رواية وقعت في شباك صعيدي البارت الثامنة عشر 18 بقلم ميروولا ممدوح
رواية وقعت في شباك صعيدي الفصل الثامنة عشر 18
فرح بتعب _ ا...ا.....انت م....مين، وا....انا فين
= انا سليم، سليم السروجي، وبالنسبه للمكان ف اهلا بيكي ف بيتي يا قمر
فرح لنفسها _ حاسه اني سمعت الاسم ده ف حته قبل كده، بس مش فاكره فين،
ياربييييي انا ايه اللي جابني هنا اصلا،
ويت كده، هو قال ان انا ف بيته صح ؟
يالهوي افرد هياخد اعضائي ويبيعها لتجار الاعضاء، لأ انا بخاف اوي مني لله اصلا م كنت قولت للي اسمه ادهم ده اني بحبه برضو ومش عارف ايه وضحكت عليه ع الاقل كان هيسيبني وكنت هعرف اهرب اسرع بدال قفزة القرد اللي نطيتها م الشباك دي
سليم = يااااا انسسسسسسه
فرح بفزع وهي بتقوم م السرير _ شكرا جدا بس انل عايزه اطلع من هنا،
وبعدين انت لا تعرفني ولا انا اعرفك ف لو سمحت وسع كده بقي،
لو سمحت متقربليش، ا...ا....انا ممكن اصوت والم عليك الدنيا انا بقولك اهه
سليم بضحك _ انتي بتجولي ايه هههههه،
انا كل اللي كنت هعمله اني افكك من الحاجات اللي ف يدك دهي علشان باين عليكي صحيحه هههههه
فرح بخجل = ا...اه م انا كنت عارفه،
شكرا هفكها انا لوحدي انا مش صغيره
سليم بمداعبه _ كل ده ومش صغيره، انا مخابرش لو كنتي صغيره كنتي هتبيني كيف هههههه
فرح بخجل = ل...لو سمحت مش بحب التطاول ده، ووسع بقي علشان عايزه اطلع من هنا
( فكت المحاليل ونزلت من ع السرير )
سليم _ خدي اهنه، انتي ف المستشفي مش ف بيتي ف متجلجيش
فرح = م انا قولت برضو محدش بيعمل شقته زي مستشفي بالشكل ده، ده حتي يبقي حاجه تحسس اللي قاعد فيها بالمرض
_ واضح انك بتحبي الالوان والحياه
فرح = اه م انا ب......، ثانيه كده.... انت هتصاحبني ولا ايه، وسع ياعم انت عايزه اعدي
سليم بضحك _ اهه ياستي انتي هتاكليني ولا ايه ههههههه
فرح كانت بتدور علي تليفونها وإفتكرت انها مجابتهوش معاها
فرح = هو انا ممكن معلش اكلم حد من تليفونك
_ اكيد اتفضلي ( وإداها التليفون )
سليم = صحيح مقولتيش، انتي تبع مين اهنه، انا عمري م شوفتك اهنه واصل
فرح _ انا جيت هنا لإبن عمي اد......
فرح بتفكير = لو قولتله اني تبع ادهم ممكن يرجعني ليه وابقي كده جيت اكحلها اعميها، انا هقوله حاجه تانيه احسن، طب انا هكلم مين دلوقتي،
ازاي مجاش ف بالي طول المده دي، انا غبيه اوي، انا هكلم يامن خطشيبيييي هههههه
فرح _ انا كنت معديه من هنا وعملت حادثة بالعربيه بتاعتي ومشيت لحد م وصلت لهنا ومش فاكره بقي ايه اللي حصل
سليم بتعجب = غريبه، مع اني لقيتك قدام بيت ادهم الهواري وكنتي مربوطه بحبل
فرح بتوتر _ م...م.....مش فاكره حاجه الصراحه، وبعدين ايه فقرة التحقيق اللي انت شغال فيها دي، انا لا اعرفك ولا انت تعرفني خ خليك ف حالك بقي
= كده..... طب هاتي الموبايل بقي
_ مكالمه ع السريع بس وهديهولك تاني احيات ابوك حاجه ضروريه
سليم بضحك = ماشي ياستي لما نشوف الضروريه بتاعتك دهي هههههه
_ ميرسي
= العفو علي ايه
كتبت رقم يامن لاني كنت حافظاه اصلا، بحب احفظ ارقام الناس القريبه مني وخصوصا بعد م بقي خطيبي ف لازم احفظ رقمه اصلا، بس لقيت حاجه غريبه اوي،....
لقيت الرقم متسجل عنده اصلا بإسم الغالي
دار ف راسي شوية اسئله كده...
هو يعرفه منين، وليه مسميه كده اصلا بس مإدتش للموضوع ده اهتمام
ترن ترن
مسك يامن تليفونه وإتفاجئ انه اخوه
يامن لنفسه _ معقوله بعد كل ده لسه فاكرني، ده احنا بقالنا كتير اوي مكلمناش بعض، بس اصيل ياخويا طول عمرك قلبك عليا بس انا اللي مأساهلكش
رد يامن علي التليفون
يامن بفرح = اخويا ابن امي وابويا عامل ايه
فرح بضحك وإستغراب في نفس الوقت _ انا فرح يا يامن هههههه
يامن بعدم إستيعاب = ايه ده هو انا انتي اللي بترني مش سليم
فرح بتعحب _ مين ده
يامن = ما علينا شكلي انا اللي اتلخبطت
فرح _ انا بكلمك دلوقتي من تليفون حد غريب علشان تليفوني ضاع، ف لو فاضي دلوقتي ممكن تيجي تاخدني علشان عايزه امشي من هنا بسرعه
يامن بخضه = في ايه يا فرح، حد ضايقك ولا حاجه ؟
فرح _ ل....لا بس انا وحشتني القاهره ومش عايزه اقعد هنا اكتر من كده، ف لو فاضي ممكن تاخدني
يامن = ياستي ولو مشغول افضالك بس كده، من عينيا مسافة السكة وابقي عندك
يامن بص ف الموبايل تاني ولقاه رقم اخوه
يامن لفرح _ بقولك ايه يا فرح
= ايه ؟
_ هو ده رقم مين
= م....ماعرفش انا قولتله هعمل مكالمه من تليفونك علشان تليفوني ضاع وهو كتر خيره طلع جدع وإداهوني
_ طب اسأليلي علي اسمه كده
= ايه ده ليه ؟
_ إسألي بس وانا هبقي اقولك ليه
= اممم طيب
فرح لسليم _ بسسس بسسسسس
سليم بتعحب = مالك في ايه
_ لا بنادي عليك عادي
= ليه شايفاني قطه
_ انت اسمك ايه بس
= سليم السروجي، وانتي ؟
_ وانت مالك يالا هو انت هتصاحبني
سليم كان واقف ف حالة زهول م اللي حصل
وفرح كملت مكالمتها ف الفون
فرح = اسمه سليم السروجي، هاااااا ليه بقي
يامن بضحك _ لأ مفيش لما تحي هبقي اقولك
فرح بتعجب = هو انل بقول نكت يعني علشان عضحك
يامن _ انا اسف لما اجي هفهمك كل حاجه، يله مسافة السكة وابقي عندك، سلام
فرح = سلام
___________________________
ادهم بغضب _ يعني ايه ملقيتوهلش، دي حتة بنت عاديه مش هتكون اختفت يعني، اصلا مش هتلحق تطلع م المنطقة وغير كده هي متعرفش حد هنا، عايزكوا تدوروا ومتسيبوش ركن الا وتدوروا فيه.
الرجل بخوف = ح.....حاضر يا ادهم بيه، عن اذنك
_ بسرررررعه انت لسه واقف
( الراجل طلع بسرعه م الخوف )
ادهم لنفسه بغضب = مسيري الاقيكي يا فرح، هتهربي مني فين يعني، دي المنطقة منطقتي والملعب ملعبي وانتي الدخيله
دخل راجل بسرعه وهو باين عليه اثار الخوف
ادهم _ لقيتوها
الرجل =............
ادهم بغضب _ لقيتوووووهاااااااا
الرجل بخوف = ا...اه لقيتاها يا ادهد بيه
ادهم _ فين بسررررررعه م تنطق
الرجل بخوف بغد م بلع ريقه = ف...ف بيتب السروجي
ادهم بمشاعر ممزوجة بالخضه والالم والغيره والحب لكن اللذي كان يستحوز علي كل تلك المشاعر هي الغضب فكيف ل حبيبتة ان تذهب لعدوه بأرجلها
ادهم _ اييييييييه ؟!؟؟!!
الرجل بخوف اكثر = ف...ف....ف.... بيت السروجي يا ادهم بيه
ادهم مسكه من رقبته وخنقه _ انت ازاي تقول حاجه زي كده، انت مش عارف كلامك ده معناه ايه
الرجل بخوف وإختناق = حضرتك اللي جولتلنا ندور عليها وادينا دورنا عليها ولجيناها ومش عاجبك برضو، نعمل ايه عاد
ادهم بانهيده بعد م ساب الراجل _ طب اطلع وجهز الرجاله هنروح للسروجي نشوف الموضوع ده
واكمل بغضب بنظراته الحارقه = بس لو طلع كلامك غلط انت عارف بقي اللي هيحصل
_ ع....عارف يا ا....ادهم بيه
= طب تمام اوي، روح جهز الرجاله علشان هنطلع دلوقتي
_ حاضر عن اذنك
= برررررررررره
( الرجل طلع بسرعه م الخوف )
ادهم لنفسه _ اكيد هو شاف واحده تانيه شبهها هناك، اكيد هو غلطان،
انا هروح بس ك زيادة تأكيد وعلشان اثبتلهم انها مش هي،
فرح عمرها م هتكون هناك انا متأكد وهنشوف
___________________________
فرح كان ضهرها واجعها اوي وفضلت نايمه لحد م يامن جه
سليم بعدم استيعاب = ايه اللي جابك
يامن بضحك _ اخويا الغالي عامل ايه هههههه
سليم = انت اتحننت ولا ايه، انت ايه اللي جابك اهنه
يامن بضحك _ ده بدال م ترحب بيا
فرح بعدم استيعاب = هو ايه اللي جه ليه، انتوا تعرفوا بعض
سليم بعدم استيعاب _ انتي تعرفيه
فرح = هو ايه اللي اعرفه ده خطيبي، انت اللي تعرفه ؟
سليم _ هو ايه الهبل دهو ده اخوي
فرح = اخوك ازاي
سليم _ وهو خطيبك ازاي
يامن بضحك = اهدوا شويه انا هفهمكوا كل حاجه ههههه
فرح _ طب يله
يامن = فرح احب اعرفك بسليم اخويا، سليم احب اعرفك بخطيبتي فرح
سليم _ ايوه انت كده عملت ايه...، م ده اللي احنا لسه قايلينه دلوقتي
يامن = ياعم عدي بقي، انت لسه بتقفش زي زمان ههههههه
فرح _ يعني انتوا اخوات
= ااااه
سليم _ وانتوا مخطوبين
= اههه ههههه
فرح _ خلاص فهمت
يامن = طب الحمد لله انك فهمتي ههههه
فرح _ بتقول حاجه
= هااااه لا مفيش، كنت بقول بس اني عايز اسألس سؤال
_ اسأل
= خدت بالي انك متضايقه، ايه اللي مضايقك بقي
_ لأ مش متضايقه
= انتي وشك عامل كده ليه زي ميكون مخبوطه ف حاجه، كل دي خبطات يابنتي انتي كويسه
سليم _ يعني هي وشها مش ازرق
فرح = ليييييييه حربايه
سليم بضحك _ لأ اصلك من ساعت م جيتي وانتي بتزعقي ف قولت دي فيها صحه تاكل 10 زيي ههههه
فرح = طبعا و 20 كمان مش 10 بش
سليم بضحك _ اه ماهو واضح ههههه
يامن = فررررررح ركزي معايا شويه
فرح _ ايه
يامن = مال وشك، وصوتك كان باين عليه انك متضايقه، ادهم زعلك ف حاجه ؟
فرح _ ل...لأ مفيش كلام من ده
سليم = ثانيه بس كده، هو انا مش لسه سائلك عليه وقولتيلي انك متعرفيهوش
يامن _ متعرفهوش ازاي ده يبقي ابن عمتها
سليم = اومال هو قالتلي انها متعرفهوش ليه
فرح _ م...مش فاكره، ا.....اااااه تقريبا كده انا اتلخبطت وفكرتك بتقول علي حد تاني
سليم = طب وكنتي مربوطه بحبل كان مربوك ف شباكهم ليه، كنتي بتهربي صح
فرح _ ل.....لأ ك...كنت بلعب وشكلي كده وقعت عادي
سليم = غريبه مع انك قولتي انك كنتي جايه وعملتي حاد..........
فرح بمقاطعه _ يوووووووه انا بزهق م الاسئلة دي علفكره، م تلم اخوك يا يامن بقي
يامن = طب اهدي بس بوشك الازرق ده
فرح _ هاهاها لا بتضحك فعلا
يامن = متبقيش سئيله بقي
فرح _ بمزاجي
يامن = اه دي هرمونات انا عارفها دي
فرح _ اتلم ياض
يامن = ياض، دلوقتي بقيت ياض، الله يرحن لما كنت مديرك ف الشغل ههههه
سليم كان بيفكر مع نفسه، اذا كانت دي تبقي بنت خال ادهم الهواري يبقي انا كده هعرف الويله طرف، وبعين حد من رجالتي اصلا كان بيقول انه سمع ان ادهم بيحب قريبته ودي قريبته الوحيده اصلا، اوباااااا انا كده مسكته م الحته اللي بتوجعه وانا اللي هكسب اكيد
سليم رن علي ادهم
ادهم لنفسه بعد م شاف اسم اللي بيرن _ معقوله، ودي بيرن ليه ده
ادهم رد = عايز ايه يا سليم، ناوي تعترف ولا ايه
سليم بضحك _ لااااااا ده انا محهزلك حتة مفاجأه انما ايه هتعجبك ههههههه
ادهم = انت عايز ايه اخلص
سليم _ بنت خالك الحلوه جاتلي بنفسها، وهي عندي دلوقتي، لو حابب تتأكد تعالي......
مكملش كلامه وادهم فصل ف وشه ورمي التليفون م العصبيه
ادهم كان ف طريقه لسليم اصلا بس لما سليم كلنه وقاله الكلام ده زادت سرعته وبقي عايز يروح بسرعه اوي علشان يتأكد م الكلام ده
___________________________
سليم كان موقف حد بره منبهه ان اول م ييجي ادهم يقوله بسرعه وفعلا اول م ادهم جه الراجل اللي كان موقفه بره رن عليه وقاله ان ادهم وصل
سليم راح يظبط المخده لفرح علشان ادهم يشوفه ويتعصب ويبقي كده لوي دراعه
فرح لسليم _ انت بتعمل ايه
سليم = بظبطلك المخده علشان شكلك اكده مش عارفه تعدليها
فرح _ لا شكرا انا بعرف اعمل كل حاجه لوحدي
سليم = هعدلهالك بس ده انا زي اخوكي، وبعدين كيف هتقدري تظبطيها وانتي تعبانه
فرح _ انا مرتاحه كده
سليم = مش باين
فرح _ يارببييييييي ممكن تسيبني ف حالي بقي
سليم = هعدلها ومش هكلمك تاني
فرح _ اووووف ماشي وانجز بقي
سليم = انت تؤمر يا خطيب اخويا انت هههه
فرح _ انجززززز واطلع برهههه
ف اللخظه دي ادهم دخل
فرح بصدمه = ادهم ؟؟!؟!!!! 😳
ادهم بصدمه ممزوجه بغضب _ فرح ؟؟؟؟ 😳
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية وقعت في شباك صعيدي" اضغط على أسم الرواية