رواية بنتين من الصعيد البارت العشرون 20 بقلم اسراء القاضي
رواية بنتين من الصعيد الفصل العشرون 20
_الحقو يا ولاد الحق ابوك يا بلال الحقوووووني.. صرخه هزت اركان البيت وجعلت الجميع يهرول إلي الأعلي بخوف شديد،دخل الجميع الغرفه لقو العمده واقع علي الارض وفاطمه منهاره جمبه
_ابوياا حوصل ايه ياما فهميني
شيل معايا يحسن بسرعه
_ماشي يابلال هو هو خالي ماله ايه اللي حصل ياخالتي فاطمه بالظبط
فاطمه وهيا بتعيط_مش عارفه ياولدي والله مااعرف احنا كُنا بنتحدد وهو راح وقع من طوله إكده
زينب _ان شاء الله خير اهدي انتي بس واحنا هنجيب دكتور حالا
بلال بزعيق لمريم_يلااا يامريم انتي هتفضلي واقفه متنحه كده تعالي شوفي ماله بسرعه
طلعت تجري مريم علي العمده _حاضر بس حد ينده دكتور بسرعه علشان انا مش معايا اي ادوات اكشف بيها بس اناا هحاول اشوف ماله عبال ماتنده الدكتور
حسن_خليك انت هناا يابلال وانا هاروح انده الدكتور.
زينب_وانااا هاجي معاك علشان لو احتجت حاجه يعني
_ماشي يلااا بسرعه
ذهب حسن وزينب ومريم شافت العمده وكل شويه تبص علي بلال وخوفه علي ابوه افتكرت نفسها وهيا بتودع ابوهاا نفس الخوف ونفس القلق كانت مرعوبه من فكرة ان عمها هو كمان يموت بس ربما للقدر رأي آخر
مريم براحه_ الحمد لله النبض شغال حد يجيب كوبايه ميه بسرعه وبرشام****
راحت سميره تجيب اللي طلبته مريم وهيا رايحه قابلت صفيه
_وه مالك يابت بتجري إكده لاه
_سيدي العمده سيدي العمده وقع من طوله ياستي صفيه
_امتي ده ومحدش قالي لاه يابت انتي
_ده حوار كبير قوي هقولهولك بعدين ياستي بس لازم اجيب الحجات دي لست مريم .
سابتها صفيه طلعت تجري صفيه علي الاوضه بخضه _ابوياا ماله جرا ايه يابلال ايه اللي حوصل
فاطمه_اهدي يابتي اهدي محصلش حاجه وهو هيبقي كويس
مريم_محصلش حاجه ياصفيه هو تعب شويه بس متقلقيش بصت مريم لبلال ولقته قلقان وفي عالم تاني _بلال هيبقي كويس ان شاء الله متقلقش خليك قوي علشان خالتي فاطمه وصفيه ع الاقل
_خاايف يامريم وقلقان قووي
كادت ان ترد مريم ولكن أتت سميره
سميره_ستي مريم ستي مريم الحجات اللي طلبتيها اهي
مريم_تمام، حاول توقف عمي معايا يابلال علشان نفوقه عبال ما الدكتور يجي
بلال_مااشي يلاا
بعد فتره من محاولات مريم وبلال فاق العمده تاني
(عند حسن وزينب)
_حسن انت عارف الطريق ولا قاعد تلففنا وخلاص
_اسكتي انتي محدش قالك تيجي معايا انتي اللي قولتي
_يعني انااا اللي...
قاطعها حسن_بس استني دقيقه سامح واقف هنااك اهوو هنده عليه يساعدنا
_اييه ده ابو علي اخبارك احم ازيك يا دكتورة زينب
_تمام ياسامح بقولك هو الدكتور اللي في البلد هناا فين خالي تعب مره واحده وعايزين دكتور
_ اه الف سلامه عليه تعال معايا
الجميع2_ماشي يلاا
بعد ما جابو دكتور وراحو البيت
مريم_احنا دخلنا لقيناه مغمي عليه ف لما شوفته لقيته الضغط واطي اووي وكان هيدخل في غيبوبه ف انا عطيته برشام ****علي ما حضرتك تيجي
د.._هو محتاج راحه تامه ومحدش يدخل معاه في اي نقاش او يضغط عليه بحاجه لإن اللي حصله ده نتيجة ضغط عليه ف ياريت دلوقتي الراحه التامه وياريت لو تجيبو الحقن دي ف اسرع وقت..عن أذنكو
مشي الدكتور وراح معاه حسن وسامح
سامح_هيبقي كويس ان شاء الله متقلقش يابو علي
_شكرا ياسامح بجد معلش ياصاحبي تعبناك معانا في الوقت ده
_علي ايه يابني معملتش حاجه، احم حسن انا عارف ان الوقت مش مناسب وان الأجواء مش حلوه خالص دلوقتي بس اناا كنت عايز..
_خير ياسامح اطلب اللي عايزه
سامح بتوتر_احم كنت عايز اطلب ايد الدكتوره زينب وعايزك تشوفلي معاد مع عمي مختار وكده اجي فيه
حسن بفرحه_ده احنا مش هنلاقي احسن منك ياصاحبي تعال في الوقت اللي تحبه بس الرأي الاخير لزينب طبعا
سامح _علي بركة الله ربنا يسهل اللي جاي يارب
((تاني يوم الصبح))
كانت تتجه نحو الغرفه بهدوء تام حزمت قرارها الأخير وهو ان تتغير تماما ف بعد مارأت معاملة بلال الجافه لها ونظرات الإتهام بعيون الجميع وهي تخشي ان تغادر غرفتها ولكن تلك المره قررت ان تساعدهم وتقف بجوارهم اتجهت نحو غرفة والدها بعد ان غادرت امها الغرفه ف استغلت تلك الفرصه ودخلت الغرفه وهي متأكده ان مخططها سينجح..
صفيه _حمدالله علي سلامتك يابويا ياريتني كنت اناا اللي راقده مكان دلوقت
_متقوليش إكده يابتي اناا بقيت كويس الحمدلله
_طب وانت ناوي تعمل ايه دلوقت يابويا في قرار مريم والكل
بغضب_مش موافق ولا هوافق طبعااا مفكرين انهم لما هيتجمعو عليا اني هوافق إكده واكسر وصية الحاج الكبير
_ليه كده يابا ليه اللي هتعمله ده انت اكتر واحد عارف اني جدي ظَلم الكل وظَلم عمتي صفيه الله يرحمها ليه عايز تمشي في السلسال ده تاني
ببكاء_ااانت عارف ان اناا اللي وصلني اني اكره واحقد علي بت عمي كان العلام كان بيبقي في نار جوايا وانا شايفه الكل بيقول عنها مختلفه عن باقي البنات هيا ونور متخليش ليلي هيا وباقي البنته يبقو زيي وتعيش نفس الموال ياحاج الله يخليك ده اناا اول مره اطلب منك حاجه متكسرنيش وتكسر بخاطري وافق يابويا
_ ياااه كل ده شايلاه جواتك ياصفيه
ببكاء _مقصدش اعاندك يابويا والله ولا اقف قصادك بس اناا كل اللي عايزاه منك دلوقتي ان ليلي والباقي ميعشوش إلا انااا عشته يابويا مش عايزه اشوف ليلي شايله جواتها من حد، كلمة واحده منك لو طلعت هتغير مصير بنااات كتيير يابويا.
((في الوقت اللي كلنا شايفين في ان التعليم ده مجرد شهاده بتتعلق علي الحيطه وخلاص طلع ليه قيمه كبيره اوي ربنا أنعم علينا بيها ومش هيحس بقيمتها بجد غير اللي اتحرم منهاا)
العمده بغموض_ ابعتي اندهي مريم وبلال والكل عايز كل اللي وقفو في وشي ليله عاشيه يكونو موجودين هناااا دلوقت.
صفيه بإستغراب _ليه يابا لو عاوز حاجه قولي وانا اعملهالك
_ابعتي اندهي عليهم بس ومالكيش صالح انتي وخلي حد ينده علي حسان والبشمهندسه نور بردو
_علي راحتك يابويا
بعد فتره كان الجميع بالغرفه ومحدش منهم فاهم ايه اللي حصل علشان يبعتلهم في الوقت ده
حسان_مالك ياعمي حوصل حاجه ولا اه
مريم_اناا اسفه ياعمي والله ماكان قصدي اعلي صوتي علي حضرتك خالص
نظر لهم بغموض ف هو يعلم ان الخوف تملك منهم جميعا نظر لبلال_ كنت قلقان يابلال لتكسر وصيه عمك الله يرحمه وكنت تسيبني امشي قراري علي مريم مع اني ياولدي كنت مدايق وانت واقف قصادي بس بعدين فرحت اما عرفت انك سند لمريم بجد
_مقصدتش اقف قصادك ياحاج والله ولا اقدر اعملها حتي احنا مالناش غيرك يابو بلال
العمده _ كسبتي يامريم انتي والبشمهندسه قدرتي تقنعي الكُل يابت اخويا بقالنا سنين وسنين محدش قدر يقف قصادي ويغير التقاليد دي غيرك انتي والبشمهندسه وجه الوقت يابتي اللي تتمنع في التقاليد دي وزي ما قالت صفيه كفايانا ظلم لليلي واللي زيها بلاش يطلع الحقد في قلوب البنته دي
نور بعدم تصديق_مريم اقرصيني علشااان اتأكد والنبي اني مش بحلم
مريم بذهول_هااا اه ماشي
_ااااه يابت المفتريه انتي بتقرصي بجد ماصدقتي.
_مش انتي اللي قولتي ابو شكلك.
زينب_لا لا متهزروش يعني انت وافقت ياخالي بجد
حسن بهمس_انتي سمعتي اللي انا سمعته برضو صح يعني انا مش بيتهيألي
العمده_مبهزرش يازينب يابتي الكلام ده حقيقي خلاص علي إكده تعبنا من المناهده بس انااااا عندي شرط علشان اوافق وابني المدارس للبنات..
الجميع بإستسلام _شرررررط ايه تانييييي؟!!!
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنتين من الصعيد كاملة" اضغط على أسم الرواية