رواية المصحة البارت العاشر 10 والأخير بقلم صوفي محمد ونادية محمد
رواية المصحة الفصل العاشر والأخير
يحيى أنصدم لما شاف نتيجة التحاليل ولقى أن مراد وعمر محسن فيهم طلع ابن لمياء
وبعدين فكر يحيى هيرجع البيت ازاى وهيقول للمياء اية بعد ما عرفت أنه السبب فى ضياع ابنها من الاول
ووصل يحيى البيت وطلع لاوضة لمياء
واول ما فتح الباب عليها
لمياء بلهفة عملت اية يا يحيى مراد طلع ابنى
يحيى ساكت ومش عارف يقول اية
لمياء ما ترد يا يحيى ساكت ليه
يحيى بحزن للاسف مراد مش ابنك يا لمياء
لمياء عمر عمر هوا ابنى صح يا يحيى
يحيى مش عارف اقولك اية بس عمر مش ابنك
لمياء يعنى اية كلامه صح ابنى مات
لمياء بهستريا ابنى مات ابنى مات منك لله منك لله
وقعدت تصوت وكانت حلتها صعبة
يحيى نزل بسرعة وطلب لها الدكتور
الدكتور أداها مهدئ
الدكتور طلع من عند لمياء
يحيى خير يا دكتور طمنى
الدكتور مش عارف اقولك ايه بس مدام لمياء لازم تتنقل مصحة نفسية
يحيى ايه يا دكتور هى حالتها صعبة اوى
الدكتور عندها صدمة عصبية جامدة
وقرر يحيى ينقلها مصحة تتعالج
لمياء كانت حالتها صعبة وكل يوم تصرخ وتصوت وتنادى على ابنها
وفى يوم زين راح يطمن عليها
لمياء اول ما شافته
لمياء انت جيت يا حبيب قلب ماما
زين مش قادر يتكلم معاها وصعبان عليه حالتها
رجع زين البيت وقعد مع والده
زين انت السبب فى اللى حصل مع طنط لمياء
يحيى ايه صعبانة عليك بعد اللى عملته فيك
زين اللى انت عملته فيها اكبر من اللى هى عملته فيك بكتير
يحيى انا طالع انام
اتصلت فريدة بزين
فريدة طنط عاملة اية يا زين
زين حالتها صعبة اوى
فريدة الله يكون فى عونها
زين احم هوا انتى مش هتحددى معاد مع باباكى عشان أقابله
فريدة بس دة مش وقته
زين امال امته وقته
فريدة خلاص هشوف وهرد عليك
زين بفرحة وانا مستنى
وعدى اسبوع
وخدت فريدة معاد من باباها
وراح زين يتقدم لها ووافق والدها على الخطوبة
ومراد كان ساب البيت بعد ما عرف أن فريدة أخته
وعدت الايام وجه معاد الفرح
وعزمت فريدة أصحابها ومنهم ميرا
على التليفون
ميرا هتتجوزى انتى ومراد يا فريدة اخيرا
فريدة لا انا ومراد مش هينفع نتجوز انا هتجوز زين
ميرا اللى كان فى المصحة اللى حكتيلى عنه
فريدة أيوة
ميرا مبروك يا فرى طب ومراد
فريدة دى قصة طويلة هحكيلك عليها بعدين
وبعد اسبوع
جه يوم الفرح وكان الكل مبسوط
وراح زين يجيب فريدة
ودخلوا القاعة وراح يحيى يبارك لهم
يحيى مبروك يا ولاد
زين وفريدة الله يبارك فيك
وراح زين وفريدة يرقصوا ووهما بيرقصوا
زين انتى زى القمر النهاردة معقول دى فريدة
فريدة شك...... قصدك اية ؟!!
زين مش قادر حاجة ارقصى وانتى ساكتة
وخلص الفرح
وهما مروحين يحيى تليفونه رن
يحيى ابو ازيك يا دكتور خير فيه حاجة
الدكتور للاسف عندى خبر وحش
يحيى فى اية يا دكتور
الدكتور البقاء لله مدام لمياء ماتت
يحيى بصدمة لا اله الا الله خلاص يادكتور انا جيلك حالا
وقفل يحيى التليفون وحس بندم كبير لأنه هوا السبب فى اللى حصل كله
بعد سنة
فريدة راحت المستشفى عشان تولد
وبعد فترة طلعت الممرضة
الممرضة : الف مبروك يا زين بيه مدام فريدة جابت ولد
زين بفرحة الله يبارك فيكى
وراح يطمن على فريدة
زين مبروك يا فريدة
فريدة الله يبارك فيك يا زين
يحيى دخل
يحيى مبروك يا ولاد هتسموا الولد اية
زين رايك نسميه اية يا فريدة
فريدة انا عايزة اسميه مراد
زين بضيق بس انا مش نسميه مراد انا نسميه آسر
فريدة بس انا عايزة اسميه مراد
زين بتضيق عين اشمعنا مراد
فريدة انت مجنون مراد دا طلع اخويا
زين وانا مش نسميه غير آسر انا ماشى
وعدت الايام وجه يوم السبوع وفعلا سموه آسر والكل لأول مرة يكون مبسوط
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية هي والمارد كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية المصحة كاملة" اضغط على أسم الرواية