رواية سجينة العادات البارت الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل الخامس عشر 15
نورما /الو أيوة يا سحر ازيك يقولك حضري كل اورقي و حضري الباسبور بتاعي انا حنقل الوكاله كلها لفرع فرنسا وانتم حتمسكو شغل اللي هنا حضري بس كل الورق تبع وكاله فرنسا علشان انا راجعة بكره مصر عاوزة اكون كمان يومين في باريس
سحر / في ايه يا نورما الحاجات دي بتاخد وقت يومين ايه اللي عاوزة تكوني فيهم في باريس انا بس علي بال منقل شغل للوكالة هناك عاوز شهر لوحده
نورما / سحر. مش عاوزة كلام كتير جبيلي تأشيرة سفر و بعدين انقلي وكاله علي مهلك المهم اكون برا البلد في خلال يومين فاهمة
سحر/حاضر بس افهم في ايه و ليه سريعة دي بس
نورما ،/سحر بالله عليكي بالله عليكي يا شيخة مش عاوزة اسءله اعملي اللي اقولك علية من سكات احسن انا فيا اللي مكفيني ومش مستحملة اي سؤال من حد
سحر ،/حاضر خلاص متزوقيش بكرة تأشيرة فرنسا تكون عندك و التذكرة احجزهالك كمان ولا تزعلي نفسك يا قمر بس قوليلي عاوزه تاريخ السفر أمتي
نورما /علي أول طيارة بعد متخلصي تأشيرة
سحر / ياااه لا انتي مستعجلة بجد بقي
نورما /بعد نفذ صبر هو انا بتكلم انجليزي يا سحر بقولك عاوزة اكون علي أول طيارة طالعة باريس في ايه هي كميا مش فاهمة انا بقول ايه صعب يتفهم
سحر /خلاص يا نورما اهدي اعتبرية حصل وانتي في فرنسا خلاص
قفلت نورما تليفون وقاعدت تسترجع اللي حصل ودموعها سياقها
نورما /يارب انا حعمل ايه في مصيبة. اللي انا فيها دي حللها ازاي يارب حلها من عندك
دخلت ليلي علي نورما
ليلي/ مالك يا نونو في ايه بس شكلك مش مظبوط انا ماما حتخبي علي ماما حببتك انا حاسة بيكي يا قلب امك قوليلي فيكي ايه عنيكي مكسورة حد عملك حاجة احكي لامك
قامت نورما وقفت
نورما/ بدموع احكي ايه ولا ايه احكي عن بعكم ليا لواحد معرفهوش ولا عمري شفته واتجوزته وانا معرفش اسمة وكل ده تحت اسم عادات احكي عن ايه
فاهمين يا امي عن حماتي اللي مفروض تكون امي تانية اللي باعت وشترت فيها كاني واحدة من شارع احكيلك عن ايه ولا ايه ولا ايه بالله عليكي سبيني في حالي انا مش عاوزة اتكلم مع حد انا كرهت نفسي وكرهت مكان هنا و كرهت كل حاجة فيا سبوني يمكن الموت يجي ياخدتي و يريحني و يريحكم مني انا خلاص معتدش عاوز. حاحة من حد خالص كل اللي طلباه منكم اعيش في حالي لا عاوزة اعرف حاجة عن خد ولا عاوزة حد يعرف حاحة عني استكفيت خلاص
ليلي/ ياقلبي بعد شر عنك
قطعتها نورما/ شر ايه مش اكتر من شر اللي انا في يا امي اااه اااه نار جوايا ومحدش حاسس بيا اااه قلبي اللي انكسر. ونفسي انكسرت ارحموني وسبوني اعيش اللي فاضل في سلام داخلي مع نفسي وبس انا حكتفي بنفسي
ليلي /حرام عليكي يا بنتي متعمليش في نفسك كده وانا مش حسيبك تاني انا نزله معاكي مصر
نورما /مين قالك اني حقعد في مصر يا امي. انا سيبهالكم كلها انا مش قاعدة معاكم كلكم في بلد واحدة
وفجاءة الباب اتزق دخلت جليله
جليلة /علي فين العزم يا بنت ابني و هي امك مقلتلكيش أن الأرملة مبتقعدش لحالها عندينا الأصول بتقول اكده مافيش وحدة عزبه بتقعد لحلها عوايدنا أكده
نورما و قد جابت اخر صبرها منها
نورما /وبصوت عالي طظ اه طظ في عوايدكم دي ايه هو قران المفروض نمشي عليه كل شويه عوايدنا قالت عويدنا عادت و فين البني ادمين هما عاوزين ايه مش مهم المهم العوايد و التقاليد والعادات الأصول والواجب لكن البني ادمين عاوزين ايه بيحسو بايه كل ده طظ ملهوش لازمة عندكم أن شله يموتو المهم عوايد والتقاليد
وانا بقولها لك اهو يا جدتي طظ في عوايدكم انا مش حدفن نفسي بلحيا علشان خاطر العادات والتقاليد لاء كفايا مرة ساكت لا مش حسكت تاني و حتكلم وحعالي صوتي انا مش قاعده هنا تاني مش قاعدلكم
جليلة /قولي بقي انك عاوز تمشي علي حل شعرك بنت قليلة الرباية
في دخلت فاروق
فاروق /امي من فضلك انا مربي بنتي صح و مستحل. تعمل كده
جليلة /يعني ايه ياولدي حتهملها تعيش وحديها
فاروق/ وايه يعني نوما عاشت في فرنسا اربع سنين لوحدها مش حخاف عليها
جليلة /الناس عتاكل وشنا عاد كيف بنته عزبه تقجعد لحالها أكده
فاروق /يا امي كفايا بقي انا كنت حضيع بنتي بسبب الناس و كلامهم وعاداتهم حرام بقي بنتي حتعمل اللي هي عوزازه ومعلش يا امي طول ما انا عايش محدش حيمشي كلامه عليها
خرجت جليلة بدون ولا كلمة
ليلي /ربنا يخليك لينا يا فاروق ايوة كده
رفع فاروق عينه في عين نورما
نورما /بقهر شديد بعد ايه يا حاج
فاروق/ حاج انا ابوكي ولا ناسيتي
نورما/ للاسف مش انا اللي ناسيه انت يا حاجة اللي نسيت اني انا بنتك و حابستني وعينت امي سجان و بعتني ومسالتش. فيا سنة كاملة
فاروق / غصب عني يا حبيبتي مكنتش قادر احط عيني في عينك غصب غني
نورما /ةخلاص حصل خير من فضلكم سبوني عاوزة انام علشان روايا سفر الصبح يكون في علمكم انا حنقل شغلي باريس
ليلي/ يعني انتي حتسبيني وتسافري حهون عليكي
نورما / ما انا هونت عليكم سنة اشمعنا يلا يا ماما من فضلك بجد عاوزة انام تعبانه اليوم كان طويل جدا
وفي سراية العزاوي
امير قاعد من كتر الغيظ وشه وعينه حمر
امير/ بقي كده ماشي. ماشي يا نورما حنشوف انا ولا انتي بس وحيات حبك في قلبي ما حسيبك انتي بتاعتي ومش حاسيبك اهدي عليا بس. انا حطلعه عليكي كل ده
دخلت هانم
هانم / اباي عاد لساتك قاعد منمتش خير يا ولدي ايه شاغل بالك
امير/ مافيش يا امي بس خروج نورما في الوقت ده لوحدها غلط ركبنا احنا الغلط قدام أهلها
هانم / لاغلط والا غيرة عاد انت بكرة تدلي عنديهم وتمضي بنت مركوب دي علي تنازل عن حقها في ورث الغالي مش تبقي وش بوم وكمان تورث في ولدي
امير / بس ده حقها اللي ربنا قال عليه يا امي
هانم / الله في سماه ما يحصل ولا تاخد مليم من ولدي
امير / حاضر يا ا امي انا حروحلها الصبح واشوف هي عاوزة ايه
هانم /يعني عاوزة ايه مفهماش انا
امير يا امي يا امي الله يهديكي أنتي حاجة بيت الله وعارفه كويس ربنا بيقول ايه ليه بس نغضبه انا نفسي اعرف نورما عملتلك ايه علشان تكرهيها كده
هانم انا مش بكرها يا ولدي بس البت دي شوكتها حامية معرفتش امشي كلمتي عليها وكمان كانت واخدة اكمل خايك في حضنها. وكان بينفذلها اي حاجة تعوزها معرفش ليه كان ضعيف قدمها وده كان بيدايفني قوي
امير /بردو كل ده ما يدكيش الحق في انك تكرهيها أو تحرميها من شرع ربنا في ميراثها
هانم /اعمل اللي تعمله يا والدي انا زهقت انا داخلة انام احسن تتصبح بلخير يا ولدي
امير / تصبحي على خير يا امي
وفي صباح اليوم التالي
دخل امير سراية الجندي لقي الكل متجمع علي فطار وشنط نورما كلها جاهزة. علي باب سراية قلبه اتخطف حس أنه حيخسرها الابد ضميره ارتاح اللي حيعملو
امير سلامة عليكم
قام فاروق و الجد الكبير يرحبو با أمير. ونورما مكانها مرفعتش عنها من علي طبق
الجد يامراحب يا ولدي اتفضل فطور عاد
امير/ تشكر يا حاج سبقتكم انا بس كنت عاوز مدام نورما في كلمتين
رفعت نورما راسها فاجأه وبرقت بعتبها
الجد / اه طبعا يا ولدي بس ليه عاوزها عاد بنتنا غلطة في شيء
امير/ لا ابدا يا حاج بس انا كنت عاوز أسلمها ورثها من المرحوم اكمل و لازم تمضي علي شوي. اوراق
جليلة / صحيح ياولدي انت كيف تهمل مرت اخوك تعاود في عاشية لوحدها مش عيب في حقكم ولا ايه وليه تخليها تعاود من أصله هي دي عادات ولا ايه مش الأرملة لأخ الزوج ولا ايه
نورما/ بااس في ايه يا جدتي انتي حتدللي عليا ولا ايه انا جواز مش حتجوز انا سيبالكم البلد كلها وماشية
امير / وعلي فين العزم بقي أن شاء الله
نورما / اظن دي حاجة متخصاكش ملكش فيها
امير / اعرف بس علشان لو في شغل متعطل علشان امضتك علي حاجات اللي تخص اكمل اخويا الله يرحمه
نورما / انا اصلا مش عاوزة حاجة وحكتبلك تنازل عن كده
امير / واحنا مش بتاكل حق حد ولا بنقبل علي نفسنا
دخل الغفير العربية اللي حتودي مدام نورما مطار وصلت
فاروق /طايب خد شنط طلعها وهي حتحصلك
امير /مش حاتمشي غير لما تمضي علي ورق ده احنا مش بناكل حق حد
نورما/ اخلص هات الورق خليني اخلص مستعجلة معاد طياره اخلص هات قلم ومضت نورما علي كل ورق وجرت بسرعة من غير. ما تسلم علي حد تركب عربية
امير عنيه دمعت بفارق اعز حبيب عنده
امير / استأذن انا و الف هنا علي فطار ثم رجع بضهره تاني هو صيحح نورما مسافرة فين
فاروق / راجعة فرنسا حتشتغل في فرع وكاله اللي هناك
امير/ بتعجب راجعة يعني هي كانت عايشة هناك ومعاها باسبور واخده تأشيرة قبل كده اوووف
فاروق /ايوة يابني هو في ايه غريب في كده
انتبه امير لنفسة لاء لاء يا عمي مافيش حاجة انا بستفسر بس
خرج امير مسرع من سرايا
امير / الو أيوة يا احمد في باسبور حياخد تأشيرة لفرنسا عاوز تاريخ السفر ضروري
رجعت نورما مصر. دخلت وكاله وكان روحها رجعتلها مرة تانية
نورما /سلام عليكم ياقوم وحشتوووني
فجأة الكل اتجمع حولين نورما يرحب بيها
سحر /اهلا المديرة الشقية وحشتنا شاقوتك يا مديرة
نورما / اهلا سحر خلصتي اللي طلبته منك
سحر/ عيب عليكي انا سحر بردو اللي بتسلك في حديد
نورما /طيب ياختي وريني الباسبور ويكون في علمك قدامك اسبوع بس تكوني خلصني ورق نقل وكاله
دخلت نورما مكتب تلم أورقها وحاجتها
دخلت سحر
سحر/ مالك يا نونو ممكن اعرف مش دي نورما اللي كانت عنيها كلها شقاوة و حياة ايه الي طفاكي كده يا قلبي
نورما / سحر متفتحيش في جرح لسة حي و بينزف يمكن لما يخف اقدار احكي لكن طول ما هو بينزف سامحيني مش حقدر
سحر /الله يكون في عونك حببتي شكلك تعبني قوي بس معلش عدت شدي حيلك
نورما /باستهزاء اه عدت عندك حق روحي بقي خاليني اخلص لم حاجتي طيارتي كمان اربع ساعات اتاخرت
سحر / ولمحت دموع في عنين نورما حاضر يا نونو بس حعرف حعرف انا سوسو بردو
نزلت دموع من نورما غصب عنها جرحها لسه في أوله و صعب يتلم بسرعة
سلمت نورما علي كل أصدقائها في الوكالة و خرجت علي مطار
دخلت نورما مطار مسىرعة متأخرة كالعاده
قدمت نورما الباسبور
الموظف / انا اسف يا مدام حضرتك ممنوعة من سفر
نورما /نعم هي مين دي اللي ممنوعة شوف الاسم كويس من فضلك اكيد في حاجة غلط وحضرتك مش وا بالك
الموظف / ايوة هو الاسم نورما فاروق الجندي حرم أمير العزاوي زوج حضرتك اللي منعك من سفر
نورما/ اهدي كده وعيد كلام تاني حرم مين قلت أنا مش متجوزة اصلا
الموظف/ ازاي يافندم قسيمة جوازك اهي قدامي وحضرتك ماضية عليها زوجك مانعك من سفر.
خطفت نورما الورق. من أيده بصت فيها و برقت جامد
تابعوني في معركة نورما وامير لسة الحرب حتبدا و تحلو
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية سجينة العادات كاملة" اضغط على أسم الرواية