Ads by Google X

رواية هكذا يكون الحب الفصل التاسع 9 بقلم ايمان جمال

الصفحة الرئيسية

رواية هكذا يكون الحب البارت التاسع 9 بقلم ايمان جمال

رواية هكذا يكون الحب كاملة

رواية هكذا يكون الحب الفصل التاسع 9

فيروز لسة هترمي نفسها وفجأة لاقت ايد مسكتها وكان مهاب
مهاب بعصبية: ايه اللي انتي بتعمليه دا انتي اتجننتي؟
فيروز ساكتة وبتعيط وبس ومنهارة، والكل اتجمع حواليها
شروق جريت عليها: في ايه مالك؟
مهاب بعصبية وبص لأحمد: لو سمحت احنا عاوزين نرجع حالا
احمد حس بالذنب بس لسة مايعرفش ايه اللي حصل وطلب من سواق اليخت انه يرجع بيهم
باسم قرب من مهاب: ايه اللي حصل يامهاب؟
مهاب:مافيش ياباسم
بعد شوية رجعوا ومهاب وباسم دخلوا مع البنات جناحهم
مهاب قعد وبعصبية: تقدري تفهميني ليه كنتي عاوزة تنتحري؟
شروق انصدمت وبصتلها: تاني يافيروز
خلود بصدمة: هي حاولت قبل كدا؟
شروق بصتلها وما اتكلمتش وفيروز بتعيط وبس ومنهارة اوي
مهاب: بطلي عياط وردي عليا
فيروز بصتله بصة وجع وكسرة وسابتهم ودخلت الحمام
شروق لمهاب: لو سمحت يامهاب بلاش تتكلم معاها
مهاب: ليييييييه؟ انا عاوز افهم ليه بتحاول تنتحر دي تاني مرة تعملها
باسم بيهدي مهاب: اهدى يامهاب وتعالى نروح اوضتنا لحد ماهي تهدى
مهاب مشي مع باسم، وشوية وفيروز خرجت والبنات سكتوا لحد ماتهدى
صافي قربت منها: ممكن تهدي وتتكلمي معانا
فيروز: مش عاوزة اتكلم
شروق بصت لصافي وخلود: ممكن يابنات تجبولنا حاجة نشربها
خلود فهمت ان شروق عاوزة تقعد معاها لوحدهم واخدت صافي ونزلوا
شروق: ايه اللي حصل تاني؟
فيروز بصتلها اوي: طبعا انتي عارفة ان احمد سمعنا واحنا بنتكلم في البلكونة؟
شروق: ايوا للأسف
فيروز بعياط وبإنهيار: اتكلم معايا وقالي انه قابلني وانا كدا وان مهاب لو عرف مش هيقبلني
شروق بصدمة: يعني بيهددك؟
فيروز انهارت: اه ياشروق عرفتي بقى حاولت لتاني مرة انتحر ليه
شروق حضنتها اوي وعيطت عشانها ومش عارفة تعمل عشانها ايه وهي متأكدة ان كلام احمد صح لان مهاب مش من الساهل انه يقبل بدا وحتى لو قبل عمره ماهينسى
فيروز فضلت تعيط كتير لحد مانامت وسابتها وخرجت وراحت اوضة مهاب وباسم وخبطت ودخلت
باسم: تعالي ياحبيبتي
شروق دخلت وقعدت ادام مهاب: مهاب
مهاب بصلها: نعم
شروق: مالكش دعوة بيها
مهاب بإستغراب: نعم......ليه؟!
شروق: من غير ليه يامهاب.....حبك اللي في قلبك لفيروز بلاش
مهاب مش فاهم حاجة: فهميني ياشروق في ايه
شروق عيطت: مش هقدر اقولك اي حاجة ولا مسموحلي بدا
باسم بصلها وبيحاول يفهم من عنيها وكلامها لانها اخته وبيفهمها بس مش قادر
مهاب: يعني عاوزاني اول ماقلبي دق وبدأ يحب تقوليلي بلاش الحب دا؟
شروق: عارف انا فرحانة اووووي انك حبيت فيروز لانها تستاهل حبك انت بالذات بس للأسف مش بإيدها حاجة
مهاب ماسك دماغه: انا مش فاهم حاجة خالص
شروق: مش لازم تفهم، بس كل اللي هقوله ليك بلاش تعذبها عشان هي بدأت تحبك ذي ما انت بتحبها بس للأسف هي رافضة الحب دا، ودا احسن ليها وليك
مهاب اضايق رغم انه فرح ان فيرز جواها نفس المشاعر اللي بيحس بيها تجاهها وسابهم ونزل
باسم بص لأخته اوي: في ايه ياشروق؟
شروق بصتله: تفتكر اني هقولك؟
باسم: بلاش تخليني افهم غلط
شروق اتنهدت وبصتله اوي وسابته وخرجت وباسم حس ان في حاجة مش كويسة وفي نفس الوقت مش عاوز يفهم غلط

مهاب نزل تحت وصافي وخلود كانوا تحت وصافي اول ماشفته جريت عليه: أبيه انت كويس؟
مهاب بهدوء: اه ياحبيبتي
صافي: بس باين عليك انك مضايق
مهاب ابتسم: ماتقلقيش انا كويس بس محتاج اكون لوحدي
مهاب باس دماغها وسابها وخرج بارة الفندق خالص
خلود قربت من صافي: تعالي نطلع فوق نشوفهم
طلعوا فوق وفيروز لسة نايمة وشروق قاعدة مضايقة ومخنوقة اوي عشان صاحبتها وبعد شوية فيروز صحيت
فيروز: انا عاوزة ارجع اسكندرية
صافي: خلينا نكمل الاسبوع تغيري جو يافيروز
فيروز: بس انا حاسة اني مخنوقة في جو الرحلة دا
خلود: عندي فكرة احنا نتنقل لفندق تاني في حماية باسم ومهاب
شروق: تفتكري مشرف الرحلة هيوافق؟
خلود: باسم ومهاب يكلموه وهو اكيد مش هيقول لا
البنات قرروا يقولوا لمهاب وباسم يستأذن من المشرف، شوية وريماس جات تقعد معاهم
ريماس لفيروز: هو ايه حصل عاليخت ومهاب خلانا نرجع؟
فيروز: ابدا انا كنت دايخة وهقع من عاليخت فعشان كدا قال نرجع
ريماس هزت دماغها وسكتت، وبعد شوية مهاب وباسم دخلوا
خلود: شوية ان انتوا جيتوا
باسم: في ايه؟
شروق: عاوزين منكم خدمة
مهاب بصلهم: في ايه؟
فيروز اللي اتكلمت: انا اتخنقت من جو الرحلة وعاوزة امشي من هنا
مهاب: يعني عاوزين تمشوا؟
صافي: ياعم اسمع للآخر
مهاب بص لفيروز: كملي
فيروز: ممكن تستأذنوا من المشرف ونتنقل لفندق تاني ونكون احنا بس سوا وبلاش نكون مع الكلية
مهاب: موافق وشوية وكلنا هننزل نتجمع على العشا وهقوله
صافي قامت باسته: الله عليك يا أبيه
ريماس: احلى قرار على فكرة
باسم بيبصلهم: بالنسبة للهوانم اللي نسوا اننا ڤيلا هنا
شروق وخلود بصوا لبعض وخبطوا على دماغهم: اوبس نسينا
مهاب ضحك: ليكوا الحق تنسوا عشان الڤيلا دي خاصة بيني وبين باسم وبس وكنا بنيجي مع اصحابنا
خلود بحماس: يبقى يالا نجهز الشنط ونستعد
البنات بدأوا يستعدوا والشباب بيجهزوا وبعد شوية نزلوا تحت بعد ما البنات صلوا فرضهم
مهاب قاعد جمب فيروز وبيهمس: اقوله خلاص؟
فيروز: ياريت
مهاب بيكلم مشرف الرحلة: بعد اذن حضرتك كنت عاوز اطلب من حضرتك طلب
المشرف: اتفضل طبعا
مهاب: البنات محتاجة تغير جو اكتر من ايام الرحلة وحابين نتنقل لڤيلتنا هنا
المشرف: يعني هيتنقلوا على حمايتك؟
مهاب: ايوا
الرحلة: موافق
مهاب: متشكر جدا
مهاب فرح اوي والبنات كمان، واحمد اضايق ان فيروز هتمشي وتغيب عن عيونه وعاصم زعل ان شروق هتبعد عنه بس بيصبر نفسه لحد مايرجعوا من الرحلة، بعد شوية مهاب وباسم اخدهم وراحوا الڤيلا واول مادخلوا كانت الڤيلا محتاجة تتنضف
فيروز بصتلهم: ودا هنقعد فيها ازاي دي كلها تراب
مهاب بصلهم برخامة: امال انتوا هتعملوا ايه
شروق: نعمممممم ياحبيبي قولت ايه؟
باسم ضحك: قابل يامعلم هيطلعوا علينا جنانهم الوقتي
مهاب ضحك: امال هتبقوا ستات بيوت ازاي
خلود: انتوا جايبنا هنا عشان نكنس ونمسح لا دا احنا نرجع الفندق ارحم
ريماس: عندك حق
مهاب باصص على فيروز اللي سكتت: ها سكتي ليه؟
فيروز: بفكر هنبدأ منين
مهاب وباسم ضحكوا والبنات متعصبين
صافي: ايه يافيروز انتي موافقة ولا ايه؟
فيروز بخبث: اه وايه يعني......ومسكت شنطتها: تعالوا نبدأ بالغرف
البنات طلعوا ومتعصبين والشباب طلعوا الجنينة وطلبوا اكل
خلود: عاوزة تفهميني اننا هنضف كل المكان دا
فيروز ضحكت: مش المفروض اللي هيقعد في مكام ينضفوا؟
شروق: ايوا بس مش كدا
ريماس: الڤيلا كبيرة ومش هنعرف
فيروز: بصوا مش هنطلع الدور اللي فوق وهنا الأوض هتكفينا كلنا وبعدين احنا خمس بنات وهما اتنين يعني يدوبك تلات اوض اللي هنستخدمهم وخصوصا ان معظم الاوض في الدور دا فيهم سريرين
شروق: باردوا مش فاهمة عاوزة تقولي ايه؟
فيروز ابتسمت بخبث: بصي انا وانتي وصافي هنضف الأوضة اللي احنا واقفين فيها دي وخلود وريماس هينضفوا الأوضة التانية وبعدها هنتنقل للمطبخ ونضفوا وللريسبشن والصالون وكدا
صافي: طب وأوضة مهاب وباسم؟
فيروز بخبث: اللي عاوز يقعد في مكان ينضفوا
ريماس ضحكت: الله عليكي مايستاهلوش غير كدا
خلود ضحكت اوي: وانا اللي كنت فاكرة انك طيبة
الكل قعد يضحك وبدأوا ينضفوا وبعد حوالي اقل من ساعة كانوا مخلصين وغيروا هدومهم وطلعوا الجنينة والشباب قاعدين والاكل كان وصل
مهاب: خلصتوا بسرعة كدا؟
فيروز بإبتسامة خبيثة: اه عادي
شروق وخلود وريماس وصافي ماسكين نفسهم من الضحك، خلصوا اكل والمفروض انهم يطلعوا يناموا والبنات بسرعة طلعوا اواضهم وقفلوا عليهم
باسم بإستغراب: هما مالهم؟!
مهاب برفع حاجب🤨: حاسس ان في مصيبة
اول مافتحوا الاوضة وكانت ضالمة وفتحوا النور وكلها تراب وبصوا لبعض
باسم: اه ياولاد اللذينا
مهاب ضحك: وربنا لهردهالهم
باسم: هنعمل ايه الوقتى
مهاب ضحك بخبث: هنضف وننام والصبح وربنا هيشوفوا
دخلوا ونضفوا وناموا

تاني يوم الصبح، مهاب وباسم صحيوا بدري وقرروا يعملوا فطار😂كلموا السوبر ماركت وطلبوا كل اللي هيحتاجوه ودخلوا المطبخ
باسم واقف بيبص على شنط الحاجات اللي طلبوها: ها هنعمل ايه الوقتي؟
مهاب بخبث: نعمل فطار
باسم: ايوا يعني هنعمل ايه؟
مهاب: بص دلوقتي ادامنا مربى وجبن وخيار وبيض وكل دا، دلوقتي طلعهم وظبطهم في الاطباق وانا هعمل الشاي
باسم: موافق
مهاب بخبث: وربنا لهيشوفوا اللي عملوه فينا امبارح
فوق في اوض البنات صحيوا وخلصوا لبس ونزلوا واتفاجئوا ان الشباب في المطبخ
فيروز: معقول بيعملوا فطار؟
خلود: عادي هما متعودين على كدا لما بيكونوا لوحدهم فدا طبيعي
فيروز: تمام
البنات دخلوا المطبخ والشباب حسوا بيهم
مهاب: البرنسيسات يتفضلوا في الجنينة والفطار خمس دقايق وهيكون جاهز
صافي: ايوا بقى
البنات خرجوا وبعدهم بشوية الولاد خرجوا وراهم والفطار ادامهم ومهاب وزع كوبايات الشاي، وسبحان الله البنات مسكوا كوبايات الشاي وبسشربوا في نفس اللحظة😂 ولسة بيشربوا بسرعة قعدوا يكحوا وكل الشاي على الأرض
مهاب ضحك اوي على منظرهم وباسم مش قادر يتكلم من كتر الضحك
فيروز بغضب: انتوا حاطين لينا ملح في الشاي
مهاب: البادي اظلم
فيروز: بقى كدا طب تمام.....وبصت للبنات: قوموا يالا
شروق: على فين؟
فيروز بصت لمهاب بغضب: ابتدى شغل المقالب
ريماس بغضب: وانا معاكي
خلود وصافي: واحنا كمان
البنات دخلوا والشباب بيضحكوا اوووووووي
باسم: مش هيعدوها بالساهل
مهاب ضحك: سيبك منهم واللي عندهم يعملوه
باسم: ربنا يستر علينا😂😂
البنات دخلوا المطبخ، وفيروز بتفكر
ريماس: ناوية على ايه؟
فيروز: هما عملوا الفطار واحنا نعمل الغدا
شروق: دا على اساس انهم هياكلوا اصلا
فيروز: ومين قال اننا هنعمل حاجة في الأكل
صافي: امال ايه؟
فيروز: عشان تخدع خصمك لازم تستنى شوية وتخططله فإحنا نعمل غدا حلو لينا وبالليل نشوف هنعمل ايه
البنات قرروا يعملوا بيتزا وواقفين يعملوا وبعد ساعة الاكل جهز وخرجوا للجنينة
مهاب: انسوا اننا ناكل من الاكل دا
صافي: والله يامهاب احنا معملناش حاجة
باسم: واحنا نضمن منين؟
خلود: عادي ياحبيبي احنا ناكل من القطع بتاعتكم
مهاب: موافق
فيروز مسكت قطعة واخدت قطعة صغيرة ومهاب اخد من نفس القطعة(عاوز ياكل من مكانها😂) وكل البنات عملوا كدا وفضلوا ياكلوا
مهاب: عاوزين تفهمونا ان مش هتعملوا فينا مقالب؟
فيروز: لا لما نبقى نرجع بقى اسكندرية
باسم بصلهم كلهم: انا مش متفائل (بصوت رامز جلال في الباشا تلميذ)
شروق: لا تقلق يا اخي العزيز
خلصوا أكل ومهاب وباسم قاعدين يتكلموا شوية وفيروز خرجت ادام الڤيلا وقعدت على الشاطئ عشان الڤيلا كانت على البحر وشوية وجه مهاب وقعد جمبها
مهاب: ممكن اقعد معاكي؟
فيروز ضحكت: ما انت خلاص قعدت
مهاب: بس لو عاوزاني أقوم هقوم
فيروز: لا خليك قاعد
مهاب اتنهد: باردوا مش عاوزة تحكيلي؟
فيروز بصتله: مش لازم تعرف حاجة
مهاب: ليه؟
فيروز: كدا عشان دا احسن
مهاب: بس انا مش شايف ان كدا احسن وعاوز افهم
فيروز وقفت: معنديش حاجة افهمهالك
فيروز سابته ولسة هتمشي مهاب وقفها: يبقى اكيد لسة بتحبيه
فيروز بصتله بصة هو مفهمهاش وسابته ودخلت
مهاب لنفسه: ليه كل مابقرب منك بتبعدي ليه؟!

في المساء، كلهم قاعدين في الجنينة وسهرانين وفيروز بتهرب من نظرات مهاب، وخلود جمب باسم وبيتكلموا وشروق وصافي ماسكين تليفوناتهم وريماس مركزة مع مهاب اللي هو اصلا مش معاها
باسم بنوم: كفاية كدا ويالا نقوم ننام
خلود: لسة بدري
شروق: قوموا ناموا انتوا واحنا هنقعد شوية وندخل
مهاب قام لانه محتاج ينام: تمام وخلوا بالكم من نفسكم
باسم ومهاب طلعوا يناموا والبنات قاعدين
صافي: ها يافيروز هنعمل ايه؟
فيروز بصتلها: نص ساعة وهتطلعي اوضتهم وتجبيلي تليفوناتهم
شروق: ناوية على ايه؟
فيروز: هتعرفي......وبصت لصافي: بس الأهم من كل دا انك تفتحيهم
صافي: ازاي بقى وهما تليفوناتهم الاتنين ايفون
فيروز: ياذكية ماهو في بصمة في الشاشة من تحت انتي تمسكي ايد كل واحد فيهم وتفتحيه
خلود: طب افرضي بقى لاغيين البصمة وعاملين باسورد عادي؟
فيروز: ساعتها هقولك هنعمل ايه
شوية وصافي طلعت تجيب التليفونات وذي ماخلود قالت انهم لاغيين البصمة وعاملين باسورد عادي
ريماس: هنعمل ايه بقى الوقتي وهما لاغيين البصمة
فيروز: عادي انا كنت عاوزة نفتحهم عشان نخليهم يفصلوا شحن بس عادي خالص هنقفلهم
شروق: هو دا المقلب؟
فيروز: اصبري......دلوقتي لازم يصحوا الصبح يدوروا عليهم ومش هيلاقوهم وياترى بقى هيلاقوهم فين
صافي ضحكت: ناوية على ايه؟
فيروز بخبث: على كل خير ان شآء الله
شروق: طب انا مش فاهمة لما يدوروا هيلاقوهم فين؟
فيروز ضحكت بخبث: في حمام السباحة بتاع الڤيلا
ريماس: ازاي
فيروز مسكت التليفونات وشالت جراب كل واحد فيهم: احنا هنرمي الجرابات في الماية عشان يتأكدوا انهم فعلا في الماية
شروق: ازاي بقى ياختي والجرابات خفيفة وهتطلع على وش الماية
فيروز: عادي خالص نلزق فيها حاجة تقيلة ونسبتها في الأرض
صافي: اشطا.....يالا نبدأ
البنات بدأوا خطتهم وريماس هي اللي نزلت في حمام السباحة وسبتت الجرابات في الأرضية، وبعد شوية طلعوا ناموا بس صافي قربت من فيروز: اخدتي بالك من صورة الخلفية اللي على تليفون مهاب
فيروز بصتلها وابتسمت: ايوا شفتها

تاني يوم الصبح، صافي صحيت على صوت تليفونها وكان جدها مهاب وهي كانت مستغربة اوووووي وردت
صافي: صباح الخير
مهاب(الجد): صباح النور، عاملة ايه؟
صافي: الحمدلله حضرتك عامل ايه؟
مهاب(الجد): تمام، صحيتك؟
صافي: لا كنت صحيت
مهاب(الجد): هترجعوا امتى؟
صافي: اخر الأسبوع ان شآء الله
مهاب(الجد): ماشي انا قولت اطمن عليكي
صافي بفرحة: انا بجد فرحانة اوي بالمكالمة دي
مهاب(الجد): يارب دايما
مهاب(الجد) شوية وقفل مع صافي وبيكلم نفسه: كلهم فاكرين اني مش واخد بالي من الشبه اللي بينها وبين رباب، بس انا واخد بالي ومن اول يوم بس مش هتضحكوا عليا وتجبولي بنت مش من صلب ابني اصلا (ياشيخ اتهد بقى)
صافي لما صحيت بدأت تصحي فيهم والكل صحي ونزلوا تحت في الجنينة ومستنيين مهاب وباسم يصحوا
فوق مهاب صحي وبيحط ايده على الكوميدينه عشان يشوف التليفون ويعرف الساعة كام مش لاقي حاجة ففتح عنيه وبيدور مافيش فبدأ يصحي باسم وبيحدف فيه المخدة
باسم: عاوز ايه يارخم سبني نايم
مهاب: فين التليفون بتاعي؟
باسم: معرفش
مهاب: طب رن عليه كدا من عندك
باسم بيدور على تليفونه ومش لاقيه باردوا: الله وتليفوني مش لاقيه
مهاب: طب قوم نشوف في ايه
باسم قام وبدأوا يدوروا في الأوضة ومش لاقيين حاجة
مهاب: تفتكر دا مقلب منهم؟
باسم: اكيد
نزلوا تحت وشافوهم قاعدين في الجنينة
مهاب: فين التليفونات؟
صافي: تليفونات ايه يا أبيه؟
باسم: بطلوا تستعبطوا وقولوا فين التليفونات
وهما بيتكلموا جه عليهم البواب
البواب: صباح الخير....مهاب بيه فيه تليفونات واقعة في حمام السباحة شفتهم وانا بنضفه بس معرفتش انزل اجيبهم
مهاب اول ماسمع كدا جري بسرعة وباسم وراه ونزلوا حمام السباحة وخلاص مسكوهم وبيبصوا لبعض وبصوا للبنات: اه ياولاد الــ.....
في ثانية البنات جريوا وهما بيجروا وراهم
مهاب: دا منظر مقلب دا؟
شروق وهي بتجري: ماهما كويسين ياعم ماتقلقش
باسم: يعني توقعوا قلبنا وتقولوا كويسين
فيروز: عادي البادي اظلم
مهاب وباسم تعبوا من الجري ووقفوا.....مهاب: ماااااااااااااشي هاتوهم بقى
خلود: مع فيروز اصلا
فيروز بصتلها بغضب: بتسلميني من غير اي تهديد كمان
خلود ضحكت: يابنتي دول مش بيتفاهموا
مهاب قرب من فيروز: هاتيهم
فيروز: لا
مهاب: ليه؟
فيروز: عادي
مهاب بيقرب اكتر: هاتيهم
فيروز بترجع لورا: لا
مهاب بيقرب بخبث: هتفضلي ترجعي لورا كدا كتير
فيروز باردوا بترجع لورا: اه
مهاب بيقرب: طب هاتيهم
فيروز لسة بترجع وقعت في حمام السباحة ومهاب قعد يضحك عليها ونسي انها اصلا مش بتعرف تعوم وحمام السباحة دا كان عمقه كبير وقاعد يضحك وبس
شروق اخدت بالها: الحق يامهاب فيروز مش بتعرف تعوم
مهاب بسرعة نزل الماية وطلعها وهي كانت بتعيط
مهاب: انا اسف والله نسيت انك مش بتعرفي تعومي
فيروز بصتله بدموع: عادي وهو مين اصلا هيفتكر حاجة تخصني
فيروز قامت وسابتهم ودخلت جوا ومهاب قلبه وجعه بسبب كلامها
مهاب قعد على الأرض مضايق وشروق قربت منه: انا عارفة ان قولتلك تحاول تبعد بس الوقتي بقولك ماتبعدش عنها يامهاب
مهاب بصلها بإستغراب وهي كملت كلامها: ماتستغربش...لانها محتاجة تفرح وتعيش حياتها
شروق سابته وطلعت لصاحبتها فوق وهو قاعد مضايق
فوق عند فيروز، شروق دخلت: ماتزعليش
فيروز: عادي مش زعلانة....معلش ياشروق انا محتاجة ارجع
شروق: احنا هنرجع كلنا اصلا عشان قلبت نكد بس هنعوضها بعد مانتخرج ان شآء الله وساعتها ممكن تكوني مرات مهاب
فيروز بصتلها بوجع: ما افتكرش لانه مش هيقبل بيا
شروق سكتت لان معندهاش رد على كلامها وسابتها ونزلت
شروق: مهاب احنا عاوزين نرجع
ريماس: ليه ما الجو حلو ونكمل الاسبوع
شروق: فيروز عاوزة كدا وانا كمان
خلود وصافي: واحنا كمان
مهاب: تمام اجهزوا وهنرجع النهاردة
البنات طلعت تجهز نفسها ومهاب وباسم هما كمان بيجهزوا شناطهم، وبعد ساعة بالظبط كانوا جاهزين وركبوا العربية وعشان عربية مهاب نوعها چيب كبيرة بتاخد حوالي سبع اشخاص فأخدتهم كلهم لانهم كانوا ست اشخاص

في شركة عبدالحميد، وخصوصا في مكتبه، فؤاد خبط ودخل
عبدالحميد: تعالى يافؤاد
فؤاد قعد: انا جهزت كل الورق اللي حضرتك طلبته مني
عبدالحميد: تمام يافؤاد..عارف انك مضغوط في الشغل خصوصا ان فيروز في اجازة بس خلاص هيوصلوا النهاردة
فؤاد بفرحة: بجد؟
عبدالحميد لاحظ فرحته: ايوا
وهما بيتكلموا دخلت هدى
عبدالحميد: تعالي ياهدى
هدى بصت لفؤاد: انا رحت ليك المكتب عشان اديك الملف اللي طلبته مني بس مش لاقيتك فقولت اكيد هتبقى هنا
فؤاد: طب تمام جدا
عبدالحميد: ان شآء الله الشغل هيكون خفيف عليكم بما ان فيروز هترجع النهاردة
هدى اضايقت بس حاولت تبان عاد: هي هترجع النهاردة؟
عبدالحميد لاحظ انها اضايقت: اه كلها كام ساعة ويوصلوا
هدى هزت دماغها وبس وبعد شوية خرجت هي وفؤاد من عند عبدالحميد

في المساء مهاب وباسم والبنات رجعوا على الڤيلا وريماس رجعت ڤيلا مهاب العمري
عبدالحميد اول ماشافهم فرح اوي انهم رجعوا: حبايب قلبي وحشتوني اوي
خلود بتحضنه: انت اللي وحشتنا اوي ياجدو
شروق بتحضنه: اليومين دول كانوا ناقصينك ياجدو والله
عبدالحميد ضحك: يالا يابت يابكاشة
صافي: بجد ياجدو شروق عندها حق
عبدالحميد: ربنا يخليكوا ليا يارب....بص على فيروز اللي واقفة بعيد: مش هتسلمي على جدك يافيروز؟
فيروز قربت منه وهو حضنها وهي كأنها لاقت حضنه وفضلت تعيط اوي بس من غير صوت وهو قلق عليها واخدها ودخل مكتبه
مهاب مضايق انها دايما زعلانة وحاسسها مش مبسوطة وكل مابيقرب منها هي بتبعده عنها
عبدالحميد قعدها وبيحاول يهديها: ممكن تهدي بس كدا وتفهميني زعلانة ليه؟
فيروز بصتله بدموع: مخنوقة اوي وحاسة ان حياتي دي وحشة اوي واني مش عاوزة أعيش ثانية واحدة
عبدالحميد: حرام عليكي تقولي كدا
فيروز عيطت بإنهيار: لا انا مش عاوزة اعيش
عبدالحميد: وتسيبي كل الناس اللي بتحبك وعاوزينك
فيروز: محدش بيحبني ولا عاوزني
عبدالحميد بعتاب: مش انا جدك حبيبك وعاوزك وبحبك وكل اللي هنا بيحبوكي
فيروز بدموع: حضرتك وكل اللي هنا انا فرحانة ان معاكم بس حقيقي حياتي ادمرت من زمان
عبدالحميد قعد ادامها: طب فهميني ايه اللي حصل عشان تقولي كدا
فيروز: مافيش ياجدو، انا بس اللي مخنوقة
عبدالحميد: طب قومي ارتاحي من السفر وكملي الاسبوع اجازة من الشغل
فيروز: لا ياجدو انا بجد محتاجة ان انزل الشغل واشغل نفسي
عبدالحميد: اللي تحبيه
فيروز باست ايده: ربنا يخليك ليا يارب
فيروز خرجت وطلعت على اوضتها، وشوية ومهاب دخل لجده مكتبه
عبدالحميد بصله: ماطلعتش تنام ليه؟
مهاب قعد: كنت عاوز اتكلم مع حضرتك في موضوع يخصني
عبدالحميد: قول ياحبيبي
مهاب: انا عاوز اخطب فيروز
عبدالحميد بفرحة: بجد؟
مهاب: بما ان حضرتك فرحان كدا تبقى موافق
عبدالحميد: طبعا موافق هي بنت طيبة جدا وتستاهل كل خير وانا حبيتها جدا واعتبرتها ذيكم
مهاب: وانا حبيتها اوي، بس عاوز اطلب من حضرتك طلب
عبدالحميد: اطلب ياحبيبي
مهاب: ماتعرفهاش ان قولت لحضرتك ان عاوز اخطبها لحد ماهي تخلص امتحانات وتتخرج
عبدالحميد: تمام ياحبيبي

تاني يوم الصبح، مهاب وصافي رجعوا ڤيلا جدهم مهاب واول ماصافي دخلت ابتسمت لجدها وهو كمان ابتسم
صافي: وحشتني اوي ياجدو
مهاب(الجد): انتي كمان وحشتيني......وبص لمهاب: مش هتيجي تسلم عليا يامهاب
مهاب(الصغير): وانا من امتى بسلم على حد لما برجع من مكان
مهاب(الصغير) قال كلامه دا وسابهم وطلع فوق وجده اضايق اوي من كلامه
صافي قعدت جمب ابوها وبتهمسله: وحشتني اوي يابابا
فايز: انتي اكتر ياقلب بابا
ناني مستغربة همساتهم وفضلوها هيموتها ولازم تعرف دي تقرب ليهم ايه اوي كدا

نروح لشركة عبدالحميد، فيروز رجعت الشركة والكل فرحان انها رجعت وخصوصا فؤاد بس هدى مضايقة من وجودها
فؤاد: حمدلله على سلامتك
فيروز بإبتسامة: الله يسلمك يافؤاد...وبصت لهدى: وحشتيني جدا ياهدى
هدى بإبتسامة صفرا: وانتي كمان
فيروز لاخظت ان هدى مضايقة منها بس سكتت

في معرض العربيات عند باسم، مهاب وصل وطلع المكتب فوق
باسم: ابن حلال كنت لسة هكلمك الوقتي
مهاب قعد: خير
باسم: كان في ورق محتاج امضتك
مهاب: تمام هاتوا امضيه
باسم مسك الملفات وعطاها لمهاب وشوية وخلص امضة وبص لباسم: ناوي تخطب خلود امتى؟
باسم: لما تخلص الترم دا ان شآء الله
مهاب: تمام وانا قررت اخطب فيروز
باسم قام وقعد ادامه: خلاص متأكد من قرارك؟
مهاب: ايوا ياباسم انا مش قادر ابعد تفكيري عنها وهي مصممة تبعدني عنها
باسم: مش يمكن يكون في حاجة منعاها عن كدا
مهاب: ما افتكرش هي بس تلاقيها متأثرة من تجربة الحب اللي خاضتها بس مش اكتر
باسم: على خيرة الله يامهاب وناويت على امتى؟
مهاب: بعد ماتخلص امتحانات
باسم: اشطا جدا ونكون كلنا سوا
مهاب ابتسم وقام.....باسم: رايح فين؟
مهاب: رايح لجدك الشركة اشوفه
باسم ضحك وغمزله: تشوف جدك باردوا ولا حد تاني؟
مهاب ابتسم ومشي

بعد شوية مهاب وصل الشركة وطلع فوق وشاف منظر معجبوش خالص، فؤاد قاعد يتكلم مع فيروز وواضح من فؤاد وتصرفاته انه معجب بيها
مهاب دخل: صباح الخير
فيروز فرحت ان مهاب ادامها وابتسمت: صباح الخير
فؤاد: صباح الخير يامستر مهاب
مهاب بصله وابتسم وبص لفيروز وابتسملها
فؤاد: بعد اذنكم
فؤاد خرج ومهاب قرب من مكتب فيروز: صباح الورد
فيروز ابتسمت: مش لسة قايل صباح الخير
مهاب: حبيت اصبح عليكي صباح خاص بيكي
فيروز اتكسفت وبصت في الارض: جدو جوا ادخله
مهاب: انا مش جاي لجدو انا جايلك انتي
فيروز بصتله: ليا انا ليه؟
مهاب بيهمس: اصلك وحشتيني
فيروز بصت في الأرض: مهاب لو سمحت انا مابحبش كدا وكمان مافيش حاجة تسمحلك انك تقولي كدا
مهاب: انتي اللي بتبعديني على فكرة واللي مش سامحة لأي خطوة مابنا
فيروز وهي لسة باصة في الأرض: كدا احسن
مهاب رفع وشها: بس مش احسن بالنسبالي
فيروز هربت من عنيه وهو زعل اوي وسابها ومشي
فيروز لنفسها وحاطة ايديها على قلبها: غصب عني يامهاب، بس حقيقي انت تستاهل الأحسن مني
بعد شوية وصل ابراهيم ابن عم ضياء الشركة ودخل مكتب فيروز
ابراهيم: صباح الخير
فيروز بصتله بإستغراب: ابراهيم؟!
ابراهيم قعد: ازيك يافيروز
فيروز: الحمدلله تمام انت عامل ايه؟
ابراهيم: الحمدلله تمام
فيروز: جاي لمين هنا؟
ابراهيم: جاي اتكلم معاكي بخصوص ضياء
فيروز: خير يا ابراهيم
ابراهيم: مش بتردي عليه ليه؟
فيروز: عادي كدا احسن وانا مش عاوزة اتكلم معاه ولا اعرفه تاني
ابراهيم بهدوء: براحتك بس هو بيقولك ردي عليه عشان عاوزك في حاجة مهمة
ابراهيم خرج من الشركة ومسك التليفون ورن على ضياء: اسمع بقى كدا اللي انا سمعته
ابراهيم حكاله عن اللي سمعه من مهاب لفيرود لانه وصل وشاف مهاب عندها في المكتب وسمع كل كلامهم
ضياء: انت بتقول ايه؟
ابراهيم: اللي انت سمعته
ضياء: يعني اللي اسمه مهاب دا بيحبها؟
ابراهيم: دا اللي واضح من اللي انا سمعته منه
ضياء: اسمع يا ابراهيم عينك ماتغيبش عنها وانا خلاص كلها كام شهر وهنزل
ابراهيم: تمام ياضياء، بس انت ليه متمسك بيها اوي كدا مش خلاص اتجوزت انت وسلمى؟
ضياء: اسمع يا ابراهيم انت عليك تنفذ اللي بقولك عليه وجوازي من سلمى اياك تعرف فيروز
ابراهيم: تمام
ضياء قفل مع ابراهيم وبيكلم نفسه: بقى بيحبك وعاوزة تعيشي في عيشة ماكنتيش تحلمي بيها والله عال طب تمام كلها كام شهر وانزلك وساعتها نشوف مين فينا اللي هيكسب وابقي قابليني هيقبلك ازاي زوجة لنفسه لما يعرف اللي حصل
يتبع الفصل العاشر 10 عبر الرابط التالي: "رواية هكذا يكون الحب" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent