رواية بنتين من الصعيد البارت السادسة 6 بقلم اسراء القاضي
رواية بنتين من الصعيد الفصل السادسة 6
اديني طولت البارت اهوو عاايزه كومنتات كتير بقي😂💃_احم استني يامريم يابنتي
=ايوه ياعمي اتفضل
كنت حاسه انو خلاص هيقولها وهيوافق علي قراري ،كنت مبسوطه اللي هو خلاص بقي الحِلم هيتحقق يابشريه..
_ سامحيني يابنتي لما اتعصبت عليكي ولو كلامي دايقك فحقك عليا ، يلا يابلال خد الدكتوره وروحها وانا هفضل مع صفيه هناا
بلال_مش هينفع اسيبك وامشي افرض احتجتو حاجه
مريم بصدمه_بسكدا انت مش هتقولي حاجه تاني ياعمي؟
العمده وقد فهم ما تقصده=مش وقته الكلام ده يامريم ومتفكريش فيه تاني علشان مش هيحصل يابنت أخوي..
مشيت وسيبتهم وانا مصدومه بس هو اكيد بيهزر وهيفاجأني مش معقول بعد اللي شافه ده وهيفضل مقتنع برأيه اكيد هيغيره بس هو بيهزر دلوقتي أكيد، كنت ماشيه وانا سرحانه وبفكر لحد ما خبطت في حيطه او انسان بشري علي هيئة حيطه رجعت لورا بصدمه وانا ببص عليه🌚
=قطعتي نفسي ياشيخه عماله انده عليكي وانتي ولا هنا
_ بلال !
_كنتي متوقعه حد غيري ولا ايه! قوليلي بقي مالك وايه اللي كنتي مستنياه من العمده حسيت انك كنتي مستنيه يقول كلام تاني في ايه؟
=هااا لا مفيش حاجه بس كنت متوتره علشان اول مره احضر عمليات وكده بقولك ايه تعال نشوف صفيه اختك فاقت ولا لسه. وقبل ما يمشو مريم افتكرت نور وابوها وانها بسبب قلبه اللي تعبان مقدرش يجي معاهم
_بقولك يا بلال اسبقني انت وانا هنزل اكلم نور من تليفون العياده اطمن علي بابا ونور
_تمام بس متتأخريش هستناكي هناك
____________________________
بعد ما مريم كلمت نور واطمنت علي ابوها وحكتلها جزء بسيط من اللي حصل، طلعت لأوضه صفيه وقبل ما تتدخل سمعتهم بيتكلمو
= يلا بقي شدي حيلك وقومي بالسلامه كده علشان انا ناوي اعمل كتب الكتاب اول مانرجع البلد
صفيه بغل_ ايوه ياخويا عايزاك تتجوز مريم بقي وتكسرها ، عايزاك تمسيها وتصبحها بعلقه ما انت هتبقي جوزها ومحدش هيقولك تِلت التلاته كام و متقلقش اناا مش هسيبها تذاكر كلمه ههد حيلها واشغلها في البيت كُله، عايزاك تكسرها يابلال مش عايزه اشوفها رافعه راسها تاني بنت الشيخ انما الست نور حسابها معايا اناا هعرف اجيب مناخيرها الارض ازاي (ده انتي بلال هيعمل منك كفته مشويه ياصفصف😂)
بلال باصص ليها بصدمه وراح شدها من دراعها جامد_ انتي ازاي كده ايه الشر والحقد اللي جواكي ده، عملتلك ايه مريم علشان تكرهيها كده ده انتي لولاها كان زمانك بتموتي من الوجع لولا هيا اللي انقذتك وقالت نجيبك هناا ايه الغِل اللي جواكي ده بلال مسك ايديها وشدها جامد_قسماً عظما ياصفيه لو فكرتي تعملي حاجه لنور ولا مريم لهتشوفي مِني وش عمرك ما شوفتيه قبل كده ولا هتكوني أختي ولا اعرفك وسابها ومشي.
طلع ولقاني في وشه ف ابتسم وشدني وطلعنا بره المكان خالص
فضلت مبلمه وساكته لحد ماهو قطع الصمت ده
=متخفيش مش هتقدر ولا تعرف تعمل ليكي حاجه
_انا خايفه علي نور اوي انا عارفه انك عمرك ما هتعمل زي ماهيا قالت ليك بس انا مش عارفه هيا هتعمل ايه لنور او ايه اللي هيحصل
بلال وهو باصص عليها وعلي قلقها ومن جواه بيلعن صفيه _مريم انا قولتلك قبل كده اني عمري ما هأذيكي ولا هعترض انك تكملي تعليمك بالعكس انا هفضل معاكي وواقف في ضهرك ومتقلقيش علي نور ضحك _نور قويه وبتعرف تحمي نفسها كويس
=..
_طيب تعالي نلف في البلد دي كده ونجرب ناكل دُره من عند الراجل اللي هناك ده
ضحكت مريم وتبتت في ايده_ يلا بينا
(ضِحكت يعني قلبها مال💃🏼😂)
فضلو ماشيين مع بعض واتكلمو كتير اووي ومريم حكت لبلال عن اللي حصل بينها وبين العمدة.
كنت فرحانه اوي وفضلت اتكلم مع بلال واحكيلو عن حجات كتيره وهو مشتكاش بصراحه كان بيسمعني بإهتمام،خلصت الفلوس اللي معاه ع الشيكولاتة مش هو اللي عازمني ادفع اناا يعني؟كنا ماشيين وانا باكل الشيكولاتة زي الاطفال وهو بيضحك علي شكلي عارفه يامريم من وانتي صغيره خالص وانا معجب بعندك ده واصرارك وتفكيرك وشغفك وحبك انك توصلي للي انتي عايزاه طول عمرك شغوفه وبتوصلي اتمني اكون بالنسبالك حلم ووصلتيله بنجاح زي انجازاتك اللي عندك اتمني تردي وتريحيني يا مريم
مريم ردي روحتي فين
ها
ها ايه ردي بالله عليكي
عارف يا بلال
قولي يا قلب بلال
"لا شيء يُضاهي الشعور بالطمأنينة، تخيّل أن تمضي يومًا دون شك أو خوف أو ريبة، تخيّل أن تمضي يومًا وجميع ما بداخلك مُطمَئِن؟."اهو انا بقي ببقي كده معاك مطمئنه وده كفايه بالنسبالي في اي علاقه هي الاطمئنان عارف كمان يا بلال
اشجيني يا مريم
إنك لا تعرف أن حضورك يخلق مني شخصاً آخر ، شخص لا يتذكر أنه حزين. هونت عليا كتير يا بلال ربنا يديم وجودك ويديمك سند مندمش عليه ابدا
. ورجعنا المستشفي ومشينا بنتكلم لسه لقينا واحده بتنده بصوت عاالي جداا = دكتوررررره مريم الحقي بسرعه.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنتين من الصعيد كاملة" اضغط على أسم الرواية