رواية بنت قلبي البارت السادس عشر 16 بقلم منة العدوي
رواية بنت قلبي الفصل السادس عشر 16
-ظل وسيم ينظر حوله باستغراب فهو عندما وصل لم يجد احد..فتحدث بصرامه موجه حديثه للعساكر..دوروا في المنطقة دي كويس..انطق العساكر بالفعل وبدوا في التفتيش..
-ظل وسيم ينظر حوله باستغراب فكيف حدث ذلك لقد قال له اياس ان هذا هو المكان الذي اتفق به مع الذي يدعي هشام حتي يستلم المخدرات..ثم هكذا برهة من الوقت..فاخرج هاتفه وقام بالاتصال عليه..لكن لم يجد رد..اعاد الاتصال مرتين لكن لا رد فتحدث باستغراب..ازاي طيب مش راضي يرد ليه..فنظر الي هاتفه مرة اخري ولكن وجد ان احد ارسل له رسالة..قام بفتحها واذا بها رساله من اياس يقول بها.."وسيم ركز كويس قوي في كلامي..هشام شكله شك في الموضوع او عرف فغير المكان في اخر لحظه..عايزك تيجي في..انا هناك بس لما تيجي اظهر انت لوحدك الاول والقوة تبقي مش ظاهرة وهتعرف ليه لما توصل بس يلا بسرعة مفيش وقت"..تحدث وسيم بغضب بعد ان اغلق هاتفه..يا ابن ال..يا هشام..بس ماشي استني عليا ثم قام بتجميع العساكر وانطلق الي المكان الذي اخبره به اياس..
.
.
.
اما ايسل وفيروز كانوا قد نسوا كل شئ وظلوا يضحكوا ويتحدثوا مع عصمت
_الي ان قالت فيروز باستغراب..بس يا بابا انت جيت هنا ازاي وعرفت مكانا ازاي
تحدث عصمت بتوتر..يعني..اصل مهو انا مش لقيتك انتي واختك ودوت عليكم كتير ده غير ان الشرطة برضه دورت فافتكرت لما كنتي صغيرة وعايزة تدخلي البيت فقولت يمكن دخلتيه وحصلك حاجة دخلت ولقيت نفسي هنا
"نظرت له ايسل باستغراب..بس ازاي انت فاكر وفي في يوم فيروز سالتك قدامي فاكر لما كنت داخلة البيت وانت منعتني قولتلها ليه مش فاكر.. ودلوقتي ازاي فاكر
ابتلع ريقه بتوتر وقال..مهو يعني لازم كنت احاول افتكر اي حاجة توصلني ليكم
اومات له ايسل بهدوء وكادت ان تتحدث لكن صمتت لتستمع الي الصوت القادم من خلفها
اعذروني علي مقاطعة حديثكم لكن كيف لك ان تاتي الي هنا ولا احد يستطيع ان ياتي هنا غريب..وانت ايضا غريب عن ارضنا اي انك قادم من العالم الاخر مثل سمو الاميرة فكيف لشخص قادم من عالم اخر ياتي هنا..ونحن دائما نجد الاشخاص القادمين من العالم الاخر في الارض السوداء ..ولم نجد الا سمو الاميرتان فقط بجانب السولجا..فكيف لك ان تصل الي هنا
توتر عصمت وقال..يعني..اصل مهو انا لما فوقت فضلت ماشي لحد لما جيت هنا
°كاد ماثيو ان يتحدث لكن صمت عندما تحدثت كلارا بشك..ولكن كيف ونحن نضع حراس كثيرة لا احد يستطيع تخطيها والمجي الي الجزء الاخضر
_نظرت فيروز لعصمت بشرود وغموض وهي تفكر في شئ وقالت..خلاص يا كلارا يمكن الحرس سمحولوا يعدي..ثم ابتسمت واكملت..تعالي يا حبيبي استريح شويه لحد لما نلاقي حل نقدر نرجع لارضنا
وكادوا ان يذهبوا لكن اوقفهم حديث خالد الهادئ...ايسل فيروز استنوا عايز اتكلم معاكم
لكنهم لم يهتموا لحديثه واخذوا عصمت وذهبوا..
تحدث ماثيو باحترام موجه حديثه لخالد بعد ان ذهب عصمت مع بناته..جلاله الملك اعلم ان هناك خطب ما وان ذلك الرجل يكدب..واعلم جيدا انك تقول الحق..لكن كيف حدث ذلك..نظر له خالد باستغراب..فاكمل هو بتوضيح..اي كيف هما بناتك ولا يعرفوا ذلك وكيف لذلك الرجل ان ياتي الي هنا وانا اعلم جيدا ان لا احد يستطيع المرور الي هنا الا بامر مني بعد ان ابلغك..ثم صمتت برهة من الوقت واكمل..اذا جلالتك تعرف شئ يمكنك اخباري ربما اقدر علي مساعدتك
اوما له خالد بحزن وقال..انا عارف يا ابني كل حاجة وفعلا ايسل وفيروز مش هيقدروا يعرفوا اني ابوهم..ثم صمت وقال بامل..سوف اخبرك لكن ساعدني في طلبي
انحي له باحترام وقال..انا تحت امرك جلاله الملك اطلب مني اي شئ وسافعل
ظل خالد صامت لبعض الوقت ثم اخذ نفس عميق وتنهد وقال..عايز منك تجمع ايسل وفيروز في مكان وانا هروح فيه من غير ما يعرفوا اني عايزهم وتكون انا موجود معاهم انت وكلارا لاني هحتاج مساعدتكم
ابتسم ماثيو وقال..وانا تحت امرك في اي وقت هل تود اليوم
اوما له خالد ثم قال بتحذير..بس احظر من الراجل ده..لازم ميعرفش المكان ولا يعرف اي حاجة عن الموضوع
امرك جلاله الملك..ثم نظر الي كلارا وجه حديثه لها..كلارا هذة مهمتك..ثم ابتسم وقال..وانا اعلم انكي سوف تقدري علي احضارهم في المكان الخاص بنا
°ابتسمت له كلارا بحب وقال..وانا لن اخذلك ابدا..والان عليا الذهاب حتي ابدا في تمهيد الامر حتي لا يشك احد في شئ
****************★★★★***************
كان وسيم واقف بعيدا حتي لا يراه..اخذ نفس عميق ثم تقدم منهم برزانه وهو موجه السلاح ناحية ذلك الذي يدعي هشام..اقف مكانك يا هشام واخيرا مسكتك بس المرادي مش هتقدر تنفد مني زي المرة اللي فاتت
نظر له هشام وهو يضحك بسخرية..توء توء توء..سيادة الرائد وسيم شرفني هنا..ثم ضحك بشر وقال..فاكر المرة اللي فاتت انت بقي اهو انت فلت مني بس المرادي واقترب منه وهمس في اذنه وقال..المرادي موتك علي الابواب..ثم اشار بيده وقال..يلا امسكوه
تجمع رجال هشام حوله وهما موجهين سلاحهم عليه..
-ابتسم وسيم بخبث وهمس في اذن هشام بصوت مخيف كفحيح الافعي..ومتنساش اني اذكي منك يا..حضرة الظابط هشام القاتل
ابتسم له هشام بشر لكن فجاة اختفت ابتسامته عندما وجد عساكر كثيرة تحاوط بهم جميعا..نظر هشام له بغضب..وسيم ال..وكاد ان يقوم بضربه لكن وجد احد وضع مسدس علي راسه من الخلف التفت له فتحولت نظراته الي الغضب الشديد..دا طلع اتفاق بقي
-ضحك وسيم وقال بغضب..اقبضوا عليهم وشمعوا حاجتهم
وبالفعل تم القبض علي هشام وعلي اتباعه وانطلقوا الي قسم الشرطة
بعد مرور وقت كان وسيم جالس يحادث وسيم لكن فجاة وقفوا الاثنان يلقوا التحية باحترام..
-فتحدث وسيم باحترام..اتفضل يا فندم
جلس الوزير وتحدث بغضب..ممكن اعرف حضرتك قابض ليه علي الظابط هشام
-نظر له وسيم باستغراب فقال بهدوء..يا فندم احنا قبضنا عليه وهو بيسلم مخدرات دا بيتاجر في المخدرات دا غير انه قتل ناس كتير ومنهم الانسه وعد رافعة قضية عشان ترجع حق والدها اللي كان ظابط وباعلي رتبه دا غير كمان انه بيتاجر بالسلاح
ومفكرتش حضرتك ان كل ده بالادله فين الادله دي
-فتحدث وسيم بدفاع عن نفسه..الشحنه اللي شمعناها تقدر تشوفها وتتاكد بنفسك انها مخدرات
وقف الوزير وقال بغضب..طيب اتفضل قدامي لما نشوف لانه وصلني خبر ان الكلام ده كاذب
-لا يا فندم وحضرتك هتتاكد دلوقتي
وبعد وقت كان وسيم واقف وهو يقول باحترام..اهو يا فندم قصاد حضرتك تقدر تتكاد بنفسك
واقترب فعلا الوزير من الشحنه وقام بروئيتها وتفحصها الي ان نظر لوسيم بغضب..دي ادله كاذبه يا سيادة الرائد يا محترم
-نظر له وسيم باستغراب وقال..ازاي يا فندم وكمان اياس عارف واحنا اتفقنا مع بعض عشان نقدر نكشفه
صرخ به بغضب وقال..دا سكر يا سيادة الرائد مش مخدرات
-نظر له وسيم بصدمه..ازاي لا لا انا متاكد ان دي مخدرات ثم اقترب منها وتفحصها جيدا فتحدث بغضب..يا ابن ال.. ثم قادم بالذهاب سريعا ناحية الزنزانه وفتحها ودخل لهشام وقام بلكمه بقوة وهو يقول بغضب..انطق يا .. عملت كدا ازاي اعترف انك عملت كدا
=اتي اياس بسرعة وقام بابعاد وسيم عنه وهو يحاول تهدئته..اهدي يا وسيم مش دا الحل
كاد وسيم ان يتحدث لكن قاطعه ذلك الصوت وهو يقود بصرامه..اقبضوا عليه يا عساكر واحبسوه..وكاد ان يذهب لكن توقف وقال..واه خرجوا حضرة الظابط هشام
تم القبض علي وسيم ووضعه في الزنزانه..وخرج هشام من الزنزانه وهو يبتسم بخبث وشر كبير
ذهب الجميع وتركوا وسيم يصرخ بغضب وقد كان اياس حزين علي ما جري له..
مر وقت طويل وقد ذهب ذلك الوزير وهدا وسيم وكان جالس وهو خافض راسه الي الاسف بحزن فجاة وجد الزنزانه تفتح اعتقد ان قاموا بالافراج عنه او انه اياس لكن تحولت فجاة نظراته الي الغضب..كور يده بغضب وقال..جاي ليه يا هشام ال..
ضحك هشام واقترب منه وهو يضحك وقال..جاي اشمت في عدوي..ثم ظل يضحك وهو يدور حوله وقال..اي مفكر انك هتقدر تخدعني بسهوله وتلبسني القضية ..ثم ضحك ونظر له بشر وقال..يبقي متعرفش هشام..هشام اللي قتل بكل دم بارد ابو وعد عشان كان منصبه اعلي مني..قتلت ناس كتير وبعت اعضائهم بتاجر في المخدرا والسلام وكل ما يخطر علي بالك..ثم صمت وهو يقترب منه ليهمس في اذنه بصوت كفحيح الافعي..بالاصح انا اكبر زعيم عصابة مافيا في العالم..ثم ابتعد عنه وظل يضحك علي وسيم بشماته وهو يقول..واديك اهو في السجن وهو ده اخرك..لكن فجاة ابتعد عنه وهو ينظر له باستغراب
-فقد كان وسيم يضحك بشده وهو ينظر له الي ان اقترب منه وهمس بخبث..
*******************************
اما علي الجانب الاخر كانت بالفعل كلارا نجحت واخذت ايسل وفيروز معها وعندما وصلوا سالتها ايسل باستغراب..جيبانا هنا ليه يا كلارا واي المكان ده
°ابتسمت لها كلارا وقالت..تفضلي الي الداخل سمو الاميرة وسوف تعرفي كل شئ
"نظرت لها ايسل باستغراب ثم اوماءت لها بهدوء ودخلت معها هي وشقيقتها دون كلام اخر..وعندما دخلت نظرت امامها بغضب وقال..اي البي جايب الانين دول هنا
_نظرت له فيروز بتقزز وقال..يلا يا ايسل نمشي من هنا
وكادوا ان يذهبوا ولكن توقفوا علي صوت ماثيو وهو يقول..سمو الاميرتان ارجوكم اهدوا وتفضلوا بالجلوس
"نظرت ايسل لفيروز فاومات لها فيروز باطمئنان وقالت..تعالي نقعد واهدي عشان نفهم في اي
وذهبوا وجلسوا فقالت فيروز..ممكن افهم بقي عايزين اي
تحدث خالد بحزن..ايسل فيروز ارجوكم اسمعوني وانتوا بعد كدا قرروا هتعموا اي
"تحدثت ايسل ببرود..واحنا مش عايزين نسمع
*هنا تحدث انس بهدوء..ايسل اهدي واسمعي الموضوع كله معقد وانا شاكك في حاجة
نظرت صفية الي بناتها وقالت بدموع..ايسل فيروز لو لينا في قلبكم لو حاجة بسيطه من الحب فاتمني تسمعوا ابوكم..والله احنا كلنا لعبة في ايد عصمت
'سامعينك أتكلم
ثم له خالد وابتسم ثم قال..والله كل كلمه هتطلع مني هي حقيقة
لم يهتموا لحديثه بل اكتفوا بالنظر له..
فتنهد خالد بحزن وقال..هحكيلكم..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت قلبي كاملة" اضغط على أسم الرواية