رواية محبوبتي الصغيرة البارت التاسعة 9 بقلم رحاب ماهر
رواية محبوبتي الصغيرة الفصل التاسعة 9
عدي اسبوع ولكن حدث تغير.. ف خلال الاسبوع حاول بلال ان يتقرب من مسك ويُصحح من اخطاءه التي مضت.. وصحت بلال تحسنت للافضل
....
ف الصباح... كانت مسك نائمه مع بلال ف نفس الغرفه ولكن ع الكرسي وواضعه رجليها ع السرير وع وجهها كتاب كانت تقرا فيه امس..
استيقظ بلال وظل يضحك ع منظرها..
_مسك..
=....
_اه هي زمنها بتاكل رز بلبن دلوقتي مش هتصحي الا ما اكب عليها ميه زي زمان يااااااه امتي الايام دي ترجع يارب تقدر تسامحني ومش هزعلها تاني والله
ثم اخذ كأس الماء الذي كان بجواره وسكبه ع وجهها..
=يللللللههههههوووووويييييي الحقووووووننننننييييي بغرق حتي استوعبت ما فيه.. ونظرت الي بلال وجدته يضحك بشماته عليها.. انت بتضحك ع اي ينفع اللي عملته فيا ده حرام عليك عاااااا
_عمال اصحيكي مبتصحيش اعملك اي يعني
=منك لله
_طب خلصتي قومي بقي غيري هدومك دي واعملي الفطار ع ما اروح اتوضي
=بضيق خايف عليا اوي
_بلال.. ولو مخفتش عليكي هخاف ع مين ها..
= احم انا راحه ووذهبت الي غرفتها واستبدلت ملابسها وصلت فرضها ثم احضرت الفطار..
_تخبط.. بلال ادخل
=لا
_اي الرخامه دي طب اهو.. وفتحت الباب
=وجدته جالس يقرأ الكتاب التي كانت تقرأ فيه امس.. وقال.. دخلتي يعني
_اي مش عايزني ادخل
=معنتيش تستأذني تاني ابقي ادخلي ع طول..
_هزت رأسها بالموافقه
يلا عشان نفطر ونلحق نروح للدوكتور
وطول الفطار عين بلال لم تغفل لحظه عن مسك...
ثم انتهوا يلا..
=يلا يستي..
مسك تفتح باب الشقه.. وجدت صديقتها زينه
_مسك تعانقها بقوه... وحشتيني يزينه اوي عامله اي
=الحمدلله وانتي..
_الحمدلله ف زحام من النعم
=اعتقد اني جيت ف وقت غير مناسب ولا اي
_لا يقلبي متقوليش كده ده بيتك انا كنت راحه للدكتور عشان بلال..
=اه ماشي حببتي.. الف سلامه ي استاذ بلال
~......
مسك تنظر الي بلال وجدته شارد بها ثم ضربته بقوه ف بطنه.. آاااااااه اي
_زينه هنا
=اه ازيك ي زينه عامله اي..كنتي بتقولي حاجه
~زينه بضحك.. الحمدلله يسيدي.. كنت بقلك الف سلامه بس شكل عقلك مش هنا خالص اللي واخد عقلك يتهني به وغمزت الي مسك
_مسك.. اي يحببتي تعالي ادخلب هدنك واقفه كده وقرصتها من يديها
=زينه تجز ع اسنانها.. خلاص والله انا اسفه سيبي بدل مصوت وجوزك يطردنا احنا الاتنين من البيت
_بلال.. ف حاجه ولا اي عمالين تتكلموا بصوت واطي لي..
=مسك.. لا لا مفيش كنت بقلها ع حاجه
_لسه زينه هتتكلم وتقول كدابه راحت مسك شداها من ايديها ودخلو المطبخ وبلال واقف يضحك ع طريقتهما الطفوليه..
=اي يمسك حرام عليكي ايدي عماله توجعني
_هششششش مسمعش صوتك
=حاضر يستي بس بقلك هو ده بلال فعلا
_اه هو لي
=اصله عسل اوي يخربيت عيونه
_ اتلمي يزينه
=اي ده اي ده هي الصناره غمزت ولا اي
_صناره اي يهبله انتي بس غض البصر يبني ادمه براس بخاخه
=اه قلتيلي ماشي يختي بس ده انتي طلعتي مفتريه اوي
_لي ان شاء الله
=من كتر حكاويكي عليه كرهته يشيخه والراجل طلع كيوت وقمر اهو يااااه يارتني كنت مكانك
_مسك تكاد تنفجر بداخلها ولكن تظاهرت بالثبات.. زينه امشي روحي
=خلاص يستي عاملين اكل اي النهارده وتفتح التلاجه
_مسك.. مسكتها من خمارها... انتي بتعملي اييي
=اي يمسك مكلتش انا يدوبك صحيت وصليت وقرأت وردي والأذكار ف السكه وقلت اجي افطر عندكم او اتغدي انت وكرمك بقي
_حد قالك عني اني اسمي كريمه انا اسمي مسك يماما ويلا امشي من هنا بطلنا نعطف ع الغلابه
فقاطع حديثهما بلال... مسك يلا هنتأخر بتعملوا اي كل ده...
-حاضر جايه اهو. امشي قدامي
_طب استني هاخد التفاحه دي
~يارب صبرننننننيييي
فخرجت مسك الي بلال اسفه اصل زينه كانت وحشاني اوي وتجز ع اسناها
_زينه.. وانا اكتر والله يحببتي وكان نفسي نقعد مع بعض بس يلا مره تانيه بقي
~بلال.. ممكن تيجي معانا ولما نروح تقعدوا مع بعض
_مسك.. لا لا تيجي فين دي ملهاش ف جو المستشفيات ده
=زينه.. مين قال كده وتنظر الي بلال انا بحب المستشفيات اوي
~بلال.. خلاص يلا تعالو هسبقكم انا وتعالو ورايا
|.. مسك.. اما وريتك يزينه مبقاش انا
~وانا مالي مش جوزك اللي قال ينفع ارفضله اول طلب يرضيكي لو يرضيكي فهر ميرضنيش
_يربيييي امشي قدامي
وركبوا السياره..بلال يجلس بجانب الشوفير
ومسك وزينه بالخلف..وطول الطريق ينظر بلال من المرآه الاماميه ع مسك حتي قاطعته مسك..الله غزل البنات انا عايزه يبلال..
_طول عمرك بتحبيها
=طب انزل بسرعه هاتلي قبل ميمشي
_حاضر يستي ههههههههه
..
_اتفضلي.. وخدي دي اديها لزينه
«شكرا
~العفو
ثم ركب السياره مره اخري
_زينه توطي ع ودن مسك.. مسك
=ها
_تسلفيهولي
<هو مين ده
=بلال
_مسك بعصبيه..استغفر الله العظيم
فلاحظ عليها بلال..ف اي مالك
=لا مفيش بستغفر اي مستغفرش
_وانا قلت حاجه استغفري يستي ..وف نفسه وربنا مجنونه
.
....
فوصوا الي المستشفي.. وقالت الممرضه
آنسه مسك ممكن تدخلي معاه
قاطعها بلال.. احم مدام حضرتك وتبقي مراتي
_٠اسفه بس لما كانت هنا المره اللي فاتت قالت انها قريبتك
~ولا يهمك
واخذها.. ووقف امام باب الدكتور.. انتي مش لابسه الخاتم لي..ولي قلتلها انك قريبتي!
=عشان انت مش عايز حد يعرف ان احنا مجوزين لحد منطلق
_تحكم بلال ف اعصابه.. ولو تلبسي الخاتم بعد كده
=حاضر
ثم دخلا الي الدكتور..
=السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
~ازيك يدكتور بلال اي اخبار الصحه
_الحمدلله يدكتور اتحسنت جامد ونظر الي مسك
فلاحظ الدكتور.. طب ممكن اتأكد بنفسي
=اتفضل
..
لا ده احنا بقينا عال العال يدكتور
_مسك.. معلش يدكتور هو بلال لازم يدنه ياخد العلاج اصل طعمه مر اوي وهو مش بيستحمله
=لا مفيش داع انه يخده خلاص الحمدلله بقي كويس بس ف علاج تاني هكتبهوله مينفعش يوفقه ف خلال شهر
_ماشي يدكتور شكرا جزيلا
..
صحيح يدكتور الآنسه مسك مسبتكش ابدا الفتره اللي قعدتها ف المستشفي. ودايما كانت تصلي وتدعيلك ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تصونك ونظر لها
_الله يكرمك يدكتور بس بنت الحلال ربنا رزقني بيها
=اي ده اتجوزت يجدع من غير متقولي ومين سعيده الحظ بقي..
_مسك
فخجلت مسك كثيرا وقالت.. بعد اذنكم
ضحك بلال عليها وقال انا اتجوزت مسك يدكتور وهي مراتي
_بس ازاي ده كانت... قاطعه بلال.. عارف قالت انها قريبتي بس كان ف ظروف والحمدلله عدت
=طيب يسيدي دايما مفاجأنا كده بس يزين مخترت بنت اصول فعلا..
_الله يكرمك يدكتور يلا عن اذنك..
=اتفضل خرج بلال ومسك وزينه مع بعض..
_بلال.. مسك ممكن تروحي تجبيلي ميه
=واحنا خارجين هجيب من برا.
_لا معلش اصل عطشان..
=بضيق حاضر.. فكانت لا تريد ترك بلال وزينه مع بعض
«بلال.. اه صحيح يزينه كنتي جايه لي
_عشان اشوف مسك واشرحلها اللي فاتها
"اه صحيح الدروس بدات
وظلو يتحدثوا.. حتي أتت مسك
~اتفضل
=شكرا
يلا عشان نروح..
وركبوا السياره وذهبوا الي المنزل...
_مسك...يلا يزينه اجيب عشان تشرحيلي
=ها لا اصل اتأخرت اوي معلش وبعدين انا كنت بغيب كتير وخايفه اقلك حاجه غلط وتلخبطك
_بس انتي قلتيلي انك جايه تشرحيلي اي اللي حصل
=معلش بقي يمسك..يلا سلام بقي عشان اتأخرت ..
السلام عليكم..
_مسك بحزن..وعليكم السلام ثم طلعت لبلال...وجلست معه وظلت تفكر....
حتي قاطع تفكيرها بلال...مالك يمسك
_مفيش..
=بس باين عليكي قلقانه من حاجه
_لا متشغلش بالك
فعرف بلال انها لم تريد الحديث معه
..
_طب ممكن اعرف زعلانه لي كده
=مين قال اني زعلانه
_مش محتاجه تقولي انا عارفك اكتر من نفسك
=مسك بحزن..كنت عارفني ونظرت له بدموع ودخلت الي غرفتها...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية محبوبتي الصغيرة" اضغط على أسم الرواية