رواية الذي احب العجوز البارت الثالث 3 بقلم مريم سمير
رواية الذي احب العجوز الفصل الثالث 3
وفجأه باباه دخل علينا ..
حاولت ابعد لكن هو كان محاوطني ولا أكن حد دخل علينا، بصيت ناحيه باباه عشان ياخد باله ف ابتسملي وبص عليه
_اهلا يبابا ازيك؟
=الحمد لله يبني، معلش دخلت من غير مخبط بس كان الباب مفتوح
*لا براحتك يحبيبي عادي
=طب انا جاي اقولكم ان فيه حفله عشان الشركه خدت صفقه كبيره وفرصه تبقى حفله عشان جوازكم بردو
_تمم يبابا، النهارده يعني ولا اي؟
=ايوه النهارده بليل
ضحك =همشي انا بقى
مشي وانا رجعت بصتله
_هو انت مش ملاحظ اننا كنا قدام باباك وانت لاصقني كده!!
زقني من قدامه ورجع قعد على السرير تان، هو فيه اي معلش؟
وقفت قدامه واتكلمت بعصبيه
_في اي!!
=لقيته جاي فعملت الشويه دول، مش انتي جايه هنا عشانه!!
_يعني كل دا كانت مسرحيه الاستاذ عملها؟
=بالظبط، ممكن بقى تروحي تلبسي عشان تخرجي من الاوضه، عاوز اقعد لوحدي شويه
نفخت ودخلت الحمام تاني ولبست بيجامتي وطلعت تاني
_انا محدش عاملني زيك كده، انت لي مبتعملنيش كويس!!
اتكلم بزعيق =عشان مش عاوزك ولا عاوز حد تمم؟ هفضل اعاملك كده لغايه متطلبي الطلاق بنفسك ولحد ما دا يحصل حاولي تتجنبيني عشان هتلاقي ردود أفعال مش لطيفة ومش هتعجبك
_انت، انت اناني ومبتحبش الا نفسك، فكرت انت اني بس جايه عشان اساعدك
قام ومسك اكتافي بقوه =وانا مطلبتش منك دا، انا مش عاجز ومستني مساعدتك
_اه يا احمد سبني
سابني وانا عيطت وجريت من قدامه، هو لي بيعمل فيا كده؟ انا مأذتوش عشان كل موقف بينا يبقى وحش اوي كده! انا بس عوزاه كويس ويرجع زي الاول مش اكتر
دخلت اوضتي وعيطت، من تاني يوم وهو كده امال بعد اسبوع مثلا هيحصل اي؟ يجماعه اغيثونا وربنا
الباب خبط ومسحت دموعي وفتحته
_ايوه يكوثر
=الغدا يهانم
_حاضر نازله
مشيت وانا بصيت قدامي على اوضته، هو مش هينزل؟ زمانه جعان بردو
جيت اخبط سمعت صوته وهو بتوجع فدخلت على طول
_انتي دخلتي هنا لي؟
=ممكن متزعقش؟ مالك!
_شي ميخصكيش
وقفت قدامه وقولت بتلقائيه =انا مراتك يا أحمد يعني وجعك من وجعي دا المفروض يعني
بصيت على ضهره لقيته وارم
_هي الوقعه لسه بتوجعك؟
=..
_طب ثواني هحطلك مرهم معايا كويس اوي لتخفيف الألم
طلعت من الاوضه وروحت من علي اوضتي وجبته، كان هو لسه ملبسش التيشيرت بتاعه ف حطيت المرهم على طول
_احسن؟
=..
_الف سلامه عليك
=شكرا
_ممكن اسالك سؤال؟
=ماشي
_انت وقعت ازاي اصلا!!
ملامحه اتغيرت =هفضل اقولك كام مره متدخليش في حاجه متخصكيش!!
_انا ،انا اسفه ونازله ومعتش هدخل حاضر
نزلت وانا بمسح دموعي، انا مش هعرف اعيش كده لا، مهو يا اما يتغير يا اما .. !
نزلت تحت وقعدت على الكرسي فقطع شرودي صوت باباه
_مريم
=ها!!
_احمد فين!
=اي، اصل اه جيت اخد الاكل عشان ناكل فوق
_ماشي يحبيبتي، كوثر حضري الغدا للعرسان
كوثر جابت صنيه كبيره وطلعت فطلعت وراها، كوثر خبطت تلت خبطات ودخلت وانا كنت واقفه وراها، حطت الصنيه ونزلت تحت وفضلت واقفه مكاني
_فيه حاجه؟
=الغدا، لازم تاكل عشان مكلتش من الصبح
_انا الي اقول امتى لازم وامتى مش لازم تمم؟
زعقت =انا جيت هنا مش فاهمه حاجه وانت لازم تفهمني، ايوه لازم، مين الست الي حبيتها ولي بتعمل كده؟
_جيتي هنا وانتي مش فاهمه حاجه وقبلتي ب انك تيجي مش فاهمه حاجه يبقى تفضلي كده على طول انا معنديش كلام اقوله
=بس ..
_والكلام خلص لحد هنا، تعالي كلي
=مش عاوزه اكل
_مريم بطلي حركات عيال وتعالي كلي انتي مكلتيش من الصبح بردو
=ملكش دعوه بيا
_قولت تعالي بدل معمل حاجه مش عاوز اعملها
=وانا قولت مش جعانه
قام ووقف قدامي وسكت وبعدين مسك ايدي وقعدني على السرير
_لو مكلتيش مش واكل والصنيه زي ماطلعت زي مهتنزل
بدأت اكل وانا بصاله، ازاي يكون بملامح جميله كده وبيعمل فيا كده انا ساعات بستغربه بخاف منه ..
خلصنا اكل وهو نده على كوثر وشالت الصنيه فضلت قاعده على السرير ايوه يجماعه انا لسه على ما يرام وربنا
كان قاعد وماسك علبه في ايده فيها ورق وبيقرأ كل ورقه ويبتسم، مع كل ابتسامه كنت ببتسم انا كمان، شكله حلو اوي وهو هادي، لدرجه اني كنت بستنى يخلص الورقه الي في ايده عشان ياخد ورقه تانيه عشان يبتسم تان!!
كان نفسي اسأله اي دا بس كنت عارفه الرد اي ومكنتش عوزاه يزعق ومزاجه يتقلب وهيتقلب على واحده غلبانه كده اول حرف من اسمها مريم
كوثر خبطت وقالت إن باباه عاوزني فنزلت
_مريم خدي دا
=اي دا!!
_فستان عشان الحفله
=وتعبت نفسك لي، كنت البس اي حاجه
_ازاي بس دا جزء كبير من الحفله معمول عشان جوازكم يلا خديه عشان تلحقي تجهزي
=متحرمش منك ابدا
خدت الكيس وطلعت وانا بضحك، خبط تلت خبطات ودخلت
_ممكن تشوف حاجه معايا؟
=حاجه اي!!
فتحت الكيس وطلعت منه الفستان، كان جميل، جميل بشكل!! كان لون السما ويخطف القلب قبل العين والله حطيته على السرير وفضلت ابصله وبعدها بصيت ل أحمد
_حلو؟
=ايوهه
_باباك الي جبهولي
=هي الحفله بدأت؟
_باباك قال نجهز
=تمم، هلبس انا عشان استقبل الي جاي
مشي من قدامي وبعد شويه جه وقف قدام المرايا، هو حقيقه؟ بجد والله هو بجد! كان لابس بدله وكان حلو اوي الي هو الله وكيل متجوزه لهطه جشطه من الي بتبقى على الوش دي
_ها شكلي كويس؟
=اه اوي
_هنزل انا واجهزي انتي بقي
=حاضر
لبست الفستان والطرحه وحطيت ميكب خفيف ونزلت
كان مديني ضهره فخبطت خبطه خفيفه على كتفه وابتسمت إلتفتلي وبصلي من فوق لتحت وابتسم ووقفت جمبه
*مراتك يا احمد؟
ابتسم _ايوه هي دي بقي الي معمول الحفله عشانها
*اهلا
ابتسمت =اهلا بيكي
الاغاني اشتغلت
*بصحتك يا احمد
اتخضيت ورميت الكوبايه من ايده بسرعه ف الاغاني وقفت وكله بصالي
_انتي اي الي عملتيه دا!!
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية الذي احب العجوز" اضغط على أسم الرواية