رواية محبوبتي الصغيرة البارت السادسة عشر 16 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السادسة عشر 16
=طب تعالي نطلع للاوضه
وأثناء طلعوهم ع السلم..مسك أغم عليها
..بلال،،،،ممممسسسسسكككككك
مسك فوقي...
_.....
فحملها بلال وصعد الي غرفته ووضعها علي سريره وبدأ يفوقها.. مسك.. مسك قومي
اعمل اي طيب اتصل بمين فهو كان متوتر للغايه مما حدث معه طوال اليوم وخوفه ع مسك وَتره اكثر..
ثم قام وأحضر البرفان وبدأ يضعه بالقرب من أنفها.. فلم تستجيب له..
بلال بيدور ع شنطة الادوات بتعته مش لقيها... ياربي أنا حطتها فين بس.. فتذكر انها ف الدولاب..
فأحضرها. وبدأ يفحص مسك.. اي ده ضربات قلبها سريعه اوي هعمل اي دلوقتي.. وبدأ يُهدأ نفسه «اهدي يبلال هي هتبقي كويسه امسك اعصابك عشانها ثم رجع مره اخري ونظر لها»..
ودخل الي المطبخ.. وأحضر بصله حتيٰ يفوق بيها مسك وصعد اليها...
ووضعها ناحية أنفها حتي بدات يستعيد إليها وعيُها..
مسك بألم.. أه ومسكت ايديها اللي كانت تحت البطنيه
_بلال بقلق.. مالك يمسك انتي كويسه وقعتي قلبي حرام عليكي
=مسك تشعر بآلم شديد وتمسك يديها.. ولم تهتم لكلامه
_في اي ايدك بتوجعك من اي وكشف الغطاء.. فوجد يديها مجروحه وجرحها عميق وبخوف... اي ده مين اللي عمل ف ايدك كده
=بعياط.. آه بتوجعني أوي
_هجيب علبة الإسعافات..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
_وريني ايدك يمسك..
وبدأ يضمدها لها ثم وجد رساله من رقم مجهول«"أكيد قلبك بيوجعك دلوقتي وهتتجن علي السنيوره بتعتك تؤتؤ يحرام مش عارف اوصف فرحتي بالوجع اللي انت حسه دلوقتي ولسه"» قرأ بلال الرساله واصابته حاله من الذهول
=مسك.. بلال ف اي واي اللي ف التلفون.. بلال
_ها نعم
=ف اي ف التلفون
_نظر بلال للرساله مره أخري وألقي التلفون علي الأرض بقوه وقال كالمجنون.. لااااااا مش هسمح لحد يأذيكي او يخدك مني وحضنها
=مسك بعدم فهم.. وحضنت بلال وقالت محدش هيأذيني طول منا معاك يبلال
_وأنا مش هسمح ان حد يأذيكي.. احنا من بُكره هنسافر لمكان محدش يعرف يوصلك فيه ونعيش بسلام بقي
=طب والفرح اللي بعد كام يوم ده والناس اللي عزمناهم
_نظر بلال بعيونها وجد طفله اتكسرت فرحتها للمره الألف وقال بهدوء.. هييييييه مبقتش عارف أعمل إي يمسك خلينا نروح نقعد عند بابا يومين لحد ما نشوف هنعمل اي لان مش هآمن اسيبك لوحدك ف البيت وانا ف الشغل
=ابتسمت له وقالت.. ماشي بكره نروح عند عمي
_حاول بلال تلطيف الجو.. فقال بضحك ومرح.. طب اتزحزي شويه بقي..
=ظلت مسك تضحك ع كلمه اتزحزي.. لا مش هتزحزح
_يعني انام ع الارض
=روح نام ف اوضتك
_احم احم انا ف اوضتي والله انتي اللي مستوليه عليها من ساعت مرجعنا ونايمه علي سريري كمان
=خلاص يعم هروح انام ف اوضتي وانت إشبع ب اوضتك وقامت..
_شدها بلال فوقعت ع صدره وهو نائم وقال وهو ينظر لعيونها ويملس ع بشرتها الناعمه بإصبعه.. انتي نسيتي ان مينفعش تنامي ف اوضتك لوحدك وبعدين هتنامي فيها ازاي وهي مفيهاش حته سليمه
=مهو انا... قاطعها بلال ووضع يده ع فمها... هتنامي هنا معايا ومفيش نقاش انا بحبك يمسك عارفه يعني اي بحبك يعني لو حصلك حاجه مش هسامح نفسي أنا بقيت بلاقي نفسي فيكي
_طب خلصت أشعار ممكن بقي تسيبني
=هو حد قالك قبل كده انك دبش
_اه.. انت
=هههههههههههه طب كويس إنك عارفه عيله فصيله
_نعم يعنيا!! هي مين دي اللي عيله
=يعني انتي مسكتي ف عيله وسيبتي فصيله هههههههههه
_ضربته ع صدره وقالت.. ابعد عني ومعنتش تكلمني تاني
=ضم يديه الاثنين حول ظهرها وقال.. ولو مكلمتكيش هكلم مين..!. اروح اكلم واحده تانيه يعني
_مسك بغيره.. طب ابقي اعملها كده
=طب لو قلتلك اني عملتها
_مسك بدموع تحاول إخفائها.. متكلم اللي إنت عايزه أنا مالي أصلا بعدين دي حياتك وانت حر فيها مليش اقلك كلم مين ومتكلمش مين.
=يعني اكلم براحتي..!
_آه عادي اعمل اللي تعمله ما احنا كده كده هنطلق ف.. قاطعها بلال بحده وقال.. مسككك قولتلك متجبيش سيره الطلاق تاني عشان مش هطلقك ومش هسمح تكوني لحد تاني
=مسك بفرحه بداخلها ولاكنها اصطنعت الحزن... طب اوعي يبلال وسيبني بقي عشان مذاكرتش
_فأبعدها بلال عنه وهي تتجه ناحيه الكُتب وقال.. مسك هو انتي مبتحبنيش!.!
=نظرت له بإستغراب.. لي بتسأل السؤال ده
_بلال بضيق.. جاوبيني لو سمحت مترديش عليا سؤال بسؤال
=.....
_فهم بلال من سكوتها أنها مازالت غاضبه منه ولم تحبه أيضا
=نظر لها بدموع وقال.. لو عيزاني اطلقك يمسك حاضر مش هجبرك تعيشي معايا بالغصب انتي تستحقي شخص يقدرك يمكن مقدرتش أكون الشخص ده بس صدقيني أنا بحبك جدا ونفسي أكمل معاكي ولو انتي خرجتي من حياتي فمش هعرف بنت بعدك ولا هتجوز ولو حابه تطلقي من بكره هطلقك ومشي..
_مسك وكأن هذه الكلمات اخترقت قلبها وبلهفه... بلال
=فإستدار لها بحزن... نعم
_جريت عليه وحضنته.. متبعدش يبلال أنا بحبك أنا بس غيرت شويه وده اللي ضايقني بس متبعدش انت كمان عني خليك معايا. ببكاء
=خلاص متعيطيش.. وانا معاكي مش هسييك بس بلاش سيره الطلاق دي ماشي
_ماشي
=يلا روحي ذاكري وانا هنزل أعملك كوبايه قهوه عشان تفوقك يدكتور بمرح
_مسكته من خدوده وقالت هشتغل معاك
=إشمعنا معايا بقي!!
_عشان لوبصيت يمين ولا شمال هعمل منك بطاطس مهروسه
=غمز لها وقال.. بحب البطاطس المهروسه
_طب انا راحه اذاكر وانت اعملي فنجان قهوه
=القهوجي بتاعك انا!
_بثقه. انت تطول
=بس ي اوزعه
_انا مش اوزعه انت اللي عموت نور
=مقبوله منك هنزل اعملك قهوه وانتي يلا ع المذاكره
..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. ..
_يارب تعجبها قهوتي دا انا اهبل وعمري مدخلت المطبخ وهي خلتني اعمل عمري معملتها.. وطلع ليها
وبدون أن يستأذن.. فتح الباب وجد مسك بدون طرحه وهذه اول مره يراها بدون غطاء ع شعرها.. شعرها الطويل الذي يشبه لون عينها والناعم ولابسه ملابس تظهر جسمها...
_مسك اول مشفته.. بلال اقفل بسرعه واخرج واستخبت ورا الدولاب وحاطه الاسدال عليها
=بلال حط القهوه علي المكتب واتقرب منها وهي بتحاول تداري جسمها قدر الامكان بالاسدال..
_بلال شارد ف جمالها..
=بلال.. يبني.. يبني انت فين
_انا ف الجنه
=يخربيتك يمسك انتي غبيه انتي كمان ملبستيش الاسدال لي بتلبس الاسدال.. مسكه بلال منها ورماه ع الارض وتقرب اليها اكثر ووضع يديه ع يدها وقال بهمس.. انا معرفش انك حلوه اوي كده انتي جايبه الجمال ده كله منين
_متتلم ياض إنت وبعدين ازاي تدخل عليا من غير متستأذن.
مسك يديها ووضع يديه ويدها من الخلف عند خصرها ويديها الاخري ع الحائط... وقال. .. دخلت من غير ما استأذن لانك مراااتي ومن حقي أدخل ف اي وقت وع فكره مش حرام اني اشوفك كده..
_عارفه انه مش حرام بس..
=بس مكثوفه
_هزت رأسها
=بس انا عايزك تتدنك ع طول تقعدي كده عشان تتعودي عليا.. انا جوزك يمسك يعني لو ف اي ضرر عليكي انا هحميكي
_ط.. طب ممكن بس اروح اذاكر عشان انام
=بس بشرط
_اي
=هدنك قاعده كده
_مسك بتوتر.....
=يبقي مش هبعد ولا هسيبك تذاكري
_خلاص امري لله
=احبك وانتي بتسمعي الكلام واقبلها من خدها
_مسك.. يقليل الادب يلي مشمحترم اي اللي انت عملته ده
=عملت كده واقبلها مرة اخرىٰ
_زهقته مسك.. اوعي يبلال وراحت عشان تذاكر..
انت هدنك قاعد هنا ولا ايه
=عندك مانع
_اه عندي عايزه اذاكر عن اذنك..هوينا
=لا يقطتي هدني قاعد معاكي وبعدين دي اوضتي
_بنفاذ صبر وتنظر له بغيظ...ماشي
ـــــــــــــــــــــــــــــ
مسك وهي جالسه كانت مكثوفه للغايه وتحاول أن تضع شيء علي جسمها
_بلال..هههههههه في اي يمسك مكثوفه كده لي
=تصنعت الشجاعه وقالت..مش مكثوفه بس مش بعرف أذاكر وحد معايا
_بلال بغباء..حد!!!هو في حد هنا ولا اي ويتلفت حوله
=اللي علي راسه بطحه بقيٰ
_بس انا علي راسي شعر
=😶😶😶😶😶😶
_خلاص بس اديقتي لي كده خلاص ذاكري وانا هدخل البلكونه ولو احتجتي أي مساعدة اندهيني أنا شاطر والله
=تكتم الضحك..لا شكرا لمسعداتك
_انتي الخسرانه سلاموز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
تنظر له مسك نظره لا تعرف تحديها ان كانت اشتياق ام حب ام عتاب ولكنها كانت فرحانه جدا من وجوده جنبها
..
بلال ف البلكونة..بيضحك ويقول..انا شوفت بنات كتير بس عمري مشفت حد زي مسك دي مش زي بقيت البنات دي بنت مختلفه..
.
...
وبعد شويه..مسك دخلت علي بلال وبصوت هادئ وناظره للكتاب..بلال..
_التفت إليها..نعم
=فدخلت إليه..ممكن تشرحلي الجزء ده
_بلال بغيره وعصبيه..انتي ازاي تدخلي البلكونة كده ادخلي يلا
=لم تنطق مسك ودخلت لبست اسدالها وطرحتها
دخل بلال عليها وجدها..مسكه القلم وعماله تشخبط ف الكراسه وكأنها تخرج كل ضيقها فيها..
مسك منها القلم..اي اللي بتعمليه ده يمسك
_.......
=أنا اسف بس مستحملتش اشوفك كده وحد كان ممكن يشوفك
_تقدر تفهمني بالراحة يدكتور
=ابتسم لها..انا غلط وهتقبل اي عقاب منك بس متزعليش
_مسك بخبث..اممممممم تعمل ضغط ١٠٠مره
=لا حرام مش هقدر
_بزعل... خلاص متعملش
=خلاص هعمل لو ده يرضيكي
_اوي
...
_تلاتين يلا شاطر فاضلك سبعين بس
=ااااااه سبعين بس منك لله
_اعمل من سُكات بدل مزود
=🤐🤐🤐🤐
..
مسك شعرت ان بلال. تعبَ..
_خلاص كفايه لحد هنا
=بإستهزاء..لي مكمل
_لا انا قلت كفايه
نام بلال ع الارض..يخربيت اللي يزعلك يشيخه
=ههههههههههه
يلا قوم عشان تشرحلي
_لااااااااااااا مش قادر انا هناااااااام
وقام نام ع السرير
=بلال انت هتنام فعلا
_نظر لها..اه عايزه حاجه
=لا مش عايزه اتنيل نام
_منا هنام يلا تصبحي ع حاجه شبهك ومتنسيش بكره هنروح عند بابا وهاخد اجازه واقعد معاكي طول اليوم وافهمك اللي انتي عيزاه ماشي
=ماشي..
فنام بلال...
مسك تنظر لبلال وتقول..نفسي اتكلم معاك زي زمان اوي وندننا نتخانق ونسهر بجد وحشتني الايام دي اوي ثم دخلت ف حضنه
ونامت.. بلال ضم يديه عليها وقال وانا كمان وحشتني الايام دي اوي وانتي وحشتيني
_اي ده انت صاحي
=اه صاحي وعارف انك عايزه تتكلمي معايا عشان كده عملت نفسي نايم وحضنها أكثر إليه ومسك استسلمت لحضنه فهي ف امس الحاجه اليه.. بلال أنا خايفه
_من اي
=من اللي بيحصل فينا ده مبقتش قادره استحمل
_واحنا بكره هنروح عند بابا وهكلم أسامه ومتخفيش.. مسك فجأه نظر الي الشرفه بصدمه كبيره
~مسك.. مسك ف اي
=اهو يبلال اهو ودفنت رأسها ف صدره ومسكت بشده فيه
_يلتفت فلم يجد أحد.. مسك اهدي مفيش حد
=تنظر مره اخري.. والله كان هنا انا شوفته صدقني
_يمكن اللي حصل النهارده أثر عليكي فأهدي شويه ونامي
=بخوف.. لا لا متاكده اني شوفته
_طب عشان تتأكدي هروح اشوف بنفسي
=هزت رأسها
بلال يتجه الي الشرفه وينظر.. فلم يجد أحد فغلقها وقال.. اهو يستي مفيش حد بلاش تقلقي علي الفاضي يلا نامي وان شاء الله هنشوف حل للي احنا فيه ده
_حاضر..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
ف الصباح..
_بفزع... بلال انت فين
=سمع صوتها.. انا جاي اهو يمسك
_فإطمئن قلبها بسماع صوته
...
_صباح الخير
=صباح النور
_يلا قومي عشان نفطر ونجهز الشنط ونروح عند بابا
=حاضر هقوم اصلي واجي
_مستنيكي
..
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
انا خلصت..
طب يلا كلي عشان نمشي.
..
كده تمم مش ناسيه حاجه
_لا
=طيب يلا بقي
_بلال ممكن اسوق
=لا انا عايز اعيش ههههههه
_رخم والله
=خلاص متزعليش بس بلاش النهارده عشان مش ضامن ممكن يحصل معانا اي ف الطريق
_طيب...
وركبا السياره حتي وصلا الي منزل والده...
الاب بفرح.. مسك بنتي وحشتيني اوي بقي كده متسأليش عليا
_معلش والله يعمي الفتره اللي فاتت كنت متلخبطه اوي
=اهم حاجه اني شوفتك تعالي ف حضني
،، بلال.. طب امشي انا يعني ولا اي هو انا مش ابنك بردو يا حاج ولا لقيني ع باب جامع...
كامل ومسك.. يضحكو ع طريقه
كامل.. تعالي ي واد انت كمان وحشني اوي
_باس ايده.. والله وانت كمان وحشني اوي يحاج
..
يلا يبنتي ادخلي غيري هدومك وارتاحي شويه
_حاضر يعمي
ثم نظر ليديها...وبخوف الاب ع ابنته..مالك ايدك يبنتي
=هحكيلك يعمي بس لما اغير
_ماشي يحببتي
وانت يبلال روح غير انت كمان
_حاضر يبابا
وقاطع حديثهم اتصال....
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية