رواية بنتين من الصعيد البارت العاشرة 10 بقلم اسراء القاضي
رواية بنتين من الصعيد الفصل العاشرة 10
ايه ده يا مريم بلال اهو
-وايه يعني هخاف هضعف ابدا اطلاقا
_خيبه عليكي امشي الأول بس
سلام عليكم
نور _وعليكم السلام ازيك يا استاذ بلال
الحمد لله يا بشمهندسه
مريم انا هسبقك بقي بس متاخريش
مريم في نفسها_ اه يا كلب البحر يازفته انتي
قطع السكوت ده بلال
_لسه زعلانه مني
_ازعل ازعل من ايه وليه يا استاذ بلال
_طالما فيها استاذ بلال تبقي زعلانه يا مريم
_انت عارف يا بلال عملت ايه
انت شكيت انت مأمنتنيش علي بنت لبني انت سمعت الكلام مفكرتش فيه هو للدرجادي انا هاشه يا بلال للدرجادي اول موقف اتعرضله معاك تيجي عليا
انت عارف زي مبتقولي فعلا راح اللي بيسندوكي يا مريم دوست علي جرحي وهو لسه مَبردش يا بلال فين انك ابويا واخويا وصديقي فين يا بلال
الحـب في هـذه الحياة أن تجـد من يفهمك .. حتى قَبل أن تتكلّم. يا بلال مش تيجي عليا
_خلصتي كل ده معاكي حق فيه بس والله والله لما شوفت ليلي معرفتش اتحكم في اعصابي
انتي عارفه ان ليلي بنتي من ساعه ما لبني ماتت بقيت هي كل حياتي بخاف عليها من الهوا... انا اسف يا مريم وانتي عارفه عمري مبتأسف لحد.. بس انتي مش حد يا مريم انتي القلب واللي فيه يا مريم سامحيني واخر مره عمرها مهتتكرر والله حقك عليا يا ست البنات وادي الشكولاته اللي مريومتي بتحبها
ابتسمت تلقائيا بيعرف يوصل لثغراتي..
_هترجعي البيت النهارده
_لا يا بلال انا هفضل في بيت بابا عشان ابقي مرتاحه مش عايزة صفيه تعملي حاجه او اضايقها كفايه اللي حصل
_صفيه انا هخليها تروح بيت جوزها راهنت وجودي بوجودها في البيت
_بتهزر يا بلال بتهزر انت بتصلح الغلط بغلط احتويها يا بلال وشوف ايه من ناحيتها وصلحه
مريم يا مريممممممم
_يالهووووي نور يلا سلام يا بلال _هستناكي النهارده
_سيبها بظروفها
هنتغدي يا مريم كلنا هستناكي
سلام يا بلال
_كل ده يا ست عملتي وشك منور ليه اتصالحتي صح ضحك عليكي بكلمتين
_اصل هو معاه حق يا نور
_شوف شوف دلوقتي بقي معاه حق ومش هصالحه وابدا يا نووور يلا يا جزمه
_الله مش جوزي قره عيني
_يلا يا ام جوز عشان نوصل بدري ولينا كلام تاني
بعد المغرب في بيت العمده
سلام عليكم يا اهل الدار
الجميع وعليكم السلام يا دكتوره
وه وه كل ده بره يا بت عمي متشوف مراتك يا اخوي كل ده كانت فين الناس مبتسكتش وهي دلوقتي ملزومه منك عمي ومات
كنت بمسك دموعي بالعافيه
العمده_صفيه لمي نفسك عااااااد المرادي انا اللي هقفلك دي بت اخوي واللي يمسها يمسك ويمسني
=بعد اذنك يا عمي عندي كلمتين
بصي يا صفيه انا ان كنت بسكتلك وبابا عايش دلوقتي لا
انا قادره اصون بابا في حياته هصونه في موته يا صفيه وبعدين جوزي عارف انا فين وبعمل ايه وواثق فيا
بلال بصلي وضحك
_حقك عليا انا يا بنتي
_لا يا مرات عمي مفيش حاجه يا قمر انت يا بطوط
_يهدك يا ادي البت يلا معايا يا بنات علي المطبخ نخلصو الاكل
_روحنا قعدنا علي السفره وبلال همسلي حلوه جوزي دي إثبتي بقي علي كده وراح غمزلي
_بيوقعني المش محترم ده
_مريم يا بتي
_نعم يا مرات عمي
_تعالي يا بتي عايزاكي
_روحنا قعدنا في البلكونه
_عارفه يا مريم يا بتي طول عمرك شبه امك كانت كيفك كده كيف القمر كانت متعلمه كانت بت بندر بقي اللي جات البلد عمك وجدك في بدايه الجواز مكنوش قابلينها كان جدك رافضها خالص وكيف وكيف ابوكي ياخد بت بندر بره العيلة بس عارفه بعقلها وضحكتها كانت عليها ضحكه ترد فيكي الروح يبتي قدرت تقنع جدك بيها وقدرت تخليه يحبها كيف عمتك صفيه بالظبط كانت شاطره قووووووي وكانت عليها شويه واكل غريب بس كان حلو ورغم انها بت البندر الا انها كانت بتحبنا ومعاملتها كانت حلوه معانا قوي
في يوم دخلت لاقيتها بتقرا في المصحف وصوتها كان حلووووو قووووي حسيت اني عايزة اقرا زيها قعدت جمبها بقولها يا زينيه صوتك كيف الكروان ضحكت
كانت بتفهمني من عنييا
قالتلي اعلمك
قولتها اتهبلتي يا زينه عاد عايزه عمك العمده يطربقها علينا
قالتلي يطربقها ليه ده كلام ربنا عشان لما تتخنقي لما تبقي عايزة تقربي لربنا تفتحي المصحف وتقرأي مستنتش تسمعني عمتك صفيه ساعتها كانت جت وكانت موافقه امك وانا كنت خايفه وبدأت تعلمنا انا وعمتك صفيه ويوم ما جدك عرف طربق الدنيا علينا احنا التلاته بس ابوكي كان مع امك في صفها انما عمك كان مع جدك بس أقنعتهم ووقفت قصادهم وعلمتتنا وشرحتلهم بالدين يا بتي اني اللي راح يعملوه ده حرام وظلم لينا واتعلمنا وعلمتنا نفك الخط ونقرأ في المصحف كانت دايما واقفه في صفي كانت اختي هي وعمتك الله يرحمهم
فهمتي انا قصدي اقولك ايه يا مريم يا بتي اللي بدأته امك متنههوش انتي بالسهوله دي عمك هيلين يا مريم يا بتي وهتكسبي ثووواب كبير في بنات كتير
_يعني انتي وعمتي ماما علمتكم يا مرات عمي
_ايوه يا بتي
_وفي وحد يعرف كده؟
_ يبتي انا وعمك وبلال بس
_يعني بلال عارف ومقاليش
_متزعليش يا بتي مكنش ينفع الحوار ده يتفتح تاني بس انتي هتفتحيه يا مريم وتكملي مشوار بدأ من سنين
_الا صحيح يا مرات عمي
هو حسن وزينب ولاد عمتي مبيكلموناااش ليه واخبارهم مقطوعه ليه
=من ساعه موتت عمتك ومن ساعه ما سافرو مع ابوهم السعوديه فين وفين لما بنكلموهم كان عمك مختار كيف ابوكي اكده كانت متعلم كان صاحب ابوكي في المُدرسه ودعم عمتك الاخر يلا ربنا يرحم الجميع ويبارك في اللي باقي
المهم تكون فهمتي يا بتي انا قصدي ايه وتكوني متاكده ان بلال في صفك دايما يبتي دانت دعوه العمر ليه
_فهمتك يا مرات عمي ربنا ميحرمنيش منك ولا من حنيه قلبك عليا ابدا
ستي فاطمه ستي فاطمه الحقي ستي صفيه وهي وبتقطع التُفاح السكين قطعت يدها والجرح واعر...
يتبع..
"" يكفيني شخص واحد يمنحني الشعور بالأمان، شخص يأخذني من ذاك العالم المليء بالسوء فيكون هو عالمي، قادرًا على عودة الشغف بداخلي، شخص يتسبب في ابتسامتي حينما يضيق بي كل شيء ..
يجعلني اطمئن دائمًا فأنا ممن يسكن الخوف قلوبهم، وجوده سيكون سببًا كافيًا لأكون بخير..
فكيف يعيش الإنسان دون شخص يؤنسه، ولو حدث ذلك سيحتاج يومًا لأحدهم، أنا ممن يكتفون بأشخاصهم ولا يودون شيئًا آخر!🖤
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنتين من الصعيد كاملة" اضغط على أسم الرواية