رواية مالك القدر البارت الخامس والعشرون 25 والأخير بقلم علياء عبدالله
رواية مالك القدر الفصل الخامس والعشرون 25 والأخير
..:خلاص كدا يا قدر هتنزلي مصر
قدر:ايوا ي حازم بكرة انشاء الله
حازم:لازم
قدر:ايوا انا فضلت هنا سبع سنين وكدة كفاية وبعدين جدو تعبان وانا عاوزة اشوفه
حازم:انا هنزل معاكي
قدر:مالوش لزوم
حازم:لا انا قررت خلاص
قدر:انت حر
مكة:اي يشباب بتكلموا ف اي
جازم:قدر هتنزل مصر بكرة
مكة ببرود:اشتا جاية معاكي
قدر:لا كفاية حازم
مكة:انت جاي
حازم:ايوا
مكة:طيب انا هروح اخد اجازة اسبوع كدة
حازم:وانا جاي معاكي
علي:المكان دة مكان شغل مش لگ
مكة:ششش عاوزين إجازة
حازم:ايوا وانا
علي:الثلاثي المرح رايحين فين
مكة:هننزل مع قدر مصر
علي بصدمه:اي...قدر نازلة مصر
حازم:ايوا
علي راح لقدر
علي:دكتورة قدر
قدر:نعم ي دكتور علي
علي:انتي نازلة مصر فعلا
قدر:ايوا
علي:ليه
قدر:شئ مش يخصك
علي:يعني اي ...طب وانا
قدر:انت اي...حضرتك نا فهمتك اكتر من مرة اني مش بحبك ومش عوزاك وانت اكيد هتلاقي نصيبك احسن مني بكتير
علي:انا عاوزك انتي
قدر:وانا مش عوزاك
ممرضه:دكتورة قدر مريض اوضة....فاق
قدر:طيب جاية...بصت لعلي....بعد ازنك...وسابته ومشيت
عند مالك**
مالك:مية مرة اقولك اني مش بحبها ومش عاوزها
شهد:صدقني البنت كويسة
مالك:بس انا مش بفكر ف الموضوع دة
شهد؛وحياة امك امال هتفكر امتي...انت بقيت 32 سنه
مالك:ولو هوصل الخمسين مش هجوز
شهد:انا تعبت معاك بجد
مالك:مش جايرك تشوفيلي عروسة
شهد:مش هتعصب ششش اهدي ي شهد عشان النونو
مالك:انتي مش ناوية تهدي ع نفسك شوية
شهد:وانت مال امك انت...امشي من قدامي شكلك بيعصبني
مالك بضحك:الحمل هبلك باين
امل:قدر تعالي هنا
قدر:ي مامي مش عاوزة اشربة
امل:هتشربية غصب عنك
شهد:تعالي ي قدر اما اقولك.
قدر:نعم
شهد:اللبن حلو عشان يخليكي حلوة لما تكبري مش تبقي شبه امك
امل:متتكتمي ي زفته انتي
قدر سابتهم وطلعت تجري ...وكالعادة امل جريت وراها
عند قدر**لمت هدومها وجهزت كل حاجه
.....:ماما انا جعانه
قدر:تعالي ي سمسمه
سما:انتي بتعملي اي
قدر:مش انتي كان نفسك تشوفي مصر
سما:ايوا
قدر:هنروح نشوفها بكرة
سما:وهشوف عيلتي(تقصد سكان القصر)
قدر:ايوا ي حبيبتي
سما:هيهيهي انا بحبك اوي
قدر:وانا بحبك اكتر...يلا عشان تاكلي وتنامي
سما:حاضر
تاني يوم...في القصر
سعاد:الرئيس عاوزكم
الكل دخل عليه
مالك:نعم ي جدي
الجد:انا جبتلك عروسة
مالك:لا طبعا مستحيل
الجد بعصبية:مفيش حاجه اسمها لا
محمود:اهدي يجدو انت تعبان
مالك:انا مش هجوز يعني مش هتجوز..وسابهم ومشي
محمد:سيبة ي جدو دلوقتي شوية ويهدي
عند قدر**
مكة:اخيرا هشوف مصر
قدر:انا مش عارفه كان اي لازمتها تيجوا
حازم:انا كنت عاوز اجي معاكي عشان انتي اختي ومش ينفع اسيبك تنزلي لوحدك
مكة:وانا لنفس السبب والتاني عشان حزومه حبيبي مش هيعرف يروح من غيري صح يروحي
حازم:صح ي قلبي
قدر؛محن معيز...خد شيل سما نامت
ركبوا الطيارة وما هي الا ساعات ووصلوا
امل وشهد ومحمود ومحمد قاعدين في الجنينة
قدر دخلت بالعربية
شهد:عربية مين دي الي داخلة القصر كانة بيت ابوة
محمود:استني
قدر نزلت من العربية
محمد:مين الوتكة دي
امل:من ناحيه وتكة فهي وتكة فعلا
شهد بصدمه:استنوا دي...ق..ق..قدر..وقامت بسرعه .
الكل بصدمه:قدر
قدر طلعت تجري علش شهد وحضنتها
شهد:انتي بجد...انني هنا بجد
قدر:ايوا
امل:قدر وحشتيني اوووي...وحضنتها
كلهم حضنوها وسلموا علي بعض
شهد:تعالي احكيلي لي الغيبة دي
قدر:والله انا دخلت الكلية هناك ومش بقيت فاضيه حتي لنفسي
سما بنعاس:ماما احنا فين
امل:ماما!!!
شهد:احيه انتي اتجوزتي
قدر بصت لمكة
مكة:بعد ازنكم انا عاوزة اوضة انيم فيها سما
محمد:اتفضلي جوة
دخل محمد ومحمود وحازم ومكة مع سما
مبقاش غير شهد وامل
امل:انطقي انتي اتجوزتي
قدر:لا طبعا
شهد بصدمة:اوع يكون
قدر:لا طبعا انتي هبلة ..بصي والدة سما لما ولدتها فضلت اسبوع تعبانه جدااا..ووالد سما متوفي ومش لهم حد لانهم اصلا دخلوا المشفي ف حادثة ف مامتها كتبت ورق باني الوصية عليها وتوفت بعدها فبقيت انا المسؤلة عنها
شهد:ربنا يرحمها ويجازيكي خير
قدر:يارب.
قدر:ماما مين دي
امل: دي خالتك قدر
قدر:مشاء الله قمر
امل:واسمها قدر
قدر:بجد
امل:ايوا واخوها زين جوة
شهد:اما انا بقا عندي سما ولما توأم ومالك جاي في السكه
قدر:اللهم بارك مشاء الله
امل:شكلك حلو ف الشعر القصير يس خسارة والله
قدر:انا كرهت الشعر الطويل
شهد بصت لامل:ليه
قدر:مش الموضوع الي فبالكم انا نسيت وسامحت ...قصيته عشان العمليات وكدة وكان بياخد وقت عشان اسرحه حاجات كدة كتير
شهد:سامحتي مالك
قدر:ههييححح ايوا ...مع اني فضلت السبع سنين برة عشان انساه بس مقدرتش
سعاد جت من وراهم:يبنات جدكوا تعبان جدا وعاوزكم جمبه
طلعوا كلهم يجروا ودخلوا جوة ...ااتجمعوا كلهم حولية
قدر:الف سلامه عليك ي جدي
الجد:الله يسلمك ي حبيبة جدك
مالك وقف ع الباب
الجد:سبوني شوية مع قدر...قدر كانت قاعدة وضهرها للباب مش شافت مالك
كلهم خرجوا ومالك فضل واقف ع الباب مسهم ف البنت الي قاعدة يترا هي دي حبيبته دي قدر حب حياته اخيرا هيشوفها اخيرا رجعتله
الجد؛تعال ي مالك
قدر اول مسمعت اسمه اتنفضت ووقفت ..مالك شافها ايوا هي دي قدر...قدره دي الي صبر واتعذب في غيابها
الجد:قدر ...مالك قدامك اهو خدي حقك منه
قدر فضلت واقفه مكانها...مالك اتقدم خطوتين ...وقدر مشيت خطوتين والدموع في عيون الاتنين
قدر وقفت قدامه ...لحظات من الصمت كسرها صوت قلم ..نزل علي وش مالك
قدر:لي
مالك:انا اسف
قدر بدأت تضربة وتعيط جامد
مالك طبعا كأي شب اصيل خدها فحضنه
مالك:وحشتيني اووي
قدر حضنته:وانت كمان
مالك:بحبك
قدر:وانا كمان بحبك
.......................
مالك عرف مين سما وحبها جداااا ...شهد ولدت ولد وسمته مالك...اسماء خلفت اربع اولاد ....امل طلعت حامل...وخيرا مالك وقدر اتجوزوا
انتهت رواية مالك القدر
تأليف/علياء عبداللة.
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية ابن عمي كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مالك القدر كاملة" اضغط على أسم الرواية