رواية عشقت فجر الصعيد البارت التاسع 9 بقلم سارة أحمد عماد
رواية عشقت فجر الصعيد الفصل التاسع 9
في منزل ربيع ..
كانت تجلس صفيه وهي تعد الطعام ليقاطعها جرس الباب لتفتح .
صفيه /واد ي فتحي انت جايب عمار ليه امال فين ايه.
فتحي اخو داليا الصغير/داليا اختي بتقولك معلش عاد ايه هتجعد معاها النهارده وتبات لان امي تعبانه .
صفيه بطيبه/طيب ي ضنايا روح انت ربنا معاكم .
في المستشفي ..
حمدان بشر/ها ي دكتور كل حاجه جاهزه .
الدكتور /اطمن ي حمدان باشا طالما العينه جاهزه يبجا كل تمام وانا جهزت كل حاجه .
ليقترب حمدان من ايه الفاقده الوعي علي السرير ليلمس بيده علي خدها ليتحدث بهمس قاتل .
/خلاص ي جلبي هانت وهتبجي ملكي لما ازرع عيالنا جواكي وتبجي حبله مني ساعتها بس محدش هيقدر يبعدنا عن بعض واصل شوف شغلك ي دكتور .
من أمام المستشفي ..
كان يقف كريم أمام عربيته وهو يبحث عن مفاتيحه بضيق كريم دكتور بيشتغل لسه جديد في المستشفي ومن محافظه الدلتا ويعيش هو ووالدته وحالتهم الماديه متوسطه .
كريم بضيق/لاالله الا الله شكلي كده نسيت المفاتيح في اوضه العمليات لما كنت بتتم علي كل حاجه فيها علشان عمليه الصبح اطلع اجيبها.
في المستشفي ..
الدكتور /حمدان باشا ممكن تخرج انت ورجلتك بره علشان اعرف اشتغل .
حمدان بغضب/اسمع كلام ده زين انا هجعد هنه انا والرجاله وانت بتعمل العمليه بعيد عنينا اها لكن انا مش منجول من هنيه وقسما بالله البت مايجرالها حاجه ولا العيال ل هدفنك مطرحك هنه سامع.
الدكتور بخوف/اطمن ي حمدان باشا عمليه الحقن المجهري بسيطه وسهله وبتتعمل كل يوم وانشاء الله هتم علي خير وتقدر تتجوزها .
ليقتحم كريم الغرفه بغضب بعدما سمع ماحدث ليمسك بحركه سريعه المسدس من أحد رجال حمدان لينظروا إليهم بخوف أما حمدان كان ينظر إليه بغضب شديد .
حمدان بغضب/انت مين ياض انت ودخلت هنا كيف ..
الدكتور بصدمه/كريم انت مروحتش ليه .
كريم بحده وغضب/ربنا عالم بالحال خلاني انسا مفاتيحي هنا علشان انقذ الغلبانه دي الي عايزين تعملوه معاها جريمه بشعه زي دي .
ليحاول أحد رجال حمدان التقدم ليطلق كريم رصاصته بغضب لتوقعه أرضا .
كريم بغضب/الي هيفكر يقرب تاني مني هيحصلوا..
حمدان بحده/انت عايز كام ياض انت وتغور من هنه انت مش عارف انا مين ولا ايه.
كريم بغضب/ومش عايز اعرف اكيد واحد غني ولا ابوك حد مهم ومسؤول علشان كده بتعمل كده من غير متخاف انا مش عايز منكم غير اني اخد البنت دي وأخرج من هنا .
حمدان بغضب/ده علي جثتي ي يالا وغور من هنه بدل مجطعك وارميك لكلاب السكك .
كريم بغضب/يبقا علي جثتك ههرب ليطلق رصاصه في كتف حمدان لينفزع كل من بالغرفه بياخد مفاتيحه سريعا ويحمل ايه ويخرج بها الي عربيته ليسير سريعا للخروج من البلد ومعرفه من هذه بعد ذلك المهم هو أنقذها وانقاذه هو أيضا..
في فيلا سلطان ...
في غرفه سليم .
كان يستعد للسفر الي الصعيد بمقابله ربيع وإتمام زواجه من فجر ليقتحم فارس الغرفه لينظر له بسخريه.
فارس/ايه ي عريس هو مش فرحنا اخر الشهر ولا ايه ولا انت عندك فرح تاني.
سليم بحده/خليك في حالك ي فارس وأبعد من وشي .
فارس بضيق/هتتجوزها ي سليم مصمم .
سليم بتنهيده /فارس كفايه كلام في الموضوع ده وطبعا بابا ميعرفش حاجه كل الحكايه اني عايز ضميرنا يكون مرتاح وفجر كمان تعيش زي الناس سلام ي فارس .
فارس بشر/ماشي ي سليم هسيبك تعيش الشويه دول براحتك وبعدين هكرهك انت وهي في عيشتكم ومش هسيبكم.
في منزل ربيع ..
فجر /عامله ايه ي أما تسيبنا انا وابويا نايمين كل ده .
صفيه بحنان/ي ضنايا مانتوا كنتوا شيجاينين في الغيط جولت ترتاحوا شويه ويلا جهازي حالك عريسك زمانه علي وصول .
فجر بحزن /عريسي .
صفيه /حبيبه امك انا عارفه عاد أن الموضوع صعب بس كده هتعيشي ي ضنايا وانتي رافعه راسك فوق فاهمه ي ضنايا.
فجر /فاهمه ي أما هي البت ايه لسه نائمه.
صفيه بغيظ/ده انا هجطعها نساير نساير باتت عند البت داليا علشان امها تعبانه.
فجر/طب وفيها ايه ي أما طالما محتاجه مساعده .
صفيه بتنهيده/ي بتي انا مش دي المشكله البت داليا دي سبحان الله مبرتحلهاش واصل .
فجر/بس هيا مبانش منيها حاجه عفشه واصل.
صفيه/ماعرفش بجا عاد روحي انتي دلوجت علشان عريسك علي وصول وصحي ابوكي يلا
فجر /حاضر ي أما ..
في شركه عامر ..
سلطان بمكر /اظن كده اتفاقنا اتنفذ ي عامر فاضل دورك انت .
عامر /جاهز ي سلطان الشيك اهو .
سلطان بسعاده/تمام ي اخويا الفرح يتم وتتطمن علي بناتك الي هيعيشوا ملوك انشاء الله .
عامر بتعب/سلطان بناتي امانه في رقبتك .
سلطان /اطمن ي اخويا اطمن ..
في فيلا عامر ...
ساره بفرحه/ها ي مامي ايه رايك في الفستان ده حلو صح .
فاتن بسعاده/جميل ي روح مامي وانتي ي رنا فين فستانك علشان تروحوا تشتروا الشبكه .
رنا بغيظ/متقلقيش ي ماما كل حاجه جاهزه متخافيش.
فاتن بدعاء /ربنا يسعدكم ي حبايبي وافرح بيكم .
في دوار العمده ...
كان يجلس حمدان بغيظ وهو يربط يده .
بدور بحزن ودموع /مين الي عمل فيك كده ي ضنايا .
حمدان بغضب/يوووه عاد ي أما مفيش حاجه واصل جولتلك واحد من رجالتي كان بينضف سلاحه جات فيا بالغلط .
عثمان بغضب/وده مين ابن الكلب ده جولي وانا اجطع خبره .
حمدان يزهق/ي ابوي محصلش حاجه متكبرش الموضوع بجا انا زين ي ابوي .
عثمان /طيب ي ولدي ربنا يجعلك زين بس لو جادر تخليك معايا لما سلطان بيه ياجي عايزين نخلصوا من الحكايه ده هي .
بدور بغضب/شغل ايه وكلام ايه ي راجل انت مش شايفه.
حمدان بغضب/انا زين ي أما يريت بس تسبوني ارتاح شوي .
بدور /حاضر ي ضنايا حاضر ..
حمدان بغضب وهو يحدث ذاته/ماشي ي سي كريم انت موتك هيبجا علي يدي الدلتا مش كبيره وهعرف اوصلك ومبقاش حمدان سلطان أما خدت روحك بيدي ...
في الدلتا ..
من أمام شقه كريم كان يطرق الباب برجله وهو يحمل ايه بيده لتفتح والدتته .
حنان بلطم /ي نهار اسود مين دي ي واد انت بقيه بتخطف بنات ي كريم .
كريم بغيظ/بنات ايه الي اخطفها ي ماما خليني ادخلها جوه علي السرير ابوس ايدك.
حنان /اه عايز تاخدها علي السرير علطول طبعا مش عايز تتضيع وقت .
كريم بغيظ/استر يارب استر .
حنان بغضب/كلمني هنا ي كريم مين البنت دي .
كريم /البنت دي ي ماما ربنا وقعني في طريقها في الطريق المناسب وإلا كانت ضاعت وقص عليها ما حدث.
حنان بفزع /ي كبدي ي بنتي ده ايه الناس دي كفره .
كريم بحزن /بالظبط ي ماما المشكله اني معرفش هي مين ولا مين أهلها انا مصدقت أخرج بيها قبل ميلحقونا خصوصا اني ضربت هو وواحد من رجالته بالنار ومعرفش ايه الي حصلهم بس اي أن كان المهم اني أنقذت الغلبانه دي والي يحصل يحصل.
حنان بفخر/ربنا يباركلك ي ضنايا ويحفظك وانشاء الله هي تفوق هنقدر نعرف منها كل حاجه .
كريم /انشاء الله طبعا انا خلاص مش هقدر ارجع المستشفي تأني بس اي أن كان احنا اهم حاجه نطمن أهلها وهي مينفعش ترجع تاني علي الاقل دلوقتي واضح أن حمدان ده مسنود وممكن ياذيها تاني .
حنان بحرج/طب وهنصرف منينا عليها وعلينا بعد ماسبه المستشفي .
كريم /متقلقيش ي أمي ربك انشاء الله هيرزقها من وسع .
في فيلا عاصم.....
كان يقف في غرفته وهو يرتدي حله كلاسيكيه فاخره كان وسيما حقا لتقاطعه والدته بغضب.
عاصم بقلق/مالك ي امي فيه حاجه.
شمس/عاصم البنت الي اسمها هايدي دي لازم تسبب البيت الاعيبها خلاص بقت مكشوفه ومينفعش تفضل هنا.
عاصم/ي عني اطردتها ي امي دي اخت اميره الله يرحمها وخاله حنين وبعدين انا فاهم كل الاعيبها بس مش عايز اكون انا الواطي في الاخر عايز اشوف اخرتها ايه علشان قدام اميره لما اقابلها في الاخره وحنين بنتي لما تسالني عنها مبقاش أن الظالم ي امي اطمني ي حبيبتي انا نازل الشركه عايزه حاجه .
شمس/سلامتك ي حبيبي ربنا يسعدك ي عاصم ي ابني ويرزقك بالي تستاهللك وتعوضك عن كل الي شوفته ..
في بيت ربيع ..
ربيع بسعاده/منور ي سليم ي ابني منور .
سليم بابتسامه/ده نورك ي عمي ربيع ربنا يخليك .
ربيع /طبعا ي ضنايا دلوقتي فجر وافجت شوف انت بقا هتعمل ايه .
سليم /بصراحه ي حاج ربيع فيه حاجه مهمه لازم تعرفها انا مش هينفع اعمل فرح ولا حد يعرف لان عندي حاله وفاه فإن اسف كل هيبقا سكتي.
ربيع بحزن/بس دي اول فرحتي ي ابني وكنت عايز افرح بيها .
سليم /معلش ي عمي للأسف دي ظروفي ارجوا أن حضرتك مترفضش انا هكتب كتابي علي فجر واخدها ونسافر القاهره علي طول .
ربيع /بص ي ضنايا احنا بنشتري راجل وانت بصراحه سألت عليك وعرفت انك واد اصول وبنتي موافجه عليك ومبسوطه وده هو الأهم فانشالله مش هيبجا فيه مشكله ي ولدي .
سليم بسعاده/ربنا يخليك ي عمي واوعدك أن فجر هتكون مبسوطه معايا .
من أمام الغرفه ..
صفيه بسعاده/الحمد لله ي ضنايا ربنا سترك الحمد لله .
فجر /الحمد لله ي أما .
في دوار العمده في غرفه قمر ..
كانت تمسك بطنها بتعب شديد لتخطر علي بالها شي ما لتسرع الي الحمام وبيدها اختبار الحمل لتظهر النتيجه سريعا لتلطم علي وجهها بدموع غزيره .
قمر بدموع/ي مصيبتي ي مصيبتي حبله ياقمر حبله ي وجعتك السوده ي قمر انا لازما اكلم صابر .
في الكوخ الخاص ب صابر ..
عنيات بمكر/أكده بجوا فدانين ي صابر جربنا .
صابر بانتقام/لا ي خيتي لسه بدري جوي انتجامنا من عثمان مش هيبجي بس كده لا ده احنا لازما نحسره علي عياله لازما يدفع اتمن الي عمله في ابونا وامنا غالي جوي .
عنيات /اه ي صابر نفسي جوي اتشافا فيه وانتجم منه .
صابر/هانت ي خيتي المهم انتي بس خالي بالك من روحك ليقاطعهم صوت تلفون صابر.
صابر بسخريه/ادي اولها استني أما اشوفها عايزه ايه ايوه ي قمر .
قمر بدموع/الحقني ي صابر انا حبله حبله .
صابر بهمس وشماته/وهو ده المطلوب ي بنت عثمان.
يتبع الفصل العاشر 10 اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول "رواية عشقت فجر الصعيد كاملة"