رواية محبوبتي الصغيرة البارت الواحدة والعشرون 21 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الواحدة والعشرون 21
_انا مستنيكي ف المكان اللي كنا بنتقابل فيه ع طول متتأخريش
=ماشي..سلام
وأغلق معها وشاور الي أسامه ان كل شي تمام...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
بعد فترة من الزمن جاءت حنان... نعم
_قام بلال وإلتفت لها.. حنان وحشتيني
=رفعت له حاجبها.. وده من امتي ان شاء الله
_من يوم معرفتك
=وادام بتحبني.. لي رفضتتي
_كنت مدايق سعتها من اللي عملتيه بس انا مش قادر اعيش من غيرك ممكن تقعدي ونتفاهم
=ف نفسها.. اكيد في حاجه مهو مش معقول يتغير ف يوم وليلة كده ثم قالت.. تمام
_بصي يحنان منكرش اني لسه زعلان من اللي عملتيه عشان انا حبيتك اوي بس انتي كسرتيني واتقبلت مسك كزوجة عشان انتقم لحبي منك لكن انا طلعت مغفل كنت. مفكر اني بحب مسك وانا عمري ما حبيتها.. صوتك وهزارك وخناقك معايا وحشني اوي.. ممكن تسمحيني
=صمتت حنان...
_بلال في نفسه.. انا عارف انتي بتفكري في اي دلوقتي يحنان بس مش هسبلك فرصة انك تشكي فيا ولازم اكشف حقيقتك ثم قال.. قلتي اي يحنان
=موافقة بس...
_بس اي
=هنتجوز ف أقرب وقت وتطلق البت دي
_حاول بلال ان يتحكم في ردة فعله وقال بهدوء... يحببتي منا قلتلك مسك لسه علي ذمتي عشان انتقم منها هي اللي بعدتنا عن بعض ولازم اندمها ع كل لحظه قضتها بعيد عنك وبعدين هطلقها واتجوزك
=اقتنعت حنان بكلامه ثم قالت.. يعني هطلقها وتتجوزني انا
_ايوه طبعا يحببتي هو انا عمري قلتلك ع حاجه ومنفزتهاش
=الصراحه لا انت قد كلمتك
_يبقي قلقانه لي بقي
=طب انت وحشتني اوي يلا بينا نخرج بقي ونرجع ايام زمان
_يلا بينا...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
ركبا السيارة وبلال بعت رساله لاسامه..«"احنا خارحين دلوقتي حاول تدنك ورانا عشان لو حصل حاجه "»
_كنت بتعمل اي
=ابدا صحبي كان عايزني اجيله بس اكيد مش هسيبك واروحله يعني
_ههههههههههه
=بلال في نفسه.. خليكي اضحكي بكره احنا اللي نضحك عليكي
ثم اخرجت حنان تلفونها وبعتت رساله لشخص..«" انا مع بلال دلوقتي عيزاك تصورنا وانا بتقرب منه وتبعت الصور للسنيوره هههههههههه "» ثم نظرت لبلال نظرة انتصار
ــــــــــــــــــــــــــــــــ..
وقف بلال السيارة عند مطعم ودخلا فيه
_حنان بإنبهار.... واو إي المكان الجميل ده
=عجبك!
_عجبني بس دا روعة اوي.. بس كل ده عشاني
=حجزت النهارده المحل وطلبت ان محدش يكون فيه عشان ميزعجناش وطلبت عشا رومانسي
_بعدم استحياء.. طب مش هتشغل اغنيه
=بلال... ياشيخه هو انا كنت اتعميت لما حببتك ثم قال.. حاضر هروح اشغل اغنيه واجي
_مستنياك
ثم بعتت رساله لنفس الشخص«" خلي بالك واول متلاقي بلال اتقرب مني صور علي طول وابعت الصوره لل للمدام بإستهزاء
=ثم جاء بلال.. يلا نتعشي
_لا خلينا نرقص الاول
=بلال يريد الرفض لاكنه مجبر فإتصنع الابتسامه.. ماشي
وبدأوا يرقصوا اسلوا وتحاول حنان التقرب من بلال وشخص يصور كل هذا..
وبعد ان انتهوا.. تعالي نتعشي
حنان بعدم استيحاء وتأكل بلال..
_احم خلاص يحنان شبعت كملي انتي اكلك ع ما اروح الحمام
=ماشي يحبيبي
قام ببلال وهو منزعج للغايه من افعالها التي تغضب الله ثم بعت رساله لاسامه.. انت فين
_انا واقف متابع كل حاجه..
=يعم انا زهقت
_استني يبلال واخرج دلوقتي حالا لحنان
=في حاجه
_......
خرج بلال مسرعا عند حنان فوجدها منتظراه ثم قال هو في حاجه ولا اي يحنان
=بإرتباك.. لا مفيش حاجه
_شك بلال لاكنه تجاهل.. طب يلا نروح
=يلا وأخذت حقيبتها وغادرت مع بلال..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ....
_انزلي يلا وصلتك
=قبلته من خده.. تصبح علي خير يحبيبي
=ابتسم لها بلال ابتسامه باهته.. وانتي من اهله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
غادر بلال وذهب إلي مسك..
_دخل بلال مسك فوجدها جالسه في صمت تام والدموع تنهمر من اعينها كالشلات
_بلال بقلق..مالك يمسك
=نظرت له ومسحت دموعها...ثم ذهبت الي الفراش كي تنام
_مسكها بلال من يديها...مسك بكلمك
=.....
_مسسسسسسسكككككككككك
=عايز اي
_مالك
=ميخصكش وتركته
_شدها بلال مرة تانيه بقوة ونظر بعيونها..انا بقول مالك تردي عليا
=يهمك ف اي زعلانه او مش زعلانه
_ملكيش دعوه وانجزي قولي مالك
=عايز تعرف مالي استني
ثم ورته صورته هو وحنان وهي تقبله من خده وقالت اتفضل يدكتور يمحترم
_اتصدم بلال من الصور..مسك افهميني
=لا منا فهمت..انت لسه بتحبها
_والله لا..انا مفهمك ع كل حاجه
=انت كداب ومش قد كلامك
_اتنرفز بلال من كلامها...قصدك اي يمسك
=........
_قصدك إييييييييييييي
=تعالت شهقات مسك..ولم تتفوه بحرف
_نظر لها بلال بغضب شديد ثم تركها وغلق الباب بقوه
ألقت مسك بنفسها علي السرير ومنهاره من البكاء حتي شعرت بألم ف رأسها ولاكنها لم تهتم ونامت
~دخل بلال غرفته ووقف امام المرآه ينظر بغضب شديد وكسر إزازة البرفان وجرح يده..ثم فتح تلفونه وجد رساله من أسامه.."بلال..حنان بتحاول توقعك وتعمل مشاكل بينك انت ومسك انا كنت متابعها ولقيت شخص دخل بعد ما دخلت الحمام ووقفت اتكلمت معاه والشخص ده كان بيصوركم بس للأسف مقتدرش اشوف وشه"
ألقي بلال التلفون ف الارض...وقال...هسيبك تجيبي أخرك معايا ي حنان بس انتي عارفه بلال كامل لو حطك في دماغه هيعمل فيكي اي وجلس فتره ع السرير يفكر حتي نام..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
ف الصباح..
_صباح العسل ع احلي اب
=صباح النور يبكاش
_ههههههه امال فين مسك
=مش عارف يبني مصحيتش لي لحد دلوقتي
_خلاص خليك وانا هروح اندها..
اتجههه بلال اي غرفة مسك...
_مسك
=.....
_مسسسسك
=نعم
_مش هتفطري.
=مش جايلي نفس
_طب افتحي
=لو سمحت امشي..
_مسك عشان خاطري افتحي..
فتحت له ثم نظرت اليه كأنها تعاتبه ورجعت مرة اخري الي السرير...
=بلال بخجل...أنا آسف
_نظرت له ولم ترد
=طب ممكن تديني فرصه افهمك
_لم تهتم لكلامه
=فقرر بلال يتحدث رغم تجاهلها..انا امباح قابلت حنان وحجزت مطعم و............ولما جيت سيبتك لقيت أسامه باعت الرساله دي ووراها الرساله..
_مسك...طب اي اللي خلاك تتقرب منها مع اني قيلالك اني عندي اموت ولا اني اشوفك مع حد تاني
=بعد الشرعليكي يحببتي بس لازم اقنعها بأي طريقة انها ترجع تاني انا عارف اني غلط والله بس غصب عني سامحيني
_نظرت له مسك وكأنه طفل يعتذر من والدته... بلال كامل بيعتذر ههههههه شكلك حلو اوي
=اي الرخامه دي
_انا رخمه
=لا انا هههههه
_يلا عشان نفطر ومجهزلك مفاجآه
=مفاجأه اي
_ضربها ع راسها. ولو قلتلك هتبقي مفاجأه ازاي يذكيه
=مسك تضحك علي غبائها..ههههههه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_صباح الخير يبابا
=صباح النور يحببتي..مجتيش عشان تفطري ليه ولا لازم بلال اللي يجيبك ههههههههه
_استغل بلال الفرصة ووضع يديه علي كفهتا وضمها إلي صدره بحب وقال..طبعا ي حاج مش جوزها وقرة عينها
=ارتعش جسد مسك وبدي علي وجهها الخجول نزل ايدك يبلال وقرصته في يده
_يمجنونة
كامل يضحك عليهم وكأنهم قط وفارطب يلا ي ولاد عشان تفطروا
وأثناء فطارهم جاءت رسالة لبلال..ففتح تلفونه ونظرت مسك الي الرسالة وجدت الرسالة من حنان «"وحشتني يحبيبي وعايزة اشوفك "»
تغيرت ملامح مسك وألقت الملعقة وقامت..
مسكها بلال من يديها..مسك راحة فين
=شبعت
_مالك بس يبنتي منتي كنتي كويسه اي اللي زعلك.
=نظرت الي بلال وقالت..مفيش يبابا
ثم قالت لبلال..صحيح انا نازلة النهاردة اعمل شوبنج
_نعم!هتروحي مع مين
=اي اللي هروح مع مين هو انا صغيرة
_ايوه صغيرة يمسك
اشتد الجدال بينهما...فتدخل الاب.. اي انتو هتتخنقوا قدامي ولا اي
=نظرت له مسك..آسفه يبابا
_ولا يهمك يحببتي بس عايزه تنزلي لي
=كانت قاصده ان تقول هكذا امام بلال..عشان زميلي ف المدرسة هيقبلني يديني كتب واشتري كام حاجه
_احمر وجه بلال وعينيه التي تشبه لون البحر أصبحت حمراء ثم نظر إليها...انتي انتجننتي خلاص ولا فقدتي أخلاقك ي محترمة
=نزلت هذه الكلمة علي مسك كالماء البارد وعجز لسانها عن النطق ودخلت الي غرفتها
~انت اي الي قلته ده يحيوان...ازاي تقول لمراتك كده
=بعصبية..هي اللي استفزتني
_تقوم تقلها كده روح شوفها وإياك تزعلها تاني
=لا خليها تعرف انها غلطت
_يبقي ملكش دعوه بيا لحد متكلمها..
=انت اي اللي انت بتقوله ده يبابا
_روح شوف مراتك
=حاضر يبابا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
ذهب بلال الي مسك وهو غاضب ودخل عليها بدون طرق الباب
_انت ازاي تدخل كده من غير ما تخبط
=والله ده حقي
_........
=ممكن اعرف لي قلتي كده
_قولت اي
=مسك متعصبنيش.. انا ماسك اعصابي لحد دلوقتي بس مش هقدر اتحكم ف ردة فعلي فانجزي ردي
_عشان انت ولا سائل عني والرساله اللي جتلك من الست حنان
=تقومي تقولي كده
_اديقت اوي لما شفت الرساله
=تمم وخرج وتركها ف الغرفة
..
خرج بلال دون ان يتحدث مع والده واتصل علي حنان
_ازيك يحبيبي
=هدأ بلال.. الحمدلله وانتي
_فل الفل.. مش هنتعشي مع بعض ولا اي
=لا مش هينفع النهارده بس البسي عشان هخدك ونخرج
_اي ده بجد
=اه.. يلا البسي علي ما اجي اخدك
ثم غلق معها
...
ـــــــــــــــــــــــــــ...
رن تلفون حنان بعد ان أغلقت مع بلال...
_ايوه عملت اي
=••••••••••••••••••
_طب سلام انت وخليك متابع ثم اغلقت معه وقالت ماشي يبلال بقي تلعب مع حنان انا هوريك اللعب علي اصوله وضحكت ضحكه تلمؤها الشر...
...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مسك...
كانت تفكر فيما قالته وهل هذا صح ام خطأ ثم نفرت هذه الأفكار وقالت.. انا هقوم اذاكر احسن من ده كله
وبعد شويه..
دخل كامل عليها..
مسك تعالي في حد عايزك
_عايزني انا
=ايوه
=طب مقلش مين
_تعالي ي لمضه وانتي تشوفي
وأثناء خروجهم من الغرفه انقطع النور
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية