رواية لربما يعشقني البارت الثامن 8 بقلم حبيبة محمد
رواية لربما يعشقني الفصل الثامن 8
شمس خرجت من الاوضه وفي نفس الوقت ايلول خرجت من الاوضه وكانوا في وش بعض
شمس بصتلها بلامبالاه ودخلت الاوضه تاني
ايلول: بثث انتي يااه
شمس لفتلها: نعم
ايلول: انتي مين
شمس بعدم فهم: بصي انا مش هوجع دماغي معاكي عشان انا معرفش انتي مين ولو انتي قريبه ادم ف هتكوني بتكرهيني زيهم كلهم
ايلول بطيبه: بس بس اي كل دا انا اكون زميله مالك
شمس بأبتسامه: معلش انا اسفه انتي متعرفيش اناعايشه في اي
ايلول: ولا يهمك؛ انتي اسمك اي
شمس بأبتسامه: انا اسمي شمس
ايلول بصت في الارض بحزن
شمس: مالك في اي؟
ايلول: انتي نفسك اسم اختي
شمس: وفينها اختك؟
ايلول افتكرت ان مالك قالها متحكيش لحد حاجه: اااحممم انا اسمي سلمي
شمس: اهلا بيكي
ايلول: انتي وشك مصفر كدا ليه
شمس: انا بس مخضوضه.... وخايفه ان ادم لسه مجاش لحد دلوقتي وتلفونه مقفول
****
ادم: ولو طلقتها اي هيحصل يا فاروق؟ هتتجوز بنت محررمه عليك اصلا!
فاروق بغيظ: انت انت اكتر عدو ليا انا بكرهك ومبقتش اطيقك
ادم بحزن: وانت من امتي كنت اب ليا اصلا
فاروق قعد علي ركبته بدموع من عينه: انا كنت بحبها وانت خدتها مني يا اناااااااني خدت مني اكتر واحده حبتها
ادم بسخريه: ياخي عيب عليك سنك دا وتقول لابنك كدا....
وبعدين شمس عمرها ما حبتك يا فاروق وانت عارف كدا
وبعدين ما تقول كدا انت عندك كام سنه
عندك ٧٠ سنه يعني احترم سنك بقا..... واقعد في بيتك واعمل لأخرتك
فاروق قام بغيظ:طب فيها لاخفيها يا ادم و انا هجوز شمس لجاسر
ادم بغيره: قولي ازاي بقا هتجوزها لجاسر وهي مراتي
سيد: هطلقها
ادم بأصرار: مش هطلقها
فاروق بلامبالاه: سيبه يا سيد يمشي
سيد كان لسه هيفك ايد ادم المربوطه لقي ادم فك ايده ورجله بنفسه
سيد بعدم فهم: انت فكيت نفسك ازاي يلا
ادم اداله في بطنه برجله: يلاا!!! انا مسميش يلا انا اسمي ادم
ادم قرب من ودن سيد: متحاولش تعمل نفسك اينشتاين ياكفته انت فاكر الرباط البلاستيك دا انا مش هفكه انا كنت قاعد بمزاجي
ابتعد عنهم بتحذير: لوفكرت تاني تقرب مني او من شمس او من حد يخصني هزعلك اوي يا سيد و مش انت بس كلامي دا لفاروق كمان
***
شمس لبست الشال وخرجت مخضوضه من القصر كله بدور علي ادم....
جاسر خرج وراها وهو بيلبس الجاكيت
جاسر بأبتسامه: اي الموقفك كدا في الجو الساقعه دا
شمس بصتله بعدم اهتمام ومشيت
جاسر: استني بس بتمشي ليه
شمس بعصبيه: مش انا البنت ال من الشارع المكنتش عايزها في القصر بتكلمني ليه دلوقتي
جاسر ببرود: ياستي كانت ساعه شيطان معلش انا اسف
شمس بلامبالاه: طب متعرفش فين ادم لغايه دلوقتي
جاسر ببرود: ادم!!
شمس: ايوه قلقت عليه
جاسر: اممم بتحبيه يعني
شمس سكتت بكسوف......
جاسر: بتحبي واحد عمره ما حب في حياته حد غير نفسه بتحبي حد طماع واناني
شمس: وانت اي المخليك تكرهه كدا ادم مش طماع ومش اناني ادم بيحبني
جاسر بخبث: عرفتي منين انه بيحبك هو اعترفلك؟
شمس: لا بس
جاسر: مبسش يبقا مبيحبكيش الراجل لما بيحب بيعمل كل حاجه للبيحبها وبعدين انتي اتجوزتيه ليه
شمس: كلامك بيتعبني نفسيا وك كلمه انت بتقولها بتأثر فيا... جوازي من ادم مش من حب ولا بتاع انا وهو اتجوزنا علي ورق وكام يوم وهنطلق بس انا بجد حبيته ومحستش بالأمان غير معاه يا جاسر
جاسر: بتحبي واحد بيكرهه صنف البنات كله
شمس بدموع وبكاء: بحبه و مش ذنبي معرفش اي حصل بس انا حبيته وحبيت حنيته عليا انا طول عمري يا بتمني اشوف حنيه من بابا او علي اقل اشوف حد من عيلتي بس مفيش والله انا مدمره نفسيا بسبب اني نفسي اشوف اهلي ونفسي اشوف حنيه بابا عليا
اكملت حديثها بدموع وصراخ: بس مفيش بابا عمره ما حبني وعمره ما احتواني... انا جيت الدنيا دي وانا مرميه في كل مكان شويه ومشوفتش حتي حد يخاف عليا زي ادم..... انا من غير ادم كان زماني ضيعت كان زماني اتجوزت فاروق الراجل العجوز....
جاسر استنهز الفرصه وشدها من ايدها براحه وحطها في حضنه
وهي وسط البيحصل كانت مصدومه من الجاسر عمله
و في اللحظه دي وصل ادم بالعربيه ولقي شمس في حضن جاسر....
انذهل لفتره ونزل من العربيه بعصبيه وقال بصوت عالي: شمممممممممممممس
شمس زقت جاسر وهي مخضوضه وبصت لأدم
ادم بعصبيه مسك جاسر من قميصه وتف في وشه وخبطه في بطنه رماه ع الارض
ومسك شمس من ايدها وشدها علي البيت....
شمس بدموع: ادم افهم الموضوع الاول انت فاهم غلط والله... ادم افهم بس
ادم مكنش شايف قدامه والشر مالي عينه
دخلها الاوضه وقفل الباب بعصبيه
كانت ايلول واقفه برا وشايفه كل البيحصل
ايلول: يالهوي البت شكلها هتتنفخ.....
**
ادم بعصبيه: مرميه في حضن راجل غريب بتعملي اييييييي
لا وهو حاطت ايده علي كتفك ومغطيكي بالشال بكل رومانسيه
ادم بصوت عالي وغيره: بتعيطي في حضنه ليههه ها بتحضنيه ليههه....
شمس بدموع وخوف: اسمعني والله مفيش حاجه من دي حصلت
ادم بغيظ: وبتكدبي عيني كمان... من انهارده مفيش خروج من باب الاوضه هقفل عليكي بالمفتاح هتبقي اثيره هنا
الشارع دا مش هتشوفيه ولا هتشوفي الناس
هتتسجني زي المساجين بظبط
شمس بدموع وصراخ: انت ظالم ومفتري زي بابا بظبط انا..... انا كنت بفتكرك غيرهم كلهم
حسيت بأمان جمبك...ومشاعر كتير اوي بتتلخبط لما بتكلمني
انت مفيش اي فرق بينك وبين بابا.... كلكوا زي بعض مفيش حد فيكوا عدل
ادم بصلها بحده بس حنيته عليها بتغلب عليه جابها من راسها بحنيه وحضنها....
شمس بدموع: والله يا ادم انت فهمت غلط هو الحضني وانا كنت لسه هزعقله بس انت جيت في نفس اللحظه وملحقتش
انا كنت نازله الشارع استناك تحت عشان قلقت عليك لما اتأخرت هو الخرج ورايا والله
ادم لامس شعرها بحنو: انا غيرت عليكي يا شمس معرفش اي سبب الغيره دي بس غيرت اوي وعيني مشافتش قدامها لما شوفتك في حضنه
شمس ببرود: واي اليخليك تغير عليا يا ادم....
ادم مسح علي وشه بخجل وحطها في حضنه تاني: عشان حبيتك.... حبيت نظراتك ليا وحبيت قلبك... اعجبت بيكي
شمس ضمته بفرحه: انا حبيتك اكتر من اي حد في الدنيا يا ادم
عارف الجمله دي بتتقال في المجاملات بس... لاكن انا فعلا اول مره اكتشف ان الجمله دي مش مجامله
انا فعلا محبتش في الدنيا قدك
ومتمنتش غيرك و محستش بالأمان غير وانا جمبك
انت كل حنيه الدنيا فيك يا ادم
حقيقي حبيتك من كل قلبي وشوفت فيك حنيه بابا المحستهاش ولا مره حبيت كل حاجه فيك
ادم ضمها في حضنه وباس راسها بحنيه: انا هفضل جمبك وهفضل احبك لحد ما اموت وهفضل جمبك وهدافع عنك عشان انتي مش بس مراتي ومش مجرد البنت الحبيتها انتي بنتي ونور عيني
***
جاسر لم شنطه هدومه بعصبيه وخرج من القصر كله
***
في صباح يوم جديد
صباح بخبث: انا ممكن اوصلك لابو البت دي يا جاسر
جاسر: انا عايز اتفق مع فاروق وسيد ضد ادم
صباح: بس كدا من دلوقتي هتوصل لابوها
**
ادم صحي من النوم... بنعاس وهو بيبص لنومه شمس الحلوه ورقتها في نومتها وقد اي هي زي الملاك....
دخل الحمام وغير هدوم البيت ولبس لبس الشغل....
وخرج قدام المرايه وبيسرح شعره
شمس صحيت من النوم بنعاس وهي بتبصله في المرايه بأبتسامه وقامت مسكت الجرفته وحاوطته من رقبته ولبسته الجرفته
ادم بحنيه: صباح القمر يا روحي
شمس باسته من خده: صباحك حلو زيك يا دوما
ادم بأبتسامه: اول مره حد يدلعني
شمس: و من هنا ورايح هقولك يا دوما...
ادم بأبتسامه: هجيبلك شوكولاته من البتحبيها
***
مالك فتح الباب علي اوضه ايلول.....
ايلول بعصبيه: مالك احترم نفسك قولتلك خبط قبل ما تدخل...
مالك: بنسي والله يا ايلول معلش
ايلول: اممم نعم عايز اي
مالك: عايزك تخرجي معايا
ايلول: اخرج معاك فين
مالك: تعالي بس....
****
ادم كالعاده بيخرج من القصر علي نفس الطريق ال فيه جميله
جميله: ورد يا باشا ورد
ادم بأبتسامه: حضرتك بتشتغلي شغل غير دا
جميله: لا يبني والله
ادم: تشتغلي طباخه عندنا؟
جميله بفرحه:يااااه وانا اطول..طبعا يا باشا اشتغل وماله
***
ايلول: اي المكان دا؟ جايبني في اتيليه ليه
مالك بحده: اختاري فستان فرح ليكي...
***
ادم خرج من شركته وخد جميله معاه علي القصر....
جميله: مشاء الله يا بيه القصر زي الفل
ادم ابتسملها وخدها ودخل القصر...............
شمس كانت قاعده مع ليلي بتتكلم معاها
و ادم دخل ومعاه جميله
شمس وقفت اول ما شافت حد غريب مع ادم
جميله شافت بنتها وشمس شافت مامتها....بس هل هيعرفوا بعض.؟؟؟
ومالك هيتجوز ايلول؟
وي رد فعل ايلول؟
وجاسر وسيد وفاروق هيشتركوا ضد ادم وشمس؟
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية لربما يعشقني كاملة" اضغط على أسم الرواية