رواية صعيدي علمني الأدب البارت الثامنة والعشرون 28 بقلم حنين عادل
رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثامنة والعشرون 28
يوسف: خلاص ..خلاص هاقول هاقول .
يونس: سامعك
يوسف: الشاهد الأول الغفير..والشاهد التاني ياسمين وبما انها بنت كان لازم يكون ست كمان وهيا .....
يونس: ايوه هيا مين مش معقول يكون تشابه اسماء
يوسف: لأ مش تشابه أسماء هيا ساميه غالي والدتك
يونس مسك دماغه : طب ليه بتعمل كل ده وتعرف روح منين ؟!
يوسف: انا ماعرفش اسبابها ايه او تعرف روح ولا لأ
يونس: عنوانها فين !
يوسف بتوتر: ماعرفش !
.......................
روح كانت قلقانه قامت من علي سريرها وراحت اوضه يونس وخبطتت علي الباب...
يونس فتح الباب ...
روح: ممكن اتكلم معاك شويه
يونس: دلوك!
روح بابتسامه: دلوك ..
دخل يونس ودخلت روح وراه وقعدوا في البلكونه
يونس: اتفضلي ...
روح: يونس انا عاوزة اقولك ...هوا ..انا عايزة اقولك انه انا ..عايزة اني ..
يونس: ايه ياروح بقالك ساعه بتقولي يونس انا عاوزة اقولك؟!
روح: انا....انا بحبك
يونس: وده مقلب جديد من مقالبك بقا ولا ايه ؟!
روح: لأ انا فعلا بحبك يا يونس ومش عايزة امشي من هنا
يونس: للأسف اتأخرتي انا بحب ياسمين وياسمين بتحبني
روح: نعم ...دا انا اشرحكم انتوا الاتنين ياسمين مين يلا ..ياسمين صاحبتي معقوله.
يونس: هيا ماقالتلكيش ولا ايه مش انتوا اصحاب ؟!
روح: بس انا بحبك يا يونس.
يونس: ومن امتي بقا بتحبيني
روح: مش عارفه انا حبيتك امتي يمكن من اول يوم شفتك فيه وانا ماكنتش عارفه يمكن امبارح يمكن النهاردة قلبي مش عارف يحدد حبك امتي بس الأكيد انه بيحبك وبيعشقك يا نمر ..
فتحت عيونها بصدمه ....
روح: معقوله كنت بحلم ؟! انا بحب النمر عااااا انا بحب النمر انا بحب النمر ...
بس هوا بيحب ياسمين ....هوا قالي كده في الحلم ..بس ده حلم ده حلم ...
طلعت وقفت في البلكونه ...وهيا مبتسمه ..
احببتك وكنت غافله احببتك ولا ادري ولكن القلب قد اعلن عن خضوعه واستسلامه حينما شعر انك قد تكون لغيره احرقته نار الغيره اريدك لي لأخر عمري اريدك ان تأخذ بيدي للجنه اريدك وبشده أنت لي ..لي انا فقط ...
بيدخل يونس من الجنينه الخلفيه ...
روح بتفكير: الوقت اتأخر اوي احنا الفجر هوا كان فين ...
دخل يونس اوضته وقلع التيشيرت ورماه وطلع مرهم ودهن الجرح وهوا بيتوجع ...
روح : طيب ليه محمل نفسك اكتر من طاقتها
يونس بص عليها: ايه اللي مخليكي صاحيه لحد دلوقتي
روح : انا ماكنتش صاحيه انا كنت نايمه بس حلمت حلم صحاني
يونس: ايوه وياتري حلو ولا وحش
روح خدت منه المرهم ودهنتله ...
روح: لأ مش وحش بالعكس وضحلي حاجات ماكنتش فاهماها بس كنت حاساها
يونس: ايوه...
روح: مالك يانمر متضايق ليه احكيلي نقسم الحمل علي اتنين هايخف ومش هايبقي تقيل .
يونس : ياريت كان ينفع
روح: وماينفعش ليه!
يونس: عشان ماينفعش ..ماحدش بيحس بجرح حد ولا حد بيشيل زعل حد كل واحد ليه شيلته ..
روح: جربني ؟!
يونس: ماينفعش وجودك معايا في اوضتي في وقت زي ده
روح: بس انا أبقي بنت عمك
يونس: عشان انتي بنت عمي مارضاش ليكي كده ولا أرضاها لعمي ...تصبحي علي خير
روح: احم..وانت من أهل الخير ..بس ان حسيت انك عايز تحكي انا موجودة
خرجت روح وسابت يونس...
يونس قعد علي السرير ...
يونس بتفكير: ليه يا ست ساميه ليه حتي كلمه ماما خسارة فيكي ليه كده وانت مالك بروح ليه حطاها في دماغك وعايزة تبوظي حياتها ..ليه ..
..............................
في الصباح ....في عربيه ...
كرم وكريمه كانوا جمب بعض في العربيه من ورا وصفاء قدام ...
كريمه: يادي الحظ
كرم: حظ اسود ومطين بالطين
كريمه: انت تخرس خالص
كرم: اتكتمي واحترمي نفسك بدل ما اشوهلك وشك ده
كريمه: طب جرب وشوف ايه اللي هيجرالك يا كرم الزفت
كرم: علي دماغك ياوليه ناقصه ربايه
صفاء: انتم بتقولوا ايه
كرم: مافيش حاجه..هنوصل امتي المخروبه دي
صفاء: معلش يا ولدي انا عارفه ان العمده جبرك انك تيجي معانا ...
كرم: هاعمل ايه يا خاله ربنا يعدي الأيام دي علي خير
كريمه : جاتك البلا
كرم: علي دماغك ودماغ اللي خلفوكي
صفاء: بتقول حاجه
كرم: بقول ماخبرتنيش عن ابوكي هوا فين ؟!
صفاء: الله يرحمه احنا مالناش في الدنيا غير بعض..
كريمه بصت للشباك بحزن ..وكرم كان ملاحظها ...
بصتله كريمه بقرف..
كرم: ياخاله مايصحش تقعدي قدام قعديني انا
صفاء: انا اكده مرتاحه يا ولدي خليك جنب عروستك
.........................
روح كانت واقفه قدام المرايه وماسكه وردة
وبتقطع فيها ...
روح : اقوله ...مقولوش ...اقوله ..مقولوش ...اقوله ...لأ استني لما يخلف من ياسمين عيلين صح ..قال ايه بتتكسفي اوي ياست روح ...بت قوليله واللي يحصل ..يحصل
عدلت شعرها وحطت ورده علي جنب شعرها وراحت علي اوضته ...
الست لما بتحب وشها بينور بتحس انها جميله حتي لو وحشه شعور السعاده لوحده احسن من عشرين كيلو مكياج بيورد الخدود وبيلمع العينين بيطمن القلب وبيفرحه بيخلي كل حاجه حلوة وبيخلينا نتغاضي عن أي حاجه ...بقلم حنين عادل
خبطتت علي الباب ...مرة واتنين وتلاته ...
فتح الباب وهوا بينشف شعره...
روح: صباح الخير ياعسل
يونس: عسل ؟!
روح: احم...هيا طلعت كده اعمل ايه يعني
يونس: ادخلي ...
دخلت روح اوضته وقعدت ...
روح: ايه ده يانمر ايه الشنطه دي...
كانت شنطه مفتوحه علي السرير وفيها هدومه
روح بحزن: هوا انت مسافر ولا ايه
يونس: ايوه !
روح: ليه
يونس: عشان في حاجات لازم تتوضح ..
روح : ماتسافرش ..
يونس: ليه ؟!
روح: عشان ...عشان مش عاوزة اقعد لوحدي
وقف يونس قدام المرايه بيسرح شعره..
يونس: انتي هنا مش لوحدك معاكي خالد وياسمين وباباكي وعمك ..
روح: بس ...
يونس: بس ايه ؟!
روح: بس انت مش موجود
يونس بصلها بإبتسامه: ووجودي معاكي من عدمه بيفرق حاجه..
روح: بيفرق كتير
يونس: ازاي بقا ؟!
روح: يعني ..اخدت علي وجودك جنبي
يونس: اه...
روح: طب ماتاخدني معاك؟!
يونس: ازاي يعني واخدك بصفتك ايه
روح: هيا بنت عمك دي مش صفه
يونس: مش صفه تخليني اخدك معايا
روح : طيب ..انا ...انا ..تروح وترجع بالسلامه
خرجت روح وهيا متضايقه ..
روح نزلت علي الجنينه لقت ياسمين وخالد قاعدين ...
روح: بقا في خيانات ..مش خيانه..
ياسمين سابتهم وطلعت ...
روح: هوا في ايه مالها ياسمين بتعمل كده ليه في ايه انا عملت ليها ايه
خالد: مش عارف انا حاسسها متغيرة وبتتكلم بالألغاز ..
روح: طيب تعالي نفطر ولا فطرتوا سوا
خالد بضحك: حصل ..
روح: النداله في دمك ..
دخلت روح لقتهم قاعدين علي السفره شاكر وبدر ويونس ومصطفي...
روح: صباح الخير
الكل: صباح النور
روح قعدت تفطر وعينيها علي يونس...
شاكر: ايه المؤمريه المفاجأة دي وانت لسه تعبان ما ارتحتش ..
يونس: لازم ضروري اطلعها يابوي دي مسأله حياة او موت وانا معايا الطقم بتاعي انا هوجهم بس مش هاتعب نفسي في حاجه...
بدر: وهاتقعد كام يوم
يونس: يومين تلاته بالكتير
بدر: عاوز اشوفك قبل مانمشي
شاكر: وه ..انت هاتعاود
بدر: شغلي وحالي ما انا خبرتك ..
روح اتضايقت وبصت ليونس اللي كان باين انه بيفكر في حاجه ...
يونس: الحمد لله ...انا هاطلع اجيب شنطتي ادعولي...
شاكر: ربنا يجعلك في كل خطوة سلامه يا ولدي
روح: خلي بالك من نفسك
يونس ابتسم لها ..
طلع يونس عالسلم ...
يونس بتفكير: أنا بعمل كل ده عشانك ما انكرش اني كنت عاوز اقابلها من زمان عشان أسألها سابتني ليه بس الموضوع ماعدش علي قدي لما احس انك في خطر بسببها يبقي لازم اعمل المستحيل عشان احميكي مش كفايه اذيتي كمان عايزة تئذي اللي بحبهم ...
جاب شنطته الصغيرة ونزل ...
يونس : اشوف وشكم بخير ..
روح بحزن: مع السلامه
شاكر: مع السلامه يا ولدي ابقي طمني عليك
خرج يونس من الباب ونظرات روح كانت معاه ...
روح بتفكير: مش عارفه ليه مش مطمنه ومتأكده انها مش مأموريه يا نمر ياتري ايه اللي في دماغك ...
روح خرجت وراه ....خبطتت علي ازاز عربيته...
يونس : في ايه
روح: مش مطمنه
يونس : ماتخافيش اطمني
روح: ارجعلي يا يونس عايزه اقولك حاجات كتير
يونس : ان شاء الله ..
روح: مع السلامه ...
طلع يونس بالعربيه ...وروح دخلت البيت وهيا متضايقه.
..........................
دخل كرم وكريمه وصفاء المستشفي ...
كرم: جايباني مستشفي
كريمه: اتكتم
كرم: لمي لسانك يا وليه
كريمه : ولولوا عليك ساعه واتفضوا
دخلت كريمه الاوضه وصفاء راحت تنده للدكتور ..
دخل الدكتور وبدأ يكشف علي رجل كريمه
الدكتور: انت ازاي ماشيه بيها كده
كرم اتفاجأ من منظر لرجليها
وكريمه ماكنتش طايقه ايد الدكتور عليها وبتبكي
كرم قرب منها ومسك ايدها: اهدي هاتبقي كويسه .
........................
بعد ثلاث ساعات ..
بينزل يونس من عربيته قدام ڤيلا ...
بيدخلها ...وبيلاقي الباب مفتوح ...
بيخبط علي الباب بيلاقيه اتفتح..
بيلاقي صوت : ادخل انا مستنياك ...
بيسمع صوت كرسي هزاز بيفضل يمشي لحد مايوصل وهوا خايف ودقات قلبه و ....
حان وقت المواجهه مواجهه ما اذاه ما اشعره كثيرا بالنقص مواجهه ما فطر قلبه واكثر فيه التفكير مواجهه من هي أمه أمه التي لم يراها ولم يعرفها لم يحفظ رائحتها ويقبل يديها من لم يعايدها في شهر مارس كما بقية أصدقائه ......يتبع
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صعيدي علمني الأدب كاملة" اضغط على أسم الرواية