رواية تاج الفهد البارت الرابع والثلاثون 34 والاخير بقلم مريم مصطفى الجلاب
رواية تاج الفهد الفصل الأخير
وصلوا قدام ڤيله مصطفي واستعدوا القوات وفهد وسليم قاعدين ف العربيه قلقانين...
دخلت جميله لقيت قدريه قاعده ف الصالون بتشرب شاي
قدريه بسخريه: اهلا باجميله الجميلات
جميله: تعرفي ان الاسرار مسيره تتكشف ف يوم من الايام حتي لو فات عليها سنين وكل واحد هياخد عقابه اللي يستحقه
قدريه بارتباك : قصدك اي وعقاب اي انتي بتتكلمي كده ليه؟!
ظهرت تاج جمب جميله: بتكلم ازاي بس تؤ تؤ المفروض تكوني فهمتي قصدي اي
وقفت قدريه والفنجان وقع من ايدها ع الارض اتكسر.. قربت تاج وجميلة وهما ماسكين ايد بعض ولفوا حواليها
ف صوت واحد: كل اللي عملتي زمان
خلاص اتكشف كل حاجه اتعرفت خلاص حبل المشنقه وصوت مفاتيح الحبس بترن وبتفرح لقدموك ليها
قدريه حاطه ايدها ع ودنها: كفااايه انا اكيد بحلم لااا انا متاكده اني خليته يقتله فوقي ياقدريه فوقي انتي ف حلم مش كل االي بنيته هيقع مش دي هتكون نهايتي بالسهوله دي لااااا
تاج وجميله بضحك: لا هي دي نهايتك الي تستحقيها
دخل حسام وورا القوات بتاعته وامر بالقبض عليها
حسام: بسبك النهارده هيجيلي ترقيه كبيره اوي وكمان شحنه السلاح اللي كنتي هدخليها مصر النهارده اتمسكت هي واللي معاه وشركاك.. باي باي قدريه هانم.. خدوها
حط الامين الكلبشات ف ايدها وهي عماله تستحلف للكل.. دخل مصطفي وزين وفهد وسليم..
قدريه: زين ابني اسمعني
زين: انا سمعت واتاكدت خلاص .. انا مش ابنك انا امي ماتت من اول مانا جيت عالدنيا خلاص
مصطفي: ياما قولتلك حبك للفلوس هيخسرك كتير واديكي اهو خسرتي ابنك وخسرتي كل فلوسك اللي من الحرام عارفه ليه علشان مرضتيش بحالك.
خدوها ع البوكس وزين واقف بيدمع ع صوت صراخها بس خلاص مش هينفع يدافع عنها هي تستحق ده
قربت جميله وخدته فحضنه: انا جمبك امك واختك وصحبتك انت م لوحدك
طلعت تاج من حضن فهد وراحت لزين وجميله
تاج: انت فعلا مش لوحدك بقا عندك اخت كمن لا وكمان اي شبه بعض
حضنهم زين ومسح دموعه: وانا اوعدكم اني هفضل سند ليكو وعمري ماهزعل واحده منكوا
تاج وجميلة: واحنا واثقين من كده
فهد بضيق: مش كفايه احضان بقا ولاي
تاج بتضيق عين:ليه يافهد لما قولتلك قبل كده اي رايك ف شخصيه زين قولتلي انه بيحب الفلوس وكلام مش حلو عليه
فهد بكسوف:ده وقته الكلام ده..كنت غيران لما جيتي حكيتيلي عليه قولت اقولك اي سببب وخلاص
زين: غيران تقوم تقول عليا كده يابوا نسب بجد عيب عليك
فهد: انت لسه شوفت حاجه انا مش عارف انت طلعتلي منين علشان تشركني فيها
زين بضحك:من البخت طلعتلك ف بختك
سليم:شكلها هتولع الحق اروح لمراتي وابويا بدل ماسيا ام موز تبوظ الدنيا معا
حسام: وصلني ف طريقك بقا علشان اروح لاام ورد واتفق معاها ع معاد الفرح
فهد: فرح؟انت خطبتها ولا حتي فتحتها ف الموضوع علشان توافق عليك
حسام:هو انا اترفض برضو وحتي لو رفضت هخطفها
تاج بجديه:مبروك ياحسام مقدما انا واثقه انها هتوافق
حسام: شايفين الناس اللي بتفهم
فهد:ولااا خليك ف ورد ملكش دعوه بمراتي
حسام: خلاص ياعم.. يلا ياسليم نمشي قبل مايكلنا
سليم بضحك: يلا يا عبيط العبيط هيتجوز
حسام: امشي يابغل
خرجوا سليم وحسام وهما بيضربوا ف بعض وفرحانين
فهد: هما كده ع طول ناقر ونقير
مصطفي بإبتسامة: ربنا يخليكوا لبعض يابني
تاج: عايزه اشوف ماما
جميله: تعالي معايا
طلعت تاج مع جميله لاوضه امهم وهي مرتبكه من شوفتها لاول مره فتحت جميله الباب ودخلت وتاج فضلت واقفه بره
جميله: تعالي واقفه بره ليه ادخلي
دخلت تاج بخطوات بطيئه الاوضه..
شافت تاج امها نايمه ع السرير اجزاء جسمها كلها مش بتتحرك
جميله: اي رايك ياست الكل ف المفاجأة دي تاج بنتك توامي
تاج: ازيك ياماما
صفاء وهي بتبص لتاج وجميله وعنيها بدمع
جميله:احنا الاتنين مع بعض اهو جمبك
تاج:اتكلمي حاولي عايزه اسمع صوتك عايزه اشبع منك سنين وانا بعيده عنك ياامي
صفاء:ااا..
جميله::ها قولي اتكلمي ياماما
تاج:ها يلا
صفاء:ب..بن..بناتي
جميله وتاج:ياقلب بناتك..قربوا منها وحضنه
صفاء بعياط:وحشتيني يافيروز
تاج:فيروز!
صفاء:اسمك كان فيروز زمان انا اللي كنت مختاره ليكي
تاج بحب:جميل اوي جميل ياماما
مصطفي واقف ع الباب بيبصلهم بحب ف دخل ليهم
مصطفي بندم:انا اسف حقك عليا ياصفاء عرفت قمتك يا حبيبتي
صفاء: هسمحك علشان جبتلي فيروز.. بس عايزه دكتور علاج طبيعي عايزه امشي عايزه ارجع للحياه تاني
جميله وتاج: هتعملي كل اللي نفسك في ياصفصفي
مصطفي؛ هجبلك احسن دكاتره وهتبقي احسن كمان من الاول
زين قطع كلامهم ودخل: وانا مليش نصيب م الاحضان دي بقا
بصتله صفاء بغضب وسكتت فالاحظت جميله نظراتها
جميله: ماما زين ملوش علاقه بتصرفات امه ده مسبناش لحظه وع طول معانا لازم تتقبلي
زين بحزن: خلاص ياجميله حقها تزعل مني عن اذنكوا
صفاء: استنا يااود انت
زين: نعم
صفاء: تعاله ف حضني كده
ضحكلها زين وقرب حضنها وضحكوا الكل
*********مريم مصطفي الجلاب
سيا وسماح حكوا كل حاجه لنصار ومصدقش غير لما شاف سليم قدامه.. وحسام اتقدم لورد وحدوا معاد الفرح بعد تلت شهور وسليم خد سيا علشان تعيش مع ف القصر وكل يوم يجبلها موز.. وصفاء حالتها بدات تتحسن اكتر.. وتاج للاسف مخلفتش علشان عندها مشاكل صحيه فهد بقا يحاول يعملها اي حاجه تفرحها علشان متزعلش..
******
سليم: كفايه ياسيا انا خلاص مبقتش بجيب غير موز البس الجزمه إمبارح علشان اروح الشركه القي فيها قشر موز يامفتريه
سيا:اللاه مش ولادك اللي بياكلوا ماتقوله حاجه ياانكل
نصار: ماتسبها يابني انت مالك بيها كلي يا حبيبتي اانا بعت محمد يجبلك تاني
سيا: هييح حبيبي ياانكل انت
سليم:بقا كده والله لااقوم البس واروح الشركه
سياا بخجل:بحبك ياسليم
*******
تاج:لا يافهد انت من حقك تجوز واحده تجبلك اطفال
فهد: لا ياتاج ومش كل يوم نتككم ف الموضوع ده بقا انتي بنتي وكل حاجه ليا محدش هيشل اسمي غيرك انتي حرم فهد السيوفي ومفيش واحده تانيه تقدر تملكه غيرك
تاج: كان نفسي اجبلك بيبي يشيل اسمك وتلعب مع انت عوضتني عن كل حاجه وانا مقدرتش اقدملك ولا حاجه
فهد: انتي عوضتيني عن كل حاجه انتي اجمل حاجه ف حياتي
تاج: بحبك
فهد: وانا بحبك ياتاج الفهد
****
عدا تلات شهور والنهارده فرح حسام وورد والكل بيستعد
تاج: زي القمر ياورد
ورد: بجد ياتاج امال انا خايفه ليه كده
تاج: ده طبيعي حاولي بس تسيطري ع خوفك
تاج بصوت عالي: يابنتي كفايه اكل موز بقااا وقومي كملي لبس زمانهم جايين
سيا: ماشي بس خلي الموز معاكي لحد ماخلص لبس
ورد بضحك: بقا دي سيا اللي كانت بتخاف تاكل للتخن
سيا: بكراا نشوف لما تحملي هتتوحمي ع اي
****
سليم: فهد لبسني چاكت البدله
فهد: هو انت صغير مانت شحط طويل اهو
سليم: يوم فرحك لما جيت ضربتك لبستك الچاكت قصد ياحبيبي اعتبر فرحي ع سيا النهارده ع سيا ولبسني
فهد: حاضر ياسليم
حضنه سليم: شكرا يصحبي ع كل حاجه عملتها علشاني
فهد: انت اخويا وكتفنا ف كتف بعض ديما
حسام: وانا كمان يافهد لبسني چاكت
فهد بضحك: ارضعكوا بالمره.. تعالها
حضنه بعض وبصوت عالي: اخواتي.. اخواتييي
****
راحوا كل واحد فيهم يجيب مراته وقدملهم ورد معدا سليم
سيا: عارف لو كنت جبت ورد زيهم كنت رميته ف وشك
سليم: هو انا عبيط علشان اجبلك ورد انا جبتلك موز
سيا: شاطر قشرلي بقا لحد ماننزل القاعه
سليم: ابو اليوم اللي اتجوزتك في
سيا: بتقول اي ياسليم
سليم: ولا حاجه يروحي بقول اقشرلك كام واحده
********
بدأ الفرح والكل فرحان لحسام وورد وتاج وفهد بيرقصو سلو ومعاهم حسام وورد
سليم: ماتيجي نرقص زيهم
سيا: ارقص ببطني دي ازاي وكمان انا باكل تاخد موزه
سليم بهمس: بقا دي سيا حبيبتي.. بس برضو بحبها
جميله: قفشتك مش هتبطل بقا تعاكس البنات اتجوز
زين:اتجوز!؟ انا زين الدالي اتجوز واحده تقرفني ف حياتي ليه هو انا عبيط
جميله:ربنا يوعدك بواحدهطلع عينك
زين:روحي انتي بس شوفي ماما وطنط سماح قاعدين بيشوفلك عريس من المعازيم وشكلك هيبق وحش
جميله:بغيظ:ماشي يازين والله لاقول لتاج
خلص الفرح وكل واحدروح ع بيته وحسام وورد طلعوا بيتهم
****
عدا شهرين والعلاقات بين العيله بقت اقوي وكل كابلز حبه بيقوي لبعض يوم عن التاني وورد بقت حامل..
ف يوم بليل صحيت سيا وهي بتصوت: اهاا سليييم اصحا هموت
سليم بفزع: اييي مالك ف اي
سيا: بولاد يابني ادم الحقني
سليم: حاضر هلبس
سيا: تلبس اييييي اخلص وديني المستشفي
شلها سليم بسرعه وركب عربيته وطلع ع المستشفي وبلغ فهد وتاج وراحوا ع المستشفي
سماح: اي ياسليم ولاده ولالسه
سليم بتوتر: لسه
فجأه سمعوا صوت عياط بيبي
فهد: مبروك ياض شكلها جابت موزتين
تاج: اخص عليك يافهد ده ولاد سيا اكيد هيبقوا قمر
طلع الدكتور وطمنهم ع حاله سيا والاطفال وجابت ولد وبنت
سيا وهي بتفوق من البنج: عايزة موز
سليم: بقولك يافهد اختك عندك وولادي معايا دي بتخرف بل للموز يعم
سيا: اها يواطي!
فهد: بطلوا خناق هتسمهم اي
سيا: هسمي البنت فيروز ع اسم تاج زمان
بصتلها تاج بحب: حبيبي ياام فيروز
سليم: وانا هسمي الولد فهد ع اسمك ابسط ياعم
فهد: ده مش بمزاجك ده غصب عنك يحبيبي
سليم بندافع: لما تجبلنا عيل والله لسمي سليم ع اسمي
دمعت عيون تاج وهي واقفه واستذانت منهم وطلعت بره
سليم: والله مكنش قصدي انا بس
فهد: محصلش حاجه انا هروح اشوفه مبروك ع القمرات دول
........
فهد: بتعيطي مش كده كلام سليم ديما مدب
تاج وهي بتمسح دموعها: لا خالص مفيش حاجه
فهد:بتمسحي دموعك مني ع اساس انا مش عارفك ياتاج اقولك حاجه انا م عايزه اطفال انتي طفلتي
تاج: انا بحبك اوي يافهد
فهد: وانا بحب تاج الفهد*
تمت..
بقلم/مريم مصطفي الجلاب ❤❤
ف نهايه الروايه عايزه اعرف انا عرفت اخليكوا تعيشوا ف خيال الروايه.. وعايزه منكوا تدعولي بالنجاح نتجتي كمان يومين ان شاءالله ربنا يوفقني وهرجعلكوا بالروايه جديده
تمت نهاية الجزء الأول .. تمت نهاية الجزء الأول لقراءة الجزء الثاني عبر الرابط: (رواية تاج الفهد الجزء الثاني) اضغط على أسم الرواية
- الفهرس يحتوي على جميع الفصول عبر الرابط: (رواية تاج الفهد كاملة) اضغط على أسم الرواية