رواية بنت قلبي البارت الرابع 4 بقلم منة العدوي
رواية بنت قلبي الفصل الرابع 4
"استفاقت ايسل وكانت تشعر بالم في راسها..ااه اي اللي حصل..ثم نظر حولها باستغراب..انا فين..لكن فجاة وجدت شقيقتها مغشي عليها فذهبت لها سريعا وهي تحاول افاقتها..فيروز..فيروز فوقي
_قامت فيروز وهي تنظر حولها وهي غير مدركة لما يجري..ايسل في اي
"قامت ايسل بتحريكها حتي تفيق وهي تقول..فيروز مش وقته دلوقتي قومي مش عارفه احنا فين واي اللي حصل
_فركت فيروز عيناها ثم نظرت حولها بدهشة..اي دا اي اللي حصل واي المكان الغريب ده
"وقفت ايسل وهي تنظر حولها باستغراب وهي تفكر..مش عارفه انا كل اللي فاكرة اننا دخلنا البيت المسكون ده وحسيت بوجع في راسي والكورة نورت وبعدها معرفش حصل اي..هي فين الكورة دي صح
_وقفت فيروز وقالت وهي تنظر لذلك المكان الغريب..فقد كان المكان عبارة عن..ارض من العشب لكن الغريب ان معظم المكان عشبه خضراء الا جزء وكانت العشبة به سوداء وفي ذلك المكان كان يوجد منضدة مرتفعة قليلا وعليها عصاة بنفسجة اللون ومن اعلي العصي كورة من اللون الفضي مع البنفسجي..ولكن ما اثار دهشتهما عندما اقتربا منها كان في كل جانب من الاربع جوانب من تلك المنضدة صورة لها وصورة لشقيقتها وصورة لشخصين لم ترهم من قبل وصورة اخري لشاب لم تعرفه
"كانت ايسل تنظر له بدهشة..اي اللي جاب صورتنا هنا والمكان عجيب اوي العشب اسود
_كانت تنظر ايضا فيروز وهي متعجبة من ذلك المكان ومن صورتها..مش عارفه صورنا جات هنا ازاي..والمكان انا عمري ما شفته قبل كدا..ط..طيب مين جابنا ه..لكن صمتت فجاة عندما سمعت من خلفها
هااي انتوا توقفوا وابتعدوا
"التفتت ايسل ونظرت خلفها ولكن بدات ترجع للخلف عندما وجدت عدد كبير من الرجال يحاوطوهم فهمست لشقيقتها وهي تمسك يدها..وقعنا في مصيبة اهربي بسرعة
جاءوا ليركضوا لكن قد فات الاوان وقد كانوا محاصرين من جميع الجهات وشخصان قاما بالامساك بهما
لكن فجاة تحدث احدهم بخوف ومن الواضح انه قائدهم..توقفوا واتركوهم انهم الاميرتان..ثم انحني لهم
_نظر فيروز حولها باستغراب عندما وجدتهم ينحنوا لها..اميرة مين وهما بيعملوا كدا ليه
لكن فجاة تحدث قائد الحرس..هيا لنوصل الاميرتان الي القصر
"جاءت ايسل لتتحدث ولكن صمتت وهي تفكر وقالت..فيروز يلا تعالي معاهم واحنا هنفهم
ذهبت ايسل وفيروز معهم الي ذلك القصر الذي يتحدثون عنهم..وعندما وصلوا وجدوا انه قصر مثل القصور في العصر الفيكتوري
_تحدثت فيروز وهي تنظر حولها علي ذلك القصر بدهشة من جمال القصر..ايسل مش بزمتك شبه القصور في العصر الفيكتو..لكن صمتت عندما سمعت..
كلارا..تعالي الي هنا فورا
"نظرت ايسل بصدمه لتلك الفتاة وهي اتيه مهروله بجمالها الخلاب بذلك الفستان..يخربيت حلاوة امك
°اخفضت كلارا راسها وهي تقول..نعم سيد ماثيو
خذي الاميرتان حتي يتجهزوا
°نظرت كلارا بفرحة لهم وهي تقول..احقا انتم الاميرتان الضائعتان من سنوات
_تحدثت ايسل..اميرة م..لكن قطع حديثها صوت شقيقتها وهي تقول..ايوا ايوا احنا الاميرتان
°انحت لهم كلارا بفرحة ثم قالت..تفضلوا معي حتي اجهزكم فاليوم سوف نقيم احتفال بمناسبة ظهوركم
ذهبت ايسل وفيروز مع تلك الفتاة التي تدعي كلارا ودخلوا الي غرفة واسعة جدا يتضح عليها انها من العصر الفيكتوري
اما في مكان اخر يسوده الظلام..
*استفاق انس وهو يشعر بالم في راسه فظل ينظر حوله باستغراب وتعجب لعه يري شئ لكن فشل في ذلك..اي دا هو انا بقيت اعمي ولا اي..لكن صمت قليلا وقال بتعجب..اي دا طيب ازاي اعمي وفي شباك هناك اهو وفي نور داخل منه..فجاة سمع صوت جانبه..مين اللي هنا وانا فين
'نهض فارس وهو يقول بتعب..دا انا يا انس فارس
*نهض انس وساعد فارس علي الوقوف وقال باستغراب..انت بتعمل اي هنا..لكن صمت عندما تذكر ما حدث وقال..ايسل و..ثم اخرج هاتفة من جيبه بسرعة وانار كشاف هاتفه وهو يبحث عن مخرج من ذلك المكان الحالك الظلام
'تحدث فارس باستغراب وهو ينظر له..انت بتدور علي اي وفي اي واي اللي حصل
*تحدث انس بغضب..فارس مش وقت غباء دلوقتي فوق وافتكر
'صمت فارس قليلا ثم تذكر اخر شئ حدث عندما دخل لذلك المنزل ولم يجد احد منهم وبعدها شعر بدوار ولم يعرف ماذا حدث بعد..فهمني طيب مين ايسل دي
*مش وقته دلوقتي دور معايا علي مخرج لازم نلحقهم
'اقترب منه فارس وامسكه واداره ناحية وهو يتحدث بغضب..ممكن افهم مين دول مش تقولي مش وقته..لما دلوقتي مش وقته اومال وقته امتي
*صرخ انس وقال..ايسل هي نفسها البنت اللي حكتلك عنها وروحت اتقدمتلها
'صمت فارس قليلا وهو يحاول ان يستوعب ما يحدث ثم صرخ في وجه انس وقال..بقي كل ده عشانها..طيب متغور في داهية
*انت اتهبلت اسيبها ازاي كدا
'بقي دخلتنا في مصيبة ومتاهة مش عارفين احنا فين وهنطلع من هنا ازاي كل دا عشان واحدة امك غصبتك عليها وكان كلها شهر وتقول مفيش نصيب..انت غبي كنت تسيبها اهي يكون جه الرفض من ناحيتها انها مش موجودة
*صرخ انس وهو يقول.. صدقني مينفعش..ثم هدا قليلا وظل يبحث عن مخرج لكن تصنم في مكانه اثر تلك الجملة..
°ابتسمت كلارا وهي تقول..وهاا نحن الان قد انتهينا هل تؤمري بشئ سمو الامير ا..لكن صمتت قليلا ثم قالت..لكن لحظة ما اسمك سموكما
_نظر فيروز وايسل الي بعضهم باستغراب ثم تحدثت فيروز..ازاي مش عارفه اسمي وانتي بتقولي اني الاميرة انا واختي
°ابتسمت كلارا وقالت..هناك اسطورة من سنوات طوال تقول ان المنضدة الملكية توجد عليها عصاة سحرية وبها صور..وتلك الصور ليست الا لصور للاميرتان والامير والملك والملكة..ومن الواضح ان السيد ماثيو راي انكم مثل تلك الصورة علي المنضدة فعلم انكم الاميرتان المفقودتان لكن لم يتم ذكر الاسماء لا في المنضدة ولا الاسطورة ذكرت ذلك
"اهاا انا ايسل ودي فيروز..بس اي ال..لكن فجاة صمتت عندما وجدت باب الغرفة يفتح وتدخل فتاة وهي تصرخ بسعادة لتقول
كلارا كلارا اين الاميرتان اود ان اراهم
°ابتسمت كلارا وقالت..اهدئي شقيقتي فيولا انهم بجانبها نظرت فيولا بجانبها ثم بدات تقفز بفرحة..يا الله لا اصدق نفسي انني اري الاميرتان بجلاله قدرهم
°فيولا اصمتي قليلا وانحي لهم باحترام
"تحدثت ايسل بسرعة..لا لا ملوش داعي
قفزت فيولا علي ايسل تحتضنها بشدة وهي تقول..اسفة سمو الاميرة لكن كنت اسمع عنكم كثيرا وهاا انا متحمسة اني رايتكم اعتزر اني قفزت عليكي واحتضنتكي
°صرخت كلارا بها..فيولا هيا ابتعدي عن سمو الاميرة
ابتعد فيولا عنها وظهرت معالم الحزن علي وجهها..فقالت كلارا بابتسامه ولطافة..اوه فيولا لا تحزني شقيقتي لكن انتي تعلمي ان هذا خطأ ويجب ان نقدم الاحترام لهم ولا نزعجهم..ثم انحت وقالت..اعتز منكم نيابة عن اختي انها شقية قليلا
_ابتسمت فيروز وقالت..ليه تنحنوا كدا احنا زي بعض
"ابتسمت ايسل وقالت..قومي كدا يا بت واقفي حلو ثم ذهبت ناحية فيولا ورفعت وجه فيولا وقالت..متزعلش بقي..ثم ضحكت وقالت..خش في حضن اخوك يا فواز
نظرت لها فيولا باستغراب فضحكت ايسل واخذتها في احضانها
لكن قطع حديثهم طرق الباب..سيدة كلارا المائدة جاهزة كما امرتي وهي عليها اشهي واطيب الماكولات
°تحدثت كلارا بهدوء..حسنا اذهبي ونحن قادمون..هيا سمو الاميرة فيروز وسمو والاميرة ايسل
"هنروح فين
°ما هذا هنروح
"نظرت لها فيروز باستغراب ثم قالت..يعني هنذهب الي اين
°اوماءت لها كلارا بتفهم ثم قالت..سنذهب حتي تتناولوا الطعام
"سحبت ايسل فيروز من يدها وخرجت بسرعة لكن فجاة وقعت اثر ذلك الفستان الذي يعيق حركتها..اااه ياني حسبي الله في اللي اخترع الفستان ده
_ضحكت فيروز عليها وهي تقول..احسن اخرت فجعك بقي انا المفجوعة اومال انتي اي
"صرخت ايسل بها..اااه يا ح..تعالي ساعديني
_ذهبت فيروز وكلارا لها سريعا ليساعدوها علي الوقوف وفيروز لم تتوقف عن الضحك
°تحدثت كلارا باحترام وهي تنحني..تفضلوا سمو الاميرتان
ذهبوا جميعا ناحية مائدة الطعام لتبدا ايسل بالتهام الطعام
-انا مش قولتلك تراقبة وتعرف هو رايح فين..كانت تلك جملة وسيم الغاضب
تحدث الاخر بخوف منه..والله يا حضرة الظابط انا راقبته كويس بس زي متقول فص ملح وداب
-كور وسيم يده بغضب وهو يقول..طيب غور من وشى عشان مموتكش
ذهب الرجل سريعا فتنفس وسيم وهو يحاول ان يهدا..ثم امسك هاتفه وقام بالاتصال علي احد وبعد وقت..الو..عايزك تتصرف وتعرف مكان هشام باي طريقة انهاردة..ثم اغلق معه الهاتف وخرج..
في المساء كان وسيم قد علم مكان هشام وهاا هو ذاهب لمكانه..
-كان وسيم يقف ليراقبة من بعيد وهو يقوم بالتسجيل له فها هو يهرب مخدرات..ماشي يا هشام ال..بس اهو هسجلك ومش هتنفد مني الا وانا مدخلك السجن..فجاة شعر بشئ قوي نزل علي راسه جعل راسه تسيل الدماء..التفت وسيم خلفه ليري فوجد هشام وشخص معه يضحكان بشر بعد ان قاموا بضربه وممسك بمسدس..وفجاة وقع مغشي عليه
'يالهوي الواد القمر ده ماله
انسه وعد مش وقته دلوقتي ساعدي الدكتور واديله اللي هيحتاجة في العملية
'هزت وعد راسها بسرعة وهي تنظر له بقلق
بعد مرور وقت هاا قد تعدي مرحلة الخطر
'تحدثت وعد وهي تقوم بالتغير علي الجرح له..انا هموت واعرف امك اتوحمت علي اي وهي حامل فيك عشان تطلع بالجمال ده..ثم ضحكت وقالت..كفاية نق علي المريض يا وعد من كتر نقك المرة اللي فاتت اهو جاي واخد رصاصة ناوية اي اكتر من كدا يموت..ثم صمتت قليلا وقالت بس الواد قمر برضه
-كفاية نق عليا يا مفترية
'شهقت وعد ورجعت للخلف وهي تقول..بسم الله الرحمن الرحيم في اي يا جدع مش تكح او تقول احم حتي
-فتحت وسيم عينه وحاول ان يجلس وهو يشعر بالالم..اقعدي ساكته عشان انا مش ناقص
'تحدثت وعد بسرعة عندما رات علامات التعب علي وجهه..لا لا استني خليك هندهلك الدكتور
بعد مرور وقت اتي الطبيب وقام بفحصة ثم قال بابتسامه..الحمد لله صحتك احسن دلوقتي يا وسيم بيه
-متشكر جدا ممكن تخلص الإجراءات عشان عايز امشي من المستشفي انهاردة
تحدث الطبيب بعملية..مينفعش دلوقتي يا وسيم بيه علي الاقل تفضل هنا لبكرا عشان اي مضاعفات تحصل تكون تحت المراقبة
-تحدث وسيم ببرود..وانا مش باخد رايك انا بقولك بس
يا فندم م..
-قطع وسيم كلامه بغضب..اللي قولته يتنفذ
تحدث الطبيب بخوف وهو يخرج..تمام يا فندم
'تحدثت وعد بعد ان خرج الطبيب..بطل عناد وخليك هنا صحتك لسه متحسنتش قوي..صحيح انت اسمك اي..لا لا واستني كدا اللي هموت واعرفه الدكتور مهزئكش ليه لما زعقت فيه
-انا مش عنيد ولو عنيد فانا عنيد مع نفسي.. وبعدين ما الدكتور لسه قايل قصادك اسمي وسيم.. وبعدين ميقدرس
'تحدثت وعد بسخرية..ليه يعني تكونش سيادة الوزير
-وقف وسيم وهو يتحامل علي نفسة الالم..هو انتي معرفتيش ولا اي انا المقدم وسيم جابر
'جاءت وعد لتتحدث لكن نظرت للباب بصدمه..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت قلبي كاملة" اضغط على أسم الرواية