رواية الذي احب العجوز البارت السادس 6 بقلم مريم سمير
رواية الذي احب العجوز الفصل السادس 6
_هنشوف
بصتلها بغضب وضغطت على أيدي عشان كنت عاوزه اضربها بس قولت ابدا برستيجي في الشركه ينهار، ينهار ابيض هيتجوزها ازاي الي قد ابويا دا!
دخل عمو جمال ف ابتسمت ب اصطناع
_ها مش هنروح بقى!
=ن اي يحاج؟
_شهندا هتعيش معانا كام يوم عما نكتب الكتاب
=اي دا هتبقى مألف كتب؟
_عما نتجوز يعني
=يريتك كنت مؤلف
خرجنا وروحت لمكتب احمد ومشينا ركبنا العربيه، عمو جمال واحمد قدام واحمد بيسوق وانا وهي ورا
_شعرك دا؟
=امال شعرك انتي
_الله على العسل ما شاء الله دمك يلطش
=بتقولي حاجه!
شديت شعرها _متأكده انه طبيعي؟
=اه سيبي شعري
_مش بروكه يعني!!
=قولت شعري شعري اي في اي
_تلاقيه صناعي والله جتها نيله الي عاوزه خلف
وصلنا الفله وهي دخلت ولا اكنها سرايه ابوها وكده
_احمد عوزاك حالا
=في اي!
_تعالي نطلع الاوضه يلا
شديت ايده وطلعنا وفضلت راحه جايه في الاوضه
=ايوه هتفضلي كده؟
_هتاخد ابوك وهيطردنا بعدين ويتبري منك افتكر كلامي دا كويس
=منا مش عارف اعمله اي طيب
_واحد يحب واحده عجوزه والعجوز يحب واحده صغيره دا انتوا عيله غريبه جدا، انا وقعت وسط ناس غريبه ودوني لأهلي كده
=ايوه هنعمل اي بردو!!
_اه احمد فيه سؤال مهم جدا عاوزه اسألهولك
=اسألي
_هو يعني احمم هي احلى مني؟
=بتحطي نفسك في مواقف بايخه لي يمريم؟
_قصدك ان هي احلى!!
=..
_لولا أن حجابي زينتي كنت دغدغت الدنيا والله
=..
_دا انا بخاف اقول يخربيت الجمال يتخرب بيتي انا
=..
_احمد بجد هي احلى مني؟
وقف قدامي وابتسم =مفيش حد احلى منك والله
_والله؟
=اه وربنا
_يعني عمرك مهتخوني؟
=انا ناقص دا انتي كرهتيني في الصنف منك لله ما شاء الله عليكي
_تسلم يبا تسلم
=هنعمل اي مع بابا!!
_الراجل الكبير الي تحت دا و.. احمد دول قاعدين لوحدهم تحت!!
=ايوه فيها أي!
_دقني اهي لو مكنتش بتمضيه على ورق الفله، اجري قدامي يلا اجري
نزلنا احنا الاتنين بنجري على السلم لقيناها قاعده وبتملس على شعره!!
_اي يحاج في اي!
*احمم ايوه يولاد فيه حاجه
=العب يحاج ينمس انت
ضربت احمد علي صدره وبصتله وبرقت هو عبيط!
_مش هناكل؟
=اه والله انا جعان
_قومي يشهندا اطبخي يلا
*افندم؟ مين دي الي تطبخ!
_انتي يحلوه،مش انتي هتبقي واحده مننا
*جمولتي قال ان فيه طباخه هنا
_ج اي يختي!!
=مريم انا شايف اني محتاج ارتاح ممكن نطلع فوق
_ممكن اطلع روحها! قصدي تمم يحبيبي تعالي
طلعت الاوضه وفضلت راحه جايه تاني
_بتملسله على شعره هه يختاي احيه
=عمرك ملستيلي على شعري قبل كده بذمتك!!
_وقاعده جمبه وبتقوله يجمولتي!
=عمرك دلعتيني ب امانه؟
_وانت بتقوله ينمس!!
=جامد ابويا بردو خلي بالك لعبها صح يبخته
_نعم يروح خالتك!
=هنمشي البت دي امتى يمريم في اي!!
فضلنا قاعدين لبليل وانا راحه جايه في الاوضه، اول مره الاحظ ان سقف الاوضه لونه ابيض ما شاء الله شكله حلو اوي
_جتلي فكره
=ابوس ايدك اكتمي
_بقولك فكره حلوه اسمع مني
=ها!!
_تعالي ورايا
نزلنا لقينا عمو جمال مش في الصاله وهي قاعده بقميص!! هي لي بتتعامل انه بيت أهلها بجد؟
_استري نفسك يبنتي
*نعم!!
_اي الي انتي لبساه دا!!
*اي مش دا ميعاد نوم ولا اي؟
بصوت خافت _نامت عليكي حيطه
*بتقولي حاجه
_متعرفيش موقعنا على الخريطه!!
اه انتي بتقولي هنام؟
*ايوه
_احنا لازم نعزل من هنا يا احمد وبسرعه
=ها! لي؟
_عشان الفله دي مسكونه منتا عارف
=عارف اي!
بصتله وغمزتله
_الفله دي يا احمد مسكونه مليانه عفاريت وفيه أرواح بتطلع بليل
=اه فعلا بس مش عارف اكلم بابا في الموضوع دا
بصتلها لقيتها خافت وبلعت ريقها
*مسكونه ازاي يعني!!
طلعت فوني وشغلت الكشاف تحت وشي
_أرواح بتطلع عشان تنتقم من الي قتلها اه وبالمناسبة بيشدهم اوي اللون الأزرق الي انتي لبساه دا، الفله مبنيه مكان مقبره قديمه وقال بعض الباحثون ان الروح مش مرتاحه وكده الا لما تاخد حقها تاخد حقها تاخد حقها، ههه
ضحكت بعض الضحكات الشريره كنوع من انواع ان هي تخاف وكده
*وانتوا مسبتوش الفله لي طيب؟
_عشان الروح اول متعرف اننا عاوزين نمشي هتاخد روح كل واحد فينا، فينا، فينا
=انتي بتكرري اخر كلمه لي!!
_اسكت انت مش عارف حاجه
*يمامي، طب وهنعمل اي دلوقت؟
_صدقيني انا لو اعرف هقولك، انتي ممكن تسيبي البيت من بكره مثلا وتهربي وتنفدي بلحمك دا
*هو انا لسه هستني لبكره!
ابتسمت وطلعت انا واحمد
_مش هتنام كويس السهر حلو بردو
=مطلعتيش غبيه زي مهو باين عليكي
_مرسيه اييي!!
=والله خساره تطلع من البيت كانت هتبقى مرات ابويا وكده واكيد هتبقى منبع حنان
_حنان دي تبقي عمتك، اطلع برا
=بس ...
_برا يا احمد
طلع وهو بيضحك، على فكره بقى هي عاديه جدا جدا ولا فيها ريحه الحلاوه
فتحت الدولاب بتاعي وبدأت ادور على لبس زي الي كانت لبساه، لقيت ترينج موف وعليه شورت! لا الغوا رحلتي بلا قله حيا، اكيد مش هلبس المسخره دي
هه بهزر معاكم لبستوا ووقفت قدام المرايا، مين دي؟ طب والله يبت يمريم انتي قمر بلا شهندا بلا بتاع بقى
دخل على طول من غير ميخبط انت متربتش يا احمد ولا اي؟ كان لسه ماسك الأوكره بتاعت الباب ومتنح، بص يمين وشمال ووراه ورجع بصلي تاني
_دخلت اوضه غير اوضتي؟
=لا هي اوضتك اه
_وانتي مين بقى؟
=انا مريم يا احمد مالك!
_قولي وربنا!! ازاي دا
=اتغيرت اوي؟
_انتي اتحولتي يمريم
=انت قليل الزوق
قرب _وانتي حلوه جامد
=على فكره مش عارفه انا لبست كده ازاي اكيد غلطت
_يرب تغلطي على طول، انتي كنتي بتلبسي بجامه كستور يمريم!
=مش عجباك البيجامه؟ دا انا لفيت لغايه ملقتها
_عجباني وربنا، بس صاحبه البيجامه عجباني اكتر
=ايدا مش هتقولي يموف وانا شقيان يالالالي؟
_دا يا كل الألوان والله
=معتش تقرب عشان هصوت تمم؟ انا بس بثبتلك ان شهندا دي ولا تيجي في جمال العبد لله قيراط
_دا انت المحصول كله يبطل
=أثبتلك؟ ابعد عني بقى، هخليك تدور على قطع غيار لكرامتك
_اقولك مفاجأه؟
=ها !
_انا مش شاقطك اه وربنا زي مبقولك كده يعني فيه عقد يثبت الجواز وكده
=الاه امال انا اوفر لي؟
_مش عارف انا اي دا
=اطلع برا يحقير يسافل
ضحك وقرب_ ولو مطلعتش!
=انت فاكر لما تضحك انا كده هركبت هرتكب هركبت! منك لله متقفش قدامي تاني
سمعنا صوت تكسير تحت وصويت فضحكت
_انا ربنا نصرني عشان انت مش سألك لنفسك حتي
=حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
نزلنا تحت لقيناها واقفه فوق الركنه
_مالك!!
*الكوبايه اتكسرت
=عادي يعني خدتت الشر و..
خبطته في ايده
_دي العفاريت هما جم! يرب احمينا يرب احمينا
عيطت*انا عاوزه امشي من هنا وحالا
عمو جمال طلع على الصوت
_ايدا ازيك يحاج خش نام بقى
*بتعيطي لي يشهندا!!
=عاوز تسكني في فله مسكونه يجمال!
*مسكونه!! مين قالك الكلام الفارغ دا
=مريم مرات ابنك
كنت فاتحه بوقي الي هو ايوه مين قالك بقي؟ انا اسمي جمالات
*اي الكلام دا يمريم!
_كلام اي! اه كلام ايوه، اصل اصل ايوه هقولك كنت بهزر معاها انا واحمد
*فيه هزار بالشكل دا!!
_اه عادي انا كنت بدخل الصواريخ في عين صحابي ولما يزعلوا بقولهم انهم قموصين جدا
=يعني مفيش عفاريت
_عفاريت وانتي موجوده؟ اقصد انتي طلعتي روحك خفيفه جدا، قولت بهزر
=يعني انام؟
_ما ابجحك! بقول يعني اه اكيد نامي بيتك بردو
=طب يلا يجمولتي وديني الاوضه الي جمبك
_نعم!! عندنا في سرو بلادنا لو العروسه باتت في الاوضه الي جمب العريس تبقى قليله الحيا ومشفتش تربيه ومتعلمتش الأدب لحظه وبنطخها وبنتاوي جثتها في اي داهيه عشان دي عار
=انتي بتقولي اي!
_بقول انك هتنامي في اوضتي
جه احمد ميل عليا وهمس في ودني
=نعم يختي والشقيان يالالالي الي كان فوق! هنستعبط؟ وانا مالي انا، ابويا يعملها وانا اشربها ولا اي
_متشرب يا احمد مش ممكن يبقى طعمها حلو، حاسب كده يلا ياحبيبتي قدامي
طلعت قدامي _انجوي يا احمد بقى اكيد باباك وحشك
=هو الانتحار حرام اوي يعني؟
_بقولك اي متصدعناش تصبح على خير يلا من هنا
طلعت وخدت شنطه صغيره معاها ودخلنا اوضتي وهي قعدت على السرير وانا قعدت على الكرسي قدامها
_بعد كده مينفعش تقعدي باللبس دا في البيت
=لي يعني؟
_انا متجوزه اه لو مش واخده بالك يريت متكنش معلومه جديده بالنسبالك وتكوني اكيد لاحظتي وكده فنخلي عندنا حبه من الأحمر، حبه بس مش كتير لو مش هيضايقك
=دا هيبقى ابن جوزي يعني ميجوزليش
_الطموح حلو ما اروعه بجد، وبعدين مينفعش تقعدي كده وخلاص
طلعت كريم من الشنطه وبدأت تحط منه على ايدها، الصابون ماله يعني بردو مش فاهمه!!
=معلش لازم احط كل دا قبل منام
_جاوبيني بصراحه كام عمليه تجميل؟
=نعم!!
_وانتي عامله اي دلوقت
بصيت على الشنطه لقيتها أعمق من حياتي، دا الواحد مش أنثى يجدع!! يخربيت ثباتي الانفعالي الي مخليني مقتلكيش لحد دلوقت
فجأه جاله تليفون فإتوترت ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية الذي احب العجوز" اضغط على أسم الرواية