رواية عشقت امبراطور الصعيد البارت العاشرة 10 بقلم منة رضا
رواية عشقت امبراطور الصعيد الفصل العاشرة 10
قاسم : اول ما دخل اتصدم بعدين مسك دماغه و قعد علي الأرض...
فهد : واقع علي الارض و فوقيه الباشا متصاب بطلقه في بطنه ..
بعدين قال أنت متخلف يابني تعالي شيل الزفت ده من عليا ..
قاسم : اخد حوالي دقيقتين علي ما استوعب الموقف بعدين قام و حاول يساعد فهد ...
فهد : اي ده حمار وقع عليا و مش كفايه كان عايز يموتني لا جاي ينام عليا بعدين راح يشوف ماسه ..
قاسم : احنا لازم نبلغ البوليس ..
فهد : اعمل فيه الي انت عايزه و بعدين راح يشوف ماسه..
قاسم : واقف و مدي ضهره لفهد و بيتكلم في التليفون مع الشرطي ...
فهد : اول ما قرب من ماسه شاف علامات مسكه ايد علي أيديها و في دم علي السرير كان خايف ليكون ملحقهاش حاول يغطيها ب جاكت البدله بتاعته عشان كان لبسها كله متقطع و مخلوع ...
قاسم : لف عشان يكلم فهد لكن اول ما شاف شكل ماسه لف تاني ..
شويه و خرج فهد و هو شايل ماسه و قاسم ماشي وراهم ..
فهد : افتح باب العربيه ده قصده الباب الخلفي ...
انا هاخد ماسه و اطلع بيها علي المستشفى و انت طمنهم ...
قاسم : أتفهم الموقف و قاله طيب محتاج اي مساعده ..
فهد : لأ لو حد سأل قوله اننا بخير و جايين وراك ..
قاسم : ماشي و ركب العربيه و مشي ...
الباشا : طلع من الفيلا و هو حاطط أيده مكان الجرح و ماسك سلاح و مصوبه علي فهد بعدين قال رايح فين يابن الدمنهوري ده انا حتي لسه مختش حقي راح ضرب طلقه جت في صدر فهد راح وقع علي الأرض و جمبه ماسه ..
قاسم : مكنش بعد اوي لدرجه ان هو سمع صوت الطلقه راح لف بسرعه و مشي باتجاه المكان الي كانت ماسه محبوسه في ...
الباشا : مقدرش يستحمل اكتر من كده راح واقع علي الأرض هو كمان ..
قاسم : اول ما وصل لمح عربيه فهد لسه واقفه راح نزل بسرعه من العربيه لقي فهد مرمي في الأرض و جمبه ماسه و الباشا واقع علي أول داخله الفيلا ...
جري بسرعه عشان يشوف فهد الي كان الدم معبي هدومه ..
فهد : بيتكلم بصوت مش مسموعه خلي بالك من ماسه هي ملهاش حد كان بيتكلم اكنه حاسس ان ده اخر نفس ليه ..
قاسم : و في شويه دموع متجمعه في عينه قال هتقوم صدقني و هترجع انت و ماسه كويسين متنامش انت ..
فهد : بص ناحيه ماسه و قال علي فكره هي لسه بنت الدم ده نازل من أثر العمليه بتاعت الزايده و الجرح الي في رجليها خلي بالك منها اعتبرها امانه يا قاسم ..
قاسم : بطل كلام بقا و يلا قوم معايا عشان نروح المستشفي ..
فهد : لأ انا خلاص روح شوف ماسه عشان فقدت دم كتير ..
قاسم : لاحظ أن عربيات البوليس و الاسعاف الي كان مبلغهم و هو جوه مع فهد قبل ما يخرجوا وصلوا راح جري علي عربيه الاسعاف و قال متصاب ب طلقه جمب القلب و لازم يتنقل المستشفى فوراً ...
بتوع الاسعاف راحوا و نقلوا فهد و طلبوا عربيه تاني عشان الباشا بعد ما قاسم قال إن هو هيجيب معاها ماسه عشان عربيه الاسعاف ممكن تتأخر ...
نقلوا فهد و ماسه المستشفى و كان في عربيه إسعاف تاني ماشيه في عكس اتجاه العربيه الي فيها فهد و دي كانت راحه تنقل الباشا ..
قاسم : و هو ماشي شافها بعدين بص في المرايه بتاعت العربيه بيشوف ماسه ...
بعد حوالي 10 دقايق كانت عربيه الاسعاف وصلت قدام مستشفي الحريري التخصصي و الممرضين خارجين بسرعه من الاستقبال عشان ينقلوا فهد لان حالته كانت خطيره ...
صوت صفاره الاسعاف ماليه المكان و الناس شغاله تبعد عشان الحاله الي نازله ..
الممرض : الشخص ده فقد دم كتير و قلبه وقف مرتين في الطريق *الباشا*
الممرضين جابوا النقاله و نقلوه لجوه ...
قاسم : وصل المستشفى بعدين نزل و فتح الباب و بدأ يشيل ماسه براحه لأن الجرح بتاعها كان بينزف ...
اول ما دخل بيها الطوارئ وقف في نص الاوضه و فضل يزعق عشان يبعتوا دكتور يروح يشوفها ..
الممرضه : تقدر تحطها علي السرير ده و الدكتور جاي حالاً ..
قاسم : لأ انا عايز دكتوره و ياريت تيجي بسرعه ..
يزن : كان ماشي في المستشفي و اول ما سمع صوت الزعيق قرب منهم عشان يشوف في أي ..
الممرضه : حضرتك ممكن تهدي انت بتزعق لي كده في مرضه هنا ..
يزن : من ورا اعملي زي ما الاستاذ قال و يلا علي شغلك ..
قاسم : لف يشوف مين الي كان بيتكلم و ماسه لسه علي أيده ..
يزن : لسه كان هيتكلم معاه راح شاف ماسه و قال مش دي مرات فهد ..
قاسم : انت تعرفها منين ...
يزن : انا الشخص الي نقلتها المستشفى لما كانت في الشارع...
قاسم : انت يزن ..
يزن : ايوه ..
قاسم : طب تقدر توفر دكتوره حالاً عشان تشوف ماسه لأني عايز اروح اطمن علي فهد عشان هو كمان متصاب ..
يزن : أكيد و راح عمل تليفون و كان في خلال دقايق كانت الدكتوره راحت و استلمت الحاله ..
قاسم : بعد ما ساب ماسه مع الدكتوره و معاها يزن راح يشوف فهد
يزن : واقف مع الدكتوره و هي بتشوف ماسه ..
الدكتور : ممكن تطلع برا حضرتك علي ما اكشف علي المريضه ..
يزن : كان قلقان لنفس المشكله تحصل تاني بعدين قال ثواني و رن علي السكرتيره الشخصيه بتاعت أبوه تنزل..
السكرتيره : خير يا يزن بيه ..
يزن : عايزك تفضلي مع ماسه هنا لحد ما الدكتوره تخلص ..
السكرتيره : أكيد و دخلت جوه مع الدكتوره ..
الدكتوره : مكنش في لزوم تيجي ..
السكرتيره : دي أوامر يا دكتوره و لازم تتنفذ ..
و بدأت الدكتور تكشف علي ماسه و تختبر عذريتها ..
بعد ما خلصت ندهت علي يزن يدخل ..
يزن : هي كويسه دلوقتي ..
الدكتوره : محتاجه شويه راحه و هترجع احسن من الاول ..
*عند فهد*
فهد : كان نايم علي سرير العمليات و الدكاتره واقفه حواليه ..
واحد من الدكاتره الي كانت واقفه قال احنا لازم يكون معانا دكتور قلب هنا تحسباً لأي أمر طارئ ..
و بالفعل تم طلب دكتور قلب عشان يبقي معاهم في العمليات ..
قاسم : قاعده بره قدام العمليات و شايف الدكتور داخل القلق سيطر عليه و قام جري عليه ..
خير يا دكتور في أي ..
الدكتور : لسه منعرفش اي حاجه هما طلبوني تحسباً لأي أمر لان الطلقه داخله في مكان خطير جداً *قريبه من القلب* و بعدين قال عن أذنك و دخل ..
قاسم : رجع قد علي الكرسي تاني و حط وشه بين كفين ايدو ..
شويه و جاله اتصال من البيت ..
الجد : اي يابني فينك انت و ابن عمك اصل برن عليه تليفونه مقفول و انا قلبي واجعني و مش مطمن هو كويس .. ؟
قاسم : لأ يا جدي مش كويس خالص و بعدين احنا في المستشفي ...
الجد : مستشفي اي يابني و فهد ماله اتكلم و قول حاجه ..
قاسم : احنا في مستشفى الحريري يا جدي ..
الجد : انا جاي حالاً ..
قاسم : انت تعبان خلقه و المستشفى مليانه مرضي متجيش و انا هطمنك اول ب اول ..
الجد : انا قولت كلمه و خلاص بعدين قفل التليفون ..
قاسم : بيرن تاني عشان يقوله يجيب هدوم لماسه معاه لكن مردش عليه ...
الجد : بت يا صفيه انتي يابت
صفيه : ايوه يا جدي في أي بتزعق لي ..
الجد : اطلعي نادي عمك من فوق و قوليه تعالي عشان هنروح المستشفى ..
صفيه : خير يا جدي في أي ..
الجد : فهد ابن عمك في المستشفي و لأزم نروح نشوفه ..
صفيه : طلعت بسرعه و فضلت تخبط علي باب الاوضه بتاعت عمها لحد ما مرات عمها هي الي فتحت الباب و كانت لابسه قميص نوم لحد الركبه و عليه روب طويل ..
رانيا : اول ما فتحت الباب قالت خير في أي تاني ..
صفيه : كانت مكسوفه من الموقف و بعدين قال ممكن تقولي لعمي ينزل يكلم جدي بسرعه ..
رانيا : قوليه تعبان و دخلت و قفلت الباب ..
صفيه نازله علي السلم خبتط في ريتال من غير قصدها ..
ريتال : ياريت تحاسبي بعد كده و سابتها و مشيت ..
صفيه : كملت نزول و راحت قالت لجدها مرات عمي قالت أنه عيان ..
الجد : خليه يمشي وراه هقول اي بس و طلع بره القصر ركب العربيه الي كانت هتنقله هو و ابنه دخل العربيه و معاه واحد من الغفر ...
بعد شويه وصلوا و دخلوا المستشفى ..
الجد : بيكلم قاسم فهد فين يابني
قاسم : لسه في العمليات يا جدي ..
*عند ماسه *
فاقت ماسه و مكنتش فاكره اي حاجه حصلت اخر حاجه فكراها هي ريحته العطر و صوت ضرب النار ..
حاولت تقوم لاكن اثار الخياطه بتاعت العمليه كانت بتوجعها ..
الممرضه : دخلت الاوضه الي فيها ماسه عشان تغير المحلول و تطمن عليها و ده كان بناءً على كلام يزن ....
ماسه : انا هنا من أمتي و أي الي حصل ..
الممرضه : حصل حاجات كتير في واحد اسمه فهد بيقولوا انو جوزك بقاله اكتر من 6 ساعات في العمليه و لسه مطلعش و الجو بره متوتر جدا..
ماسه : حاولت تقوم براحه لكن كانت هتقع طلبت من الممرضه تساعده ..
لكن هي مقبلتش خافت من العواقب ف مشيت ماسه لوحدها و كانت حاسه بدوخه كبيره بس حاولت تتماسك لحد ما خرجت من الاوضه....
يزن : شافها و قال ممكن أفهم حضرتك رايحه فين ..
ماسه : ممكن تساعدني لحد ما اوصل لحد ما اوصل عند غرفه العمليات....
يزن : بس انتي مش كويسه خالص ..
ماسه : لأ انا كويسه و بعدين لأزم اكون جمب فهد و سابته و مشيت لكن هو لحقها بسرعه و سندها علي ما تروح هناك ..
قاسم : اول ما شاف ماسه زعق و قال طلعتي لي من الاوضه و انتي في الحاله دي ..
ماسه : مهتمتش لكلامه بعدين قالت فهد فين ..
قاسم : لسة في العمليات و بعدين سندها تقعد علي الكرسي جمب جدها الي كانت كل ملامح الصدمه علي وشه ...
الجد : انتي عايشه و بدأ يمشي ايدو علي ملامحه الباهته و بعدين قال انتي عايشه بجد و قرب منها وحضنها براحه و قال حمد الله على سلامتك يا بنتي ..
اكتفت ماسه بهز دماغها لان صوتها مكنش طالع خالص ...
شويه و الدكتور خرج بعدين قال محتاجين دم ضروري زمره O+ عشان للأسف مش موجود منها هنا في بنك الدم..
قاسم : ازاي مستشفي طويله عريضه مفهاش دم ..
الدكتور : حضرتك دي زمره نادره جداً *بصوا انا معرفش إذا كانت نادره و لا تمام *.
يزن : تقدروا تسحبوا مننا كلنا دم و شوف مين اكتر واحد مناسب....
الدكتور : اتفضلوا مع الممرضه من هنا الكل عمل التحليل ما عدا ماسه الي كانت تعبانه ..
ماسه : أنا عايزه اعمل التحليل ..
الدكتور : يا مدام مينفعش حضرتك لسه خارجه من عمليه من يومين بالظبط و الجرح بتاعك كان مفتوح ..
ماسه : بس انا متوقعه أن زمره دمنا واحده ..
الدكتور : ده في خطر علي حياتك و سابها و مشي ..
الممرضه بدأت تسحب الدم منهم
الدكتور : ياريت التحاليل تطلع بسرعه احنا محتاجين الدم حالاً ..
الممرضه : حاضر ..
*عند الباشا *
سالي : واقفه قدام الاوضه الي فيها الباشا هما صح قدرو ينقذوه لكن ليه حالته خطر فكان لا م يتحط في العنايه المركزه .... جه واحد وقف جمب سالي و قال عارفه مين الي عمل كده ..
سالي : اتكلمت و هي لسه بتبص من الشباك الي في الباب .. فهد الدمنهوري و هو حالياً في المستشفى معانا لأن الباشا قبل ما يقع كان ضرب عليه نار و الطلقه جت في صدرو.
شخص مجهول : حلو اوي كده يعني المهمه بتاعتي بقت سهله و هقدر اخد روحه و هو هنا ...
سالي : أنا معاك في أي حاجه المهم أن احنا نخلص عليه و ناخد حق الباشا ..
شخص مجهول : تعالي ورايا ...
سالي : طب و الباشا ..
شخص مجهول : أنا عامل حساب كل حاجه يلا ..
*عند فهد *
الدكتور : بيكلم الممرضه النتائج طلعت ..
الممرضه : ايوه حضرتك و مفيش حد اتطابق...
الدكتور : مفيش عندنا وقت كبير احنا لازم نلاقي دم باي طريقه ..
ماسه : راحت للممرضه و قالت ممكن تشوفي زمره دي أنا كمان ...
الممرضه : بس انتي حاله حضرتك متسمحش انك تتبرعي ..
ماسه : يا ستي أنا راضيه و سامحه بكده ممكن بقا تشوفي الدم ..
الممرضه : تعالي معايا من هنا ..
دخلت ماسه معاه و بدات الممرضه تسحب الدم و بعد حاولي عشر دقايق النتيجه طلعت و لكن مش متطابقه ..
*عند سالي *
سالي : بتقول انت جايبني هنا لي ..
شاهين : انتي تسمعي كل كلمه هقوله تتنفذ عشان تقدر ناخد حق الباشا ..
سالي : في أي طيب و بدأ هو يقولها علي الخطه و اي الي هيحصل ..
*عند فهد*
الدكتور : خرج و قال للأسف ملحقناش نلقح المريض و ...
شخص مش متوقع أنه يجي انا هتبرع بالدم ..
الكل كان واقف مصدوم مش عارف يقول اي أنعام اول ما شافت الشخص ده اغمي عليها من الصدمه
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية عشقت امبراطور الصعيد" اضغط على أسم الرواية