رواية بحر العطر البارت التاسعة عشر 19 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية بحر العطر الفصل التاسعة عشر 19
بحر :قولتي بقي عاوزه تشوفي مين
عطر :لو سمحت يا استاذ بحر سيبني ممكن حد يدخل
بحر :ده انا هنادي عليهم كلهم وامدك قدامهم زي العيال الخايبه
عطر :لييييه
بحر :وكمان ليكي عين تسألي
يعني رامي يعاكسك وتسكتي واقول ماشي ممكن مش واخده بالها
إنما تعاكسي الراجل قدامي
ااااايه شايفاني بضفاير قدامك
عطر :طبعا لو حلفتلك علي المصحف اني كنت سرحانه في حاجه تانيه مش هتصدق
بحر :واي الحاجه التانيه دي
عطر :بامسي
بحر :نعمممم
عطر :ااقصد حفله بامسي
بحر :انسي انتي مش ماشيه
اقترب منها خطوه
مش انتي قولتي انك مجرد سكرتيره هو بقي قالي هات مراتك الي هي ميرنا
عطر وهي تدفعه بعيدا عنه:لاا ما هو دعاني مخصوص ومتشوق اني اروح انت مسمعتهوش ولا اي
بحر وهو يقبض علي يدها:اهو عشان انا سمعت مفيش مشي يا عطر
عطر :بس انا عاوزة امشي يا بحر
بحر :مش لازم كل الي تعوزيه يتحقق
عطر :لا لازم وانا تمشي
بحر وهو يقترب منها ويضغط علي يدها أكثر:بطلي تستفزيني لانك انتي الخسرانه في الاخر
عطر :لا انااا
رامي :انا نزلت مع ااا
انزل بحر يده لخصرها والاخري ما زالت تقبض علي يدها وابتسم ابتسامه جانبيه لن يراها احد
نظرت له عطر بحده
حاولت أن تنزل يده لكنه نظر لرامي كأنه يثبت شي
رامي :احم اناا سلام
خرج واغلق الباب خلفه
حررت يدها بصعوبه ورفعتها بتنزل بها علي وجه بحر
دوت الصفعه في أرجاء الغرفه
اختفت ابتسامه بحر رويدا رويدا
عطر وهي تضع اصبعها السبابه أمام وجهه بتحذير
اسمع بقي انا استحملت كل حاجه
تحكمك وتقلباتك المزاجيه وتصرفاتك الغريبه
إنما انك تشوه سمعتي لا
مش فاهمه ازاي تسمح لنفسك تعمل كده في سمعه بنت
لا وكمان مراتك حتي لو كانت مراتك بيني وبينك
ااي للدرجاتي انت مش راج
بحر بحده :اسكتي
عطر :لا مش هاا
بحروهو يقترب منها بسكل مخيف ؛قولتلك اخرسي
تراجعت للخلف بخوف
بحر :كلامي مش بحب اعيده
ايدك لو اتمدت تاني هعاقبك هزنبك زي العيال
فاااااهمه
حركت رأسها بخوف
بحر:بكره مفيش مشي هتطلعي من الشركه للبيت مفهووم
عطر :مفهوم
بحر :اتفضلي اطلعي
خرجت من أمامه مهروله
....
محمد :في أي يالمار
لمار :روح انت يا محمد انا هبات هنا
محمد:نعم ؟وده مين قال كده
لمار :انا
ماما جايه وماما ولازم ابات هنا
محمد :تمام هبات معاكي
لمار :لا
محمد :تمام سلام
مدت يدها له بالهاتف
لمار :خد فونك شكرا
محمد :العفو
خرج محمد لتجلس لمار تغطي وجهها بكفها وهي تفكر في كلام هنا
...
ورد :استاذ فضل امضي هنا لو سمحت
فضل :اي ده
ورد :ده ورق صفقة *****
فضل وهو يقرأه سريعا :الحفله دي مهمه انا هتابعها بنفسي مين مسؤول عن حساباتها
ورد :انا
نظر له فضل لثانيه ثم همس:تمام اجهزي بكره الساعه ٨
ورد :تمام
بلغي الباقي في اجتماع كمان نص ساعه
ورد :تمام
...
عطر :اهدي طيب يا لمار انا جايلك
لمار :انا في بيتي
عطر :تمام انا هطلع دلوقتي
بحر :تطلعي فين
عطر :مروحه
بحر :خدي بكره اجازه بقي
عطر :ماشي
حسبي الله
بحر :ابقي قولي لميرنا تجهز فستان لبكره احسن جانسي يزعل
عطر :جانسي دي في الهند
اسمه باامسي
اسم جميل
اسم بديع
دفعها بحر لتسقط علي كرسيها
بحر وهو يهبط بمستواها:اسم الله عليكي
تركها تضرب المكتب بغضب
...
محمد :اي يا هنا
هنا :اتاخرت كده ليه
محمد وهو يمسح وجهه بارهاق:كنت بوصل لمار لبيتها والمسافه بعيده
هنا :مالك يا محمد شكلك زعلان
محمد :اللغبطه بس الي حكيتلك عليها
هنا:معلش
لمار كويسه وهتقدر
محمد :تفتكري تقبل
هنا:أيوة انا واثقه من ده
حرك محمد رأسه
ثم توجه لمكتبه
....
فضل :طبعا احنا الفندق ده ديما بيتعامل معانا
بس المرادي في شخصيات مهمه هتحضر
والعدد بيتضاعف كل مده قصيره
عشان كده انا عاوزكوا ديما متابعين
نظر لورد
مش عاوز ولا غلطه في الحسابات لأن لو رقم اتبدل هنخسر كتير
انا هتابع الحفله شخصيا معوالانسه ورد
وانتوا كملوا شغل هنا
مش عاوز غلطات ياشباب
يلا اتفضلوا
وائل :هي ورد بس الي هتروح
نظر له فضل وابتسم وهو يخفض رأسه
فضل:أيوة لو الانسه عندها مشكله أو حضرتك
تقدر تسيب الملفات ل اا
دينا:انا ممكن اروح عادي
نظر لها فضل باستفهام
دينا :اسمي دينا
نظرت لورد
تسيبيها لدينا
ورد :لا انا هروح باذن الله
فضل :طيب اتمني الالتزام واتفضلوا
خرج الموظفين واحد تبع الآخر
ورد :انت زعلان مني يا وائل
وائل ؛لا عادي انا بس كنت بسال
مفيش اي مشكله انك تمشي انا كنت عاوز امشي الحفله دي بس
نظرت له ورد للحظات ثم اتجهت لمكتبها
...
في الصباح
لمار :قومي بقي يا عطر انتي نايمه من امبارح
عطر :سبيني يا لملر
لمار :لما انتي زعلانه اوي كده عليه
بتكابري ليه
عطر :مش زعلانه عليه ولا حاجه
بس ينفع ميتصلش عليا كل ده
والان بره ولا يسأل
لمار :معلش
قوليلي بقي اعمل اي في محمد
عطر :اتقلي
اتقلي يا مدلوقه وشويه دلع وغيره وعناد كده
لمار :انا مدلوقه
عطر :حبيبتي احنا بنمشي ندوس علي كرامتك
اجمدي يا بت
شوفي اخوكي المفتري مانعني من الحفله ازاي بس ولا اتهزيت قدامه
لمار :طب قومي نعمل شوبينج عشان اتسلي وافك
عطر :يلااا انا كده كده اجازه
...
ورد :لااا
قولت الورد جوري
الورد جوررري اااايه مش بتسمع
...:حاضر يا استاذه هغيره
ورد :خد بس متزعلش انا اسفه اني زعقتلك
ابتسم الشاب برضا :ولا يهمك يا استاذه
با ام قلب طيب.
غادر الشاب لتنظر للورد الجوري الذي بيدها بلونه الأحمر وملمسه الناعم
فضل بهمس وهو يقترب منها:
الجوري يغار من خديكي
فملمسهم فاق الخيال
ولونهم مثل الدماء
ناعمه حمراء وجنتاكي
يا ليت لي نصيب المساس
فضل :احم
ياريت نلتزم بحدود مع العمال يا انسه
ورد :بس ااا
تركها واتجه للعامل وضع يده علي كتفه وهمس له
ليرد الشاب:دي كانت بتعتزر بس
فضل :تمام ركز في شغلك
ورد :لو سمحت يا استاذ فضل انا قولت الورد جوري دلوقتي ااا
فضل:حضرتك هنا عشان الحسابات انا وظفتي هنا اني اختار نوع الورد وغيره
مفهوم
ورد :اا مفهوم
انا هروح عشان اجهز
فضل :هوصلك
ورد :لا مش هينفع
فضل :ليه !
ورد :مش هينفع توصلني الناس اا.
فضل :ما وائل وصلك الصبح ولا الناس كانت نايمه
ورد :لا وائل جه فجأه وو
استني انت عرفت منين أنه وصلني
فضل :روحي يا ورد
الساعه سبعه ونص هاجي اخدك
نظرت له لثواني معدوده ثم غادرت
...
بحر :يلا يا ميرنا
ميرنا:براحه يا بحر لسه بدري
بحر بحده:بدري اي الساعه سبعه
انا لازم اوصل قبل معادي
ميرنا :خلاص قدامي نص ساعه بس
بحر:خلصي انا تحت
...
نزلت ورد وهي تعدل من خمارها باللون الاحمر الناري وفستان اسود به فراشات حمراء
استند فضل علي سيارته وهمس:جوري بل اجمل بكثير
ورد :اسفه اتاخرت بس وائل اا
فضل مقاطعا:يلا اركبي لازم نوصل بدري
...
....:استاذ بحر كيف حالك
بحر :الحمد لله
نظر لميرنا :دي ميرنا مراتي
...:تشرفنا
اتفضلوا
علي :مش معقول بقالنا كتير مش اتقبلنا يا بحر
بحر :خير
اي الي جابك
علي :شريك
شريك في الصفقه بالربع
وانهارده هنوقع
...:أري انكم اصدقاء بالفعل
علي :طبعا ونعم الاصدقاء
.....:حسنا فلننتظر الانسه عطر حتي تاتي لنوقع الاوراق
علي :كويس جدا
بحر وهو ينظر لعلي :عطر مش هتيجي
...:لابد من إتمام الصفقه اليوم لانني ساسافر غدا
بحر :ممكن ناجل لشهر تاني
....:لا يمكن سأخسر الكثير
علي :ممكن نكلم عطر وتيجي
بحر :لاا
...:من فضلك يا بحر اتصل بها
بحر:تمام ثواني
..
عطر:اااه يا رجلي يا ريتني ما سمعت كلامك
لمار :والله جميل عليكي
عطر :وهعمل اي بفستان زي دي لا يمكن البسه
لمار :البسيه يا بت وهيصي
عطر :منه لله اخوكي ااا
اهو جه علي السيره
الو
بحر :انتي فين
عطر :عند لمار
بحر :كل ده
ابيه المكان عجبك
عطر :اه
بفك علي نفسي بعد ما كبتني
بحر :البسي وتعالي الحفله
عطر :بجد
بحر :يلا هبعتلك العربيه
نظرت للهاتف
لمار:قفل في وشك
عطر:يغوور
انا رايحه الحفله
بس هلبس أي
نظرت لها لنار وابتسمت بشر
عطر:لا لااااا كده خطر
لمار :خدي بس شويه خطر لا بأس بهم
مش انتي قولتي دلع وغيره وعناد
عطر وهي تدخل الغرفه:يا ستي انا عيله
وبرجع بكلامي
لايمكن البسه
مستحيل
..
لمار :تحفه عليكي
عطر :منك لله
لمار:يلا السواق بره من فتره
باااي
بعد فتره وصلت عطر
أطلق علي صفير اعجاب
لينظر بحر خلفه وهو يتمني ان يخطأ حدسه ولكن للاسف لم تتحقق أمنيته
المره الجايه بجي
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بحر العطر" اضغط على أسم الرواية