رواية عاشقة الشوكولاتة البارت الخامس والأخير بقلم منة كمال عاشور
رواية عاشقة الشوكولاتة الفصل الخامس والأخير
فيروز بصدمه بس قعدت ومتكلمتش عشان أبوها قاعد
ابو فيروز : يا بنتي ده حسام السيوفي وطلب ايدك لجواز فاانا هسبكم تتعرفو علي بعض
فيروز بعدم مصدومه وفتحه بوقه
حسام : يابت اقفلي بوققك الدبان هدخل
فيروز حطيت ايدها علي بوقها بحركة طفوليه
فيروز : انت ازاي هتجوزني وانت هتجوز بعد اسبوع
حسام : اهدي بس وانا هفهمك
حملها كل حاجه كنت بينو هو وريم وازاي يابو بعض وبعد كده حكلها خطيط عاصم
فلاش بااااك
عاصم :اسمع بقا انا هتعرف علي ريم واشغلها عنك خالص وانت تروح تدقدن لفيروز وتكتب الكتاب في نفس اليوم عشان تبقي مراتك
ومحدش يقدر يبعدها عنك ابدا
حسام : الله دي فكره حلوه اوووي وانا موافق عليها
باااارك
حسام :فيروز
فيروز : نعم
حسام : انا بحبك
فيروز : اي
حسام : بحبك وتقبلي تتجوزيني ياعشقة الشوكولاته
فيروز بكسوف : موفقه
حسام : بجد موفقه
فيروز بفرحة: اه انا موفقه
حسام بصوت عالي : ونبي ياعمي هات المازون وزغرطي ياحماتي
هبه :لووووووووووووي مبروك يا ولاد
المازون جيه وكتبو الكتاب
المازون : بارك الله وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
حسام قام وكان بيقرب من فيروز عشان يحضنها
فيروز بكسوف : انت هتعمل اي
حسام وهو بيقرب: هحضن مراتي ياختشي
فيروز بكسوف: حسام ابعد بدل مكسرك
حسام : واهون عليكي يافيروزي
فيروز : حسام أبعد بجد مش دلوقتي
حسام بخبث : ماشي يا حبيبتي
بقولك اي هو ليه الحيطة مكسور عندكم كده
فيروز بتلف باستغراب: فين ال... حسام شدها وراح حضنها حضن قعد نص ساعه ومش عايز يسبها ولا هي عايزه تسيبو وحسام همس في ودنها
حسام : بحبك ياشكولاتي
فيروز بكسوف وفرحه : اي قولت اي
حسام بصوت عالي : بحبككككك يافيروززززي
فيروز بكسوف وصوت ضعيف : وانا بحبك اووي
حسان بفرحه: اي قولتي اي
فيروز بكسوف : مقولتش حاجه
حسام : قولي يابت
فيروز : خلاص طيب متزوقش بحبك
حسام : قولتي اي
فيروز : بفرحه بحبك
ابو فيروز : انتو يا شباب نحن هنا
فيروز بكسوف بعديد وحسام كمان
وقعدو وحسام اتفق مع ابو فيروز اني الفرح يوم الخميس الي جاي
ابو فيروز : ماشي ياحبيبي اتفقنا الف مبروك
حسام وهو بيسلم عليه وبيحضنو : الله يبارك فيك يا عمي
حسام ودع فيروز ومشي
يوم الثلاثاء خرج حسام وفيروز عشان يجيبو فستان الفرح والبدله
حسام : فعلا انا عرفت ليه الرجاله مبتحبش تخرج مع الستات تشتري حاجه
فيروز : ليه ياحبيبي بقا
حسام : اي ياختشي مش شيفا كل الشنط الي انا شيلها دي
فيروز : عادي يا حسام يعني وبعدين دول عشر شنط بس
حسام : بس لا هاتي الحمل كله وشيلهولي وبعدين انجزي عشان ننزل الشنط في العربيه بقا عشان عايزك في حاجه
فيروز : طب يلا
نزلو وحطو الشنط في العربيه وحسام خد فيروز وراحو عند البحر
فيروز : حسام شيل البتاعه دي من علي عيني هقع
حسام : استني خلاص وصلنا
حسام شال الشريطه من علي عينها فتحت عينها لقت المكان كله مزين وفي عشا رومنسي وفي بوكس محطوط علي الكرسي بتعها
فيروز بفرحة: اي ده يا حسام بجد انا بحبك اووي المكان بقا جميل اوووووي وحضنتو
حسام : وانا بحبك يا نور عيني تعالي بقا نفتح البوكس يا حبيبتي
فيروز : يلا ياحبيبي
فيروز فتحت البوكس
فيروز بفرحه : الله الله شكووووولاته
كان البوكس كان عباره عن شكولاته فقط
فيروز : بجد انا بحبك يا حسام بحبك اوووي يلا نقعد بقا نكل الشكولاته 🍫🤤🤤
حسام قعد وهي حطيت رسها علي كافة وفضولو ياكلو بعض الشكولاته
خلصو وفيروز حطيت بقيت الشوكولاته في البوكس وركبو العربيه ومشيو
كل واحد روح بيتو وهو مبسوط اوووي وفيروز كانت بتعيط من كتر الفرحه
فعلا والله البنات دي نكديه فرحانه بتعيط زعلانه بتعيط مش عارفه امته مبيعيطوش والله 😅
(يوم الفرح 🎉🎊لوووووي )
حسام: الوو يعاصم
عاصم : عندي خبر زفت
حسام : اي ياعم اشجيني
عاصم : انا حبيت ريم
حسام بصدمه : نعم ياخويا
عاصم :اه والله المشكله اني بلغلط قولتلها علي الخطأ وهي فكرت اني ضحكت عليها وشكلها نويا علي نيه سودا
حسام : لا متخافش دي بوق مش هتعمل حاجه
عاصم: يارب متعملش ياخويا بس اعمل اي بقا انا حبيتها
حسام : يخربيتك قولها انك بتحبها وتجوزها ومشو من هنا بدل والله اموتك ا نت وهيه عايز اتجوز يناس حرام عليكم
عاصم بضحك : حاضر ياخويا مبروك ياعريس
حسام : الله يبارك فيك ياصحبي عقبالك
بليل راح حسام يجب فيروز من البيوتي سنتر والي هو في البيت يعني اه عشان حسام جبلها كل حاجه علي البيت
فيروز نزلت بلفستان وكأنها حوريا من الجنه
حسام بهمس : بقولك اي متيجي نروح ومش لزم فرح
فيروز بكسوف: يا حسام بقا الله
حسام هو بيغني : يامو خدود حلوه وحمره نظرة عينك كل الخمره انتي السنيوره الامره خطفتي قلبي يابنت الاي
وفضلو يرقصوا وحسام شكلها ولف بيها ( الله اللحظه دي تحفه ) وبعد كده ركبو العربيه وراحو القاعه بتاعت الفرح
فضلو يرقصو كتير اووي وكانو فرحانين اووي و مره وحده سمعو صوت ضرب نار وفيروز وقعت علي الاوض
حسام : فيروووووووووووز
حسام : حد يطلب الإسعاف بسرعهههه فيروووز فوقي ونبي وفتحي عينك فيروووز
الاسعاف جت وشالت فيروز وراحو المستشفي
عند عاصم في مكان شبه الصحره وريم وموجوده كمان
ريم : عايز اي ورنيت علي ليه
عاصم بغضب : ضربها بلقم انتي يا بنتي شيطانه انتي ازاي تعملي كده فيهم ليه عملتي كده
ريم : عشان انا مش بسيب حاجه ضمرتني
عاصم : ضربها بلقم تاني انتي محدش ضمرك انتي الي ضمرتي نفسك هو كان بيحبك بس انتي الي واحده حيوانه كنتي بتحبي فلوسو وبس
عاصم : انتي عارفه انا زعلان اووي عشان حبيت واحده زيك
ريم : اي حبتني
عاصم : اه يا ريم انا حبيتك وليسه بحبك بس انتي متستهلش
وركب العربيه ومشي
اما ريم قعدت علي الارض بندم وحصره علي الي عملتو في نفسها وفضلت تعيط
(في المستشفي )
حسام رايح جاي وقلقان اووي علي فيروز لحد مدكتور خرج
حسام بلهفه: طمني ونبي يا دكتور فيروز كويسه
الدكتور : الحمدلله شيلنا الرياضه وهي اتخطيت مرحلة الخطر واهتتنقل في غرفة العنايه
حسام بفرحة ورتياح: الحمدلله شكرا ليا يادكتور بجد ممكن ادخلها
الدكتور : اه اتفضل
دخل حسام عند فيروز وقعد يحضن فيها ويبوس كل مكان في وشها ومسك ايدها وحط دماغو علي ايديها
لحد محس اني ايدها بتتحرك
فيروز بصوت ضعيف : ح ..حسااام
حسام بلهفه: فيروز حبيبتي وحضنها
فيروز :بحبك اووي يا حسام
حسام: وانا بحبك ياروحي
الدكتور : الحمدلله في بقت كويسه بس هتقعد يومين تحت الرعايه وبعد كده هكتبلها علي خروج
حسام : شكرا يا دكتور
حسام نيم فيروز وهو فضل حاطط راسو علي ايدها
الصبح (عند ريم )
ريم : الوو ياعاصم
عاصم : عايزه اي
ريم : ممكن نتقابل لو سمحت
عاصم : فين ( هو بيحبها ميقدرش يزعل منها الحب بقا الله جميل)
ريم :في كافيه***
عاصم : ماشي جاي
نرجع بقا لعصافير الحب (في المستشفي)
فيروز صحيت وفضلت بصه علي حسام الي نايم من التعب لحد مصحي
حسام صحي : انتي كويسه ياروحي
فيروز : اه ياحبيبي كويسه
حسام حضنها :وحشتني اووي يافيروزي استني ياقلبي هخرج اجيب حاجه نفطر بيها واجي
فيروز : ماشي ياروحي
بصو بقا انتو طبعآ مستغربين اني حسان متكلمش في اي حاجه بخصوص الي ضرب فيروز بنار عشان هو عارف انها ريم وهو كلم عاصم وعاصم قالو انو هيتصرف معها عشان كده عاصم خد ريم في الصحراء وضربها وحسسها بزنب الأول مره في حياتها
(عند عاصم وريم في الكافيه)
ريم : عاصم انا عايزه اروح المستشفي لفيروز وحسام
عاصم : ليه هتعملي اي فيهم تاني
ريم بندم : هعتذر علي الي عملتو وياارب يسمحوني
ريم : عاصم
عاصم : نعم
ريم بكسوف : انا بحبك
عاصم بفرحة بس بيخبيها: اعمل اي يعني انتي ضمرتي كل حاجه ياريم
ريم : انا اسفه يعاصم سمحني والله انا بحبك بجد
عاصم بتمثيل : استني هرد علي التليفون ده المحامي بتاعي
عاصم : الوو اي ازاي ده حصل انت بتستعبط ياختي ازاي الشركه بتاعتي افلست مبقاش ليا رصيد في البنك ازززاي مريم التليفون في الأرض(ياعيني التليفون راح عشان بس بيختبرها)
ريم : اهدي يعاصم
عاصم بزعل : ريم مش هينفع اتجوزك عشان مش هعرف اعيش العيشة الي كنتي بتتمنيها
ريم : وانا مش عايزه حاجه انا عايزاك انت وبس حتي لو نعيش في عشت في فراخ هفضل احبك وهفضل جمبك وعادي نبني حياتنا مع بعض ونتعب واحنا مع بعض ( فعلا اتغيرت ونبي عسل ياريم)
عاصم بفرحة: انا بحبك اووي يا ريم وده معليش من غير ضرب ده كان اختبار صغير كده ياروحي عشان اعرف انتي اتغيرتي ولا لا وطلع يجري بطفوليه
ريم : عااااصم اختبار والله هوريك و فضلت يجرأ ورا بعض الناس تبص عليهم وتضحك
وعاصم مسك ريم حضنها وهي حضنتو جامد عشان اول مره تحس بلامانه
عاصم : يلا نروح المستشفي يا حبيبتي
ريم بكسوف : يلا ياحبيبي
(في المستشفي )
حسام وفيروز فطرو وفضلو بعدين قاعده رومنسيه كلها حب
ومره واحد الباب خبط
عاصم : حمدلله علي السلامه ياعاشقة الشوكولاتة
فيروز بضحك : الله يسلمك يعاصم
حسام : اي جبتها معاك
فيروز باستغراب: مين دي
عاصم : اه تعالي يا حبيبتي
حسام : اوبااااا كمان حبيبتي
ريم بخجل : الف سلامه عليكي يافيروز وانا اسفه يافيروز بجد سامحيني وسمحني يا حسام انا اسفه ليكم بجد
حسام : لا انا مش مسمحك
ريم بعياط : انا اسفه سامحوني ونبي
حسام : خلاص سماح المره دي
ريم راحت نحيت فيروز الي مستغربه واديتها بوكس كبير
فيروز : اي ده
ريم وحسام وعاصم : افتحي ياعشقة الشوكولاته
فيروز فتحت البوكس لقت فيه شوكولاتة كتيره اوووي البوكس مليان شكولاته 🍫🍫🍫🍫🤤
ريم : انا اسفه يافيروزي
فيروز وهي بتفتح في الشكولاتة بطريقه طفوليه : يابنتي هو انتي عملتي حاجه اصلا
كلهم فضلو يضحكو عليها وعلي طريقتها
وحسام حضنها: بحبك ياعشقة الشوكولاتة🍫❤
وعاصم حضن ريم : بحبك يا ملكة قلبي👑❤
وبعد كده فيروز راحت بيتها الجديد
وعاصم أتجوز ريم
(وبعد كده كلهم عاشو في تبات ونبات وخلفو صبيان وبنات)
❤تمت بحمد لله
تمت النهاية اقرا ايضا رواية لماذا كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
الفهرس: (رواية عاشقة الشوكولاتة كاملة)