رواية محبوبتي الصغيرة البارت الثانية والثلاثون 32 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثانية والثلاثون 32
أول يوم لمسك في المستشفى مع بلال.
استيقظت مسك وايقظت بلال وفطروا وذهبوا الى المستشفي،
مسك:بجد أنا مبسوطة جدا يبلال، أخيرا حققت حلمنا، وهنزل معاك المستشفى، أنا مش مصدقه، حد يقرصني ولا يُكب عليا ميه.
=ضحك بلال بصوت مسموع: حببتي ربنا بيجازي الصابرين خير، وإنتِ مريتي بفترات صعبة أوي وللاسف مكنتش بشاركك وكنت باجي عليكي بس ربنا يقدرني وأقدر أعوضك
_ابتسمت له: وجودك في حياتي أصلا عوض
نظر لها بطرف عينه وبإبتسامة من جانب فمه: أصلا
_هههههههه، بحببااااااااك
=يمجنونة وطي صوتك
رفعت صوتها أكثر: بححححبااااااااااك
ضحك بلال بصوت مسموع علىٰ صغيرته: والله مجنونة، وأنا بموت فيكي وضمها تحت ذراعه.
.
وصلوا إلى المستشفى
_بلال: عارفة يمسك لو كلمتي حد هنا هعمل فيكي اي، تعاملك يكون مع البنات بس فاهمة
=حاضر مش محتاج تقلي
_لا بنبه عليكي بس
ودخل بلال بصحبة زوجته مسك، وقابل حمزة صديقه
._ازيك يحمزة
=وهو ينظر علىٰ مسك: الحمدلله ثم أردف: مسك محتاج منك مساعدة، تقدري تساعديني
_بإندفاع: آه طبعا، لو أقدر هساعدك
فقبض بلال علىٰ يديها بقوة فتألمت مسك وتراجعت للخلف فشعر حمزة بغضب بلال فقال: احم أسف يبلال، بس محدش هيعرف يساعدني غير مدام مسك.
_خلاص تعالا المكتب ونتكلم
=هز رأسه
وذهبوا الثلاثة الي المكتب
_بلال: في اي يحمزة.
بصراحه كده أنا بحب.
فرح بلال لان صديق عمره أخيرًا يريد الزواج، وأيضا أنه نسىٰ مسك
_ومين دي
=قال في توتر: زينة صاحبة مسك
اتسعت الابتسامة علىٰ وجهها وقالت: طب ومستني اي روح اتقدملها
_لا عايزك تشوفي الاول في مشاعر تجاهي ولا لا، ولو بتحبني او علي الاقل تدي لنفسها فرصة تعرفني،و انا هاجي اتقدملها
=بدون تفكير: خلاص متشلش هم، انا هكلمها بطريقة غير مباشرة عشان اعرف هي بتفكر في اي واقلك
_بإبتسامة كنت متأكد إنك هتساعديني، شكرا ليكم
=حضنه بلال: يجدع مفيش شكر بينا، وان شاء الله تكون من نصيبك.
_يارب ثم غادر
نظر بلال الي مسك وسرعان ما اختفت ابتسامتها: مالك يمسك
_انا هكلم زينة ازاي
=يعني اي ازاي
_اقصد ان زعلانه منها شويه وبقالي فتره مبنكلمش كتير
=من اي
_نظرت له بعتاب: من يوم ما شفتكم بتقربو من بعض، وأنا أعز صديقة ليها وتجرحني بالطريقة دِ
ضرب بلال بيده علىٰ رأسه ويقول في نفسه: انا ازاي نسيت افهمها، ثم فتح عينه وجلس امامها ومسك يديها: بصي يحببتي زينة مكنتش بتحاول تقرب مني، وانا اللي كنت طالب منها دَ أصلا
_بعدم فهم: قصدك اي
=قصدي إنك ظالمة زينه، اليوم اللي مرضتش تشرحلك فيه، سعتها كنا في المستشفى وطلبت منك ميه ووقفت اتكلمت معاها، وقلتلها اني بحبك وعايز اقرب منك بأي طريقة ولما عرفت انها جاية عشان تشرحلك انا قلتلها قوللها اي حجه المهم متشرحلهاش حاجه، عشان تجيلي انا واساعدك في المذاكرة، ولما شفتينا في الفرح كانت بتجبلي أخبار حنان، وكانت خايفة عليكي اوي، وبالمناسبة انا اللي مشيت ام محمد، وكنت بدفع لها كل شهر عشان ست كبيرة في السن، وعشان عرفت انك بتتكلمي معاها لما بتكوني زعلانه وانا كنت عايز ميكونش حد جنبك غيري، عشان تلجأيلي أنا، ونجحت إني أعمل كده.
تستمع له مسك ببكاء.
فمسح دموعها وضمها بحنو وملس علىٰ خمارها: حببتي أنا آسف، بس كنت عايز اقرب منك ومش عارف إزاي
_انا ازاي قدرت اشك في صحبتي، وهي كانت بتعمل كل ده عشاني
=إنتِ مكنتيش تعرفي، وخلاص حصل خير.
_أنا لازم أكلمها وأعتذرلها
=ابتسم لها:ماشي يحببتي اللي تشوفيه صح إعمليه،اجبلك قهوة معايا؟
ماشي
=لا قاعد ههه
_ليك نفس تضحك والله إنت رايق
=روقي يصغيرتي بقىٰ،هجيب القهوة وآجي مش هتأخر
وخرج بلال
ودقت مسك لزينه
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،إزيك يمسك وحشتيني أوي،كده مش تسألي عليا وانا كنت تعبانه
=بندم:انتي كنتي تعبانة
_بكسرة:آه،وكنت مستنياكي ترني عليا وكل شويه ابص في التلفون،لحد ما يأست،المهم سيبك مني،إنتِ عاملة إي وبلال
=سامحيني يزينة أنا غلطت في حقك اوي،بلال فهمني كل حاجه وانا ندمانه،عشان خاطر الايام اللي بينا والسنين والعشرة تسامحيني
_بس يهبلة بطلي عياط،أنا عذراكي والله،وانا لو كنت مكانك،كنت عملت كده واكتر ثم اضافت بمزح:خصوصا لو واحد وسيم كده زي بلال،دا انتي ببختك بيه،كنتي ظالمة الراجل وهو طلع بيحبك.
=ضحكت مسك:وانا كمان بحبه،والحمدلله الأمور اتعدلت بينا وفهمت كل حاجه
_طب الحمدلله خالي بالك من الراجل احسن يطفش
=هههه لا متخفيش ميقدرش يبعد عني
_يسيدي يسيدي اوعدنا يارب
=هههه طب ي لمضه انتي في البيت
_هروح فين يعني ما انا من البيت للكلية ومن الكلية للبيت
=هههه طب ساعتين كده وهاجي ازورك انا وبلال
_تنوروا يقلبي،هستناكم
=ماشي يحببتي مع السلامة.
غلقت معها والتفت وجدت بلال يحمل2فنجان قهوه ويبتسم
_إنت واقف من امتي
وضع القهوه علىٰ المكتب ووضع يديه في جيبه:امممممم،من أول ميقدرش يبعد عني،او لا لا أنا كمان بحبه
=هههههه،طب كح حتى
_امممم،حاضر بعد كده هكح،يلا اشربي القهوة عشان نروح عند زينة بما إنك دبستيني معاكي.
.
وبعد مرور ساعتين وصل بلال ومسك إلىٰ منزل زينه
وطرقت مسك الباب
فتح لها أخو زينة الكبير وهو يعرف مسك منذ الطفولة
_بعفوية:اهلا مسك،والله وكبرتي وحشتينا بقلنا كتير مبنشفكيش لي
=تنظر لبلال الذي كاد أن ينفجر بخوف ثم قالت:معلش بقىٰ،هندننا واقفين كتير علىٰ الباب ولا إي
_ههه معلش اصل فرحتي لما شفتك نستني أقلكم تدخلوا،اتفضلوا
دخل بلال ومسك وجلسوا بجانب بعض وتعمد بلال أن يحاوط بيده كتفها.
نظر له أخو زينة ثم قالت مسك أعرفك:بلال جوزي،ودَ أخو زينة يبلال،مع بعض من واحنا صغيرين،وكان ديما عامل مشاكل من صغيره سبحان من عقله
_ضحك بلال وهو يجز على اسنانه
خرجت زينة وألقت التحية وظلوا يتحدثوا ثم قالت مسك لزينة:بقلك اي يزينه عيزاكي في موضوع كده
_خير
=نظرت لاخوها ولبلال وقالت:لا بيني وبينك
_حاضر يحببتي تعالي ندخل الاوضه
دخلوا الغرفة وغلقت زينة الباب.
_خير يمسك
=هو خير ان شاء الله،هو انتي بتحبي
نظرت لها بإستغراب:في اي يمسك،هو حبك لبلال هبلك ولا اي هههه
_يبت ردي عليا
=لا يستي ومش بفكر دلوقتي
_طب لي مش بتفكري
=ادخلي في الموضوع يمسك بطلي تلفي وتدوري
_بصي بقى في عريس متقدملك وجالي انا وبلال
=وجالك انتي وبلال لي
_عشان هو صاحب بلال حمزة الدكتور الصيدلي اللي كنت بشتغل عنده
=اه افتكرته،طب هو عرفني منين
_هو انا في تحقيق،الصراحه انا شيفاه ميتعوضش،فأوعي تخليه يضيع من ايدك،ها اقوله يجي يتقدم،وادي لنفسك فرصة تعرفيه ولو مرتحتيش معاه يبقي كل شىء قسمة ونصيب
صمتت لبعض الوقت ثم قالت:خلاص تمام موافقة
حضنتها مسك بفرحة وقالت:يارب يجعله من نصيبك،يلا هروح انا بقى
_متقعدي شويه
=عشان بلال،هبقى اجيلك تاني
_ماشي يحببتي
وغادرت مسك وبلال واستقلوا سيارتهم.
مسك تتحدث ولم ينظر لها بلال:تعرف يبلال مكنتش مصدقة إن زينة هتوافق فرحت اوي ثم لاحظت صمت بلال:وضعت يدها علي كتفه:بلال مالك
_وقف السيارة وقال:معرفش مالي،حلو اللي حضرتك عملتيه ده
=طب اهدى بس عملت اي
_كمان مش عارفه،كلامك مع اخو زينة،ولا كأني قاعد،كان ناقص كوبيتين لمون لعصافير الحب
=ارادت مسك بأن تغيظه وقالت ببردو:طب وانت زعلان لي
_خبط بيده علىٰ المحرك:مسك متستفزنيش
=بضحك: خلاص خلاص مش هتكرر وحياتك عندي
ثم مسح على وجهه واكمل في طريقه حتى وصل المنزل.
صعد بلال للأعلى ولم يتفوه بكلمة.
الأب:ماله يمسك
_مفيش هطلع أشوفه
صعدت مسك لبلال
احم هدنك زعلان كده.خلاص بقىٰ وحياتي
نظر لها دون أن يتحدث
اقتربت منه مسك وجلست على رجليه وتشبثت برقبته:طب وحياتي
_ابتسم لها وقال:مش هتكرريها تاني
=هزت رأسها بالنفي:تؤتؤ عشان مقدرش علىٰ زعلك
طب قوليلي زينة قالتلك اي
قصت عليه ما دار بينهم
_حلو أوي،انا هكلم حمزة واقله
=حضنته:ماشي يحبيبي،وانا هنزل اساعد شهد عشان متتعبش من الحمل
_ضمها من عند خصرها اليه وقال:عقبالنا ي جيرنا
ابتعدت عنه مسك وهرولت إلىٰ الخارج.
ضحك بلال عليها ثم دق لصديقة.
_اي يبلال مسك كلمت زينة
=يعم طب قول سلام عليكم،ولا حاجه،صحيح الحب بيغير
_هههههه،اي يبروو منت اكتر واحد مجرب
=ههههه علىٰ رأيك،المهم زينة موافقة تدي لنفسها فرصة وتعرفك اكتر
_بجد يبلال
=هو أنا لي كل ما اكلم حد يقولي بجد،هو مفيش ثقة للدرجادي
_ههههههه، طب حيث كده خودلي معاد من والدها
=خلينا نروح بكره
_انت قولتلهم؟
=يعم ملكش دعوه مش انت عايز تتجوز
_اه
=يبقى نقطني بسكاتك،وانا هجوزك
_هههههه،حبببي ي أبو الصحاب
=الف مبروك يصحبي،طير انت عشان هكلم اخوها الغتت دَ واقله ان احنا جايين بكره
_هههههه،هو عمل فيك اي
=بعدين اقولك،يلا سلام
غلق معه ودق لاخو زينة
_ازيك يبلال
=الحمدلله،احنا جايين بكرة عندكم بس مش لوحدنا في حد كمان هيجي معانا
_تنوروا بس اي المناسبة
=في واحد عايز يتقدم لزينة
_طب اي دنيته
=لما نيجي بكرة هتعرف كل حاجه بنفسك،بس خلي زينة تجهز
_ماشي يحبيبي وغلق معه
أخو زينة نده عليها
_نعم
=والله وكبرتي وبقيتي عروسة يزينة قلبي
_ابتسمت له في اي
=بلال كلمني دلوقتي ويبقول ان في عريس متقدملك وهيجوا بكرة
عرفت زينة انه حمزة ودخلت غرفتها
في اليوم التالي ذهب حمزة بصحبة بلال ومسك إلىٰ بيت زينة
واستقبلهم اخو زينة بالترحاب وجلسوا يتحدثوا،وتحدث اخو زينة مع حمزة
خرجت عليهم زينة بصحبة والدتها وجلست بجانب أخيها وهي ناظرة للأرض
نظر لها حمزة بحب ثم قال اخوها:طب خلونا نسيب العرسان مع بعض شوية
ابتسم حمزة وخرج الجميع عدا حمزة وزينة
ظل يتحدث معها وهي تجيبه بخجل وبعد فترة خرج حمزة وقال:انا في انتظار ردكم الأخير ان شاء الله
غادر بلال ومسك وحمزة
صلت زينة صلاة استخارة وشعرت بإرتياح ثم اخبرت اخوها بموافقتها ولكن يطولوا في فترة الخطوبه كي تعرفه أكثر، وبالفعل أخبر حمزة بذالك ووافق، وتم تحديد عقد الزواج بعد سنة، كي تتعرف زينة علىٰ حمزة أكثر.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية