رواية كدبة ابريل البارت السابع 7 بقلم حبيبة محمد
رواية كدبة ابريل الفصل السابع 7
لقيت اسر و حياااه ولادك يا شيماء
شيماء بلعت ريقها بذهول:
انت بتقول اي
اسر بفرحه : بقولك ولادك يا شيماء طلعوا عايشين وعلي وش الدنيا
شيماء ما صدقت وضحكت بصدمه وهي ماسكه ايده وبتحركه جامد: عايزه ... عايزه اشوفهم ابوس ايدك يا ادهم عايزه ولادديييي
حياه خرجت من اوضتها وهي بتبص علي منظر شيماء العماله تعيط ..
ادهم بص عليها وبدأ يرمش بهدوء لمجرد أنه شاف حياه ونسي كل البيحصل نسي شيماء العماله تعيط من الفرحه
حياه بصتله بعدم فهم للبيحصل ومستسلمه جدا للبتشوفه
شيماء لقت ادهم متنح ومبيتحركش لفت عشان تشوف في اي
ادهم بهدوء وسرحان:
دي بنتك يا شيماء ؛ بنت عمي
حياه خدت نفسها بصعوبة وهي خايفه من رد فعل شيماء
شيماء اتنفست وبصت للسما وهي بتضحك وبتشكر ربنا
قربت من حياه بخطوات هاديه لحد ما بقت بقربها
لمست وشها وشعرها الطويل ودققت في ملامحها وهي بتحضنها وهي بتعيط وبتقول:
طلعتي شبهي شبهه امك يا بت
حياه تلقائيا حست بطمئنان اول مره تحس بيه في حضن شيماء وعيطت لدرجه انها انهارت من العياط
شيماء باست أيدها ووشها وضحكت بصوت عالي وهي بتقول: كنت بفتكرك غرقتي
اخيرااا اخيرا لقيتك يا حياه
حياه كل دا واقفه مكانها مبتديش اي رد فعل غير أنها واقفه بتعيط و مش فاهمه اي حاجه بتحصل ومتعرفش إن دي امها اصلا
ادهم طلع ورقه التحليل من ايده وهو بيقول بهدوء: فاكره لما روحنا حللنا امبارح؟ عشان اعرف انتوا ولاد عمي ولا لأ؟
حياه امأت برأسها وهي بتمسح دموعها
ادهم ببرود: الورقه دي هديهالك تقرأيها وانتي هتعرفي أن الواقفه بتحضنك دي تكون مين
حياه خدت منه الورقه بهدوء وبدأت تقرأ كل كلمه في الورقه وهي مذهوله والدموع بتنزل من عينها
رمت الورقه من أيدها وهي بتقول: انتي امي؟
شيماء بدموع الفرح:
اه امك وآلله امك
حياه دموعها نزلت منها بذهول وحضنت شيماء وهي بتعيط
و ادهم واقف مش مصدق نفسه
لف الناحيه التانيه وسابهم قاعدين مع بعض وهو بيفكر: يعني من النهارده حياه هتعيش معانا؟ وهشوفها كل ثانيه و كل دقيقه؟
اسر دخل الفيلا هو و نارين وهما بيضحكو وبيشربوا عصير ومهيصين
اسر لقي حياه قاعده بتعيط وجمبها واحده غريبه
رمي البيبسي من ايده وطلع يجري علي حياه وهو بيقول: حياه !! في حاجه حصلت؟
حد عملك حاجه ؟
حياه بصتله بقهر وجنبها شيماء متعرفش أن اسر ابنها
اسر بعصبيه وخوف عليها:
ما تنطقي؟ حد عملك حاجه؟
حياه قامت وهي بتمسح دموعها وبتقوله: كلامك كله طلع صح
انا طلعت واقفه جمب امي الحقيقيه وانت طلعت اخويا
اسر سكتت شويه وبعدين قالها: تقصدي بأيه انك واقفه جمب امك الحقيقيه
حياه حاولت تاخد نفسها وتتكلم عشان هي كانت بتعيط: يعني اقصد انا احنا طلعنا ولاد عم ادهم باشا ..اقصد ادهم و الواقفه جمبي دي تكون امي وامك
أدتله الورقه ال فيها نتيجه التحليل وهي بتقوله: أتأكد بنفسك
اسر خد الورقه وبدأ يقرأ
شيماء كانت واقفه مستعجله علي رد فعله مستنيه أنها تحضنه وتفرح بيه
شافت شكله وهي فرحانه وبتقول: ابني كبر وبقا طول بعرض
اسر اول ما قرأ الورقه بص لشيماء وهو بيعيط وبيقول : وحشتيني اوي يا امي
شيماء بدموع: انا اكتر يقلب امك
نارين قربت من ادهم الواقف ليشرب سجاره علي جمب وبيبص عليهم
نارين بتساؤل:
هو اي البيحصل دا؟
ادهم خرج الدخان من بوقه وهو بيقول: دول يكونوا ولاد عمك
نارين بفرحه: ا.انت بتتكلم بجد .. يعني اسر ابن عمي؟
ادهم بصلها من طرف عينه وهو بيقول ها: واشمعنا سألني علي اسر ما اهو حياه كمان بنت عمك
نارين بكسوف: بجد ؟ م مكنتش اعرف يا ادهم
بعد اسبوعين
صحيت حياه من نومها علي ادهم الواقف بيلبس في أوضتها
حياه قامت صوتت بفزع وهي بتقول: انت اتجننت يا ادهم جاي تلبس في اوضتي ليه
ادهم كان بيلبس ومش مهتم لكلامها
حياه قامت وهي بتكلمه بعصبيه: ينفع اعرف سبب برودك معايا أسبوعين كاملين اي ؟
ادهم بغيظ:
يعني مش عارفه في اي ؟
- كدبك عليا يا حياه ... طلعتي بتكدبي عليا وكنتي بتقولي انك غنيه وعايشه مع أهلك ويوم ما عرفت انك بنت عمي اتخطيت الموضوع عشان مضيعش فرحتك بس انا مش طايقك اصلا
حياه قعدت علي السرير بندم وهي بتقول: مكنتش انا السبب يا ادهم وبعدين مش كفايه خصام كدا بقالنا كتير اوي مينتكلمش حتي كلامنا في الشركه قليل اوي ؟
ادهم بغرور: وانتي يهمك تكلميني ليه؟ غريبه دي؟
حياه بخجل: عشان انت مبقتش مجرد مدير بقيت ابن عمي
ادهم يصلها بطرف عينه وقالها:
انتي ليه لغايه دلوقتي ملبستيش؟ شكلك نسيتي أن وراكي شغل ؟
حياه بعصبيه: طب استني الاه
وبعدين كنت بتغير في اوضتي ليه؟
ادهم بعدم اهتمام: اسر المتخلف كان نايم علي سريري وقافل الأوضه بالمفتاح معرفتش اغير هناك
حياه بسخريه: اومال كنت نايم فين كل دا ؟
ادهم بعصبيه: ملكيش دعوه البسي وتعالي انا مش هوصلك عشان مش هستناكي ولو اتأخرتي اكتر من ربع ساعه اعتبري نفسك مطروده من الشغل
حياه بغيظ: كان يوم مهبب يوم ما ....
مكملتش كلامها وبصتله وهي بتبتسم برقه : يوم ما فكرت اكدب عليك
ادهم كان عايزه يضحك علي دلعها عليه دا بس مسك نفسه علي اخر لحظه: احممم اظن أنني سمعتي انا قولتلك اي.
خرج من الاوضه وهو بيضحك عليها وبعدين خرج من الفيلا كلها
حياه نامت وفردت ايديها الاتنين علي السرير وهي بتبتسم بكسوف وبتقول: اكيد بيحبني ..
***
اسر صحي من النوم نعسان خالص
اول ما خرج لقي نارين قاعده وجنبها بنت
اسر بتساؤل: مين القمر دي؟
نارين بأبتسامه : دي تكون بنت اخت مامتك عمتو يعني
اسر بفرحه: ازيك عامله اي يا ..صحيح اسمك اي؟
نارين : اسمها ميليسا
ميليسا بخجل: انا عندي ١٧ سنه واسمي ميليسا
اسر بأبتسامه : قمر يا ميليسا واسمك جميل
نارين مسكت أيدها وقالتلها : دي اوضتك يا ليلو
ميليسا بابتسامه: ميرسي
قفلت الباب وخرجت لأسر وهي واقفه علي الباب من برا
اسر قرب من نارين وقالها بمعاكسه: احلويتي اوي انهارده
نارين سكتت بكسوف
اسر حط ايديه الاتنين علي الباب وحاوطها
نارين قلبها دق جامد وبصت في عيونه بتوتر
اسر برومانسية بص لعيونها وقالها: نارين انا ...
ميليسا فتحت الباب لقت اسر محاوط نارين علي بابها فا نارين وقعت علي الارض وأسر فوقيها
نارين بصت ل اسر و ميليسا بكسوف وقامت تجري من وشهم
اسر غمز ل ميليسا وقالها:
كدا ينفع برضو؟ قطعتي لحظه جامده..
ميليسا ضحكت بكسوف
**
حياه راحت الشركه وهي كل همها تشوف نيرا ال بقالها اسبوعين مش ظاهره و لا في الشركه ولا في البيت
اول ما دخلت لقت نيرا واقفه بضهرها بتتكلم مع بنت
حياه بفرحه خبطت علي ضهر نيرا وهي متوقعه من نيرا تحضنها وتفرح
نيرا رفعت راسها لفوق بتفاخر وهي بتقولها: اتفضلي ؟
حياه بلعت ريقها بصدمه وقالت: اي يا نيرا هو احنا في بينا الكلام دا ...
نيرا بحزن: انتي سيبتيني لوحدي يا حياه .. سيبتيني لوحدي في صدمه كبيره اوي متوقعتش من ماما انها تصارحني بيها ؛ كنت محتاجاكي جمبي عشان انتي لسه اختي حتي لو مش من دمي انتي اختي ومفيش حاجه في الدنيا تقدر تثبت غير كدا بس انا فعلا كنت محتاجاكي في وقت سيبتيني فيه لوحدي
حياه حضنتها وهي بتعيط وبتقولها: انا اسفه سامحيني
- الفتره دي كانت فتره صعبه عليكي وعليا وعلي اسر وعلي ناس كتير اوي
- انا محتاجاكي جمبي محتاجه نكون جمب بعض تاني واحكيلك وتحكيلي
نيرا ضحكت بفرحه وهي بتقولها: وانا عمري ما اقولك لا انا في ضهرك يا بت
حياه بفرحه : اختييي يا ناس
ادهم خرج من المكتب وهو بيقول لحياه بقسوه :
اظن ان دا مش مكان للكلام ولا للهزار والدلع المرئ دا
قال بحده: حياه لأخر مره هحظرك انتبهي لشغلك عشان بعد كدا هتطردي وقدام الناس كلها كمان ..
انتي بقيتي مهمله وساذجه بشكل !! بقيتي تافهه
و كداابه .. وانا بكرهه الكدب
بص في ساعته وهو بيحاول يتحجج عشان يجرحها اكتر : الساعه كام يا هانم؟ تقدري تقولي؟
جايه تلعبي ولا جايه تشتغلي
مخصوملك نص المرتب المره الجايه هتطردي و ساعتها مش هيهمني عشان انتي هنا بنسبالي متفرقيش اي حاجه انا بشغلك شفقه من عمتي ليكي مش اكتر
غير كدا ف انتي مبتشتغليش اصلا انتي جايه تلعبي وتهزري
حياه خدت كلام وجعها منه اوي كلام مكانتش تتوقعه منه
قربت منه وهي بتجز علي سنانها بأنتقام: وانا هستقيل من انهارده يا ادهم باشا ... مش محتاجه لشركتك ومرتبك
خرجت من الشركه وهي قلبها مكسور ...
ادهم حس وكأنه ارتاح أما جرحها زي ما جرحته
****
حياه دخلت اوضتها وهي بترزعها جامد وبتعيط
دخلت وراها شيماء وهي مخضوضه وبتقول: حياه!! مالك يا بنتي؟
حياه بدموع:
مفيش اي حاجه يا ماما
شيماء: بس
حياه بأنهيار:
لو سمحتي سيبيني لوحدي
شيماء خرجت وهي زعلانه علي حاله حياه
**
اسر دخل ل نارين الأوضه وهو بيغمزلها
نارين سابت اللاب من أيدها وقالتله: نعم؟
اسر بيحاول يتكلم معاها كتير: نعم!! ما تتكلمي عدل معايا !
في اي ؟
نارين قالتله بعصبيه: اتكلم معاك عدل ليه ؟ انت تكونلي اي؟
اسر خد نفس عميق وقالها بتسرع: اكون بحبك
*""
نيرا وصلت للفيلا ال فيها حياه وأسر عشان تبعت ل اسر رساله
كتبتله في ورقه صغيره: وحشتني يا اسر انا اسفه اني خاصمتك ينفع نرجع صحاب تاني؟
***
شيماء كانت قاعده مستنيه ابن اختها يجي
واخيرا جه ؛ قابلته وهي بتضحك بفرحه: وحشتني يا ابن الغاليه
يحيي بابتسامه: وحشتيني اوي يا خالتو
شيماء بفرحه: حبيب خالتو .. احكيلي بقا عملت اي في السفر
*****
بعد وقت كبير من كلامه مع شيماء ...
شيماء شاورتله علي اوضته من بعيد: اوضتك اهي يا حبيبي انا قصدت احطها جمب اوضه ميليسا اختك عشان تكونوا مع بعض
يحيي بابتسامه: حاضر يا خالتو هدخل اهو عايزه حاجه
شيماء دخلت المطبخ وسابته يروح اوضته
بدل ما يدخل اوضته دخل اوضه حياه وهو بيفرد ايديها الاتنين بأرهاق ونعاس حط شنطته جمب الدولاب وبدون اي تردد نام علي السرير وهو مرهق جدا
حياه كانت مغطيه نفسها وكأنها مخده وهو مش واخد باله كان فاكرها مخده وهي كانت نايمه مش واخده بالها
**
ادهم وصل الفيلا وغير لبسه وكان هينام بس قبل ما ينام كان عايز يشوف حياه عشان حس بالذنب من نحيتها
فتح باب اوضتها لقاها قاعده علي السرير و يحيي جنبها
حياه بنعاس: ا.. ادهم ؟
يحيي بص للبنت الجمبه بعدم فهم
ادهم بغيره مسك حياه من أيدها بعصبيه وشدها وراه
حياه فضلت تزقه وتحاول تمنعه يشدها بس هو غيرته كانت مغميه عينيه
شدها من أيدها ورماها في أوضته وهو بيقول من انهارده هتنامي علي سريري انا ...
حياه بعصبيه: انت اتجننت انام جمبك ازاي يعني ...
ادهم مسح علي وشه بغيره وقالها: هتجوزك
***
نيرا روحت البيت بعد ما بعتت الرساله وهي حاسه انها شالت كل الهموم من علي كتفها لما صالحت اختها وبعتت الرساله لأسر
فتحت باب الشقه وهي بتقول بفرحه: ماما انا صالحت حياه
بابا!! حد هنا ؟ روحتوا فين؟
دورت عليهم في الشقه كلها لحد ما وصلت لأوضتهم لقت مامتها مقتوله علي السرير وباباها مضروب في قلبه برصاصه ومرمي علي الارض
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية كدبة ابريل" اضغط على أسم الرواية