رواية محبوبتي الصغيرة البارت العاشرة 10 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل العاشرة 10
مسك بحزن..كنت عارفني ونظرت له بدموع ودخلت الي غرفتها...
بلال بغرفته وف غايه الحزن وبداخل قلبه أنين لا يشعر بيه أحد غيره.. حتي هو كان يتجاهله.. كان الاهم بالنسبه له مسك.. ثم قال.. يارب انا مش همل ابدا ولازم ارجع علاقتنا زي الاول لا يمكن اضيعها من ايدي انا بحبها وحينما قال هذه الكلمه وكان اول مره يقولها دق قلبه وكان يريد ان يضمها من العالم ف احضانه..
مسك ف غرفتها تبكي وتتذكر الماضي(وفاه والدتها وجوازها من بلال المفاجيء ومعاملته الجافه لها ووالدها الذي تركها وسافر والخادمه حتي صديقت عمرها) ثم مسحت دموعها ووقفت امام المرآه وتقول.. انا مش ضعيفه انا اقوي من ان شخص يهدني بكلامه ان كان بلال او غيره معنتش هسمح لحد يوجعني تاني كفايه لحد هنا انا ربنا ميزني وكرمني فمستحيل اقلل من كرامتي تاني وضربت ضربه قويه بيديها ثم قالت.. انا خلاص هذاكر ف البيت اون لاين ومش هحتاج من حد حاجه وحلمي هو اللي مدييني امل اني اكمل فمش هضعف لازم اوصله.. طريق صعب وشاق بس من زرع حصد وكانت تدعم نفسها بنفسها..
ثم ذهبت الي المطبخ واحضرت فنجان من القهوه ونظمت مكان دراستها.. فوجدت بلال امامها.. بتعملي اي
_نظره له.. انت شايف اي
=تملك بلال من اعصابه وقال.. انا لو عارف مكنتش سألت
_هدرس اون لاين ف البيت
=لي؟
_مزاجي
_هو اي اللي مزاجك
=لو سمحت متعليش صوتك
_استغرب بلال جدا من ردها.. وقال.. مفيش دروس اون لاين افهمي انتي ف سنه مهمه انا هجبلك اساتذه ف البيت
=شكرا لخدماتك بس انا مش صغيره وعارفه انا بعمل اي كويس
_ثم مسكها من ذراعها وقبض عليه بقوه.. وقال.. لا صغيره ومهما كبرتي ع العالم مش هتكبري عليا يمسك فاهمه ومتجدلنيش
=بعدت يده بقوه وقالت.. لا هجادل اللي هيحاول يأذيني او اللي يقف قدام حلمي.. حلمي اللي مبقاش ليا غيره يبقي هجادل ومش محتاحه شفقه منك انا اقدر اصرف ع نفسي
_شفقه! مسك افهمي بقي انتي مراااااااتتتتتيييي وملزومه مني
=انت بتكدب الكدبه وتصدقها انا مش مراتك ولا عمري هكون مراتك انت ناسِ اننا هنطلق يدكتور
_نظر لها بلال نظره عتاب وتركها ودخل غرفته..
ومسك دخلت غرفتها ثم بدأت تفكر فيما حدث.. وبدأت تعاتب نفسها..(اي اللي انا عملته ده بس ازاي عليت صوتي عليه انا غبيه اوي ده اللي بتعلي صوتها عن صوت جوزها الملائكه بتلعنها يارب سامحني انا كنت عايزه افهمه اني مش محتاجه شفقه منه..ومعاملته تعبتني) ثم قالت.. خلاص خلاص يمسك فكري ف اللي انتي فيه وبس يلا بسم الله الرحمن الرحيم استعنا بالله...
وبدأت تدرس...
...
بلال.. واقف ف البلكونه وينظر للسماء وللنجوم وعيونه تلمع من الدموع.. يارب انا لي كل ما احس انها قربت تسامحني واقرب منها بتبعد هيا يارب انا بحبها وعايزها ومش عايز حاجه تاني وهي مفكره اني شفقان عليها انا صبري نفذ بس هدني وراها لحد متسمحني... وخرج من الغرفه وجد مسك تمسك كتاب وتقرأ فيه وتلف ف الصاله..
_بلال.. بتقرأي اي..
=لم تنظر له ولم ترد
_مسسسسكك
=اي
_اي!؟ تمم يمسك مفيش حاجه اعملي اللي انتي عيزاه ولو عيزاني اطلقك دلوقتِ انا موافق ثم تركها وغلق الباب بقوه..
=مسك لم تستوعب ما قاله ثم جلست ع كرسي من الصدمه.. ولم تعبر عن ما بداخلها الا بالبكاء
بلال اخذ السياره ولم يعرف ماذا قال.. حتي وقف امام بحر ووضع رأسه ع كرسي السياره وقال بدموع.. لي كده يمسك.. لي توصليني لمرحله زي دي.. ولي تجبريني اقلك كلام هيوجعنا احنا الاتنين حتي قاطعه اتصال.. ألو..
_ازيك يبني
=الحمدلله ي ام محمد وانتي عامله اي
_مال صوتك يبني ومسك عامله اي
=مفيش.. كويسه الحمدلله
_احكيلي يبلال ف اي..
~فقص لها كل شئ..
.. لي يبني قلتلها كده ده احنا مصدقنا انكم قربتو من بعض تقوم تهد كل ده حاول تتحكم ف اعصابك يبني هي استحملت كتير وهي لسه صغيره فهمها بالراحه..
_انا تعبت انا حياتي اتلخبطت من يوم متجوزنا
~متقلقش يبني كل حاجه هتبقي كويسه ارجع البيت وراضيها ..
=مش قادر اروح دلوقتي لو رجعت هتخانق معاها شويه كده وهروح..
-ماشي يحبيبي ابقي طمني
~حاضر ثم اغلق معها ونزل من السياره ووقف امام بحر وظل ما يقارب من ساعتين ناظر له ولم يتحدث بحرف.. ثم أخذ السياره ورجع البيت.. ولم يجد مسك فظل منتظرها ف الصاله حتي دخلت عليه
_كنتي فين..
=بشوف عمي
_لي..!
=نظرت له وكأنها لا تريد النطق بهذه الاحرف التي ستدمرها.. عشان نطلق
_بلال بصدمه... نطلق!
=مش انت اللي عايز كده.. واهو خلاص هنطلق وهتعيش حياتك اتمني لك حياه سعيده من بعدي واوعدك مش هتشوف وشي تاني أنا هسافر بعد تالته لبابا ومش هرجع هنا تاني
_بلال لم يتحكم ف اعصابه... مش هطلقك يمسك واعملي اللي تعمليه براضاكي او بغصب عنك فانتي مراتي ومحدش هيخدك مني ثم اتصل ع والده.. ايوه يبابا
_ف اي اللي بينك وبين مسك ولي جايه تعيط وبتقول انكم هتطلقوا هي دي يدكتور اللي وصيتك عليها تيجلي معيطه!
_٠بابا لو سمحت متجيش لاني مش هطلق ولو جيت المشاكل هتزيد فيستحسن محدش يجي عشان معملش تصرف هتندموا عليه كلكم ثم غلق الهاتف ومسك مِسك من يديها وقال.. لو رجلك عتبت باب الشقه تاني من غير متعرفيني هيكون اسود يوم ف حياتك وانسي حاجه اسمها طلاق
=انت اي.. انا مبقتش عارفه افهمك انت شويه بتكرهني ومش عايزني وشويه بتحبني وعايزني ومش انت اللي عايز اننا نطلق.. طلقني بقي وريحني من اللي انا فيه ده حرام عليك انا مش عايزه اكمل حياتي معاك..انت معندكش قلب
_لم يتحكم بلال من رد فعله.. وضربها بالقلم ع وجهها وقال.. مش انتي اللي هتقرري اعمل اي ومعملش اي
.. نظرت له مسك كالطفله ولاول مره تشعر بالخوف من بلال وجريت الي غرفتها وكتمت وجهها بالوساده وتبكي
_٠بلال.. اي اللي انا عملته ده.. بس هي اللي جبرتني عمال احذرها وهي مصممه تعصبني وضرب بيده الزجاج فإتجرحت يده فلم يؤخذ ف الاعتبار...
ودخل تحت الماء بملابسه وغمض عينه وظل يتذكر وهو يضرب مسك.. وكيف تجرأ ع فعل هذا..
فخرج واستبدل ملابسه ودخل الي مسك وجد باب غرفتها مفتوح وهي نائمه.. بصوت مهزوز ومنخفض.. م.. مس.. مسك
=....
_مسك لو سمحت ردي
=....
فإقترب منها وجدها وكأنها مخشيٰ عليها وبخوف.. مسك.. مسك فوقي.. ووضع يده ع جبينها وجد حرارتها مرتفعه..
فإتصل ع صديقه حمزه وقال.. حمزه هتلي الدوا ده بسرعه وتعالالي ع البيت..
_ف اي هو الحاج كويس
=انجز مش وقت استفساراتك وغلق الهاتف
ثم وضع راس مسك ع رجله وخايف للغايه.. مسك عشان خاطري قومي انا عارف اني غلطت معاكي بس انتي عارفه اني مش بعرف اتحكم ف اعصابي وانتي نرفزتيني بس انا اسف بجد اصحي بقي..
..
يرن جرس البيت.. بلال عرف انه صديقه ففتح له وأخذ منه العلاج وطلع الي مسك ووضع ع فمها برفيوم رائحته فواحه حتي بدأت تستعيد وعيها من جديد.. آاااااه وتمسك رأسها..
بلال بخوف.. انتي كويسه يمسك ويضع يده ع وجهها
_مسك بخوف وارتعشت ابعد ايدك عني
=بحزن.. انا اسف طب ممكن تخدي العلاج ده
_اعرضتت وجهها عنه وقالت.. لا ثم نظرت وجدت حمزه
مسك.. دكتور حمزه!
_حمزه ف غايه الحزن.. ألف سلامه عليكي .. ي يمدام مسك
=لاحظ بلال وأخذ حمزه بالخارج وغلق الباب ع مسك.. حمزه انا عايز اقلك....
_متقلش يصحبي ربنا يسعدكم.. وحاول ان يتصنع الابتسامه.. بس مقلتليش لي انك هتتجوزها..
_بلال. انت فاهم غلط يحمزه انا عمري ما اخد حبيبتك منك
=امال ده اي يصحبي منت عارف اني بحبها وبالرغم من ذلك رحت اتجوزتها
_انا ومسك كنا متجوزين من قبل منت تشوفها
=نعم!
ثم حكي بلال له ع ما حدث فيهما والمعاناه التي يعيشوها الآن..
_حمزه انا اسف يصحبي انا معرفش ازاي ظنيبت فيك سوء كده وانت صاحب العمر..بحد انا اسف
=لا يحبيبي انا لو مكانك كنت هزعل بردو بس اتمني تكون متقبل الامر
_ربنا يسعدكم.. هي أكيد مش من نصيبي وربنا هيعوضني ببنت احسن منها
=بلال ف نفسه والله ما في احسن منها.. وقال.. هدخل احاول اديها العلاج تعالي..
_و هروح انا ولما اوصل هتصل عليك عشان اطمن وغادر..
=دخل بلال ع مسك.. وجدها شارده وف ركن من اركان الغرفه وحدها وتنظر للامام ولا تتحدث وكأنها تختبئ من شئ اقترب منها بلال..فبعدت عنه وترتعش..
-طب ممكن تخدي العلاج بس
.....
=عشان خاطري ردي عليا او زعقي حتي فيا بس بلاش السكوت ده..
_.....
=بدأ يقلق بلال فملامح وجهها متغيره والخوف يمتلكها..
عدي يومين.. ومسك بغرفتها وبلال قلقان عليها..
_مسك.. مسك
=......
ثم إتصل ع دكتور امراض نفسيه..
_ازيك يدكتور
_الحمدلله يدكتور بلال فينك كده
=موجود اهو بس عايزك ف خدمه صغيره
_عنيا ليك اطلب يحبيبي
... عايزك تجيلي البيت وهقلك..
خلاص بالليل هكون عندك..
ماشي يدكتور مع السلامه......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية