رواية الشبكة البارت السابع 7 بقلم آية حسن
رواية الشبكة الفصل السابع 7
عمر وسليم خرجوا مضايقين من عند المدير
...... شوفت آخرة عمايلك السودة ، ادينا اتفصلنا ياخي ربنا ياخدك
..... كله من اللحمة الغدارة ، بس وحياة شبكتها عندي مهسيبها
..... وذنب أهلي أنا إيه اتاخد ف الرجلين ، مش انت اللي كنت بتعاكسها
بصله ومسك ياقته ..... تعالى هنا انت ازاي تسمع صوت شبكتي ياض انت .. هو خلاص مفيش حد يآمن ع شبكاته خالص الزمن دة
..... يا عم ارحم اللي خلفوني بقا ، جبتلي الضغط
"رحمة خارجة من الكلية مع هنا وهم بيضحكوا"
...... هههههه دة زمانه متعلق من رجله ومرفود
..... يا شيخة حرام عليكي كنتي سبتيه ياكل عيش
...... اسيبه الحرامي بيشفط رصيدي ، ويقول عليا تور المعزة من غير ديل دة
..... أنا معزة من غير ديل!!!!!!
"بصت وراها لقيته واقف وف عينيه نظرة شر .. أول ما ابتدى يقرب ، خدت ديلها ف سنانها وهاتك يا جري ف الشارع ، وجري وراها"
..... اقفي هنا وحياة امك مهسيبك يا لحم خرتيت انتي
..... عاااااا يسطا عيب كدة احنا ف الشارع
..... دكر بط بيجري .. يا بت استني بقولك
..... وربنا منا واقفة ، يختاااااي .. اوعوا من سكتي دة مجنون وممكن يبلعني
"عمر وقف وقعد ع مصطبة ف الشارع ورسم ع وشه ملامح باكية"
..... ربنا يجبلي حقي منك ، دة انا بجري ع يتامى منك لربنا
وقفت وبصتله ..... منت اللي نصاب وبرطشت ع رصيدي
...... دة انا كنت ناوي اعملك باقة يا شحاتة .. 15 يوم جزا يا مفترية ليييييه .. دة انا أمي عندها القلب
...... ما كل الناس عندها قلب يعني امك اخترعت الذرة
..... عااااا ، ايييه مش عارفة مرض القلب يا جاهلة
..... طب أهدى ربنا يبارك لك فيها .. انت ممكن تشتغل حانوتي وأهو حاجة قريبة من مهنتك وتبقى ف خدمة الأموات هههههههه
..... عااااا ، كشفت راسي ودعيت عليكي .. قال جات الحزينة تفرح ما لقتلاهاش مطرح يا لهوووووتي ... قلبي أه انا حاسس ان ضرباته بتزيد ، وشكلي كدة هموت
"رحمة خافت عليه وقربت منه ، وهوب راح مسكها من ايدها ورقع بالصوت"
...... يا لهوووووي الحقوني يا هووووه بتتحرمش فيا ، ام شبكة بايظة ، عايزة تاخدني لحم وترميني عضم
"الناس اتلمت حواليهم ع صوت عمر ، وهي بتحاول تفلت من ايده"
واحدة منهم ..... جرا ايه يختي مش تتلمي كدة ، دة احنا حتى ف الشارع ، اخص
عمر ..... أيوة .. انتي ايه معندكيش اخوات صبيان ، مش خايفة يحصل فيهم كدة اخص خليكي اخص ... الحقوني يا حكومة ، انا عايز حقي يرجعلي
..... حق ايه يا معفن انت ، وربنا لطلع عينك ، سيب ايدي يا حرامي
"ف واحد عسكري لما شاف الناس ملمومة راح يشوف ف ايه"
.... ايه اللي بيحصل هنا
..... الحقني يا شويش ، الأستاذة بتقوللي متيجي شبكة ونصطاد سمكة وبتلعبلي حواجبها
العسكري ..... ايه!! هي حصلت للعب الحواجب
..... أنا عايز حقي يا حكووومة
..... الله يخربيتك هتوديني ف داهية
العسكري ..... هو ايه مفيش عندك حيا ولا خشا ، أهلك مربوكيش
.... غور ياض بدل ما اشرحلك وشك
.... انتي كمان بتغلطي ف الحكومة ، طب يلا معايا ع القسم يا متحرشة
*ف القسم*
..... وديني لشرحلك وشك يا عمر ، هي حصلت تجبني القسم
.... طلبتيها ونولتيها يا سفاحة يا آكلة لحوم البشر
..... بااااس ، ايه اللي بيحصل هنا
"عمر شبك ايده فوق بعض ونزل راسه بتأثر"
..... سعادتك انا عايزك تجيبلي حقي ، انا بعد كدة مش هعرف ارفع راسي ف وسط اهلي وجيراني ، اتحمرش بيا معدتش انفع خلاص ... الست اللي واقفة دي ضيعت شرفي .. والناس كلها هيشاوروا عليا ويقولوا المتحرش بيه أهو اللي خدوه ورا مصنع الكراسي أهو
"حط ايده بين عينيه وبكا بتأثر"
..... كداب والله العظيم كداب ، دة هو اللي حرامي
..... بس اخرسي خالص ، دة انا هبهدلك
بخفوت .... جاك خرسة تخرسك
..... شوف يا أخ عمر احنا مقدرين اللي اتعرضتله ، بس برضو دي بنت والفضيحة هتطولها
..... يعني ايه سعادتك عايزني أتنازل عن حقي ، اتنازي عم شرفي!!! طب اقول ايه لصحابي اقول ايه لولادي لما يكبروا
..... وهو انت عندك عيال يابن الهطلة
..... ع اعتبار ما سيكون يا لحم الخنزير .. وبعدين سعادتك اشمعنى هم يطالبوا بحقهم ويعملوا حملات ضد التحرش ، ولما احنا نتعرض لكدة نتنازل ... دي كانت بتقوللي اديني ميزد كول واعزمك ع عربية فول ، سعادتك عاوزة تشتري شرفي بساندوتش فول المفترية
.... وانت عاوز ايه دلوقتي يا استاذ عمر
بص للفراغ بحسم .... انا عاوز اتعرض ع الطبيب الشرعي...
يتبع الفصل الثامن 8 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول (رواية الشبكة كاملة)