Ads by Google X

رواية جوازة في شهر الفصل الثاني 2 - بقلم رحمة نجح

الصفحة الرئيسية

رواية جوازة في شهر البارت الثاني 2 بقلم رحمة نجح

رواية جوازة في شهر كاملة

رواية جوازة في شهر الفصل الثاني 2

ادم. بغضب وعصبيه. انتا بتعمل ايه يا روح**ك...
فكان هذا الشخص الذي يضايق ليل بالداخل كان يريد إدخالها سيارته بالقوه وليل تحاول بشتا الطرق أن تبعده عنها..
ليتقدم إليه ادم والغضب تملك منه ليذهب إليها وظل يلكم هذا الشخص الي ان فقد وعيه كانت ليل تشاهد كل هذا وهي تبكي بصمت فهي عادتها عندما يحدث شيئاً لها تظل تبكي ..
ادم. انتي كويسه..
ليل بصوت باكي. عايزه امشي..
ادم. تعالي طيب ..
ليأخذ ادم سيارته..
ادم. يالا اركبي..
ليل. مينفعش اركب معاك لوحدينا..
ادم . ياستي اعتبريني السواق يالا.
لتطمئن ليل له. تمام..
لتركب معه السياره ثم يوصلها ادم المكان التي قالته له..
ليل. شكرا لحضرتك.
ادم. عفواً أي حد مكاني كان هيعمل كده ..
في مكان آخر كان يقف عامر وهو يلعن ادم لعدم مجيئه فهو علم عندما ذهب إلي مكان السياره أن ادم قد أخذ السياره وذهب ومعه أحد الفتيات ليظن عامر أنها أحد فتيات الليل ليغضب من ادم ولكنه فكر لثواني أن ادم لم ياخذ فتاه معه العربيه قط ولا تلك الأمور له علاقه بها فمن تلك ياتري..
امام ڤيلة تلك الفتاه كان يقف ادم بسيارته..
ادم. يالا اطلعي..
ليل. شكرا لحضرتك..
ادم. ما تبطلي حضرتك دي بقا كده بقا اوڤر..
ليل ببراه. اومال اقول ايه..
ادم. لا متقوليش اطلعي شقتكم احسن..
لتتركه ليل وهي مندهشه من الذي لم تعرف اسمه حتا الان..
ادم بصدمه. يا نهار دا انت حتا نسيت اعرف اسمها يالا مش مهم ..
في الداخل ..
ليل. بابا انتا لسه صاحي.
الاب. وانا من أمته بنام وانتي بره البيت يا ليل..
ليل. حبيبي يا بابا..
الا. عاملتي ايه في الحفله..
لتحكي ليل كل شئ لوالدها فهذا عادتها أن لا تخبئ شيئ عن والدها..
الاب بخوف وهو يحتضنها. الحمد لله انك كويسه يا بنتي..
ليل. الحمد لله يا بابا.
الاب. هو مين اللي انقذك منه..
ليل. معرفش والله يا بابا اول مره اشوفه حتا معرفش اسمه..
الاب. ماشي يا روحي لازم تمشي بحراسه بعد كده ..
ليل. ما اتكلمت معاك في الموضوع ده يا بابا انا مش بحب حد من الحرس يمشي معايا..
الاب. معلش يا ليل عشان ابقا مطمن عليكي .
ليل بهدوء. اللي يريحك يا بابا اه صح بكره هاروح شركه عامر عشان هشتغل هناك انا وايه ..
الاب. هو مش لسه جاي انهارده.
ليل. ماهو يا بابا كان بيرتب لشركه من تركيا ونزل وفي منتهيه فاضل الشغل..
الاب. ربنا يوفقه هو شخص ناجح ويستاهل كل خير بس ليه تشتغلي بره واحنا عندنا الشراكات يا ليل..
ليل. معلش يا بابا ده هيبقا احسن ليا مش حابه حد يشوفني علي أن بنت صاحب الشركه حابه أبقا ناجحه بذاتي..
الاب. اللي تشوفيه يا ليل يالا روحي كلي..
ليل. مش جعانه انا هدخل انام لتقبل ليل يديه وأعلي رأسه ثم تذهب الي غرفتها لكي تنام..
في شقه ادم ..
يدلف ادم الي منزله ثم يذهب الي غرفته بعدما أدرك أن والدته قد نامت .
ادم. دا انا نسيت اكلم عامر ليقرر في الصباح أن يتصل به لأنه يريد النوم بشده..
صباح يوم جديد..
استيقظت تلك الجميله الذي تدعو ليل ثم تنهض من فراشها متجها الي المرحاض..
تخرج ليل من المرحاض ثم تقضي فرضها بعد مرور قليل من الوقت كانت ليل قد انتهت من ملابسها كانت ترتدي dress من اللون السكري و به بعض النقوش البيسطه وهذا الطرحه السماوي التي كانت تشبه لون عينيها لتصبح متناسقه مع هذا الوجهه ...
لتخرج من غرفتها متجهه الي الصالون حيث يجلس والدها..
ليل وهي تقبل يد والدها ومقدمه رأسه. صباح الخير يا بابا..
الاب. صباح الخير يا حبيبتي ..
ليل. طب انا هاروح الشركه لعامر..
الاب. ماشي يا ليل والحراسة مستنياكي بره..
ليل. ماشي بابا سلام..
لتخرج ليل من هذا الڤيله متجهه الي الشركه الخاصه بعامر..
وعلي الجهه الاخرى..
كان ادم يقف أمام المراه يهندم ملابسه فكان يلبس قميص من اللون الاسود المفضل لديه مما ابرز عضلاته فكان شديد الوسامه ومعه بنطال بنفس اللون وهذا الجزمه الكلاسيك انتهي من ملابسه ثم أمسك هذا عبوه البرفيوم الخاصه به التي كانت من اشهر الماركات العالميه والذي تسمي Creed by Aventus ثم يرتدي ساعته ويتوجه الي الخارج ...
ادم. مهااا عايزه حاجه .
الام. وانتا يتعاز منك ايه بلا نيله..
ادم بضحك. حبيبتي تسلميلي. 
الام. الله ياولا يا ادم ايه الريحه الحلوه دي..
ادم بفخر. احم احم ريحتي .
الام. ريحتك انتا يا معفن. 
ادم. مش عارف ليه انتي وخداني علي اساس اني بلطجي أو شمام والله انا ضكتور ومحترم. 
الام بغمزه. علي ماما بردو وبعدين بعد ضكتور دي مسمعلكش حس تاني ..
ادم. طب انا ماشي .
الام. خالي بالك انا المده راح منها يومين ..
ادم. هو الموضوع كان بجد ولا ايه ..
الام. ما انا بقولك لأنتا اللي تجبها لاجبهالك انا بطريقتي..
ادم. مش عارف ليه شامم ريحة خالتي في الموضوع..
الام. بنتها زيي القمر ..
ادم. يا ستي دي اختي كنت بشيلها علي رجلي وانا صغير..
الام. آن الأوان تشلها وهي كبيره بقا .
ادم بزهول. انتي بتقولي ايه ..
الام. بقول تشوف عروسه يالا ورينا عرض كتافك..
ادم. سلام انا ماشي..
في شركه عامر...
كانت تدلف تلك الجميله من الشركه بمفردها بعد أن علمت أن ايه صديقتها مريضه وان لم تذهب الي الشركه اليوم ..
ليل. لو سمحتي أستاذ عامر وصل..
السكرتيره. ايوه يا فندم اتفضلي هو في مكتبه..
لتطرق علي الباب قبل أن تدلف لياتيها الرد بالدلوف..
ليل بابتسامه. صباح الخير أستاذ عامر. 
عامر. صباح الخير يا ليل.
ليل. ممكن اعرف فين مكتبي ..
عامر. اكيد يا ليل السكرتيره بره هتعرفك مكتبك ..
ليل. شكراً..
لتخرج ليل الي السكرتيره لتريها هذا المكتب..
Stoop...
ليل محمد..( فتاه تبلغ من العمر 23 عاما تخرجت من كليه الهندسه تتميز ببشرتها البيضاء وهذا العيون الزرقاء التي تشبه البحر و هذا الرموش الكثيفه التي تزين عينيها وما يزدها جمال فوق جمالها هذا الحجاب الذي ترتديه شخصيه هادئه ولكن رغم هدوئها هذا فهي شخصيه عنيده بشده )
كان عامر منهمك في عمله عندما فتح باب الغرفه بقوه ويدلف أحد ما...
ادم. عموري حبيبي..
عامر. انتا ايه اللي جابك يالا وبعدين ازاي تدخل كده.
ادم. انا ادخل في الحته الي تعجبني ولا عندك مانع .
عامر. لا ياباشا مفيش موانع .
ادم. احم احم احساس السيطره حلو بردو..
عامر. الا قولي بقا انتا ازاي تمشي امبارح كده ومين اللي كانت معاك دي..
ادم. انتا عرفت ازاي أن فيه واحده كانت معايا..
عامر. روحت مكان العربيه وسالت والراجل قالي انك اخدت بنت ومشيت وانا عارف انك ملكش في الأنواع دي ..
ادم. لا انتا دماغك راحت فين اتنيل دي بنت واحد مجنون كان عايز يخدها معاه بالعافيه في عربيته وانا ضربته و وصلتها بيتها .
عامر. الراجل الاخضر في زمانه يا ناس..
ادم. اخضر في عينك ..
عامر. انتا ايه اللي جابك يالا جاي تهزقني في مكتبي..
ادم. ايوان ..
ما قطع عامر من الرد هذا الطرقات التي علي الباب..
عامر. اتفضل..
ليل. لو سمحت مستر عامر شوف التصميمات دي..
عامر. هاتي يا ليل .
كان ادم لم ينتبه لها فحين دلفت كان يتفحص الهاتف الخاص به ولكن ما لفت انتباهه صوتها..
ادم. هو انتي..
لتنظر له ليل..
ليل بهدوء. ايوه انا..
عامر باستغراب. انتو تعرفوا بعض .
ادم. ايوه..
عامر. طب يا ليل سيبي التصاميم وروحي مكتبك .
ليل. تمام عن اذنكم..
ادم بعد خروجها. هي بتعمل ايه هنا..
عامر بخبث. وانتا مالك .
ادم يا عم ما تخلص..
عامر. شغاله هنا عادي يعني .
ادم. اممم .
عامر. وانتا تعرفها منين ..
ادم بابتسامه. ملكش دعوه يالا تشاو يا بيبي ..
ليخرج ادم من مكتب عامر متوجه الي العياده الخاصه به.
في العياده يدلف ادم الي الغرفه الخاصه به.
السكرتيره. دكتور ادم بنت خالت حضرتك بره وعايزه تخش .
ادم. تخليها..
يامور. دومي حبيبي عامل ايه..
ادم. كويس ياختي..
يامور. مش ناوي تبعد امك وامي دول عني بقا..
ادم. هو انتي كمان ..
يامور بملل. اه يا اخويا امي كل شويه تقولي ادم شخصيه حلوه وابن خالتك مش غريب هما ليه مش مقتنعين أننا اخوات ..
ادم. معرفش بس سيبك منهم..
يامور. حساك كده مخبي حاجه عليا..
ادم. مش اوي يعني .
يامور. اممم اعترف..
ادم. انتي هتعمليلي فيها المفتش كرومبو ما تتهدي..
يامور. احم خلاص اتهدينا.
ادم. يالا بيتك بيتك بقا عشان ده مكان اكل عيش .
يامور. مانا بصراحه كده جيالك وراسي قد السمسمه وبقولك عايزه أخرج..
ادم. هو انا خلفتك ونسيتك انا عرفت هما بيشكوا فينا ليه..
يامور بستهبال. ليه .
ادم. كل يوم نطالي في العياده وهي البيت وقال ايه عايزه أخرج ليهم حق والله انا لو منهم كنت شكيت..
يامور. المهم يا باشا هتخرجني..
ادم. لا ..
يامور. عبوشكلك يا شيخ..
لينظر لها ادم نظره غضب.
يامور. انتا بتبصلي كده ليه انا ماشيه يا عم سلام..
لتفر يامور الي الخارج بسبب نظره ادم الذي ارعبتها..
بعد خروجها ظل ادم يفكر فمن سلبت عقله بتلك العيون الزرقاء التي تشبه البحر ولكن ما قطع تفكيره هذا الهاتف..
ادم. ايه يا فصيل..
عامر. باشا انتا معزوم عندنا انهارده انتا والحاجه امك..
ادم. ما تعملي عقد احتكار احسن هو انتا كل يوم وخدني معاك في حتا.
عامر. الله مش بحبك..
ادم. لا متحبنيش..
عامر. أنجز يالا عشان الحاجه ايه نفسها تشوف امك وانتا كمان وحشني..
ادم. ياخدك وحش بالا وحشك بلا نيله دا انا بشوفك اكتر ما بشوف امي..
عامر. اخلص انهارده عندنا انتا وامك..
ليقوم ادم بغلق الخط في وجهه..
عامر. ايه ده قفل في وشي يالا اهو ربنا يزيد محبتي للناس..
يمر اليوم بسلام ويأتي الليل ...
في شقه ادم..
ادم. مهااا.
الام.ايه يا منيل..
ادم. قومي البسي عشان الواد عامر عزمنا عندهم وايه عايزه تشوفك..
الام. انتا جاي تقولي دلوقتي..
ادم. يعني وراكي ايه ما تقومي يا حاجه .
الام. قايمه جتك نيله انتا واللي خلفتك..
ادم بضحك. اللي خلفتني بتسلم عليكي..
ثم يدلف غرفته لكي يبدل ملابسه هو الآخر..
علي الجهه الاخرى كانت ليل انتهت من عملها ثم هاتفت والدها وقالت له إنها سوف تذهب الي اية ..
في ڤيلا ايه وبتحديدا غرفه ايه ...
ليل. بقا دي منظر واحده تعبانه ..
ايه. الله ما الحافله هي اللي تعبتني ومقدرتش اجي الشغل بصراحه ..
ليل. تعرفي لو عامر عرف انك بتدلعي ..
ايه. لا تقلقي عامله نفسي تعبانه من الصبح والحمد لله محدش لاحظ ..
ليل. اه منك ومن عمايلك عيله فظيعه ..
ايه بضحك. بس عسل ..
ليل. طبعاً مش صحبتي ..
ايه. يا ولا يا جامد بس تعالي هنا قوليلي مشيتي من الحفله بدري ليه ..
ليل. بابا اتصل بيا ده غير أن كان في واحد رخم كان عايز يركبني عربيته بالعافيه ..
ايه. بصدمه. نعم وايه اللي حصل ..
ليل. وحكت لها كل شئ ..
ايه. ياه كل ده حصل وانا معرفش ..
ليل. اهو ده اللي حصل بقا ..
ايه. بس مين المز اللي انقذك ده ..
ليل بضحك. والله تصدقي معرفش اسمه ..
ايه. بتهزري ..
ليل. والله معرفوش بس كتر خيره ..
ايه. هو كتر خيره وكل حاجه بس قبلتيه حوالي تلات مرات ومعرفتيش اسمه ..
ليل. تؤتؤ ..
ايه. طب تعالي ننزل نتعشا تحت ..
ليل بمرح. لا انا مبحبكوش عشان اكل عندكم ..
ايه. يجدع.
ليل. وبعدين عامر هيعرف انك بتكدبي بسبب تعبك ..
ايه بتفكير. ملحوظه بردو بس محلوله هقول اني حتى دواء وبقيت احسن عادي يعني وبعدين هكح كحتين والدنيا هتبقا تمام .
ليل. بضحك. طب يالا يا آخره صبري .
وفي حين ما كانت ليل وايه ينزلون علي الدرج كان ادم و والدته يدخلون من باب الڤيلا ..
ليل. بصدمه. هو هنا ..
ايه. هو مين ..
ليل. ده ..
ايه. ده ادم ومامته ..
ليل. ما هو ده اللي حكتلك عنه ..
ايه. هو طلع ادم المز يا بختك .
ليل. احترمي نفسك بس انا هتكسف اقعد معاه علي العشا ..
ايه. ليه بس تعالي دي هتحلو ..
وقبل أن تستمع الي ليل كانت قد جزبتها الي غرفه الطعام ..
ليل. ماشي يا كلب البحر انا هوريكي ..
ام ادم . مين دي يا ايه مش تعرفينا..
ايه . دي ليل يا طنط صحبتي ..
لتنظر ليل الي ادم لتجدخ متجها تماماً مما ازعجها ولكنها لم تهتم للأمر كثيراً ..
ليل. اهلا يا طنط ..
عامر. يالا يا جماعه نقعد العشا اتحط ..
ليجلسون جميعاً علي السفره ولكن وسط الطعام يأتي اتصال من هاتف ليل ..
ليل . عن اذنكم هرد ..
لتتجه ليل الي اخر الغرفه..
ليل . الووو ..
م. ....
اوقع الهاتف من يد ليل ثم أغشي عليها من أثر الصدمه ...
هذا الصدمه الذي الجمت لسانها والتي سوف تغير حياتها 180 درجه فما هي يا تري ؟!. 

google-playkhamsatmostaqltradent