رواية ملجئي العشق والحياة البارت التاسعة 9 بقلم أية البدري
رواية ملجئي العشق والحياة الفصل التاسعة 9
حسن : طارق بعتلك الشنطه دي
شمس : فيها اي دي
حسن : طارق بيقلك كمان فكي البلوك احسنلك
شمس : احسنلي
حسن ضحك : هو الي قال والهي
شمس بغضب : ماشي يا حسن
ةى٠حسن مشي و شمس قفلت الباب
كارما : اي ده هههههه رجعلك الشبكه تاني
شمس : فرحانه فيا
كارما :لا يا ختي عن اذنك انا رايحه الدرس الفزيا
شمس : ماشي يا ختي غوري
نزلت كارما و شمس فكت البلووك
شمس .. امممم
طارق : تك مو
طارق : بسوق لما افضي هكلمك
شمس اتعصبت و مردتش
**********************
شروق خرجت من الحمام لقت تلفونها بيرن بأسم (ايمن حبيبي)
اتنهدت بغضب و ملل و مردتش
**********************
ايمن رمي التلفون بعصبيه
ليلي بأستغراب : مالك يا حبيبي
رمقها ايمن بنظره كارهه لاول مره في حياته : مفيش و ملكييش فيه اصلا
ليلي بخوف منه : انت كويس يا ايمن
ايمن بوجع : كنت كويس يا ليلي(بخنقه) بقلك اي انا هنزل ايطاليا يومين كده ولا حاجه اشوف الشغل و ارجع
**********************
عند طارق و اخيرا بقي فاضي و كلمها في المساء
...👋👏👏
شفتها شمس و مردتش و كملت مذاكره
... قولي لخالتك ان بعد بكره الخطوبه يا قمر
شفتها و اتغاضت و رمت التلفون ادمها و هي بتتأفأف
...طيب بوصي يا ستي انا والدتي متجوزه
... و ابويا متجوز
.. والاتنين منفصلين
كانت شمس بتشوف الرسايل و عاوزه تعرف عن حياته اكتر
...بابا و ماما اطلقوا و انا عندي ١٠ و جود كان عندها 7 سنين كنا عايشين في المنصوره
...و وقتها بابا خدني انا و جود علشان امي هتتجوز و كده
.. 😡😡😡😡
...مش ناويه تردي
...طب مش مكمل
شمس ابتسمت و قالت اما تعصبه شويه
...احسن 🥱🥱 اصلي عاوزه انام😴😴
... يلا تصبح علي خير يا طارق
طارق شاف رسايله و اتعصب و رن عليها
و شمس اول ما شافت اسمه (خطيبي) علي شاشة التلفون قعدت تضحك و مفتحتش الخط عليه
طارق كان شويه و هيكسر التلفون و يفسخ الخطوبه و جرب يتصل مره تانيه
شمس برقه مبالغ فيها : الوا
طارق بعنف و عصبيه : و حياة خالتك اي الرقه دي يا ختي
شمس مقدرتش تكتم ضحكتها و نست انه معاها علي التلفون و فضلت تضحك و هو ابتسم لكثرة ضحكها
ثم حل الصمت بينهم
قاطع طارق هذا الصمت : خلصتي كنتي بتعملي اي بقي
شمس : كنت بذاكر و كمل يلا
طارق : امممم طيب يا ستي بوصي بقي وقفنا لحد منا عشت مع بابا و جود في الفيلا هنا في القاهره بعدها بابا اتجوز و خلف شروق و حسن و انا استقليت بحياتي و جود فضلت عايشه معاهم
شمس بتساول:استقليت ازاي
طارق : كان عمري تقريبا ٢٠ ولا ١٩ و سافرت مع خالي و ايمن لأيطاليا و هناك كانت ساره موجوده و كنا ...
شمس و حست بفضول غريب : مين ساره دي
طارق : اخت ايمن
شمس : ااه كمل كمل
طارق : بس خلصت دراستي
شمس بفضول : انت اي مؤهلك
طارق بعصبيه : بت اسكتي
شمس بصدمه :انت بتزعقلي
طارق اتنهد : شمس
شمس بزعل : ااممم
طارق : انا اسف ممكن تسمعيني
شمس : طارق سيبك من كل ده كل ده ممكن اعرفه بعد الجواز او في الخطوبه الي مطلوب منك دلوقت اعرف انت يعني
طارق : من اين لك ذالك صح
شمس : اهاا الله ينور عليك يا عم الحج
طارق اتنهد بتعب : طيب بوصي يا ستي صاحب المحل بتاع الدهب يكون جوز امي و ابنه
شمس : انت ليك اخ من مامتك بس
طارق بحزن غريب ظهر في نبرته : لا ده ابن جوزها من مراته الاوله
شمس حست بوجع طارق فمضغطتش عليه
شمس : انت بتعمل اي دلوقت
طارق : بصراحه جعان
شمس ضحكة بخفه لتغير مزاجه السريع : و انا و الهي
طارق ضحك بخفه : شمس
شمس بدلع: نحم
طارق : انا معجب بيكي اوي مقدرش اقلك اني بحبك بس مش عارف مشدودلك شكلك سحرتيني
شمس بخجل : اكدب لو اقول ان مشاعري اقل من مشاعرك يا طارق
طارق : الخطوبه بعد بكره هتكون علي الديق ولا علي الواسع
شمس بمزاح : لا علي القصير مش هنطول علشان منتكعبلش 😂
طارق ضحك بخفه : خفه يا بت
شمس بغرور : دي اقل حاجه عندي
خرج كريم من غرفته بنعاس و هو متجه للحمام ليسمع شمس و هي تتكلم و تضحك فيتصنت علي بابها
شمس : هو اهلك هيحضروا الخطوبه ولا زيها زي الفاتحه
طارق بحزن : بوصي يا شمس انا اهلي الحققيين هما اخواتي و ايمن و ساره و خالو الباقي مش مهمين عندي
شمس : طيب عموما الخطوبه هتكون حفله كبيره و طبعا هلبس فستان و كده يعني و في قاعه بقي و انت فاهم طبعا
طارق : و ليه قاعه تعالوا نعملها في فيلة خالي في مصر هي كبيره اوي
شمس : بس يا طا
طارق : مبسش خلصت يا شمسي الخطوبه هتكون في فيلا خالي و اعزمي اي و كل الي تعرفيهم
شمس برقه : حاضر
طارق : يلا يا بت بقي التلفون هيفصل شحن
و بمجرد مقفل الخط معاها دخل كريم زي الاعصار علي شمس
كريم : كلمتيه يا ختي
شمس بخضه : لا ده ده ه ده هو الي كلمني
كريم : و اخرة الشغل ده اي
شمس : بص هو الخطوبه هتكون بعد بكره
كريم بصوت عالي نسبيا : و ده مين الي موافق علي حاجه زي دي يا روح خالتك
شمس : بص بس يا كرومتي مش طلع ان الشبكه دي هديه من امه و جوزها
كريم بعدم تصديق : يا شيخه
شمس : اه و خالوا طلع عنده شركه في ايطاليا و في مصر
كريم : و هو الي قالك كده
شمس : هه! بصراحه انا كتبت اسمه علي جوجل و طلعلي انه تاجر اقمشه كبير في المنصوره و عنده سلسلة محلات كبيره اوي و شركه صغننه كمان للتصدير خارج مصر و مشارك ابن خاله هنا في القاهره في شركه موضه و ازياء و كده
كريم : امممم كملي ابهريني كل ده علي جوجل !
شمس : اها و مكتوب ان ابوه راجل غني كده و عنده شركه برضوا
كريم : الله و اكبر شركه برضوا
شمس : لا بس دي شركه مقاولات
كريم :شمس
شمس :نعم
كريم : انتي عاوزه تكملي
شمس .......
كريم : انتي حبتيه
شمس بصدمه : انا لا اه اوووف معرفش
كريم ابتسم : والهي و كبرتي و حبيتي يا شمس
شمس ابتسمت بخجل
*********************************
بعد يومان في المساء
موسيقي عاليه
بدل سوده فساتين قصيره المكان اتغير و كان الحفله في فيلا طارق
كريم و سما و عثمان كانوا قاعدين علي نفس الطاوله
كريم بمزاح : في شويه مزز هنا يا حج
سما و كأنها ما صدقت : يلا يا خويا قوم خدلك واحده
كريم : ياااه انتي مخنوقه مني اوي كده
عثمان ضحك : امك لو عليها تجوزكوا انت و كرم و كارما بعد شمس هتعملها
*********************************
طارق : هما اتأخروا كده ليه
و اتصل بأيمن و لكن لم يرد اتصل بجود و لم ترد
بدأ يقلق و اتصل علي حسن و لم يرد بدأ يقلق و اتصل بشمس بس مردتش برضوا
طارق قلق اوي و خرج مسرعا للسياره الخاصه به ليذهب الي عنوان الكوافير التي به شمس...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ملجئي العشق والحياة" اضغط على أسم الرواية