رواية صعيدي خطف قلبي البارت الثامنة عشر 18 بقلم حنين محمد
رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثامنة عشر 18
جاء الصباح ☀️☀️
ميرا صحيت كالعاده اخذت شاور ولبست ونزلت...
لقيت الكل قاعدين على السفره....
فطرت وكده وبعدين كل واحد راح يشوف هيعمل ايه؟!
وميرا طلعت اوضتها.....
ريحت شوية مع انها لسه صاحية من النوم 😂
بس عادي نامت تاني......
بعدين صحيت كالعاده قعدت تقرأ الروايه
روايه "الاسود يليق بك"
وبعدين وهي بتقرا الباب خبط......
ميرا : ايوه اتفضل ادخل........
أم فوزي : يا ست ميرا جدي باعتني لكيم كلياتكم اصوت عليكم علشان عايزكم تتجمعوا.......
ميرا : خير في حاجه يا ام فوزي؟!!!!
أم فوزي : لع يا ست ميرا....
بس تلاجي هيجمعكم علشان سي مهران
على وصول.......
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا : ماشي يا ام فوزي روحي وانا جاية وراكي اهو....
ام فوزي : اللي تؤمري بيه يا ست ميرا.....
ميرا : الباشمهندس مهران جاي ......
بس انا مالي مبسوطه كدة ليه....
ما يجي؟!!!.....
انا هنزل بس علشان خاطر جدو نده عليا ايوه علشان السبب ده بس امال علشان ايه يعني.؟؟؟؟....
ميرا نزلت لقيت الكل متجمع
وقعدوا يتكلموا مع بعض لحد ما مهران وصل
اول ما دخل راح باس ايد جده.....
الجد : حمد لله على سلامتك يا ولدي نورت دارك.....
مهران : الدار منور باهله يا جدي......
وراح سلم على باقي العيله و راح عند ميرا هي كمان يسلم عليها.....
مهران : ميرا......
ميرا أول ما قال أسمها دقات قلبها عليت
ميرا في نفسها : يا عم اسكت يا عم ....
هيغمي عليا بس لانك قولت اسمي.....
وبعدين ردت : أيه يا مهران عامل ايه؟!!!!
مهران : الحمد لله زين انتي كيفك؟!!!
ميرا : تمام الحمد لله حمد لله على سلامتك......
مهران : الله يسلمك.......
الجد : أم فوزي.....
ام فوزي : نعم يا جدي؟!!
الجد: خدي خلجات مهران طلعيهم على جاعته.....
أم فوزي : حاضر يا جدي......
المهم كلهم قاعدوا مع بعض
وبعدين اتغدوا وخلصوا ....
وكل واحد طلع على اوضته.....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا دخلت على طول اخدت شاور وغابت وهي بتاخد الشاور لان بصراحة الجو كان حر جدا وهي ما صدقت دخلت تحت الماية 😂😂.......
المهم خلصت الشاور وطلعت لبست وقعدت على السرير مسكت الفون وقعدت على الفيس وقعدت شوية تشوف بوستات و الموضة.......
وهي قاعده عليه جاء لها اشعار من فيسبوك ان جالها طلب صداقه بتبص لقيت اللي باعت الادد
هو مهران.......
ميرا : لا انا بحلم بجد مهران باعت لي ادد
طب أقبله ولا لأ..... اقبله ولا لأ....
هقبله بس علشان خاطر احنا خلاص بقينا اصحاب...... وفوق كده الصراحه صوره البروفايل بتاعته جامده
هو قمر اوي اللهم لا حسد.....
يا اخي تبا لجمالك.....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
------------------------------------------------------------
مهران قاعد في اوضته
مهران بابتسامة :
قبلتي الادد يا ميرا كنت متأكد......
مهران حس نفسه زهقان طلع في البلكونه شويه اول ما طلع لقي ميرا هي كمان قاعده في البلكونه
بس سرحانه وباصة في السماء....
مهران: بخ...
ميرا : عاا.... خضتني يا كابتن....
مهران : اششش....كابتن ؟!!.... ماشي يا ميرا.. خلاص..... بس تعرفي اجمل حاجة بحبها هي الليل؟!!
ميرا بإهتمام : اشمعني....
مهران : الليل ده يا ميرا الانسان ممكن يطلع فيه كل ضعفه و ما حدش شايفه ما الناس نائمه ....
وكمان منظر نجوم السماء والسحاب بالليل بيبقى حاجه ثانيه خالص......
ميرا : فعلا عندك حق.... بحب اوي منظر النجوم والسما بالليل.....بالمناسبة يا مهران انت بتعرف ترسم ؟!!!
مهران : اه يا بنتي مهندس هكون بعمل ايه يعني....
اكيد بعرف ارسم بجانب شغلي فالرسم هوايه بالنسبه ليا.....
ميرا : احم.... مهران ممكن اسالك سؤال من غير عصبيه...؟!!
مهران باستغراب: الموضوع في عصبيه....
أممممممم...... اسالي يا ستي؟!!!
ميرا : هو ليه انت مابتحبش حد يخش الاوضه اللي هي كنت واخذني مره ليها دي..... ومحرج على الكل؟!!!
مهران بعصبية طفيفة في نبرة صوته:
اوعي تكوني دخلتيها يا ميرا؟!!!
ميرا بسرعة : لا والله العظيم ما دخلتها انا كنت على وشك اني ادخلها بس ام فوزي وقفتني؟!!
مهران : معلش مش هقدر اجاوب.......
ميرا : خلاص اللي يريحك بس انا متاكده انك في يوم هتقول لي .........امممممم...... تشرب قهوه؟!!!
مهران بإبتسامة : ماشي......
ميرا : خلاص هدخل اعمل قهوه ليا وليك.... OK...
دخلت عملت القهوه وعطت لمهران القهوه بتاعته
وهي بدات تشرب بتاعتها......
ميرا : بتحب تسمع اغاني لمين؟!!!!
مهران : بحب اوي صوت تامر حسني.......
ميرا : وانا كمان بعشق تموره ❤....
طب بتسمع للبوي باند.......؟!
مهران : لا معرفهومش اصلا......
ميرا : طب أسمعك حاجه ليهم رومانسي مثلا تحب تسمع اغنيتي المفضله......
مهران بابتسامة : أكيد يلا......
ميرا بدأت تشغل اغنية "حبيبتي وصاحبتي وبنتي "
(حبيبتي وصاحبتي وبنتي 🎶🎶
حياتي عبارة عن انتي🎶🎶
بحس معاكي اني بقيت🎶
عايش ايامي في الجنة🎶
لقيتك حلم بتمناه🎶🎶
وراحة لقلبي بعد ما تاه🎶🎶
بقيت انا وانتي حدوتة
بيحكوها البشر عنا🎶🎶
وعارفة اني ماليش غيرك مكان يتراح
ماليش في الدنيا دي غيرك دفا وبراح🎶🎶
في وقت الدنيا ما تعاند يا ايد بتشدني لقدام
وضهر عليه انا ساند بحبك حب مش بكلام🎶🎶
بحبك ايه كلام الحب لو يتقال هيظلم معنى احساسي🎶
صحيح اني ساعات عصبي يجوز اوقات بكون قاسي
لكن عارفة اني ماليش غيرك مكان يتراح
ماليش في الدنيا دي غيرك دفا وبراح🎶
يبان ضعفي قصاد زعلك
وشايفك ليا أهل وبيت
بكيت ع الماضي من قبلك🎶
ومن الفرحة معاكي بكيت
فشكراً ياللي فهماني
وعارفة انا مين وعارفة انا ايه
بحبك ايوة والله
ومش عارف بحبك ليه🎶🎶)
مهران طول ما هو بيسمع الاغنيه باصص في عيون ميرا وسرحان وكأن هو بيقولها كل كلمة وهكذا ميرا....
فاق من شروده لما الاغنيه خلصت وميرا قالت له:
ها ايه رايك؟!!!
مهران : ها..... حلوة.... حلوة الاغنية....
ميرا : تحب تشوفهم بقي الباند اللي بيغنوا الاغنية
انا بحبهم بجد اوي.....
مهران : شوقتيني اشوفهم......
بدأت ميرا توري لمهران الصور
ميرا : دول قلوبي.... دا قلبي..وده قلبي التاني.... وده الحتة الشمال بقي.... بعشقهم بجد ❤❤
مهران بعصبية : ايه قلبي ده ....والحته الشمال
مش حلوين اساسا ....قال قلبي قال
انا داخل يا ميرو
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا : استني استني بس في ايه؟!!!
مهران بعصبية : بتسألي في ايه؟!
عماله تقول لي ده قلبي ومش قلبي وكلام فارغ
ما فيش حد المفروض يبقى جوه قلبك غير..............
وبعدين سكت.......
ميرا بإبتسامة : غير مين يا مهران.....
مهران بتوتر : غير عيلتك علشان بتحبيهم يلا تصبحي على خير..... ودخل....
ميرا : وانت من اهله يا مهران..... حرام عليك قلبي مش مستحمل كل ده....
والله شكلي بجد حبيتك يا باشمهندس مهران ...
انا عارفه قلبي معندهوش كرامة مهزق عادي يتوجع تاني....
اعمل فيه ايه بقي ؟!!
ايه ده؟!!...... ايه ده ؟!!!!!
انا بقول ايه؟!
يعني انا فعلا..........❤
لا مستحيل .......
بس ايه اللي انا قلته ده دلوقتي....
وميرا دخلت قاعده بتتنطط
وتقول يعني انا بحبه ايوه
وبعدين هديت وملامح وجهها تحولت من الفرحة إلى الحزن:
بس لأ يا ميرا ....
انتي مش حمل غدر ثاني ....
كفايه وجع قلب لحد هنا.....
قلبك حب مهران ايوة الحقيقة حبه
بس هتدوسي عليه و بس .....
و اساسا انا بخمن من تصرفاته انه بيحبني
بس جايز يكون ما بيحبنيش اساسا
بلاش يا ميرا....
تعلقي نفسك بحبال دايبه ثاني...... بلاش......
و حطت جسمها على السرير وراحت في سابع نومه من التفكير.....
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
----------------------------------------------------------
على الجانب الآخر
في حد كمان قلبه وعقله مشغولين 😍
في غرفة مهران
مهران بعصبية : قال قلبي قال
ايه اللي هي بتقوله ده ؟!
بس هو انا مزعل نفسي ليه؟!!
انا بغير ولا ايه؟!!
وايه اللي انا كنت هاقوله ده؟!!
انا مش عارف كنت هاقول ايه بس.....
بس انا مش خابر انا ليه كدة....
معقول أكون حبيتها....
مفيش غير التفسير ده؟!!
ايوة يا مهران ما تكذبش على نفسك اكثر من كده انت حبيتها.....بس هي هتحبني مثلا.... ههههههه..... مخابرش...........
مهران انت مش حمل وجع جلب تاني......
افرض انها فعلا ما بتحبكش هتعيش في وقع فراق ثاني يا مهران....
طب انا مش خابر اعمل ايه ضلوك..... ؟!.....
أتأكد اذا كانت بتحبني الاول او لا.....
لاني مش هقول لها ألا وانا واثق وشايف في عيناها الحب.....
أعمل ايه؟!!...... وطبعا مهران بيطلع كل كابته و تفكيره في الرسم نزل وقعد بدأ يرسم....
وهو طول الوقت سرحان وبيفكر في ميرا..... لحد ما خلص الرسمة وشافها لقي نفسه رسم...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صعيدي خطف قلبي" اضغط على أسم الرواية