رواية بنت قلبي البارت السادس 6 بقلم منة العدوي
رواية بنت قلبي الفصل السادس 6
"تحدثت ايسل بهدوء..انا شاكة اننا رجعنا بالزمن وبقينا في العصر الفيكتوري..وان البيت المسكون ده اله زمنية بمعني كدا ان..في مكان هنا او طريقة تقدر ترجعنا بس لازم الاول نعرف مكان الناس اللي دخلت البيت واختفت اكيد هما هنا
*طيب والحل هنعمل اي
_تحدث فيروز بهدوء..اظن ايسل معاها حق..وانا عندي اللي تقدر تساعدنا..
'م..ماما..
-تحدث وسيم باستغراب وقلق عندما شاهد حالتها تلك..مالك يا انسه
'لكن هنا انفجرت في البكاء وهي تقول..ماما ماتت..ماما كل ما ليا في الدنيا ماتت وسابتني..ثم بدات في الصراخ..ليه سبتيني..طيب ارجعي خوديني معاكي انا مش عايزة اعيش عايزة اكون معاكي..مامااا
-ذهب لها وسيم بسرعة وهو يحاول تهداتها..اهدي يا انسه خير ان شاء الله ادعيلها
'نظرت له بذعر وهي تبتعد عنه ودموعها لم تتوقف..لا لا ابعدوا عني كلكم وحشين وقاسين ماما بس..ماما هي اللي بتحبني ابعد عني
-احتضنها وسيم بقوة وهو يحاول تهداتها..ماما في مكان احس..قطع حديثة دخول الطبيب وبعض الممرضات الي الغرفة بسرعة
تحدث الطبيب بقلق..مالها وعد حضرتك
-صرخ فيه وسيم بغضب..متتصرف يا غبي انت ما انت دكتور..اديها حقنه مهدا
نفذ الطبيب ما قاله بسرعة الي ان هدات وعد وغابت عن الوعي وهي تتمت فقط باسم والدتها ووالدها
تحدث الطبيب بتوتر..اسف يا استاذ وسيم لو هزعج حضرتك بس حصل اي خلاها كدا
'تحدث وسيم بهدوء وحزن علي حالتها..جالها اتصال ومن وقتها وهي بتعيط وبتقول ان والدتها اتوفت..ربنا يرحمها
لم يتحدث الطبيب بل ظل في حاله صدمه..ايه..لا حول ولا قوه الا بالله..ثم قال بحزن..انا لله وانا اليه راجعون..ثم تحدث لممرض..معلش يا احمد مش هقدر اكمل شغل انهاردة خلي اي دكتور تاني يباشر مع استاذ وسيم وانا هاخد وعد وهمشي..وجاء ان يحمل وعد..لكن
ابتسم الاخر وقال..مش قولتلك انهم موجودين هنا
كانت تنظر له صفية بصدمه..بنات قلبي هنا بجد..ثم بكت بفرحة وهي تقول..خالد بالله عليك كفاية كدا ونظهر انا عايزة اشوفهم
تحدث خالد بهدوء..اهدي يا صفية انتي ناسية اننا غرب عنهم..هما ميعرفوناش..اهدي كدا افكر الاول هنعمل اي..ثم صمت قليلا وهو يفكر..بصي يا صفية مش هنقدر نظهر دلوقتي هنفضل هنا يومين
لم تتحدث صفية وظلت تنظر له فقط
تحدث خالد باستغراب من صمتها وهي تنظر له فقط..مالك يا صفية متردي
تحدثت صفية بتهكم وسخرية..ارد..ارد اقولك اي..اقولك ان بسبب كلمه نستني دي اتحرمت من بنات قلبي من وهما اطفال..اقولك ان بسبب اليومين دول كنت ممكن اموت من غير ما اشوفهم واخدهم في حضني..اقولك ان بسبب اخوك اتحرمت منهم اتنين وعشرين سنه..ثم صرخت به..ها رد اقولك اي..اي ناوي تكررها تاني واتحرم منهم للابد لحد لما اموت..ثم هدات وجلست علي الارض وهي تزرف الدموع من عيناها
حزن خالد علي حبيبته وزوجته وجلس جانبها وقال..اهدي يا حبيبتي..ان شاء الله هنتجمع سوا ونرجع بيتنا تاني الىي كان مليان بهجة وفرح..ثم رفع وجهها وحاوطه بيديه لتنظر له ليقول..فاكرة لما خلتيني اجي من الشغل وانا هموت من الخوف عليكي وفي الاخر تقوليلي انك كويسة وانك حامل..كان قلبي هيقع يومها بس بعدها كان طاير من الفرحة..وفاكرة يوم لما سمعنا نبضهم..البهجة والفرحة دي اوعدك هترجع تاني
ابتسمت له واحتضنته بقوة وهي تقول..وانا واثقة فيك..ثم قالت بحزن..انا مش عايزة اتحرم منهم زي ابني
شدد خالد من احتضانها وقبل راسها وهو يقول بحب..متخافيش ان شاء الله هنتجمع مع بعض
°ابتمست هي بحب..اوه ابتعد عني يا رجل سوف اتاخر عن سمو الاميرة
تحدث هو بغضب..كلارا..هناك رجال في الداخل اذا فقط لمحتك تتحدثي معهم سوف اقتلهم ولا يهمني شئ
°ابتسمت كلارا ووضعت يدها حول رقبته وهي تقول..اهدا حبيبي لكن سمو الاميرة تريدني وربما يتحدث معي احدهم فاجبر علي الحديث معهم
تحدث هو بغضب..قولت لكي لا..والا اعتبريني غير موجود في حياتك
°ابتسمت كلارا وقالت بدلال..اوه هل حبيبي يغار علي
امسكها من فكها بقوة وهو يقول..سميها كما تريدي لكن ان تجاوزتي الحديث معه سوف اقتلهم دون رحمه..ثم تركها وابتعد عنها قليلا بغضب
°ابتسمت كلارا واقتربت منه وهي تهمس له..وانا اعدك اني لم اتجاوز الحديث معهم..احبك كثيرا..ثم قبلته علي وجنته وتركته وخرجت
°نعم سمو الاميرة لقد اخبرني ماثيو ان سموك تريديني
_اومات لها فيروز بهدوء وقالت..ايوا يا كلارا تعالي
°انحنت لها كلارا باحترام وتقدمت منها..امرك سمو الاميرة
"كادت فيروز ان تتحدث فقاطعتها حديث ايسل وهي تقول بهدوء..لا استني يا فيروز هتكلم انا
اوماءت لها فيروز فاكملت ايسل حديثها توجهه الي كلارا..بصي يا كلارا اللي هحكهولك دا محدش يعرفة ابدا تمام
°نظرت لها كلارا باستغراب وقالت..امرك سمو الاميرة
"ابتسمت ايسل وقالت..بلاش سمو الاميرة دي بقي هتلغيها احنا زي بعض..بصي اولا احنا مش من هنا وانا شاكه اننا اتنقلنا عبر الزمن ورجعنا للعصر الفيكتوري
°لم تفهم كلارا شئ فقالت بعدم فهم..لا افهم عليك..ولكن نعم نحن في العصر الفيكتوري لكن سمو الملكة فيكتوريا قد ماتت منذ زمن
"نظرت ايسل لفيروز ثم عادت تنظر لكلارا وقالت..بس يبقي انا كدا شكي صح..بصي بقي انتي طبعا بقيتي عارفة في اللغة العامية شويه فهحكيلك كل حاجة..اولا احنا مش من هنا احنا من العصر الحديث وكان في بيت مسكون هو اللي نقلنا بالزمن لهنا ازاي بقي دا بقي اللي مش عارفة افسره لكن انا لا الاميرة ولا حاجة..لكن عايزة اعرف منك شويه حاجات
°امرك سمو الاميرة
"ضحكت ايسل وقالت..تاني هتقولي امرك سمو الاميرة..يا بنتي اسمي ايسل..ايسل وبس..المهم..احكيلنا اكتر عن الاسطورة دي..وقبل ما تحكي عن الاسطورة..في سؤال اهم..في ناس كنتوا برضه بتلاقوها زي الشابين دول وتحبسوها
°اجل هناك الكثير مثلهم اتي الي هنا وقمنا بوضعهم في الزنزانة لكن السيدة ميلي كانت تأخذهم منا مقابل المال
"سالتها ايسل باستغراب..مين السيدة ميلي دي كمان
'قاطعهم فارس..دي..دي نفس البنت اللي هربنا من السجن بسببها وكانت عايزة تتجوز انس
°تحدثت كلارا بتوضيح..السيدة ميلي انها من اغني الاغنياء هنا بعد سمو الاميرتان والملكان والملك
_تحدثت فيروز بهدوء..طيب معلش ممكن توضحيلنا اكتر
°اوماءت كلارا لها بتفهم ثم قالت..السيدة ميلي كانت المساعدة وتعد هي اقرب شخص للملكة فيكتوريا..لكنها قد اختفت بعد موت الملكة فيكتوريا ثم بدات بالظهور عندما علمت بوجود اشخاض غرباء علي ارضنا
*تحدث انس موضحنا..بس مظنش انها كدا بس دي غريبة اوي فجاة تختفي وفجاة تظهر وتدخل اي مكان بسهولة وكل دا في اقل من دقيقة
"طيب خلاص يا جماعة مش وقته كلام عنها خلينا في الاسطورة دي توضح اكتر عنها
°الاسطورة ظهرت منذ ان توفت الملكة فيكتوريا كانت تقول ان هناك ملك وملكة ولديهم ابنتان وابن واحد هما حكام ارضنا..وقد حكت الاسطورة انهم وجدوا بلورة زجاجية كانت رمز للحكم ومن وجدها اصبح الحاكم الحقيقي..وقالت الاسطورة انهم وجدوها بالفعل وان المنضدة تلك لم تكن عليها سوي لوحة للحاكم الحقيقي
"تحدثت ايسل وهي تضرب راسها بخفة..برضه مستفدناش حاجة عايزة اعرف اكتر
'تحدث فارس بسخرية لانس..اهو شوفت عاجبك بسببك مش هنعرف نرجع تاني لارضنا
*تحدث انس بغضب..فارس مش وقت كلامك دلوقتي
°لكن صمت الجميع فجاة وهو يستمع لكلارا باهتمام التي هتفت بتذكر..لكن ربما هناك شئ سوف يساعدكم..
جاء الطبيب ان يحمل وعد لكن امسك وسيم يده وهو يقول بغضب..وانت تشيلها وتاخدها باي حق
تحدث الطبيب باستغراب..اسف حضرة الظابط بس دي بنت عمتي
-تحدث وسيم باستغراب لكن لم تخلوا نبرته من الغضب..وهي عشان بنت عمك يحقلك تشيلها كدا..
يا استاذ دي بنت عمتي ولازم امشي عمتي متوفية انت مدرك لللي بتقوله
-وانا اضمن منين انك بتقول الحقيقة مش تكون طالع نصاب
لكن لم يتحمل الطبيب اكثر وقال بغضب..لا لهنا يا سيادة الرائد ومسمحلكش تغلط فيا اكتر من كدا
-انت عارف انت بتكلم مين..ثم لكمه في وجهه بغضب
دار عراك بينهم ولم يدم كثيرا عندما توقفوا فجاة علي صوت وعد وهي تقول بلا وعي وهي مغشي عليها..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت قلبي كاملة" اضغط على أسم الرواية