رواية ملجئي العشق والحياة البارت الأول 1 بقلم أية البدري
رواية ملجئي العشق والحياة الفصل الأول 1
.. : ايوا يعني عاجز ازاي يعني عنده رجل مقطوعه ولا ايده
المسؤوله بأحراج : عاجز يا فندم ..... عقيم
صدمة لبرهه
المسؤوله : هو نفس العمر الي حضرتك طالبتيه و ساكن في المنصوره زي ما طلبتي المواصفات تقريبا متطابقه احضر لكم معاد
الفتاه ماذالت في صدمتها : حددي
اتفاجئت المسؤوله من ردها : طيب المعاد النهارده بليل الساعه 8 يناسب حضرتك
الفتاه بتوهان : ماشي
تم اغلاق الخط
الفتاه لنفسها بصوت عالي : و بعدين اي الي ناقص يحصل في حياتي تاني
* نتعرف بقي *
البطله ( شمس ) فتاه جمالها طبيعي عيونها عسلي غامق في عمر 21 في جامعه صحافه _ شعرها طويل _ ليست محجبه _ محترمه _ ليست بمرحه _ عصبيه جدا _ لبسها علطول بنطلون و قميص _ لونها المفضل الاسود و الازرق _ موهبتها الغناء و الرقص _ امنياتها ترك القاهره الغوص ركوب الخيل ركوب منضاد
عايشه مع خالتها و اولادها
كارما و كريم و كرم
______________
في المساء خرجت شمس من غرفتها
خالتها سما : اي لقيتي عريس ولا لسه
شمس اتنهدت بشويش : نعم يا خالتوا
سما بضحكه صفرا : بصي بقي انتي تلاقيك اي زفه يشيلك من هنا بسرعه فاهمه ولا لا قبل ما كرم يرجع من جيشه والا بالله لهرميكي لمرات ابوكي وعيالها و مش هسأل فيكي
شمس جزت علي سنانها بعصبيه : حاضر يا خاالتوا اي طلبات تانيه
سما بقرف : لا يا ختي غور اخرجي يمكن ترجعي بعريس الغفله
مشت شمس بعصبيه و قابلة حبيبها و اترمت في حضنن
كريم بحب : ماما كلمتك تاني
شمس متكلمتش فضلت في حضنه
كريم اتنهد : طيب المسؤوله عن الموقع كلموكي في جديد
شمس بعدت بلطف : اه و رايحه اقابل عريس الغفله علي رئي امك
كريم : امك طب يلا يا ختي متتأخريش يا مشمش
شمس : حاضر يا كركر
كريم : هي كاري فوق في الشقه
شمس : في اوضتها زي العاده يعني
كريم : طب هطلع ازهقها شويه غوري انتي بقي
_________________
في المكان المتفق عليه في المقابله كافيه
المسؤوله : اتفضلي خسمه و هيجي هو بره الكافيه
شمس : حضرتك هتفضلي قاعده معانا صح
المسؤوله : في الاول بس و هقوم بعدها استناكوا علي ترابيزه تانيه
شمس ببعض تمأنينه : طيب
بعد وقت قصير
المسؤوله : اهو هو الي هناك ده
شمس بصتله لقته شب من شكله نقدر نقول انه في الثلثينات
شمس للمسؤوله : حضرتك انا قلت العمر 24 سنه صح
الشب كان بيقرب اكتر
المسؤوله بسرعه : ايوا هو عمره مكتوب انه 24
الشب جه
المسؤوله بترحاب : استاذ طارق
الشب : انا ايمن مش طارق
لحظه صمت
ايمن بجديه : انا ايمن صديق طارق و اكتر من اخوه و ابن خاله
المسؤوله : و استاذ طارق فين
ايمن قعد و المسؤوله واقفه : مش فاضي و بعتني بداله
شمس كانت متابعه و علي اخرها و عاوزه تشتمه
المسؤوله جت تقعد ايمن برقلها
المسؤوله بأنسحاب : طيب انا هسبكوا شويه
ايمن بص لشمس بتقييم
ايمن : تشربي تاكي حاجه
شمس : اسفه صاحبك فين
ايمن بثقه : اي حاجه عاوه تقلهاله عاوزه تسألهاله تقدري تسأليني انا
شمس اتغاظت : اممم عاوزه اسأله هو ورث الوقاحه من امه ولا من ابوه
ايمن بعصبيه : ناعم
شمس ببرود : اي مش عارف الاجابه ولا اي اسأله زي دي هو بس الي هيعرف يرد عليها عن اذنك
شمس طلعت من الكافيه و ايمن طلع وراها و مسك ايدها
ايمن بهدوء : ممكن نتكلم
شمس بنرفزه : لا شكرا
ايمن بمحليا : لو سمحتي
شمس هدت شويه : اتفضل
بعد ما قعدوا تاني : انتي عارفه بالي عنده ليه قبلتي تتجوزيه
شمس بحزن : ايوا موافقه اتجوزه
ايمن بفرحه : ممكن متقدروش تخلفوا ولا حتي طفل انابيب
شمس بحزن : برضوا موافقه بس بشرط يجي يتقدملي ولا كأن في موقع جواز ولا كأننا اتعرفنا علي بعض قبل كده و كل الكلام ده
ايمن الفرحه بتغمره : هو موافق
شمس بصتله بحزن و سكتت
ايمن حس بحاجه غريبه فيها
ايمن : اسمه طارق عنده 23 و هيتم 24 كمان شهر حصله عقم و ميقدرش يخلف و العلاج شبه مستحيل عنده اخت من امه و ابوه ( جود ) هي في سنك بالظبط و بتدرس في نفس مجالك و فضلها سنه و تخلص زيك اكيد هتبقوا صحاب و ليه اخت من ابوه و دي يستحسن تبعدي عنها
شمس : ليه يعني حربايه ولا اي
ايمن بجديه و تكشير : لا هي و طارق مش علي وفاق علشان هي منحاذه لولدتها اكتر و خطبتي علي فكره
شمس اتحرجت و فضلة ساكته
ايمن اكمل : متحوليش تقربي منها كتير علشان طارق ميديقش و ليه اخ صغير ( حسن ) عنده 17 سنين من ابوه بيزوره علطول و العلاقه بنهم احسن من علاقة
حسن بأبوه ليكي حما متحوليش تزعليها و ابوه كمان متحوليش حتي مرات ابوه و جوز امه متحوليش تدايقيهم و دي نصيحه مني ليكي عاوزك تعتبريني اخوكي الكبير كمان و متقلقيش اي حد هيزعلك حقك هيجي و لو حتي طارق نفسه (بمرح) اعتبريني محاميكي الخاص
ابتسمت شمس
ايمن بمرح : هو انتي واكله قبل ما تيجي ولا اي انا جوعت
ابتسمت مره اخري
و طلبوا اكل و اكلوا
و ايمن و صلها للبيت و اخدوا ارقام بعض
__^______________
كارمه بهمس : اي تعالي قوليلي الواد كريم قاعد معايا مستنيينك علشان تحكيلنا اي الي حصل
شمس : طب انا عاوزه انام
كريم خرج من الاوضخ و مسك شمس من شعرها بمزاح
كريم بمزاح :هو ده الي مش هتتأخري اروح اصحي خالتك دلوقت اخليها تعشينا بيكي
كارما و شمس ضحكوا و دخلوا الاوضه
شمس : بوصوا عنده اختين و اخ و هو الكبير اهله منفصلين عن بعض زي يعني امه متجوزه و ابوه كذالك عنده اخت شقيقه اسمها جود و دي في سني و في نفس مجالي
كريم : حلوه
شمس بغيظ : اتلم ياض
كارما : كملي سيبك
شمس بتوتر : بس يعني شكله مرتاح ماديا و كويس
كارما :ولله و لعب الزهر معاكي يا جميل
شمس ابتسمت ابتسامه مكسوره : انا عاوزه انام تصبحوا علي خير
الاتنين : تصبحي علي خير
كارما : انتي يا بت اسمه اي
شمس و هي خارجه : طارق
كريم لكارما :انا مش مطمن
كارما :هي بس زعلانه علشان هتتجوز بالطريقه دي عادي
__________________
في صباح جديد
صحت شمس علي رن تلفونها بأسم ايمن
شمس بنعاس : الو
ايمن : انتي لسه نايمه صحصحي كده اخر كلام ليكي موافقه
شمس : يا عم اه اقولها تاني موافقه نعيد تاني موافقه في اي يا جدعان
ايمن : خلاص خلاص متزقيش يا ختي اجهزي يلا جيين نخطبك النهارده
شمس برقت : اه انا لا ليه
ايمن : مهوا علشان منمش في الخط نخلص بسرعه بسرعه كده
شمس بحزن : طيب هتيجوا امتي
ايمن : 8
شمس : ماشي
ايمن : هيجي هو و جود و حسن و انا و ابويا
شمس : نعم و ابوه و امه فين
ايمن : امه مسافره مع جوزها و ابوه هيسافر النهارده هو الساعه 7 فمش هيعرف يحضر
شمس بخنقه : طيب
ايمن حس بخنقتها : اتمني متديقيش من ده سلام
شمس : سلام
شمس خرجت من غرفتها
شمس : خالتوا
سما :نعم يا اخر صبري
شمس : في عريس جي يتقدملي النهارده
سما بمفاجئه : بجد
شمس : بجد
سما بحب : مبرووك يا حببتي يعني كنتي تعرفي حد و متقليليش يا واطيه
شمس : معلش بقي يا خلتو
سما :ماشي يا حبيبتي استحمي و انزلي خدي الواد كريم و روحوا حاتي طقم حلو كده ليكي و حاتيلي مقصوفه الرقبه تروق معايا عما تيجي
كارما خارجه من الحمام : مين نعم اه لا انا ورايا درس النهارده
سما : النهارده اجازه يا نصابه
كارما :طب انا مالي طيب
شمس : يلا يا قطه اوعي بقي علشان اخد دش
كارما بصتلها بغيظ
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ملجئي العشق والحياة" اضغط على أسم الرواية