رواية محبوبتي الصغيرة البارت الثالثة والعشرون 23 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثالثة والعشرون 23
ذهبوا إلي القاعة..
أسامة ورجاله يراقبون كل من في القاعه
أما مسك وبلال كانوا في غاية السعادة..
_بلال مال علي أذن مسك وقال.. لبستي السلسه زي مقلتلك
=بخوف.. ايوه بس انا خايفه اوي
_مسك يديها وقال.. طول منا جانبك متخفيش مفيش حاجه هتحصل صدقيتني
=اطمأن قلبها وتبسمت له.
وبعد فتره.. قام بلال من جانب مسك وشاور الي زينه
ومسك تنظر له ولا تفهم شء حتي وجدته يقف مع زينه ويقرب منها.. كادت مسك ان تخدعها الدمعه ولكنها تظاهرت بأنها لا تبالي..
_بلال.. معلش اتأخرت عليكي
=مسك وهي تنظر لزينه وغير مصدقه ان هذه صديقه عمرها تقف مع زوجها وقالت.. عادي
ثم جاء حمزه وينظر الي مسك نظرة عتاب يصاحبها حب.. مُبارك ي بلال
_الله يبارك فيك ي صحبي عقبالك
=نظر الي مسك ثم جلس ع كرسي بعيد عنهم وطوال الوقت ينظر ع مسك حتي لاحظ بلال وكاد ان يضربه بسبب نظراته لها
~جاءت زينه ووقفت بجانب مسك فوقعت أعين حمزه عليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
وبعد فترة صعد بلال ومسك للإستراحه..
_بلال.. عجبك الفرح
=مسك وهي تتذكر قربه من صديقتها فإشمئزت منه وقالت.. اه
_مالك يمسك في حد ديقك ولا اي
=لا
_اقترب منها ووضع يديه ع وجها وقال.. مالك يحببتي
=خدعتها دمعه وقالت.. اي اللي بينك وبين زينه
_استغرب بلال من سؤالها.. مش فاهم.
=لا فاهم يبلال.. انا شفتكم كذه مرة واقفين مع بعض وكنت بطنش لحد ما اتأكدت النهارده لما شفتكم واقفين بعيد وعمالين تضحكوا
_مسك يحببتي مفيش اي حاجه بيني وبين زينه
=وانت شايفني هبله هصدقك
_ظل بلال محتفظ بهدوئه وقال.. لازم تصدقيني عشان دي الحقيقه ولما نروح هحكيلك ع كل حاجه
=هتحكيلي ع اي
_اما نروح يحببتي وقبلها من جبينها وقال.. هدخل الحمام وانتي ارتاحي شويه ماشي
=هزت رأسها بالموافقه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ...
وبعد ان خرج بلال من الحمام لم يجد مسك.
بلال بخوف.. مسك
=...
_دخل الي البلكونه ولكن غير موجوده بها أيضا
فإتصل علي صديقه أسامه..
_ايوه ي اسامه
=اي يبلال
_مسك مش لقيها
=انت بتقول اي ومش موجوده هنا
_يعني اي
=يعني مسك اتخطفت زي ما توقعت بالظبط
_اطلعلي حالا
صعد أسامه له ودخل.. اهدي يبلال اهم حاجه لبست السلسلة
=ايوه لبستها
_يبقي كده هنعرف نحدد مكنها بسهوله ثم اخرج الهاتف وقال جهز العربيه
ونظر الي بلال وهو متوتر... تعالي معانا يبلال..
ـــــــــــــــــــــ..
في مكان مهجور وغرفة رائحتها كريهه..
تجلس مسك علي كرسي ومربوطه..
وقف امامها شخص وقال هات كوبايه ميه نفوق العىوسه هههههه
أحضر كوب الماء وسكبته ع وجهه مسك
فافت مسك وتشعر بألم في رأسها وتفتح عينها ببطيء وقالت بصدمه..حنان!!
_هههههههه دا انتي شاطرة اهو وعرفتيني بسرعه
=انتي عايزه مني اي
_مفيش يستي عرفت ان النهارده فرحك ع حبيبي فحبيت اباركلك بطرقتي الخاصه ثم نظرت الي احد رجالها الذي كان ينظر الي مسك نظرات وقحه...وقالت ولا اي
=ضحك هو الأخر ضحكه تملؤها الشر وقال. طول عمرك حنينه يحنان غيرك كان قتلها.
_فاقتربت من مسك وملست ع وجهاا تؤتؤ بقي القمر ده يتقتل
=مسك..شيلي ايدك القذرة دي عني
_صفعتها حنان ع وجهها وقالت..دي عشان تحترمي اللي اكبر منك ولو فكرتي تنطقي بحرف تاني هتندمي اوي
ونظرت الي رجالها وقالت محدش يقرب منها وخلو بالكم منها ثم خرجت..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
عند بلال.
ها ي اسامه عرفت مكانها
_للاسف لسه مش عارفين نحدد مكانها
=بلال بعصبيه ويكسر ما يقابله..انت بتقول اي لو مسك حصلها حاجه مش هيكفيني موتهم انت فاهم
_اهدي يبلال مسك هتبقي بخير
وقاطع حديثهم اتصال..
_اسامه..مين اللي بيرن
=رقم مش متسجل
_طب رد بسرعه وعلي الصوت
=تمم
ــــــــــــــ..
_بلال..آلو
=هههههههههه مبروك يعريس كده متعزمنيش ع فرحك دا انا حببتك بردو
_بلال..فين مسك يحنان
=في الحفظ والصون.بس انت الصراحه غبي في حد يسيب مراته تتخطف يوم فرحها هههههههههه
_اقسم بربي يحنان لو لمستو شعره من مسك لهندمكم ع اليوم اللي فكرتي فيه تلعبي مع بلال كامل
=تؤتؤ الندم مش هيبقي ليا الندم ليك انت لما ابعتلك صور مراتك دلوقتي
_حنااااااان حنااااااااااااااااااااااااااااااان
=...
القي التلفون في الارض بقوه وقال..اسامه اتصرف انت مسمعتش هي قالت اي
_متخفش يبلال..انا مسجل كل حاجه قلتها عندي وقدرنا نوصل لمكان مسك من خلال المكالمه
=طب مستنين اي
احنا هنتحرك حالا بس انت سيطر ع اعصابك عشان ممكن تأذي مسك بسبب عصبيتك حنان مش سهله
دخلت حنان ع احدي رجالها وقالت...قلعها البتاع اللي حطاه ع راسها ده
_بس مش انتي قلتي محدش هيلمسها
=نظرت له بعصبيه وقامت بضربه بالقلم..انت مبتفهمش انت تعمل اللي انا بقلك عليه وبس
_حاضر
ومسك تصرخ في وجهها وهي تضحك ضحكه تملؤها الشر..
_وهو يخلع حجابها كانت حنان تصورها
~تمم كده هههههه محدش يقربلها بقي
_مسك وهي منهاره من البكاء انتي بتعمل كده لي
=اتتي ازاي يحلوه بتسألي السؤال ده المفروض انتي اكتر واحده عارفه اجابته
_انتي اكيد مش انسانه انتي معندكيش قلب
=نظرت لها حنان وقالت..اه معنديش قلب عارفه لي.عشان قلبي مع جوزك ولازم احرق قلبه عليكي ثم تركتها تبكي
ـــــــــــــــــــ..
حنان بعتت الصور لبلال وتعلق عليها..الصراحه ليك حق تخترها معرفش انها حلوه اوي كده هههههههه
_نظر بلال للصور ولهذا الرجل ومسك شعره بغضب
ــــــــــــــــــــــ..
اما مسك فإقترب منها هذا الرجل وهي تصرخ..ابعد عني متقربش
_فقال..اهدي يمسك انا مش هعملك حاجه..انا آسف مكنش ينفع اسمع كلمها بس كنت خايف عليكي ثم وضع الخمار ع رأسها واعتذر لها وقال..انتي حافظه رقم بلال
_مسك بخوف..اه
=طب قوليه
_«~~~~~~~~~~~»
=تمم انا هخرج اكلمه واقله ع مكانك عشان متخدش بالها
_شعرت مسك بالإطمئنان وهزت رأسها والدموع كالشلالات
..
_اتصل ع بلال وقال..لو سمحت ي استاذ بلال اسمعني بسرعه اناا هقلك ع مكان مسك
=انت مين
_مش وقته تعالي المكان ده بسرعه«~~~~»
=تمم احنا جايين ف الطريق حالا بس ارجوك بلاش حد يلمس مسك
_متخفش عليها انا هاخد بالي منها لحد متيجي واغلق معه
ودخل الي مسك فوجد حنان تنظر له..كنت فين
_ابتلع ريقه.كنت بجيب ميه
=وانا يحيوان مش قيلالك متسبهاش لوحدها
_هي هتروح فين يعني مهي مربوطه
=اقتربت منه وقالت لو مشفتش شغلك انا هجيب حد تاني
_قال مسرعا..لا لا انا مش همشي تاني
=استغربت من ردة فعله ولكنها تجاهلت وخرجت
_اقترب منها وقال..اجبلك تشربي!؟
=هزت رأسها بالنفي وقالت..بلال فين
_متخفيش يمسك انا وعدت بلال اني هاخد بالي منك ع ما يجي.انا كلمته وهو جاي دلوقتي
=اطمأن قلبها وقالت..انت مين ولي بتعمل معايا كده
_انا واحد اتحرم من حنان ابوه وامه من وهو في اللفه
=نظرت له مسك بإستغراب
_جلس ف الارض ووضع رأسه ع الحيطه وكأنه يتذكر ما حدث معه
=مسك..ممكن تكمل
_ضحك لها وقال..انا واحد بيعصي ربه اكتر ما بيرضيه،من وانا صغير ملقتش حنان لا ام ولا اب كبرت وانا بعتمد ع نفسي اترببت في بيت جدي،كان بيعملني كأني ابنه ومكنش محسسني بأي نقص،كان قايم بدور الاب والام لحد ما مات وانا عندي عشر سنين،كنت حزين اوي لحد ملقيت شخص بيسلم عليا اول مره اشوفه ولما سألته انت مين،رد عليا وقال.انه ابويا،كانت اول مره اشوفه ومكنتش مصدق انه رجع عشاني،لكن لقيته بعد فتره سافر ومبيسئلش عليا..اعمامي كانوا بيعملوني اسوء معامله وكانوا بينزلوني اشتغل ومرضوش يخلوني اكمل دراسه مع اني كنت شاطر في المدرسه بس ابن عمي مكنش شاطر عشان كده عمي مرضاش يخليني اكمل خاف اكون احسن من ابنه لحد ما كان عندي 13سنه زهقت من معاملتهم ليا وكده كده انا اللي بصرف ع نفسي فهربت،وكملت حياتي وانا بنام ع الرصيف وبصحي اشتغل،ومحدش فيهم حاول يسئل عليا ويعرف ابن اخوهم راح فين،ثم ضحك بإستهزاء وقال..يعني ابويا اللي كان بيسأل
_بكت مسك عليه وقالت..كل ده مريت فيه
=ضحك لها ضحكة مكسورة..اتعودت يمسك
_انت اسمك اي
=أحمد
_وبباك
=محمد أبو بكر
_اتصدمت مسك لسماعها الاسم وقالت..انت بتقول اي
=لاحظ صدمتها وقال..هو انتي تعرفيه
_ببكاء هستيري..ايوه دا يبقي ابويا
=اتصدم هو الاخر وقال يعني اي
_ممكن اشوف بطاقتك
=اخرج بطاقته ونظرت الي باقي الاسم وقالت..يعني انت اخويا
_انت بتقولي اي
=طب هو فين تلفوني
_حنان خدته
=ممكن تجيبه ضروري
_حاضر،،
اهو
_لو سمحت فكني عايزه اوريك حاجه ضروريه
=بالفعل فكها..في اي
فتحت مسك هاتفها وورته صورة والدها..هو ده ابوك
_بصدمه..ايوه هو
=وقعت مسك من الصدمه وقالت ببكاء شديد.وده يبقي ابويا
_اقترب منها وقال.اهدي يمسك انا مش مستوعب اللي انتي بتقوليه بس المهم اخرجك من هنا وبعدين نبقي نتأكد قومي عشان اربطك تاني عشان حنان متشكش فينا
=وقامت مسك وهي مصدومه
وبعد فتره..جاء بلال وأسامه وحاصرواا المكان
وتم القبض ع حنان
_نظر بلال لحنان..فين مسك يحنان
=ههههههه لازم احرق قلبك يبلال.
~سمعهم أحمد ومسك..مسك بفرحة.بلال جهه
_احمد لاحظ حبها له في عينها هخرج انديه
خرج احمد وقابل بلال..استاذ بلال اتفضل معايا مسك جوه
=استغربت حنان منه..وقالت انت اللي قلتله ع مكانها
_ايوه انا يحنان
=مش هسيبك ولازم اقتلك
_حنان متجبيش العاطل في الباطل مسك ملهاش ذنب ف خلافاتك انتي وبلال
ثم خرجت مسك مع بلال وهي تحتضنه وتبكي فنظر لها احمد..مسك انا آسف
_نظر له بلال ثم نظر ع الصور وبعد مسك عنه وظل يضرب فيه..
_مسك تحاول منع بلال عن ضربه..سيبه يبلال سيبه
=ازاي الحيوان ده يقربلك
_سيبه يبلال احمد يبقي اخويااااااا
=توقف بلال عن ضربه والجميع في صدمة..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية