
وفجأة يدخل سيف ....بص لقاهم بيهمسوا لبعض
...هو فيه ايه بتتوشوشوا ف ايه
ملك ..باندفاع ...والله ماليا ذنب هو اللي راح وو....نور كتمت بوق ملك بايدها
سيف قرب علي ملك بشك....هو مين.. ااه قصدك ع الواد المايع ميزو وبعدين كلمها بتهديد ...عارفة يا ملك لو لقيتك بتهزري معاه أو بتضحكيله هقتلك يا ملك
ملك...مبرقة ومش فاهمة ولا كلمة ..وساكتة
نور.....اه ميزو ميزو يا ملك
ملك بصت لسيف ولنور وسابتهم ودخلت الأوضة
نور...بصت بتوتر لسيف اللي شكله متعصب وجريت ع المطبخ ...أنا هساعد ماما في العشا
سيف ....هو البيت دا كله فيه حاجة غريبة ليه انهاردة
تاني يوم في المخابرات
وصل سيف وملك وكل واحد راح ع مكان شغله
دخلت ملك لقيت ميزو ف مكتبها
ملك...بدهشة ..صباح الخير ..هو انتي بنت قاصة شعرها ...ولا شاب متحول ولا هويتك ايه بالظبط
ميزو...هاي أنا ميزو مدرب الايتيكيت ليكي يا كابتن ملك
ملك ..ضحكت عشان فهمت سيف ...يا صلاااة العيد مدرب ايه (ايتيكيت).ومين قالك اني مش بفهم في الايتيكيت داحنا اللي اخترعنا الايتيكيت يا سوسو
ميزو بعصبية بس كيوتا....اسمي ميزو علي فكرة
ملك....أنا شيفاك سوسو يالا واظبط نفسك بدال ما اظبطك
ميزو...بصوت ناعم....اوه ماي جاد انتي ازاي كده لازم تكوني كيوت وهادية ف كلامك وتتكلمي بالراحة جدا
اول سؤال ..لو عايزة خدمة من اي شاب وانتي ماتعرفهوش هتقوليله ايه
ملك.... ودي عايزة اتيكيت دي هاقوله والنبي يا خويا شالله تنستر عايزة منك خدمة ..ساهلة اهي
ميزو بصدمة....انتي بتقولي ايه نو واي تقولي كده طبعا
.قولي ايكس كيوز مي او..باغدون وبعدين تقولي الخدمة
ملك ....نعم باغدوو ..أنا كابتن ملك اقول باغدون انت اهبل يااااض
ميزو ....اووووف طب لو عايزة تشكريه ع الخدمة هتقولي
ملك ضحكت فهمتك أنا يا سوسو ...هقوله مرسيي ايه رأيك
ميزو ...اسمها مغسيي علي فكرة
ملك ..انت الدغ يااض ايه اللي باغدون مغسيي ..والله اهبل بجد
&&&&&&&&&&
ف مكتب سيف
قاعد عمال يغلي ومضايق عشان عارف ان ملك مع ميزو ..خلاص مش قادر يستنا قرر انه يروح هناك ويقعد معاهم
لسة هيخرج لقي عدنان جي عنده
عدنان بابتسامة ...صباح الفل يا وحش المخابرات
سيف ...بضيق ....صباح الخير مالك أنت كمان أكيد ف حاجة ورا الاحترام دا
عدنان ...احم حاجة ايه يا معلم هو ما ينفعش الواحد يصبح علي صاحبه الا وفيه مصلحة ولا ايه
سيف ...ارغي يا حسام عشان أنا فيا اللي مكفيني مش هتبقا أنت وميزو عليا
عدنان بدهشة ...ميزو مين
سيف ...دا حوار كده هابقي اقولك عليه بس انت عايز ايه
عدنان ...تعالي نقعد
قعدوا
عدنان ....سيف أنا كنت ...يعني كنت جي اتقدم لنور اختك
سيف.....نور بس نور مش بتفكر في الارتباط دلوقتي يا حسام أنا اسف
عدنان....مين قالك انها مش بتفكر ..وبعدين احنا مش هنتجوز الا بعد ما تخلص دراستها ..يبقي ليه الاعتراض
سيف....هي مش هتوافق أنا عارف
عدنان اتعصب واتجنن...لا هي موافقة
سيف ...وعرفت منين انت كلمتها
عدنان ...رحتلها الجامعة وسألتها ووافقت
سيف فقد كل ذرة سيطرة علي أعصابه .وقام ضرب عدنان بالبوكس تلات مرات وهو بيقول...بتخون صاحبك يا حسام بتكلم اختي من ورايا
وعدنان كمان بدأ يبادله الضرب ودا العادي بتاعهم لما يتخانقوا بفضلوا يضربوا ف بعض لغاية ما يتعبوا هما الاتنين (ظباط مخابرات وعضلات بقا🤣)
عند ملك وميزو
ملك...انت مجنون عايزني اكل الرز بالشوكة انت مش طبيعي علي فكرة مافيش حد يقدر ياكل الرز بالشوكة ياااض
ميزو....ملك لازم تكوني متفاهمة معايا اكتر من كده يا بيبي
ملك ..بيبي مين ياااض وفجأة سمعوا ضرب جامد وصوت عالي خرجوا يجروا هما الاتنين وصلوا مكتب سيف ولقوا سيف وعدنان طحنوا بعض
ملك بخوف الحقهم يا ميزو هيموتوا بعض
ميزو ...ببرود ...نو واي اني أتدخل وابوظ برستيجي .مش انتي كابتن الحقي انكذيهم
عدنان وهو بيضرب ف سيف وبينهج ..مين دي
سيف بسخرية وهو بينهج برضو...دي ميزو
ولسة بيضربوا ف بعض قامت ملك داخلة بينهم وصرخت ....باااااس كفاية
سيف زقها من غير ما يقصد وقامت واقعة ع الأرض وهما لسة بيضربوا ف بعض ملك صرخت ...ااااااه البيبي ..سيف وعدنان سمعوا الكلمة دي وجريوا عليها هما الاتنين
سيف ...بقلق ...انتي كويسة وبيبي ايه اللي بتقولي عليه انتي حامل
ملك....هعهعهعهع قدرت اضحك عليكو واخليكوا تسيبوا بعض
ميزو بنفس مياعته اللي اتعودنا عليها..ملك نو واي تدحكي كده دي دحكة بلدي اوي
عدنان وسيف باصوا لبعض وطلعوا يجروا وراه وميزو يجري ..يا ماااامي يا مستر حازممم شيل عني الوحوش دول
حازم دخل بهيبته المعتادة وجموده وقال ...ملك وسيف وحسام تعالوا ورايا علي اوضة الاجتماعات ..
في اوضة الاجتماعات
حازم ...طبعا كلكم بتسألوا عن المهمة الجديدة ..حازم شغل الداتا شو وبدأ يعرض صور
....طبعا اكيد كلكوا عارفين مين دا
ملك...باندفاع ...الله دا اياد الشوال أنا بعشقه
سيف بغضب ...نعم يا روح امك بت... ايه
ملك...بخوف ..بعشق تمثيله و..وافلامه والله
عدنان...اششش ماله دا يا فندم
حازم ...اياد الشوال بدأ حياته زي اي ممثل عادي من أسرة فقيرة ..خطواته في عالم الفن كانت تدريجية يعني اتشهر واحدة واحدة ..بس فجأة يبقي معاه مليارات وطيارت خاصة وحياة مرفهة جدا بدأنا نشك في مصدر ثروته يا تري مخدرات ولا اثار وتجارة أعضاء ..وأثناء بحثنا اكتشفنا أنه ليه علاقات ومعارف كتير في اسرا...ئيل وبيسافر بصفة مستمرة برا البلد ..فاحنا دلوقتي عايزين نمسك اي دليل يثبت أنه جاسوس أو خاين ..
سيف ..وايه علاقة ملك بالموضوع دا
حازم...اياد متجوز ومراته ماتت من حوالي سنة في ظروف غامضة سافروا رحلة بطيارته الخاصة ولما رجع نزل نعي في الجرايد والمجلات أنها ماتت ..وعنده ابن منها عمره اربع سنين اسمه بدر وبدر دا هو اغلي حاجة ف حياة اياد بياخده معاه مواقع التصوير وبيسافر معاه كل مكان..الأسبوع اللي فات اياد نزل اعلان أنه عايز مربية متفرغة عشان تعيش معاه هو وابنه وبشرط ما تكونش أجنبية ..وهنا بقا لعبتنا هتبدأ
سيف ...بعصبية .. يعني ايه ...ملك تعيش معاه ف بيت واحد ..وبعدين دا ممثل سمعته في الأرض وكله بيتلكم عنه أنه بتاع ستات
حازم...سيف اهدي اديك قلت بتاع ستات يعني الستات اللي حواليه كفاية اوي يخلوه ما يفكرش ف ملك ..وبعدين اللي يعرف ملك مش هيعتبرها ست يعني
ملك ...نعم يادلعادي مش ست ازاي ..وبعدين بصت لسيف وهي عاملة كده🥺سيفو أنا مش ست
سيف قرب منها وهمس ف ودنها...اجمد ست وربنا بس ماحدش يعرف كده غيري
ملك...حبيبي يا سيفو
حازم...بتقولها ايه
ملك....بنكح كمل يا للي مش شايفني ست دانا ست الستات
حازم ...انتي اتسرعتي في الحكم ..أنا كنت هاقول انه اللي يعرف ويشوف طيبتك وبرأتك هيفكر فيكي علي انك طفلة بريئة مش اكتر يا ست ملك ..أنا مش عارف سيف شايفك ازاي بس انا شايفك كده
...المهم دورك انك تبقي مربية بدر وتعلقيه بيكي علي اد ما تقدري ..ومن الناحية التانية تراقبي كل تصرفات اياد .وانتي ليكي كاريزما وحضور يخلي اي حد يحبك..ها فهمتي
ملك ...فهمت طبعا
سيف كان مضايق جدا من المهمة دي بس ما باليد حيلة اخد ملك ورواحوا ع البيت وهو مضايق من كل حاجة عدنان وميزو وملك وحازم وكمان نور اللي عرف انها بتحب صاحبه
في الشقة وصل سيف وملك .كانت أمينة ونور بيشاهدوا التي ڤي
سيف...بص لنور بغضب ...نور عدنان اتقدملك
نور بصت وابتسمت ودا خلي سيف يضايق اكتر ...
سيف ...وانا رفضته....
نور..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حمقاء في المخابرات كاملة" اضغط على أسم الرواية