رواية حكايتي مع الفهد البارت العشرون 20 بقلم رنا البحيري
رواية حكايتي مع الفهد الفصل العشرون 20
حياه:وانتي بقي جايه تباركي بس ولا جايه لحاجه تانيه
نسرين:احم كنت حابه ابدأ معاكم صفحه جديده و نكون انا و. انتي صحاب يا حياه و نحل سوء التفاهم اللي ما بينا ده
حياه: موافقه طبعآ معنديش مانع
نسرين ببتسامه: بجد
حياه: ايوه بجد
نسرين وهي تقوم بأحتضانها وتتحدث بداخلها : كده كل حاجه بقيت تمام باقي تكه واخلص منك يا حياه الكلب
نسرين بصوت عالي : طيب استاذن انا بقي يا جماعه علشان عندي شغل وكمان علشان اسيبكم ارتاحوا انتوا اكيد تعبانين من السفر
مالك: لسه واخده بالك يعني أن احنا لسه جاين من سفر وتعبانين
فهد: مالك في أي ثم نظر لنسرين تمام اتفضلي يا نسرين
ثم غادرت نسرين المكان و ظل فهد و مالك و حياه
مالك بشك :انا مش مرتاح للي اسمها نسرين دي حاسس ان وراها حاجه
حياه بتأييد: معاك حق يا مالك انا كمان مش مرتاحلها
فهد في أي انتوا الاتنين ماهي جايه تباركلنا وكمان طلبت نبدا صفحه جديده مع بعض و طلبت انها تكون صاحبتك يا حياه اي بقي اللي مش مريح في كده عايز اعرف
حياه: طيب اشمعني دلوقتي ماهو مش منطقي خالص
فهد بهدوء:. حياه انا ونسرين كنا أصحاب من زمان ولما عرفت اني أعلنت خطوبتي جت تبارك اي بقي اللي مش منطقي ف الموضوع
مالك: خلاص بقي يا جماعه اقفلوا ع الموضوع ده بقي علشا وكاد أن يكمل كلامه حتي قطعه رنين هاتفه برقم نور
مالك : الو يا نور
نور: ايوه يا مالك انا كلمت بابا و هو بيقولك تقدروا تيجيوا بليل و هو ف انتظاركم
مالك: بجد يا نور
نور: ايوه طبعا بجد يلا متتاخروش انا مستنياكم
مالك:ع ساعه السابعه بالكتير هنكون عندك
نور: اشطا سلام بقي يا مالك
مالك: سلام يا قلب مالك
ثم اغلق الهاتف مع نور
فهد بتساؤل: في أي
مالك بسعادة: هنروح انهارده بيت نور علشان اتقدملها و والدها هيكون ف انتظارنا ع الساعه سابعه
فهد بسعاده هو الاخر و يقوم باحتضان مالك: الف مبروك يا مالك ربنا يتمملك ع خير يارب
مالك: الله يبارك فيك يا فهد
حياه بسعاده:الف مبروك يا ملوكتي
مالك:الله يبارك فيكي يا حياه عقبالك
فهد:نعم يا روحمك عقبال اي
مالك:احم قصدي عقبال فرحكم يا ابو الفهود في اي يا جدع
فهد:طيب اتعدل احسنلك يا مالك
مالك:احم حاضر يا كبير
حياه:يخربيت فصلانك يا مالك
مالك:اي خدعه
حياه:حبيبي خد بوسه بقي
مالك:هاتشي
فهد بغضب:والله!!! اجيب شجره واتنين ليمون ليك انت و هي
مالك:ياريت بس هات عصير مانجو
حياه:لا انا عايزة عصير فراوله
فهد:بس كده حاضر من عنيه
مالك ب شك:انت هتعمل ايه يا ابو الفهود
فهد ببراءه:انا و انا هعمل ايه يعني
ثم قام بخلع جذاءه وقام بالجري خلف حياه و مالك
حياه بصراخ:يختااااااااي اهدي يا فهد في اي يا جدع مش كده
مالك:ابو الفهود اهدي و بطل جري علشان صحتك
فهد:بقي انا مش مالي عينونكم يا كلاب
حياه بصراخ:لا ده احنا كنا بنهزر معاك يا رمضان اي مبتهزرش
فهد:لا ياختي بهزر حتي شوفي
ثم قام بألقاء احدي فرد حذاءه عليها و لكنها لم تصيبها
حياه و هي تخرج لسانها لفهد
حياه:اعااااا مجتش فيا اعااا
ثم قامت بأغلاق باب الغرفة في وجه فهد
فهد ومازال يركض وراء مالك
فهد:تعالي يا مالك يا حبيبي مش هعملك حاجه
مالك:اهدي يا فهد اعتبرنا عيل و غلط
فهد:تعالي بس
مالك:ربنا ابدا علشان انت غدار يا عم وهتغدر بيا انا عارفك
ثم دخل هو الاخر لغرفته و اغلق الباب
فهد و.هو يجلس ع الأرض امام الغرفتان
فهد بتعب اثر الجري:ااااه يا كلاب منكم لله حسبي الله فيكم انتوا الاتنين
مالك و حياه وهم يفتحون ابواب الغرف و يتحدثون ف نفس الوقت و يخرجون لسانهم لفهد
حياه و مالك: اي تعبتي يا بيضه
ثم اغلقأ الغرف مره اخري وهم يضحكان ع مظهر فهد
فهد:ااااه يا كلاب البحر ماشي ماشي و ربنا مانا سايبكم انتوا الاتنين استنوا عليا بس لما ارتاح الاول علشان فرهدت بسببكم
•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•—❥
في تمام الساعه السادسه مساء ف منزل السيد عز الدين كان الجميع يستعد لمقابله عائله الاحمدي التي ستأتي اليوم ليتقدم مالك للزواج من ابنتهم نور
في غرفة نور
نور بتوتر:هاا يا ساره اي رايك كده
ساره بنبهار:بسم الله ماشاء الله قمر يا نوري
نور:بجد يا ساره يعني انا شكلي حلو كده
ساره:اه والله قمر حتي شوفي كده نفسك ف المرايا
نور بتوتر:مش عارفه بس ناقص حاجه
ساره بهدوء:نور اهدي خالص مافيش حاجه للتوتر ده و مافيش حاجه ناقصه بالعكس كل حاجه مظبوطه وكمان و كمان انتي قمر و بعدين انا اصلا خايفه من اللي اسمه مالك ده
نور:خايفه ليه
ساره:خايفه بخطفك بعد مايشوفك قمر كده
نور بضحك ع شقيقتها:يخربيت فصلانك المهم بقي دلوقتي روحي جهزي نفسك و انا هخرج اشوف ماما ناقصها حاجه و لا لا
ساره:سيبي ماما انا هروح اساعدها لو باقي حاجه وخليكي انتي هنا
نور:لا ويلا روحي شوفي انا قولتلك اي بسرعه علشان هم زمانهم ع وصول دلوقتي
ساره:حاضر
❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•❀•—•❥
في قصر الاحمدي
كان فهد ومالك يقفون ف الأسفل بنتظار حياه
مالك:اوف هي حياه اتأخرت كده ليه فوق
فهد:ماتهدي يا بني شويه وهتنزل
مالك:اوف طيب
ثم في ذلك الوقت نزلت حياه و انضمت لهم
حياه:انا جاهزه
فهد بهيام:اي القمر ده بس
يلا مش وقته انا عايز اروح اشوف القمر بتاعي انا كمان
فهد بضيق:طيب يلا يا خويا
ثم ركب الثلاثه سياره فهد وبعد عده دقائق كانت سياره فهد تصف امام المبني التي بها منزل السيد عز الدين والد نور
مالك بتوتر و هو يعدل من هيأته:هااا كده حلو
فهد:ايوه حلو
مالك بتوتر:انا بقول نعتذر و نرجع البيت ونيجي مره تانيه احسن
فهد:خد.يالا رايح فين احنا هنهزر ولا اي اثبت كده
مالك:طيب ثم ضغط علي زر الجرس و ماهي إلا دقائق قليله فتح السيد.عز الباب
عز:اهلا يا جماعه البيت نور والله
فهد:اهلا بحضرتك يا عمي والبيت.منور ب أصحابه
وبعد التعريف والكثير من الترحيبات
مالك:احم
فهد:احنا كنا جايين نطلب ايد الانسه نور بنت حضرتك لاخويا مالك اي راي حضرتك
عز:والله يابني انا معنديش مانع ومش هلاقي احسن من مالك اخوك لبنتي بس لازم ناخد رايها الاول الاصول بتقول كده
فهد:اكيد طبعا اتفضل
نادي السيد عز علي نور الذي دخلت وفي يدها عصائر و قدمتها لهم ثم جلست بجانب و الدها
عز لنور:مالك طالب ايدك يا نور يابنتي هااا قولتي اي
نور:مش موافقه
الجميع بصدمه:اي
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية حكايتي مع الفهد كاملة) اضغط على أسم الرواية